Bredbandsleverantör (fiber, stadsnät)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bredbandsleverantör (fiber, stadsnät)

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-27 22:29:57

Är detta rätt underforum för frågor om bredbandsleverantör?

Det gäller uppkoppling på fiberstadsnät (gothnet). Jag måste byta till någon av de i listan nedan, finns inga anda alternativ. Min leverantör (ett energibolag) lägger ned bredbandstjänsten.

Är det någon av följande företag som ni varnar för eller tycker är bra?
Alltele - www.alltele.se
Bahnhof - www.bahnhof.se
Bitcom - www.bitcom.se
Blixtvik - www.blixtvik.se
Bredband2 - www.bredband2.se
Ephone - www.ephone.se
Riksnet - www.riksnet.se
Net at Once - www.netatonce.se
Tele2 - www.tele2.se

Net at once och breband2 har jag hittat dålig info om. Tele 2 ogillar jag efter vissa problem med dem. Bahnhof hör (läser via google...) jag både bra och dåligt om. Blixtvik, Bitcom och Riksnet hittar jag ingen info om.

Alla som har haft utsatta priser har legat på ungefär detsamma, utom de två jag hört mest skit om, de var billigare.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Torsdag » 2010-07-28 2:26:30

Bahnhof skulle jag valt om jag haft möjlighet. ( men i grunden ska det inte spela någon roll det är ändå samma tjänst på samma lina)
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Miche » 2010-07-28 2:54:11

I grunden ja, men om det strular så är nog skillnaden desto större eftersom en del kundtjänster är extremt inkompetenta eller svåra att nå men andra kan det vara tvärtom (och det avspeglas nog tyvärr i priset, högre pris genererar bättre marginal att ha en kompetent, nåbar kundtjänst).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 10:23:29

Energibolaget som ska sluta erbjuda uppkoppling, skriver så där löjligt som att det blir bättre för kunderna med fler val.

Javisst många val, men alla är dyrare än energibolaget, och så bra support som de hade (nära samarbete med nätets ägare) kommer vi användare aldrig att få igen.

Själva nätet ska också säljas ut. Vi användare har ägt det, men ingen ville ställa upp i styrelsen, så därför säljs det ut. Men även föreningen säger officiellt att det är "för att förbättra för användarna".

OT: Vad kommer detta oskick ifrån att beskriva alla ändringar som "förbättringar för kunden" även när det är uppenbara försämringar? Så här löjligt fungerar det överallt. Även när lokala banken lades ned, så skrev de att det var en förbättring att få en bank 2 mil längre bort, eftersom kontoret var större (men det kontoret låg redan där om man behövde en större...)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 10:36:21

Jag funderar också på Bahnhof. Det hade rätt bra betyg på Cint också, fast de kommentarer som var utförliga, beskrev inte så positivt.

10/10 kostar då 200 kr, medan samma kostar 140 kr hos de två billigaste (som har enbart usla omdömen på Cint och när man googlar.

Men så är det några som jag inte har hittat några omdömen på. De var inte med på Cint heller. Blixtcom, Riksnet, Bitcom.

ALLA omdömen jag har hittat på ALLA leverantörer, beskriver mycket sämre support än den vi har från energibolaget.

Jag fattar inte riktigt heller det med nätet. Tillhör gothnet, men där jag är, så tillhör den delen en förening bestående av de boende i området. Det finns flera områden inom kommunen, alla har ägt just sin del av nätet.

När något har hänt vid en nod (nätet legat nere), så kommer arbetarna från samma ställe som det energibolag som erbjudit uppkopplingen, så det säger sig självt att support och service kommer att bli sämre.

Tele2s erbjudande verkar gälla för max tre uppkopplade datorer (även om de inte är uppkopplade samtidigt, men tre mac-adresser stod det). Det verkar ju helt knäppt. Vi har ingen gräns nu, men kanske det är vanligt även bland andra leverantörer? En som skrivit omdöme om Tele2 skrev att han hade kopplat upp tre olika datorer vid tre olika tillfällen, och när han köpte ny dator, så gick den inte att koppla upp p.g.a. detta. Låter konstigt. Man måste väl kunna ha vänner hemma som kopplar upp sig mot nätet? Eller att fyra i en familj har varsin dator?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 10:40:41

Bör man anta att när man byter leverantör så kan man bli utan internet i veckor?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-07-28 12:17:54

Bror Duktig skrev:OT: Vad kommer detta oskick ifrån att beskriva alla ändringar som "förbättringar för kunden" även när det är uppenbara försämringar? Så här löjligt fungerar det överallt. Även när lokala banken lades ned, så skrev de att det var en förbättring att få en bank 2 mil längre bort, eftersom kontoret var större (men det kontoret låg redan där om man behövde en större...)

OT-svar: Jag tror du redan vet svaret på den frågan...

"Kära kund, vi har kommit på att det inte är lönsamt för oss att erbjuda den service vi gjort hittills, så därför har vi beslutat att lägga ner verksamheten. Detta kommer naturligtvis orsaka högre kostnader och större olägenhet för dig som kund, men eftersom vår lojalitet ligger mot våra aktieägare och inte mot kunderna så är det tyvärr inget vi kan ta hänsyn till. Lycka till ändå!"

Jag tycker ett sådant brev vore ärligare, men det lär nog inte ske det här århundradet att rak kommunikation letar sig in i affärsvärlden. (Såvida inte någon PR-psykolog skulle upptäcka att det lönade sig bättre.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-28 13:29:03

Hade jag haft stadsnät hade jag hört av mig till http://pirateisp.net/ och kollat när de tänker öppna i min stad.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lakrits » 2010-07-28 13:55:52

ComHems kundtjänst har, åtminstone hittills, varit lysande. Korta köer, bra och ärlig hjälp samt ett enastående tålamod med en besvärlig petimäter som jag. Själva internetfibertjänsten är varken bättre eller sämre än andra leverantörers.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 14:50:13

Comhem har väl bara för en viss typ av bredbandsanslutning? De har dålig info på sin hemsida, men det står något om deras kabelnät, och jag har fiber som är anslutet till gothnet som jag tror inte är samma sak.

Jag är mycket dålig på facktermer, men jag tror att min anslutning heter LAN. Jag har en tjänstedosa som är direkt kopplad på fiber som grävts ned in i min källare. Till den kopplar man en sådan där fyrkantig genomskinlig kontakt som också brukar finnas på saker man kopplar till sitt hemnätverk (om de inte är trådlösa).

Jag kan bara välja de som finns i listan, men såklart kan den komma att utökas. 1 jan 2011 är det stopp på den leverantör jag har nu, så jag har lite tid på mig.

Vad är fördelarna med den du rekommenderade, Svante? De finns inte med på Cint.

De som ligger bäst till hos Cint, är typiskt sådana där små lokala saker som de jag har nu :( Nära samarbete med nätet = överlägsen support och snabba åtgärder vid fel.

Vad tycker ni om bredbandsbolaget? Någon idé att fråga dem om de tänker låta oss här bli kunder? De har bättre betyg än Bahnhof på Cint (Bredbandsbolaget LAN).

Jag är mycket nyfiken på om det är vanligt med att man blir utan internet en tid när man byter leverantör?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 14:51:42

Inger skrev:
Bror Duktig skrev:OT: Vad kommer detta oskick ifrån att beskriva alla ändringar som "förbättringar för kunden" även när det är uppenbara försämringar? Så här löjligt fungerar det överallt. Även när lokala banken lades ned, så skrev de att det var en förbättring att få en bank 2 mil längre bort, eftersom kontoret var större (men det kontoret låg redan där om man behövde en större...)

OT-svar: Jag tror du redan vet svaret på den frågan...

"Kära kund, vi har kommit på att det inte är lönsamt för oss att erbjuda den service vi gjort hittills, så därför har vi beslutat att lägga ner verksamheten. Detta kommer naturligtvis orsaka högre kostnader och större olägenhet för dig som kund, men eftersom vår lojalitet ligger mot våra aktieägare och inte mot kunderna så är det tyvärr inget vi kan ta hänsyn till. Lycka till ändå!"

Jag tycker ett sådant brev vore ärligare, men det lär nog inte ske det här århundradet att rak kommunikation letar sig in i affärsvärlden. (Såvida inte någon PR-psykolog skulle upptäcka att det lönade sig bättre.)

Men det är så jävla genomskinligt att skriva "för att förbättra för dig som kund" när det är så tydligt att det inte förbättrar på något sätt.

De behöver ju inte skriva som du skrev, men de skulle ju kunna skriva att de måste lägga ned för att det inte är lönsamt eller liknande. Utan att tala om hur bra det är eller hur dåligt det är o.s.v.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-28 15:01:47

Jag valde Blixtvik i mitt nät... det kommer igång i oktober, eftersom abonnemanget hos Bredbandsbolaget går ut då (jag har nyss fått stadsnät).
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav barracuber » 2010-07-28 16:56:10

Jag tror BBB är bra. Jag hade ADSL hos den och det var inget annat än priset att klaga på. Men det var flera år sedan.

En kompis har fiber hos BBB, han bor i lägenhet i GBG. Förr hade han 100 mb hastighet. Sedan tröttnade han på internet och ville säga upp. Då gav de honom ett kanonpris - 98 per månad för fiber 10 mb + IP-telefoni. Han har aldrig någonsin behövt ringa deras support.

BBB och Comhem är väl störst på marknaden?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Altus » 2010-07-28 17:16:21

Bror Duktig skrev:Själva nätet ska också säljas ut. Vi användare har ägt det, men ingen ville ställa upp i styrelsen, så därför säljs det ut. Men även föreningen säger officiellt att det är "för att förbättra för användarna".


Man kan klaga på motiveringen kanske, men det vore ganska orimligt att begära (eller önska) av dem att de ska fortsätta driva tjänsten under en förlust.

Angående leverantörer så har jag nästan bara hört dåliga saker om Comhem, men jag har haft dem sedan ett halvår tillbaka och är väldigt nöjd. (De är inte ens med på din lista, kände bara för att säga det ändå.)
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Lakrits » 2010-07-28 17:23:04

barracuber skrev:En kompis har fiber hos BBB, han bor i lägenhet i GBG. Förr hade han 100 mb hastighet. Sedan tröttnade han på internet och ville säga upp. Då gav de honom ett kanonpris - 98 per månad för fiber 10 mb + IP-telefoni. Han har aldrig någonsin behövt ringa deras support.

Jag har aldrig ringt om mitt internetabonnemang, men om TV-utbudet som vi får från dem och som betalas via hyran. Internetuppkopplingen har fungerat bra.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Altus » 2010-07-28 17:23:10

Bror Duktig skrev:Jag är mycket dålig på facktermer, men jag tror att min anslutning heter LAN. Jag har en tjänstedosa som är direkt kopplad på fiber som grävts ned in i min källare.


Hah, du sitter på en guldgruva -- fiberanslutning -- och vet inte ens om det. Eller du vet om det, åtminstone tillräckligt för att nämna fiber, men kanske inte hur eftertraktat det är.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 18:57:11

Altus skrev:
Bror Duktig skrev:Jag är mycket dålig på facktermer, men jag tror att min anslutning heter LAN. Jag har en tjänstedosa som är direkt kopplad på fiber som grävts ned in i min källare.


Hah, du sitter på en guldgruva -- fiberanslutning -- och vet inte ens om det. Eller du vet om det, åtminstone tillräckligt för att nämna fiber, men kanske inte hur eftertraktat det är.

Jo, jag vet att det är bra, men jag vet inte vad olika uppkopplingar och olika kontakter kallas. Jag har t.ex. svårt för att greppa LAN, då jag hör ordet/förkortningen i så många olika sammanhang. Men jag vet att jag har jävligt bra uppkoppling, äkta bredband, och att kontakten ser ut som en förstorad modern telefonkontakt ;)

Förut hade vi bara uppringt modem här. Ingen ADSL, så det var en klar förbättring, samt blev MYCKET billigare.

Grannarna fick gå ihop i en förening, och så fick varje hushåll hjälpa till att gräva ned och blåsa in fibern. Några fick gå runt och hjälpa alla att starta tjänstedosan o.s.v. Vi kan även få telefon och TV genom tjänstedosasn, men jag vill inte att allt ska dö på en gång när det ligger nere eller strömmen går. Kanske blir det dock TV-kanaler. 100 kr per månad för 6 valfria kanaler (av allt utom Viasat-grejer) verkar ok.

Jag har 10/10 men i nuläget går det att få upp till 100/100 i hastighet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 19:03:15

Altus skrev:
Bror Duktig skrev:Själva nätet ska också säljas ut. Vi användare har ägt det, men ingen ville ställa upp i styrelsen, så därför säljs det ut. Men även föreningen säger officiellt att det är "för att förbättra för användarna".


Man kan klaga på motiveringen kanske, men det vore ganska orimligt att begära (eller önska) av dem att de ska fortsätta driva tjänsten under en förlust.

Nej, de ska inte driva med förlust, det menade jag inte, men skulle kunna vara ärligare när de förklara sig.

När det gäller föreningen för bredbandet, så var det att folk inte ville ställa upp i styrelsen som gjorde det omöjligt att driva och därför ska det säljas ut. Det handlar om själva nätet.

När det handlar om tjänsten för uppkoppling, så vet jag inte varför energibolaget lägger ned. För dålig vinst kanske, eller att de inte vill syssla med det (hade ju varit att höja priset bara annars, de är väldigt billiga).

Angående leverantörer så har jag nästan bara hört dåliga saker om Comhem, men jag har haft dem sedan ett halvår tillbaka och är väldigt nöjd. (De är inte ens med på din lista, kände bara för att säga det ändå.)
Det verkar som comhem inte har tjänster för andra än de i deras kabelnät, vilket inte är stadsnäten om jag förstår rätt. Det står inte mycket på deras sida om det.

Verkar rätt krångligt att fatta många saker. T.ex. varför de som säljer tjänster bara säljer till vissa delar i ett nät, eller om vi bara är kopplade till gothnet eller är en del av det.

Om inte energibolaget hade visat en lista över vad vi kan välja på, så vete fan hur jag skulle ha hittat någon leverantör.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 19:05:17

barracuber skrev:Jag tror BBB är bra. Jag hade ADSL hos den och det var inget annat än priset att klaga på. Men det var flera år sedan.

En kompis har fiber hos BBB, han bor i lägenhet i GBG. Förr hade han 100 mb hastighet. Sedan tröttnade han på internet och ville säga upp. Då gav de honom ett kanonpris - 98 per månad för fiber 10 mb + IP-telefoni. Han har aldrig någonsin behövt ringa deras support.

BBB och Comhem är väl störst på marknaden?

Fast comhem verkar att bara köra på eget kabelnät?

Jag kanske ska kontakta BBB och fråga dem om de ska köra här ute.

Bra prutsätt där :D Typ halva priset mot de jag har sett, om han har 10/10.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 19:14:53

Någon som känner sig manad får gärna beskriva lite saker för mig:
- Finns det fiberuppkoppling utan LAN-anslutning?
- Vad är comhems kabelnät för något egentligen? Fiber? Eller liknar ADSL?
- Vilka olika uppkopplingar finns? Jag känner till min egen, modem, ADSL (+ ett till som jag inte minns vad det heter men en förkortning på 4 bokstäver det med) och kabelnät (det som jag inte vet vad det är riktigt).

Folk säger bredband om allt möjligt.

Och jag har svårt att fatta att LAN (=Lokalt nätverk) är det jag har som åtkomst till internet över hela världen. Hur kommer det sig att det kallas LAN det jag har?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-07-28 20:54:26

ADSL är över telenätet.

Vad LAN är vet jag inte.

Undvik Comhem! Tror de kör fiber men med stor risk för strul.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-07-28 21:22:37

Ett privat LAN ( = Local Area Network), är när man har ett lokalt nätverk hemma hos sig själv i sin bostad.

Obs ett företags-LAN är samma sak fast på en arbetsplats, ett företag oftast i en viss byggnad. Om företaget finns i flera byggnader/städer/länder kallas för WAN = Wide Area Network.

Varför ha ett LAN? För att dela ut resurser typ internet, hårddiskar och skrivare.

Det vanligaste och enklaste att dela ut är faktiskt internet. Det enda som behövs är att brebandsmodemet har en sk router inbyggd. Detta är helt oberoende av vilka operativsystem datorerna har. Att dela ut hårddiskar och skrivare är betydligt krångligare eftersom det kräver kunskaper om Windows, Linux, OSX osv.

Att dela ut internet i ett privat LAN kan göras med sladd eller - mer och mer vanligt - trådlöst. Ett trådlöst LAN kallas Wireless LAN eller WLAN. Ett WLAN kan vara krypterat (skyddat av en nyckel) eller okrypterat (oskyddat).

WLAN brukar även skyddade och gratisnät på offentliga platser kallas. Det dessa nät delar ut är ju oftast internet.

Många moderna mobiltelefoner har WLAN och kan därför koppla upp sig på offentliga nät eller på nät i grannskapet.
Senast redigerad av barracuber 2010-07-28 21:37:53, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-28 21:36:25

Så LAN-kontakten är själva kontakten med det som förbinder mig med fibernätet?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-07-28 21:43:19

Bror Duktig skrev:Så LAN-kontakten är själva kontakten med det som förbinder mig med fibernätet?


Sorry. Har inte en susning tyvärr.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in