Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav treeman » 2010-07-29 2:38:43

Truly:
Var inte ironisk.

Det du skrev, ditt "påstående" kan användas av andra som råd. Föråt mig om jag är ett mentalt VRAK just nu. Menar inget illa. Jag är "död".

När en människa säger vad den tycker använder andra det ofta som ett "råd" och undrar om de ska tycka som du/ göra som du.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav Truly » 2010-07-29 2:41:40

treeman skrev:Truly:
Var inte ironisk.

Det du skrev, ditt "påstående" kan användas av andra som råd. Föråt mig om jag är ett mentalt VRAK just nu. Menar inget illa. Jag är "död".

När en människa säger vad den tycker använder andra det ofta som ett "råd" och undrar om de ska tycka som du/ göra som du.


OK, TACK treeman, nu förstår jag dig. :D
Ingen fara.Jag gillar inte osämja och blev lite orolig där ett tag att jag gjort något fel eller så. :oops:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav treeman » 2010-07-29 2:44:14

Truly skrev:OK, TACK treeman, nu förstår jag dig. :D
Ingen fara.Jag gillar inte osämja och blev lite orolig där ett tag att jag gjort något fel eller så. :oops:


Du har inte gjort nåt fel.

KRAMAR DEJ

Jag är halvdöd för övrigt.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Truly » 2010-07-29 2:48:28

KRAM tillbaka! :D

(Och hopp i säng nu och sov! :wink: )
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav treeman » 2010-07-29 2:50:46

Truly skrev:KRAM tillbaka! :D

(Och hopp i säng nu och sov! :wink: )


Tack.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 3:07:43

Krake skrev:Trots treemans uppenbara brister i ToM har han en poäng i sin tolkning av konversationen. Förvisso uttrycker sig p2 och p3 klumpigt och oförsiktigt men treemans tolkning är förmodligen korrekt. En upplyst person bör iof vara medveten om att svaret är dubbeltydigt i viss mån.

God natt på er, svartsöt o gänget!

ps. ursäkta mig treeman men ingen är perfekt.


Perfekt? Vem fan har sagt det? Nej fyfan det är ingen.

Tycker första inlägget var BUSENKELT att förstå. Alla som inte fattar och är över 25 år kan PM:a mig så ska ja ge er en liten kurs. Ni KAN min små ankungar. Sitta och dalta om några jävla ord???? VÄX UPP FÖR FAN!

Herregud... är detta helvetet?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 3:49:33

Kursen via PM angående "Jättekorta konversationer" gäller endast MÄN.

Kan nog gå hett till med svordomar och annat från eleven, så bara män.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-29 7:22:00

När någon säger sådär brukar jag förstå att de menar "jag håller inte med". Dock brukar jag, speciellt när det är en Aspergare som säger så, säga "jo, det tycker jag visst det". :P
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Micke_B » 2010-07-29 8:24:26

jag skulle tolkat det som nej jag håller inte med men ett ganska korthugget och otrevligt nej jag håller inte med ...

jag skulle inte reagerat på det ens men så har jag en väldigt välutvecklad T.O.M
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Inger » 2010-07-29 11:42:14

treeman skrev:Tycker första inlägget var BUSENKELT att förstå. Alla som inte fattar och är över 25 år kan PM:a mig så ska ja ge er en liten kurs. Ni KAN min små ankungar. Sitta och dalta om några jävla ord???? VÄX UPP FÖR FAN!

Herregud... är detta helvetet?

Så du ångrar egentligen inte alls att du blåste topplocket i början av tråden? Även om du nu råkar tycka såhär så kan åsikten uttryckas mindre otrevligt mot någon som är ny på forumet. Det här är inte alls likt dig.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Heliora » 2010-07-29 12:03:08

azp skrev:Saken är bara den att jag kan förstå det outtalade. Jag förstår att de menade något annat (att det är deras egen åsikt att de inte håller med mig). Men de säger ordagrannt betyder något annat än vad de egentligen menar. Och det är det ordagrannt säger som jag uppfattar stötande.


Jo, ordagrant säger de ju att du inte alls tycker som du gör, så jag kan förstå att du känner dig lite stött. Jag tycker inte heller om när folk är slarviga i sina svar. Kanske kan du tala om för dem att du faktiskt talade om vad du tycker, så att de förstår att de svarade lite tokigt.

Tyvärr är det väldigt vanligt med såna här slarviga svar, folk koncentrerar sig på det viktigaste i satsen och glömmer vad som egentligen sägs. Så man får nog till stor del försöka leva med sådant.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Parvlon » 2010-07-29 12:13:20

Jag tycker det är bra när folk håller käfften (eller pratar så lite som möjlig) när man käkar. Om maten är äcklig kanske man kan resonera som att de svarade i stil med "det tycker du inte alls", då äter jag förhoppningsvis inte.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Noli » 2010-07-29 13:47:32

Till azp. Jag förstår att du upplever att den lax du äter är godare än de laxar som de brukar köpa. Kanske var det ny sorts lax som de andra kanske inte har märkt men som du har märkt skillnad i smaken och så ville du tala om för dem vad du tyckte om smaken på laxen och att de kunde förklara lite mer för dig hur de smakar sin lax än att bara säga "Nej" rakt av så här. och att kunna förklara att människor är olika och har olkka smak även när det gäller maträtter.

Det handlar inte om egoism utan du har rätt att tala om för dem vad du tyckte om för maträtt och smaken på laxen.

Du har rätt att ha dina åsikter och tolka andra på det sättet oavsett om du är 15, 25, 35 eller 45 eller 55 år. Man kan acceptera och tolerera sånt ändå för det och ändå vara tillsammans och umgås med människor i alla fall för det.

Jag tycker inte om att människor ska vara hårda och bete sig som stränga TV-nannysar som ska läxa upp folk oavsett om de är barn, ungdomar eller vuxna hit och dit.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Inger » 2010-07-29 14:11:16

Men de sa inte att åsikten inte fick uttryckas, bara att de inte höll med.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav treeman » 2010-07-29 14:17:23

Inger skrev:
treeman skrev:Tycker första inlägget var BUSENKELT att förstå. Alla som inte fattar och är över 25 år kan PM:a mig så ska ja ge er en liten kurs. Ni KAN min små ankungar. Sitta och dalta om några jävla ord???? VÄX UPP FÖR FAN!

Herregud... är detta helvetet?

Så du ångrar egentligen inte alls att du blåste topplocket i början av tråden? Även om du nu råkar tycka såhär så kan åsikten uttryckas mindre otrevligt mot någon som är ny på forumet. Det här är inte alls likt dig.


Ska ta timeout härifrån. Instabil nu. Är förbannad på en "asperger-tjej" jag har kontakt med. Ska be henne försvinna ifrån mitt liv idag.


azp:
ursäkta igen att jag kallade dej "egocentrisk" och annat.
Skickar PM med en ursäkt också. Ledsen.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav TK » 2010-07-29 14:20:20

Det enda som i typexemplet sades var ett "Nej", från två personer. Vad som menas med det är svårt att säga, och kan säkerligen tolkas på väldigt många sätt, i synnerhet när man nu inte har den inblick som trådskaparen har. Det tycker jag klart framgår av det som sagts i tråden.

Jag finner det för övrigt rätt märkligt egentligen att ta upp ett så stiliserat typexempel som utgångspunkt för en diskussion. Men att det i någon mening är "effektivt" det vittnar ju tråden om. Däremot kan man hysa rätt stor skepsis till arten av denna "effektivitet".
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2010-07-29 14:25:13

*Skickar virtuella kramar till treeman*

(Misstänkte att det var nåt privat som spökade.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Språkpolisen » 2010-07-29 14:43:54

treeman skrev:Välkommen!

Du verkar ha Asperger.

Din frågeställning är JÄVLIGT "egocentrisk" och du kanske tolkar ALLT som om du är universums medelpunkt.

Det finns andra människor som INTE tycker alls som du eller ens är det minsta lika dej.

Andra människor är inte "dockor" som rapar ord i DIN värld. Dom är andra helt egna "objekt".

Jag tolkar det som att dom inte "HÅLLER MED" i ditt påstående.


Jag låter hård nu men tänk över det jag sa. Jag har Asperger Syndrom, men har lärt mig att jag inte är universums centrala mittpunkt.
Önskar dej all lycka! Är du under 20 år så ber jag om ursäkt jag uttryckte mig så bryskt. Skriv ÅLDER i din profil!
:-)122 :-)154


Du har väl tydligen asperger du också, som blir skogstokig innan du ens uppfattat korrekt vad TS menade. De egocentriska i hans exempel är isåfall de andra två personerna i hans dialog.

Han skrev att han tycker att laxen är godare, men personerna i fråga sa bara "Nej". Vilket språkligt sett borde uppfattas som att de inte vill att TS ska tycka det. Isåfall ska de säga "Ok, men det tycker inte jag."

edit:
Sen, men struntsamma.
Språkpolisen
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-05

Inläggav treeman » 2010-07-29 14:47:32

Språkpolisen skrev:Du har väl tydligen asperger du också, som blir skogstokig innan du ens uppfattat korrekt vad TS menade. De egocentriska i hans exempel är isåfall de andra två personerna i hans dialog.


Jo jag är "skogstokig" just nu pga en tjej jag strular med. Så jag ska knipa käft på forumet ett tag. Enda intelligenta.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav azp » 2010-07-29 15:26:47

treeman: Om jag har förstått det rätt anser du inte längre att jag är egocentrisk och att du misstolkade mitt inlägg.

Anser du inte heller då att jag har asperger isåfall (som du skrev i ditt första inlägg)?

Om du fortfarande anser att jag har asperger, vad baserar du det på isåfall?
Senast redigerad av azp 2010-07-29 15:33:44, redigerad totalt 1 gång.
azp
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2010-07-28

Inläggav azp » 2010-07-29 15:33:21

-----
azp
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2010-07-28

Inläggav treeman » 2010-07-29 15:35:48

Inger skrev:*Skickar virtuella kramar till treeman*

(Misstänkte att det var nåt privat som spökade.)


Tack. Generöst Inger. Det värmer.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 15:39:15

azp skrev:treeman: Om jag har förstått det rätt anser du inte längre att jag är egocentrisk och att du misstolkade mitt inlägg.


Det stämmer jag misstolkade ditt inlägg och var en idiot.

azp skrev:Anser du inte heller då att jag har asperger isåfall (som du skrev i ditt första inlägg)?

Om du fortfarande anser att jag har asperger, vad baserar du det på isåfall?


Du skulle nog kunna ha Asperger Syndrom. Baserar den spekulationen på att du verkar hänga upp dej på vad folk säger, "ordagrannt".

De flesta människor har inte en tanke på att tolka vad andra säger ordagrannt.

Jag har mest umgåtts med icke autistiska och har kunnat säga ungefär vad som helst.

Ingen av de icke-autistiska har någonsin haft den minsta tendens att tolka vad jag sagt "ordagrannt". De hör helheten i det jag sagt, sen om hälften jag sa var skit så bryr dom inte sig.

Som jag upplevt det:
Icke-autistiska som lyssnar på det man säger, de lägger ihop allt man sagt till en helhet blixtsnabbt och läser "mellan raderna". De skippar allt irrelevant. Jag kan lägga in "fin rosa elefant" nånstans om jag pratar i 20 sekunder. Många icke-autistiska skulle inte bry sig.
:)

Autistiska hänger upp sig på kanske bara ett ord man sagt som kanske inte passar in just på det stället i meningen. De ser mer till detaljerna i det man säger, än till helheten. De tolkar mer eller mindre "ordagrannt".
Lägga in "fin rosa elefant" när jag pratar om nåt 20 sekunder med en autist så lär de inte oftast inte skippa "fin rosa elefant". De kommer undra vad i helvete jag mumlar om elefanter för... hehe.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Baevern » 2010-07-29 17:50:53

@treeman Om du säger "fin rosa elefant" kommer vem som helst undra vadfan du babblar om :-)012
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in