Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav treeman » 2010-07-29 0:32:14

Lakrits skrev:Jag vill förresten bara säga att i min ögon betedde sig treeman som en luns som bör sluta att fara ut mot andra forumister när det inte finns någon anledning till att göra det. I det här fallet är dessutom skribentens ålder irrelevant.


Den är inte irrelevant eftersom folk av olika åldrar med Asperger borde behandlas helt olika. 1 år, 3 år, 5 år, 10 år, 30 år etc.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 0:33:04

Zombie skrev:Håller med Lakrits där (också). Var inte zen att pröva din egen mentaliseringsförmåga, treeman!


Befinner mig inte i "Zen" just nu tyvärr. Försöker hitta tillbaka.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Lakrits » 2010-07-29 0:33:09

treeman skrev:
Lakrits skrev:Jag vill förresten bara säga att i min ögon betedde sig treeman som en luns som bör sluta att fara ut mot andra forumister när det inte finns någon anledning till att göra det. I det här fallet är dessutom skribentens ålder irrelevant.


Den är inte irrelevant eftersom folk av olika åldrar med Asperger borde behandlas helt olika. 1 år, 3 år, 5 år, 10 år, 30 år etc.

Nja, jag kan hålla med om att du betedde dig som en tonåring. Hur vill du att jag skall behandla dig hädanefter?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav treeman » 2010-07-29 0:34:55

azp skrev:Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.



Ett liknande exempel:

Är "2 + 2 = 3.000.003.912.717".

Person2: Nej
Person3: Nej

Du har fel enligt dom.

Fattar du?
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 0:36:00

Lakrits skrev:Nja, jag kan hålla med om att du betedde dig som en tonåring. Hur vill du att jag skall behandla dig hädanefter?


Har ingen "vilja" angående det överhuvudtaget.
Kör ditt race!

Har du nåt önskemål om behandling, som jag kommer utöva på dig?
Senast redigerad av treeman 2010-07-29 0:37:59, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Krake » 2010-07-29 0:37:17

Trots treemans uppenbara brister i ToM har han en poäng i sin tolkning av konversationen. Förvisso uttrycker sig p2 och p3 klumpigt och oförsiktigt men treemans tolkning är förmodligen korrekt. En upplyst person bör iof vara medveten om att svaret är dubbeltydigt i viss mån.

God natt på er, svartsöt o gänget!

ps. ursäkta mig treeman men ingen är perfekt.
Senast redigerad av Krake 2010-07-29 0:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2010-07-29 0:37:38

@ Lakrits, :lol: i retur.

treeman skrev:
Zombie skrev:Håller med Lakrits där (också). Var inte zen att pröva din egen mentaliseringsförmåga, treeman!


Befinner mig inte i "Zen" just nu tyvärr. Försöker hitta tillbaka.

Anade det. Känner mig genast vänligare stämd när du säger det i stället för att ta ut det på någon. ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2010-07-29 0:40:14

treeman skrev:
Lakrits skrev:Nja, jag kan hålla med om att du betedde dig som en tonåring. Hur vill du att jag skall behandla dig hädanefter?


Har ingen "vilja" angående det överhuvudtaget.
Kör ditt race!

Har du nåt önskemål om behandling?

Du kan behandla mig precis som du vill, jag kommer nog att vara lika egal inför dig oavsett hur du behandlar mig. Men det är tråkigt att du inte har hyfs och uppfostran nog att be azp om ursäkt.
Senast redigerad av Lakrits 2010-07-29 0:42:54, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav treeman » 2010-07-29 0:40:14

Krake skrev:Trots treemans uppenbara brister i ToM har han en poäng i sin tolkning av konversationen. Förvisso uttrycker sig p2 och p3 klumpigt och oförsiktigt men treemans tolkning är förmodligen korrekt. En upplyst person bör iof vara medveten om att svaret är dubbeltydigt i viss mån.

God natt på er, svartsöt o gänget!

ps. ursäkta mig treeman men ingen är perfekt.


Kanske jag är NT? Inga problem alls att fatta den ursprungliga frågeställningen. Ännu en sak att tänka över.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav ragnevi » 2010-07-29 0:45:52

De menar att de inte tycker att den nya sorten lax smakade bättre än den förra.
Människor säger inte allt, utan kortar ned och utelämnar ganska mycket.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav treeman » 2010-07-29 0:49:30

azp skrev:Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?


Missade en bit du skrev:
"tex att de inte håller med".

Skrev ett förhastat första inlägg. Sen blev allt fel. Så jag ber om ursäkt för min dumhet där. Lakrits och andra hade rätt.

azp:
Du måste vara rätt ung. Andra människor uttrycker sig ofta inte "ordagrannt". Hoppas du lär dej det under ditt liv. Då blir ditt liv lättare. Så satsa på det.

Ibland när nån säger nåt betyder det "ingenting". De bara så nåt för att ha nåt att säga. Om du ska gå runt och tolka allt "ordagrannt" kommer du översvämmas av ord och uttröttas snabbt. Du måste vara UNG så du kommer bli bättre på det.

Umgåtts med VUXNA Aspergare som "TOLKAR ALL SKIT ORDAGRANNT" och det är rätt sorgligt att uppleva, kan få folk att vilja dö. Alla kan lära sig. Bli bättre på att kommunicera. Som sagt Lycka till.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav azp » 2010-07-29 1:12:09

Bakgrunden till att jag frågar är att jag har läst någonstans (kommer inte ihåg vart just nu) att de med diagnos ofta har svårt att se den bakomliggande tanken i det som sägs (typ) / svårt att förstå det outtalade. Är det det som menas med Theory of Mind?

Saken är bara den att jag kan förstå det outtalade. Jag förstår att de menade något annat (att det är deras egen åsikt att de inte håller med mig). Men de säger ordagrannt betyder något annat än vad de egentligen menar. Och det är det ordagrannt säger som jag uppfattar stötande.
azp
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2010-07-28

Inläggav treeman » 2010-07-29 1:24:39

azp skrev:Bakgrunden till att jag frågar är att jag har läst någonstans (kommer inte ihåg vart just nu) att de med diagnos ofta har svårt att se den bakomliggande tanken i det som sägs (typ) / svårt att förstå det outtalade. Är det det som menas med Theory of Mind?


Aspergare ska enligt nuvarande "teori" ha svårt att "se" den bakomliggande tanken i det som sägs.

Theory of Mind = ToM
http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

azp skrev:Saken är bara den att jag kan förstå det outtalade. Jag förstår att de menade något annat (att det är deras egen åsikt att de inte håller med mig). Men de säger ordagrannt betyder något annat än vad de egentligen menar. Och det är det ordagrannt säger som jag uppfattar stötande.


Bra du kan förstå det "outtalade". Gör livet lättare för dej. Försök lära dej att SKIPPA det du får fram när du tolkat det som "ordagrannt".
Det har jag lärt mig. Blir lättare att leva då.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 1:28:42

Lycka till igen x10


(vill spela hockey igen. tackla skiten ur folk så dom kvider)
:D
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav Truly » 2010-07-29 1:35:40

azp skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg. Jag har inte fått någon diagnos men jag väntar på utredning.

Nedan följer ett exempel på en konversation som kan uppkomma i min vardag som jag kan reagera på. Vi sitter vid matbordet och äter.

Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.


Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?


Om jag var den som ställde frågan ovanför så hade jag uppfattat de två nekande svaren som att de andra två inte var intresserade över min åsikt överhuvudtaget, eftersom svaren var så korthuggna.
Jag hade nog inte reflekterat över andra tolkningar än just den. :roll:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Zombie » 2010-07-29 1:37:18

azp skrev:Bakgrunden till att jag frågar är att jag har läst någonstans (kommer inte ihåg vart just nu) att de med diagnos ofta har svårt att se den bakomliggande tanken i det som sägs (typ) / svårt att förstå det outtalade. Är det det som menas med Theory of Mind?

Saken är bara den att jag kan förstå det outtalade. Jag förstår att de menade något annat (att det är deras egen åsikt att de inte håller med mig). Men de säger ordagrannt betyder något annat än vad de egentligen menar. Och det är det ordagrannt säger som jag uppfattar stötande.

Eller mentaliseringsförmåga.

Massor av oss kan visst förstå outtalade ting och allt möjligt annat som strider mot den gängse uppfattningen. Det finns mycket man kan invända mot det mesta av gängse uppfattningar om _hurdana aspergare är_, tyvärr även hos fackfolk - framforskade som de är på små pojkar i en tid då diagnosen brukades mycket restriktivare än nu eftersom man helt enkelt inte hade fått syn på mer än de extremaste yttringarna av vare sig aspergerdrag eller aspergerrelaterade problem i samlivet med andra, och överhuvudtaget inte visste att asperger var livslångt eller fanns även hos flickor, och under förhållanden man kan anta var utformade med ännu mindre förståelse för vad aspergare behöver för att kunna fungera än vad som är brukligt idag.

Här finns en lista på de flesta (?) av forumets hittillsvarande trådar i ämnet:

http://www.aspergerforum.se/metatrad-hi ... 13281.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav snuggelhund » 2010-07-29 1:46:21

Jag tolkar det som : Nej (det tycker inte jag, jag håller inte med)

Jag tolkar det inte som ett kränkande eller oförskämt svar på något sätt.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav treeman » 2010-07-29 1:49:52

Truly skrev:
azp skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg. Jag har inte fått någon diagnos men jag väntar på utredning.

Nedan följer ett exempel på en konversation som kan uppkomma i min vardag som jag kan reagera på. Vi sitter vid matbordet och äter.

Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.


Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?


Om jag var den som ställde frågan ovanför så hade jag uppfattat de två nekande svaren som att de andra två inte var intresserade över min åsikt överhuvudtaget, eftersom svaren var så korthuggna.
Jag hade nog inte reflekterat över andra tolkningar än just den. :roll:


Väldigt bra råd.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 1:51:47

Lakrits skrev:Men det är tråkigt att du inte har hyfs och uppfostran nog att be azp om ursäkt.


Ditt inlägg fick mig att läsa första inlägget en gång till noggrant.

Jo ta mig mig fan. Jag missade en viktig del i inlägget och svarade för snabbt. Så bad om ursäkt. Tack för uppmaningen.


För övrigt, "uppfostran" har jag ingen för jag hade inga föräldrar. Så vill du anmärka mer på det tar vi det privat. Känslig grej för mig. Så kan jag förklara och gråta ut utan att andra ser det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav Truly » 2010-07-29 2:06:19

treeman skrev:
Truly skrev:
azp skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg. Jag har inte fått någon diagnos men jag väntar på utredning.

Nedan följer ett exempel på en konversation som kan uppkomma i min vardag som jag kan reagera på. Vi sitter vid matbordet och äter.

Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.


Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?


Om jag var den som ställde frågan ovanför så hade jag uppfattat de två nekande svaren som att de andra två inte var intresserade över min åsikt överhuvudtaget, eftersom svaren var så korthuggna.
Jag hade nog inte reflekterat över andra tolkningar än just den. :roll:


Väldigt bra råd.


Råd?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Inger » 2010-07-29 2:09:23

snuggelhund skrev:Jag tolkar det som : Nej (det tycker inte jag, jag håller inte med)

Jag tolkar det inte som ett kränkande eller oförskämt svar på något sätt.

+ 1
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav treeman » 2010-07-29 2:28:27

Truly skrev:
treeman skrev:
Truly skrev:
azp skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg. Jag har inte fått någon diagnos men jag väntar på utredning.

Nedan följer ett exempel på en konversation som kan uppkomma i min vardag som jag kan reagera på. Vi sitter vid matbordet och äter.

Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.


Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?


Om jag var den som ställde frågan ovanför så hade jag uppfattat de två nekande svaren som att de andra två inte var intresserade över min åsikt överhuvudtaget, eftersom svaren var så korthuggna.
Jag hade nog inte reflekterat över andra tolkningar än just den. :roll:


Väldigt bra råd.


Råd?


Du uttryckte din personliga åsikt. Det ser jag som ett råd andra kan ha nytta av eller inte ha nytta av.

Troligtvis NT tänkande från min sida.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav treeman » 2010-07-29 2:32:45

Funderar på att starta en SKOLA för Aspergare och LÄRA ut lite grundläggande saker.

Finns massa AS people som behöver en SNABBKURS i kommunikation.

Jag lärde mig själv, så ska väl andra kunna lära sig om de får häften med 1,2,3,4,5 punkts-uppgifter. Om robotar kan lösa det så kan AS ppl det.
Eller?

Ska tänka igenom det.
Senast redigerad av treeman 2010-07-29 2:36:13, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Jättekort konversation (3 rader)! Snälla läs!

Inläggav Truly » 2010-07-29 2:34:26

treeman skrev:
Truly skrev:
treeman skrev:
Truly skrev:
azp skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg. Jag har inte fått någon diagnos men jag väntar på utredning.

Nedan följer ett exempel på en konversation som kan uppkomma i min vardag som jag kan reagera på. Vi sitter vid matbordet och äter.

Jag: Jag tycker att den här laxen är godare än den andra sorten vi brukar köpa!
Person2: Nej.
Person3: Nej.


Som jag uppfattar det säger de entydigt "Nej, det tycker du inte alls!". Dom kanske menar något annat, tex att de inte håller med, men det är inte det de säger ordagrannt! Hur uppfattar ni en sådan konversation?


Om jag var den som ställde frågan ovanför så hade jag uppfattat de två nekande svaren som att de andra två inte var intresserade över min åsikt överhuvudtaget, eftersom svaren var så korthuggna.
Jag hade nog inte reflekterat över andra tolkningar än just den. :roll:


Väldigt bra råd.


Råd?


"Du" "uttryckte" "din" "personliga" "åsikt". "Det" "ser" "jag" "som" "ett" "råd" "andra" "kan" "ha" "nytta" "av" "eller" "inte" "ha" "nytta" "av".

Troligtvis NT tänkande från min sida.


Aha! Jag trodde du försökte vara ironisk...
Varför skriver du så många citattecken? Nu tror jag ju att du ÄNDÅ är ironisk och kanske var det redan från början, eftersom du skriver så konstigt.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in