FK befarar en sjukskrivningsboom nästa år.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav matterik » 2010-07-24 5:40:44

Försäkringskassan och även arbetsförmedlingen tror jag verkar bygga på moment 22.

Det är som killen i filmen stage 22 som försökte slippa bombflygningar genom att säga att han var psykiskt sjuk. Han sa till psykologen hur slipper jag ut. Om jag säger att jag är psykiskt sjuk, vilket det fanns flera som kunde intyga att han var. Militärpsykologen sa ja vi har skyldighet att ta bort folk som är psykiskt sjuka från strid. Men eftersom du inte vill flyga bombräder som har 10 procents dödlighet per räd så visar det att du är psykiskt frisk därför så kan vi inte ta bort dig. För endast en psykiskt sjuk människa skulle villja göra något som hade så stor risk för döden.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 22:28:21, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Altus » 2010-07-24 11:15:30

matterik skrev:Försäkringskassan och även arbetsförmedlingen tror jag verkar bygga på moment 22.

Det är som killen i filmen stage 22 som försökte slippa bombflygningar genom att säga att han var psykiskt sjuk. Han sa till psykologen hur slipper jag ut. Om jag säger att jag är psykiskt sjuk, vilket det fanns flera som kunde intyga att han var. Militärpsykologen sa ja vi har skyldighet att ta bort folk som är psykiskt sjuka från strid. Men eftersom du inte vill flyga bombräder som har 10 procents dödlighet per räd så visar det att du är psykiskt frisk därför så kan vi inte ta bort dig. För endast en psykiskt sjuk människa skulle villja göra något som hade så stor risk för döden.


Ovanstående är mer ett exempel på dålig logik än moment 22. Även om nu att vilja flyga i dessa flygräder skulle påvisa psykisk sjukdom (vilket är tveksamt, men det är ett sidospår) så betyder inte det att ovilja att göra det tyder på att man är frisk. Man kan självklart vara psykiskt sjuk och samtidigt vilja undvika att dö.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 22:28:21, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Noli » 2010-07-25 21:06:23

Här är UNT-artikel med rubriken: "300 riskerar förlora försäkring"

Här är länken:

http://www.unt.se/ekonomi/300-riskerar- ... 01840.aspx

I papperstidningen Upsala Nya Tidning i dag söndag står det en rubrik på omslagssidan som lyder så här: "Sjuka tvingas ut ur socialförsäkringen" och inne i tidningen lyder den rubriken till samma artikel: "Förtidspensionärer kastas ut"

Artikeln i både på webben och i papperstidningen handlar om sjuka personer med tidsbegränsad sjukersättning dvs tidsbegränsad förtidspension som inte längre får förlängd förtidspension enligt de nya reglerna som började gälla efter 1 juli 2008.

Detta berör inte mig eftersom jag har varaktig förtidspension men jag blir ledsen när myndigheter behandlar människor på det sättet där man ställer människor helt utan pengar som i den förra artikeln från Aftonbladet som jag lade ut här i fredags om kvinnan med svår värk som blev helt utan ersättning från alla system.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:21, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Mariette » 2010-07-26 18:04:29

Noli skrev:Här är UNT-artikel med rubriken: "300 riskerar förlora försäkring"

Här är länken:

http://www.unt.se/ekonomi/300-riskerar- ... 01840.aspx

I papperstidningen Upsala Nya Tidning i dag söndag står det en rubrik på omslagssidan som lyder så här: "Sjuka tvingas ut ur socialförsäkringen" och inne i tidningen lyder den rubriken till samma artikel: "Förtidspensionärer kastas ut"

Artikeln i både på webben och i papperstidningen handlar om sjuka personer med tidsbegränsad sjukersättning dvs tidsbegränsad förtidspension som inte längre får förlängd förtidspension enligt de nya reglerna som började gälla efter 1 juli 2008.

Detta berör inte mig eftersom jag har varaktig förtidspension men jag blir ledsen när myndigheter behandlar människor på det sättet där man ställer människor helt utan pengar som i den förra artikeln från Aftonbladet som jag lade ut här i fredags om kvinnan med svår värk som blev helt utan ersättning från alla system.

mvh Noli


Man ställer även människor mot människor och grupper mot grupper. Söndra och härska! Våra makthavare vet hur de ska göra för att få behålla makten.

Mariette
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 22:28:21, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 18:11:22

Mariette skrev:
Noli skrev:Här är UNT-artikel med rubriken: "300 riskerar förlora försäkring"

Här är länken:

http://www.unt.se/ekonomi/300-riskerar- ... 01840.aspx

I papperstidningen Upsala Nya Tidning i dag söndag står det en rubrik på omslagssidan som lyder så här: "Sjuka tvingas ut ur socialförsäkringen" och inne i tidningen lyder den rubriken till samma artikel: "Förtidspensionärer kastas ut"

Artikeln i både på webben och i papperstidningen handlar om sjuka personer med tidsbegränsad sjukersättning dvs tidsbegränsad förtidspension som inte längre får förlängd förtidspension enligt de nya reglerna som började gälla efter 1 juli 2008.

Detta berör inte mig eftersom jag har varaktig förtidspension men jag blir ledsen när myndigheter behandlar människor på det sättet där man ställer människor helt utan pengar som i den förra artikeln från Aftonbladet som jag lade ut här i fredags om kvinnan med svår värk som blev helt utan ersättning från alla system.

mvh Noli


Man ställer även människor mot människor och grupper mot grupper. Söndra och härska! Våra makthavare vet hur de ska göra för att få behålla makten.

Mariette

Ja, de behärskar den tekniken bra, och har lyckats så split.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:21, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Mariette » 2010-07-27 2:07:17

Bror Duktig skrev:
Mariette skrev:
Noli skrev:Här är UNT-artikel med rubriken: "300 riskerar förlora försäkring"

Här är länken:

http://www.unt.se/ekonomi/300-riskerar- ... 01840.aspx

I papperstidningen Upsala Nya Tidning i dag söndag står det en rubrik på omslagssidan som lyder så här: "Sjuka tvingas ut ur socialförsäkringen" och inne i tidningen lyder den rubriken till samma artikel: "Förtidspensionärer kastas ut"

Artikeln i både på webben och i papperstidningen handlar om sjuka personer med tidsbegränsad sjukersättning dvs tidsbegränsad förtidspension som inte längre får förlängd förtidspension enligt de nya reglerna som började gälla efter 1 juli 2008.

Detta berör inte mig eftersom jag har varaktig förtidspension men jag blir ledsen när myndigheter behandlar människor på det sättet där man ställer människor helt utan pengar som i den förra artikeln från Aftonbladet som jag lade ut här i fredags om kvinnan med svår värk som blev helt utan ersättning från alla system.

mvh Noli


Man ställer även människor mot människor och grupper mot grupper. Söndra och härska! Våra makthavare vet hur de ska göra för att få behålla makten.

Mariette

Ja, de behärskar den tekniken bra, och har lyckats så split.


Varför behöver de slå split? De levande i Sverige har väl betalt in till sjukförsäkringssystemet eller är det något man har frångått?

Mariette
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 22:28:21, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2010-07-28 15:25:52

Jag svarar på min egen fråga eftersom ingen annan gör det och svaret blir att medborgarna i ett land betalar till socialförsäkringssystemet när de arbetar vitt.
30% i skatt oavsett högavlönad eller inte och med tanke på hur många som betalar/har betalat tidigare.

Mariette.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Alien » 2010-09-24 0:09:43

Vi har ju fallit med Annica Holmquist, som verkade ordna sig före valet men nu håller FK fast vid sitt beslut att hon inte ska få sjukpension:

Annica Holmquist, 55, lider av en svår sjukdom som får hennes kroppsdelar att växa okontrollerat.

Hon kräks ofta av sina smärtor och kommer enligt läkaren aldrig kunna arbeta igen.

Men Försäkringskassan vill att hon söker jobb – socialtjänsten att hon säljer lägenheten.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7799608.ab

Annica hade jobbat i 30 år som tandhygienist när hon började bli väldigt trött. Så småningom fastställdes att hon hade akromegali och en tumör opererades bort, men då var det för sent.
Sjukdomen gör att kroppsdelar börjar växa igen. Näsa, läppar, öron, käkar är onormalt stora.
---
Värken i lederna – en följd av sjukdomen – gör att hon flera gånger om dagen måste ta morfintabletter. Hon kräks ofta av smärtorna och orkar bara vara uppe korta stunder åt gången. Hon har svårt att andas och tvingas sova med syrgas – hennes förväxta tunga har gett henne sömnapné. Även synen har försämrats.
---
Beskedet för en dryg månad sedan om att hon kommer att bli utförsäkrad fick Annica att bryta ihop.

Hon lades in för sluten psykiatrisk vård med självmordstankar: hon planerade att tömma en burk tabletter.

”Patienten bör framför allt ur psykiatrisk synvinkel lämnas utanför arbetsmarknaden. Hon kvalificerar sig mer än väl för att beviljas förtidspension”, skriver hennes psykiater i ett utlåtande.

”Väldigt tragiskt”
Annicas läkare sedan fyra år gör samma bedömning:

– Jag ser ingen möjlighet att hon ska kunna återgå i arbete, säger Lisa Juntti-Berggren, överläkare och docent, till Aftonbladet.

Det har hon också skrivit till Försäkringskassan.

– Det är väldigt tragiskt att de inte lyssnar.

Väl hemma från psykiatriska kliniken kom nästa chock. Annica har vänt sig till kommunen för att få försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag. Då fick hon beskedet: du har fyra månader på dig att sälja din lägenhet.


Fallet var ju uppe i TV före valet och då lät det som det skulle ordna sig. Men det gjorde det inte.
Men när dottern Emelie ringde till Försäkringskassan i dag fick hon beskedet att man granskat fallet och kommit fram till att handläggarna gjort rätt - Annica ska utförsäkras och stå till arbetsmarknadens förfogande.

Men att de kan begära en omprövning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7819978.ab

Kanske ordnar det sig till slut, men det är jobbigt bara att åka mellan hopp och förtvivlan. Men som dottern sa i TV, typ "mamma har iaf en dotter som kan hjälpa henne, hur går det för de som inte har nån".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2010-09-24 0:21:52

Vem ställer Schweinfeldt mot väggen om det här och alla andra fall? Vem sätter sig på tvären mot de dödliga folkflertalet och demokratin? Det här är som de har tänkt att det ska vara, nu är det granskat också.

*blir galen*

Men efter Aftonbladets artikel och ett inslag i TV4 gjorde Försäkringskassan en helomvändning.

... och nutidens massmediejustis... i ett sådant här fall finns det ju uppenbarligen ingenting bättre, och det räckte inte ändå, men när det ska behövas och när politiker och domstolar ofta svänger som vindflöjlar för den...

Och
efter mediepådraget sa överdirektören, enligt vad Aftonbladet skrev:Skulle hon ha kunnat jobba hade det inte varit en fråga för Försäkringskassan.

Vad fan menade han med det? Han vet väl bättre än de flesta vad som ska anses numera. Eller står han på de sjukas sida? Vad gör han i så fall?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Noli » 2010-09-24 0:35:31

En myndighet som inte vill betala ut pengar till en sjuk människa är ingen bra myndighet.

En myndighet som betalar ut pengar till en sjuk människa är en bra myndighet.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Miche » 2010-09-24 8:35:39

Ibland görs det undersökningar i olika länder om vilka myndigheter som man litar mest respektive minst på, brandkåren brukar ligga högt i de flesta länder, men numera borde väl FK ligga extremt lågt i Sverige...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Noli » 2010-09-24 11:04:20

Ja brandkåren brukar se allvarligt på när ett hus brinner och rycker ut direkt. Men Försäkringskassan ser inte lika allvarligt på när en sjuk människa lever i fattigdom, svält och hemlöshet utan pengar genom att låta den sjuke få fortsätta leva i fattigdom, svält och hemlöshet utan pengar så att han eller hon blir allt sjukare.

Regeringen och FK borde förstå att man inte kan bli frisk av ett liv i fattigdom utan pengar.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Pemer » 2010-09-24 13:36:16

Om brandkåren bedrevs enligt FK:s logik skullle man inte rycka ut, för alla möjligheter att släcka själv är ju inte uttömda, och det kan du inte bli säker på förrän huset har brunnit ner. Då skulle man kunna sträcka sig till en utredning som sade att alla regler hade följts. :roll:

Och som jag har skrivit om på Facebook sista dagarna en del, det här är ju den attityd FK alltid har haft, skillnaden nu är att de fick ännu värre regler att välja att följa så till punkt och pricka som de tycker att de ska, och att tolka så strikt som möjligt.

Jag har ALLTID uppfattat FK som extremt mycket *följa regelverket som man har uppfattat det* mer än *att se till vad som uppenbart skulle vara bäst för klienten/brukaren*. Och att det alltid kan handla om att olika handläggare har olika tolkningar av samma regel, eller t o m kan verka ha lärt sig regler vid olika tillfällen och därför går enligt helt olika regler.

På sensommaren/hösten 2008 innan man hade börjat höra så mycket om de nya reglerna hade jag t ex mailkontakt med Gunnar Axén för att kolla hur det låg till med hur stor del av en extrainkomst som skulle påverka bostadstillägg för pensionärer. Han som företräder Riksdagen som tar besluten och stiftar lagarna svarade att regeln fram till sista juni 2008 hade varit att bostadstillägget skulle minskas med 50 öre per intjänad krona i sidoinkomster, och att det 1 juli 2008 hade minskats till 33 öre per intjänad extrakrona.

När jag som återgången i sjukersättning enbart i år sökte bostadstillägg till det frågade jag handläggaren om samma sak, och hon hävdade absolut att regeln även nu är 50 öre per krona. Jaha, vem har rätt? :roll:

Det säger en hel del om läget...

De gånger jag anmälde ny sjukpenninggrundande inkomst när jag hade börjat ett nytt arbete i form av inledningsvis en provanställning i tre månader fr o m låt säga 29 augusti... - ja, då fick man ett lakoniskt svar "Vilka är dina planer efter den 30 november?"

Och de två gånger jag hade blivit inkallad för militärtjänstgöring och sedan på olika grunder blivit hemförlovad och fått börja verka i det civila samhället igen blev det bägge gångerna så, att första gången jag blev sjuk och behövde sjukanmäla mig till FK reagerade de med "ööööh, vadå jobba, vadå sjuk, du är ju noterad i våra register som värnpliktig???"

Bägge gångerna räckte det med att tala om hur det låg till och de måtte ha gjort en kontroll med värnpliktsmyndigheten och sedan noterat läget och inte krånglade mer, men det är ju märkligt att en hemförlovning inte gick ut automatiskt till berörda myndigheter på en gång!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Noli » 2010-09-28 11:16:04

Tänk om Försäkringskassan skulle rycka ut på samma sätt som brandkåren gör, till en sjuk människa så fort han eller hon blir sjuk och betalar ut sjukpenning på en gång utan massa papperskrångel så att han eller hon inte ska behöva leva i fattigdom utan pengar och sen fortsätter att betala ut sjukpenning månad efter månad så länge personen är sjuk ända tills han eller hon blir frisk och börjar jobba igen och sjukpenningen övergår i lön utan någon fattigdomsperiod i emellan och samma sak gäller det om personen inte kan gå tillbaka till arbetslivet igen att det blir permament förtidspension ända fram till ålderspensionen utan papperskrångel.

Ja det hade det varit bra om det blev så för sjuka och funktionshindrade anser jag.

Som sagt en betalningsovillig myndighet är ingen bra myndighet.

En betalningsvillig myndighet är en bra myndighet.

Den tanken som jag har haft sedan 1990-talet som lyder så här:

Kommer det räkningar varje månad så ska det komma pengar varje månad, men kommer det räkningar varje månad men det kommer inga pengar alls då går ekvationen inte ihop alls för man kan inte betala sina räkningar om det inte kommer pengar alls så där borde politiker och myndigheter förstå detta och vara mer betalningsvilliga mot sjuka och funktionshindrade människor anser jag.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2010-09-28 12:53:46

Här är en UNT-artikel med rubriken: "Dramatisk minskning av sjukdagar". Artikeln har en historisk inblick från 1990-talet och framåt.
Här är länken:

http://www.unt.se/inc/print/dramatisk-m ... fault.aspx

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2010-09-28 13:13:40

Ytterligare en UNT-artikel med rubriken: "De nya reglerna en chock". I artikeln finns en länk om en kvinna med epilepsi som tvingas jobba trots epilepsi.
Här är länken: med rubriken "De nya reglerna en chock".

http://www.unt.se/uppsala/de-nya-regler ... 56559.aspx

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Zombie » 2010-09-28 13:35:33

Den första artikeln var "diskret" vinklad till regimens förmån. Tänker inte utveckla hur, för då skulle jag kunna dra på mig heltidsjobb med det (och det framgår också här på forumet). Men den var ju en nyttig påminnelse om hur offentliga sanningar skapas. Inte bara i det här ämnet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2010-09-28 17:18:33

Kanske beroende på att UNT är en väldigt Alliansvänlig tidning...

Jag tycker att även den andra artikeln var vinklad åt höger...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-09-28 20:00:22

Har läst den också nu och håller med. Till högerns förmån eller (vad som nu skulle vara skillnaden) till myndighetspersonernas, som är tvungna (?) att uttrycka sig om en uppenbart orimlig politiskt orsakad situation som om den inte vore konstigare än någon annan. Löjligt om det inte vore så ulandsmässigt grymt.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-10-11 20:27:34

Kanske någon har postat den här pdf-länken tidigare, men då har jag glömt det. Ett par år gammal, men en avhoppad FK-ordförande ger en liten inblick i vad hon har sett av rehabilitering, fusk och sådant:

http://www.ratt.cc/images/R_TT_nr_5f.pdf
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2010-11-29 17:47:20

Alien skrev:Vi har ju fallit med Annica Holmquist, som verkade ordna sig före valet men nu håller FK fast vid sitt beslut att hon inte ska få sjukpension:

Nu äntligen:
Försäkringkassan backar i fallet Annica Holmquist

Notera formuleringen:
Emelie Holmquist tror att det var en liten justering i det nya läkarutlåtandet som fällde avgörandet.
Enligt henne har samma läkare i den nya utredningen skrivit samma sak men lagt till begreppet att Annica är sjuk "för all överskådlig framtid".

Värt att lägga på minnet om man ska ha läkarintyg till FK!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in