Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-24 10:58:48

Hej!

Ibland när jag surfar kommer det upp att sidan kan inte visas. Jag söker på nåt på Google, och får upp en massa länkar. När jag klickar på en kan det stå:

Den här webbsidan är inte tillgänglig.

Webbsidan på http://lyrics.filestube.com/i/i+don't+c ... you+anyway kan ligga nere för tillfället eller kan ha flyttats permanent till en ny webbadress.

Här följer några förslag:
Läs in den här webbsidan igen senare.

Mer information om felet


Jag går bakåt i webbläsaren och klickar på en annan länk, som kan fungera. Ibland fungerar inte den heller.

Det kan också hända att vi inte kan vara ute på nätet alls. Ingenting fungerar. Då kan det ta några minuter så fungerar det igen.

I torsdags kväll slutade Internet att fungera helt. Det fungerade inte på fredagsmorgonen heller. Vi var borta under dagen igår och igår kväll fungerade det igen.

Idag nu när jag surfar så fungerar inte vissa länkar, det blir som ovan. Men Aspergerforum och andra sidor fungerar.

När jag klistrar in texten blir den första länken bruten. Då jag markerar texten och använder url-taggen runt försvinner hela det här inlägget när jag förhandsgranskar (och det syns ingenting när jag postar heller).

Någon som vet vad som kan vara fel?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-07-24 12:03:45

Felet med lyrics.filetube-länken kan bero på att sidan verkligen har flyttas. Innan Google upptäcker detta är sökindexet inaktuellt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Trassel med att se webbsidor

Inläggav TK » 2010-07-24 13:28:17

Lilla Gumman skrev:Den här webbsidan är inte tillgänglig.

Webbsidan på http://lyrics.filestube.com/i/i+don't+c ... you+anyway kan ligga nere för tillfället eller kan ha flyttats permanent till en ny webbadress.


När jag klistrar in texten blir den första länken bruten. Då jag markerar texten och använder url-taggen runt försvinner hela det här inlägget när jag förhandsgranskar (och det syns ingenting när jag postar heller).

Någon som vet vad som kan vara fel?


Anledningen till att det inte visas rätt är apostrofen i "don't". Om du ersätter det tecknet med ' så blir länken rätt här på forumet och inlägget visas som helhet, såsom detta inlägg.

Här följer länken:
http://lyrics.filestube.com/i/i+don't+care+what+they+say+i+love+you+anyway

Däremot fungerar sedan inte länken på själva FilesTube Lyrics-sajten, där du i sökrutan får korrigera tillbaka, dvs ersätta ' med en apostrof.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2010-07-24 13:51:39

Testa pinga adressen filestube.com , antagligen funkar det inte och då är det troligen din DNS server som krånglar. Det är din ISP som har gett dig en DNS server automatiskt, förmodligen den som strulade när internet gick ner med, den går att byta.. Spara ner denna sidan med instruktioner hur man gör, nu medans du är online, så kan du testa att byta DNS servern när inte ditt internet fungerar. opendns.com är en annan men jag föredrar google's.

Står väl något liknande på "Mer information om felet"??
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Miche » 2010-07-24 14:17:33

Förra helgen strulade vår internetanslutning fredag-söndag ca 18-24 och vi fick massor av fel (länkar som inte hittades, sidor som tog en halv evighet att ladda osv).

Det kan vara operatören som har något strul (har ni kollat att anslutningen fungerat då det strular?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-24 14:52:00

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-24 18:22:05

Hej!

Ja, länken fungerar nu Savanten Svante. Det var ju bara ett exempel, vi löste Melodikrysset i förmiddags och det råkade bli just den länken.

Jag har sparat det on DNS som favorit. Hittar ingenstans att man kan spara som offline, det kanske inte går att göra det i Google Chrome.

När det har strulat har det gjort det på bägge våra datorer samtidigt (vi sitter i nätverk). När Internet lade av helt i torsdags kväll hade vi ingen kontakt alls med nätet, gadgets i sidopanelen som visar väder fungerade inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Miche » 2010-07-24 18:35:35

När det strular för er båda så kan man gå in så kan det enklast att få det att fungera igen genom att starta om routern och/eller modemet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav barracuber » 2010-07-24 19:02:59

Lilla Gumman skrev:Jag har sparat det on DNS som favorit. Hittar ingenstans att man kan spara som offline, det kanske inte går att göra det i Google Chrome.

Hälsningar

Lilla Gumman


Johoodå! Klicka på sidikonen uppe till höger och välj Spara som sida...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-24 22:00:21

Hej!

Du är skärpt som vanligt, barracuber. Det är klart att det gick att spara en webbsida. Det finns säkert ingenting som Google Chrome inte kan.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Miche » 2010-07-24 23:38:06

Koka kaffe?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-25 13:42:17

Hej!

Miche skrev:Koka kaffe?


Sant. Där fick du mig.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-28 20:01:53

Hej!

Väldigt ofta när jag är ute på nätet poppar det upp en ruta i Google Chrome som säger: "'Följande sidor svarar inte. Du kan vänta till de svarar eller avbryta dem." Om jag har en tio flikar öppna samtidigt, visar denna ruta kanske på omkring fyra. Jag klickar på Vänta. Sidorna kan fortfarande inte laddas. Sedan kommer rutan upp igen. Jag klickar på Vänta. Efter ett tag går det. Det går jättetrögt att surfa, precis hela tiden. Jag avslutar aldrig sidor som inte laddas. I så fall skulle jag inte få göra annat än att att avsluta och sen starta upp nya flikar. Jag har många flikar uppe därför att när jag fått upp en sida som jag vill besöka igen samma dag kan den lika gärna ligga där. Jag brukar också alternera: ställa markören på en hemsidesadress och trycka på Enter, nähä, det gick inte, och så prova med nästa hemsida likadant. Rätt som det är kanske nån hemsida fungerar att vara på ett tag. Ibland stänger jag flikar så klart.

Jag har haft problem med Internet i någon form i flera år. Det är inte kul längre. Jag vet inte om det är skit bakom spakarna (d.v.s. mitt fel) eller om det är fel på datorn eller vad det är. För det har ingenting med bredbandsleverantören att göra. Maken har inte samma stora problem som jag. Hos honom fungerar det ofta, men inte alltid.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-07-28 20:58:23

Lilla Gumman,

Du borde testa det här verktyget för hantering av många öppna flikar.

www.ghacks.net/2010/03/20/google-chrome ... tabs-plus/

Obs att det inte står hur detta påverkar prestandan. Man får testa sig fram. Vi vet ju att 10 öppna flikar kan sakta ner Chrome. Om detta verktyget gör Chrome ännu långsammare får du hojta till så får vi hitta något bättre.

Något jag letar efter är att kunna spara en samling flikar under ett visst namn. Detta har funnits länge i Firefox och kallas Sessions där.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav geocache » 2010-07-28 22:44:26

barracuber skrev:Johoodå! Klicka på sidikonen uppe till höger och välj Spara som sida...


Hej barracuber!

Vilken sidikon är det, hur ser den ut? Jag använder Google Chrome men hittar ingen sådan ikon...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-28 22:49:10

Hej!

Tack för tips, barracuber. Borde kanske prova. Men jag har exakt samma problem oavsett om jag har två flikar öppna eller tio. Ska inte Google Chrome klara två öppna flikar utan att krångla? Jag brukar ha många flikar öppna därför att det går så segt att surfa. Nu tog det mig cirka 25 minuter att starta datorn från viloläge och komma in så jag kunde skriva detta.

Eftersom jag kunde installera Ad-Aware igår, så kan jag säkert installera detta idag. Risken är dock att det går långsamt, och jag vet inte vilket krångel det blir, så jag ville hinna skriva detta först.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-07-28 23:00:00

geocache skrev:
barracuber skrev:Johoodå! Klicka på sidikonen uppe till höger och välj Spara som sida...


Hej barracuber!

Vilken sidikon är det, hur ser den ut? Jag använder Google Chrome men hittar ingen sådan ikon...


Jag sitter inte vid nån dator, har bara min android, så kan inte guida dig..

För några veckor sedan saknade jag också den knappen samt den intill som ser ut som en skiftnyckel ungefär..jag fick fram dem genom att leta i menyerna. Visserligen har Chrome ett minimalistiskt utseende men letar man lite går det att hitta. Kanske nån annan som sitter vid Chrome kan tipsa?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav geocache » 2010-07-28 23:02:50

barracuber skrev:Jag sitter inte vid nån dator, har bara min android, så kan inte guida dig..


Vad är en "android"? *Känner mig lite dum som frågar så mycket... :oops:*
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Miche » 2010-07-28 23:17:05

Chrome verkar ha något minneshanteringsproblem i den version jag kör (5.0.375.99) så den segar utav bara sjutton emellanåt, då brukar jag döda den brutalt (använder Aktivitetshanteraren), starta den igen (och då får jag frågan om jag vill ladda om flikarna) sen fungerar den alldeles utmärkt igen...

Den efterlysta knappen liknar ett papper med övre högra hörnet nedvikt, funktionen Spara sida som går även att nå med Ctrl-S.

Android är ett operativtsystem för mobiltelefoner, så det barracuber syftar på är sin mobiltelefon (som han verkar använda rätt ofta för att surfa med).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav barracuber » 2010-07-28 23:21:40

geocache skrev:
barracuber skrev:Jag sitter inte vid nån dator, har bara min android, så kan inte guida dig..


Vad är en "android"? *Känner mig lite dum som frågar så mycket... :oops:*


Ursäkta fikonspråket :-D jo alltså Android är operativsystemet (OS:et) i min smartphone (HTC Hero), precis som att OS:et i din och Lilla Gummans respektive PC är Windows.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav geocache » 2010-07-28 23:36:26

Då vet jag :D! Tack så mycket barracuber för förklaring!! :D :D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-07-28 23:38:13

En sak med windowsversionen av Chrome som jag har märkt är att coachen växer fort och snabbt blir flera hundra MB stor, större än hos andra webbläsare. Detta brukar sega ned Chrome rejält, framför allt om jag har många flikar igång.

Efter bara nån timmes surfande brukar min chrmecache bli runt 350 MB..och då går den som sirap..

Jag brukar köra Ccleaner för att tömma Chromecachen, även om det kan göras även inifrån Chrome. Men jag har märkt att hela windows mår bra av att Ccleaner körs ofta
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-29 0:11:45

Hej!

Jag kunde inte ladda hem nåt från
www.ghacks.net/2010/03/20/google-chrome ... tabs-plus/

Men ccleaner ska jag prova at ladda ner!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lakrits » 2010-07-29 0:18:09

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag kunde inte ladda hem nåt från
www.ghacks.net/2010/03/20/google-chrome ... tabs-plus/

Klicka här --> Tabs PlusTilläggsgalleriet för Google Chrome
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till IT-forum



Logga in