Är Försäkringskassan/LSS alltid lika kryptiska?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är Försäkringskassan/LSS alltid lika kryptiska?

Inläggav Yngve » 2010-07-19 20:06:47

Hallå! I maj tilldelades jag en hyresrätt av kommunen efter att ha stått i kö under flera års tid.
Innan dess hade jag haft en plan att studera utanför stockholm dels för att jag ville komma hemifrån och dels för att mitt nattjobb drev mig till vansinne (fem dagar i veckan utan raster och transport) .

Efter beskedet om lägenheten så snackade jag med min handledare. Hon sade att jag nästan garanterat skulle få aktivitetsstöd, och att det låg på runt 8000 kr om jag också sökte bostadsbidrag.
Några veckor senare då jag skrev på ansökningsblanketten om aktivitetsstöd, så meddelade samma handledare att jag i själva verket bara var garanterad 6300 kr. Jag blev helt paff och kände mig felinformerad.
Hon lade dock till att jag fortfarande kunde söka bostadstillägg på runt 700 kr.
Med 7000 kr kände jag att jag ifall kunde klara mig halv okej (betalar bara runt 2100 i hyra).

Efter ett möte med LSS så förklarade dock någon handläggare att 6300 kr redan var för mycket aktivitetsstöd och att jag därför inte hade rätten till bostadstillägg (?????????).
Än en gång fick jag en mindre ångestattack.

Förra veckan så fick jag plötsligt goda nyheter då min handledare ringde mig . Hon berättade att någon snubbe på försäkringskassan sagt till henne att jag hade rätten till mer aktivitetsstöd då jag jobbat i tre år. Hon gav mig numret för att ringa upp honom.

Jag ringer honom. Han kollar mina inkomstuppgifter och säger att jag har rätt till 7800 kr INNAN skatt, och att jag därför bara kommer få 5400 kr i aktivitetsstöd. Han tillägger dock att jag KANSKE kan få bostadstillägg på 700 kr max.

Jag känner mig helt förstörd av allt det här. Det verkar som ingen vet ett jävla skit om vad jag egentligen är berättigad ekonomiskt, och för varje nytt möte så sänks mitt beräknade aktivitetsstöd.

Skulle LSS/Försäkringskassan sagt till mig att jag bara var berättigad 5400 kr i Maj, så skulle jag sagt nej till den här lägenheten, och satsat på mina studieplaner i borås (genom att söka studentlägenheter).
Nu är det för sent och jag har skrivit på lägenhetskontraktet.

Vad som gör saken ännu värre är hur extremt arrogant min handledare agerar i situationen. När jag visar mitt missnöje och förklarar hur sjukt förbannad jag är över att bli felinformerad om aktivitetsstöd ersättningen, så blir hon typ irriterad på mig.
Hon säger att jag borde va positiv och glad, då jag blivit av med mitt förjävliga jobb och att jag fått en lägenhet.
Efter det sade hon också att allt jag behövde göra för att lösa situationen var att söka jobb på ams ....................... (vilket ju är en toppen ide då man har ett socialt funktionshinder och saknar högskoleutbildning).
Jag blev så förbannad över kommentaren att jag sade att Försäkringskassan lika gärna kunde finansiera en pistol så jag kunde skjuta skallen av mig.

Har någon annan liknande erfarenheter? Kan jag få några tips på var jag kan vända för att få hjälp?
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-19 21:16:47

Jag har inget tips på vad du ska göra, men jag kan svara på den andra frågan. Ja, jag har liknande erfarenheter av att FK's personal säger helt olika saker. Det har hänt allt för många gånger, och har varit rejält kännbar ett par gånger.

Bl.a. sade de helt fel om hur sjukersättningen räknades ut (när de lockade över mig i den) och de har sagt att jag har sjukersättning enligt förmånligare regler än jag har. Inte förrän jag gjorde upp planer med utgång från reglerna, sade de att jag hade enligt andra regler som inte tillåter mig (och så hotade de mig med "du ÄR väl sjuk, VA?!").

Och så där är det hela tiden med FK.

Ett tips för framtiden är att kräva skriftligt. Det går inte att hävda något i efterhand utan de följer bara de regler de har. Troligen går det inte heller om du har papper, men då kan handläggaren åka dit för tjänstefel, vilket gör att de tänker sig för innan de skriver ned blaj.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Micke_B » 2010-07-19 21:32:07

har inte vart med om sånt men ett flertal gånger varit med om att det det blivit fel med utbetalningen av min rehabiliteringsersättning .. fick 2.000 kr förlite för en månad sen för att min handläggare hade slarvat med brytpunkterna så dom beräknade 7 dagar förlite när dom räknade ut min ersättning även vart med om att den varit försenad ett flertal gånger ...

tycker iofs att alla statstjänstemän är kryptiska och talar i gåtor e fan som att försöka tyda ett språk från bortom galxerna när man talar med dom
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Pemer » 2010-07-19 21:45:49

Men är det FK:s handläggare du talat med, har du gjort själva ansökningarna om bostadstillägg för pensionärer?

Har man sjukersättning eller aktivitetsersättning (heter olika beroende på om man är över eller under 30 år) så är man berättigad till att ansöka om bostadstillägg för pensionärer.

Det som har påståtts om att beloppen är för höga känner jag inte igen alls.

Jag har lite drygt 7000 netto i sjukersättning från i år, och har ansökt om och beviljats bostadstillägg för pensionärer, som har minskats med hälften av mina sidoinkomster, så att jag förvisso inte får hela det bostadstillägg jag hade kunnat få, men det beror alltså på att jag har små sidoinkomster som arvode för att sköta en hemsida, att jag då och då får statistjobb, och att jag t ex kommer att vara valförrättare om cirka två månader.

I normalfallet får man cirka 91% av hyran i bostadstillägg (och det gällde även mig som hade lite drygt 7000 netto i enbart sjukersättning i år), men har man sidoinkomster minskas bostadstillägget med 50 öre per krona man tjänar vid sidan av.

Blanketten för ansökan finns på denna sida.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-19 22:41:43

Hej!

Pemer skrev:I normalfallet får man cirka 91% av hyran i bostadstillägg (och det gällde även mig som hade lite drygt 7000 netto i enbart sjukersättning i år), men har man sidoinkomster minskas bostadstillägget med 50 öre per krona man tjänar vid sidan av.


Får man verkligen 91% i bostadstilläg? Du skojar? Jag gjorde en snabb uträkning och jag + min man får cirka 44% i bostadstilläg. Tror jag i varje fall. Som gift kanske det är annorlunda?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2010-07-19 22:52:02

Ja, det är annorlunda för sammanboende par, ja. Ni har ju två inkomster.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-19 22:53:47

Lilla Gumman skrev:Hej!

Pemer skrev:I normalfallet får man cirka 91% av hyran i bostadstillägg (och det gällde även mig som hade lite drygt 7000 netto i enbart sjukersättning i år), men har man sidoinkomster minskas bostadstillägget med 50 öre per krona man tjänar vid sidan av.


Får man verkligen 91% i bostadstilläg? Du skojar? Jag gjorde en snabb uträkning och jag + min man får cirka 44% i bostadstilläg. Tror jag i varje fall. Som gift kanske det är annorlunda?

Hälsningar

Lilla Gumman

Det måste väl finnas ett maxtak så de inte betalar 91 % till hur dyra kostnader som helst, samt att man säkert får en mindre andel om man har högre ersättning (men ändå såklart tillräckligt liten för att få bidraget).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2010-07-19 23:05:26

Jo, det också, förstås. Hyran får inte vara för hög, och inte pensionen heller. Men gränsen går alltså åtminstone ovanför nivån på min sjukersättning, som är högre än Yngvellis aktivitetsersättning.

Och det verkar ju inte troligt att det skulle vara hårdare regler kring aktivitetsersättning. Men visst, med regler i de där sammanhangen vet man aldrig så noga.

För övrigt fick jag besked i mail från Socialförsäkringsutskottets ordförande Gunnar Axén själv under sommaren 2008 att man då, från 1 juli 2008, hade sänkt från att bostadstillägg skulle minskas med 50 öre per intjänad krona i sidoinkomster till enbart 31 öre per krona. I samband med att jag ansökte i år frågade jag om detta, men fick besked av handläggaren att det visst var 50% som gällde nu. Kanske borde kolla det där. :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ragnevi » 2010-07-20 0:02:19

Fast personen i trådstarten frågar om Aktivitetsstöd och inte om Aktivitetsersättning.
Aktivitetsersättning utgår om du är långtidssjukskriven och under 30 år, medan Aktivitetsstöd utgår om du deltar i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd via Arbetsförmedlingen.

Bostadsbidrag ges till personer som är under 29 år eller som har barn, det är långt från lika förmånligt som Bostadstillägg.
Det är nästan bara studenter som kan söka Bostadsbidrag, för har man en inkomst som överstiger 40.000:- så sjunker bidraget snabbt.
Har man dessutom en så låg hyra som 2100:- kan det knappast röra sig om många hundralappar per månad.

Men jag tycker ABSOLUT att du ska vara glad över att du fått ett förstahandskontrakt som du köat flera år för att få.

Vad du ska göra är att söka försörjningsstöd (socialbidrag i folkmun) från kommunen, så du klarar dig fram tills du börjat studera. Men berätta inte det för dem, för Socialen brukar inte alltid gilla just studier, säg att du söker arbete istället.

Blir du antagen till utbildningen i Borås så sök studentlägenhet där och hyr sedan ut din lägenhet i andra hand. Om du möblerar den, så kan du dessutom utan problem säkerligen ta ut 3500:- per månad, vilket ger dig lite extra tillskott... (Är det Stockholm så kan du säkert ta ut ännu mer, men då riskerar du att bli anmäld till hyresnämnden, så håll dig inom rimliga gränser.) Ditt juridiska skydd är också större om du hyr ut möblerat.

Bostadsbidrag kan du samtidigt söka på din lägenhet eller studentrum i Borås, om du skriver dig på den. Dock upphör din hemförsäkring i den andra lägenheten att gälla då, så ha inte något av större värde i lägenheten eller på vinden. Max 30.000:- får beloppet uppgå i för ett andra boende.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2010-07-20 0:21:36

Ah, Jag hade glömt att det fanns något som hette så också, och trodde TS bara hade skrivit fel.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lakrits » 2010-07-20 0:31:39

Bra inlägg, ragnevi!
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Yngve » 2010-07-20 0:32:21

Jag har blivit antagen till Borås utbildningen. Problemet är att alla tillgängliga studentrlägenheter typ är tagna. Alla lägenheter som finns lediga nu är först tillgängliga sent i september/tidigt i oktober.
Borås är därför inget alternativ längre.

LSS påstår att Soss inte kommer ge mig hjälp eftersom att 5400 kr redan är över gränssnittet(eller nåt).
Det hjälper inte precis att "vänner" jag pratar med om det här mest bara säger åt mig att "Växa upp" och "bli ekonomisk".
Allt det här bryter ner mig på så många plan än bara det ekonomiska.
Bara tanken på att jag ska leva utfattig i ett år till, istället för att studera (som var min ursprungliga plan) driver mig till panikångest.
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Re: Är Försäkringskassan/LSS alltid lika kryptiska?

Inläggav Pemer » 2010-07-20 0:49:27

Yngvelli skrev:Skulle LSS/Försäkringskassan sagt till mig att jag bara var berättigad 5400 kr i Maj, så skulle jag sagt nej till den här lägenheten, och satsat på mina studieplaner i borås (genom att söka studentlägenheter).
Nu är det för sent och jag har skrivit på lägenhetskontraktet.


Sådant här gör mig så jävla förbannad. Det är så TYPISKT att man luras till ett val av den desinformation man hade tillgänglig då.

Vi ska alltid lita på vad myndigheter säger - eller inte. Och hur i helvete ska vi veta vilka gånger vi skulle ha litat på de myndighetsföreträdare vi fick besked av, och vilka gånger vi inte skulle det?

Det är ju de själva som alltid kan göra en kovändning i efterhand, och plötsligt ändra alla förutsättningar. Jävla späckhögar.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ragnevi » 2010-07-20 0:51:41

Då tackar du ja till utbildningen i Borås, sedan ringer du till studentbostäder i Borås, Borås bostadsbolag och sätter in en annons i Borås Tidning där du söker bostad, även andra hand.

Borås är sällan studenters förstahandsalternativ, så det kommer finnas studenter som tackar nej till både studentplats och boende efter andra urvalet.

Kan du dessutom garanterat få en lägenhet en månad in i terminsstarten så är det väl självklart att du ska påbörja utbildningen ändå, om det är vad du vill.
Det går alltid att hitta ett rum som inneboende, och skulle det krisa sig så går det ofta att bo på sunkigare hotell eller vandrarhem i en månad, då kan man dessutom förhandla ned priset även om det blir något dyrare än en lägenhet.

Men Borås är inte någon metropol, så det är inte omöjligt att hitta boende där.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2010-07-20 0:54:40

Härligt, det låter ju inte som att det behöver vara kört...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Yngve » 2010-07-20 1:29:39

Jag tror det är mer problemet att jag inte klarar av att vara inneboende hos massa främmande människor. Och från vad jag hört från diverse kontakter jag har där, så verkar inneboende i kollektiv vara enda alternativet.
Jag är förjävlig på att interagera med människor, speciellt när jag måste dela boende med dem.
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Inläggav Miche » 2010-07-20 14:05:38

Så vitt jag förstår så är det inte så värst svårt att hitta bostad inom en timmes bussresa ifrån Borås!

När det gäller socialbidrag så finns det ingen "inkomstgräns" på ett exakt belopp, du har rätt till en viss ekonomisk standard när hyran är betald (dock har varje kommun en fastställd norm för hur mycket en bostad får kosta, håller man sig under den så är det inga problem)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ragnevi » 2010-07-20 14:25:58

Men det handlar om en till två månader innan du får din lägenhet som en tillfällig lösning. Vad är alternativet?
Att du lever på ekonomiskt bistånd under ett år till och sitter hemma i din lägenhet?
Det låter inte heller så kul.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Yngve » 2010-07-20 21:10:45

Jaha. Pest eller kolera med andra ord. Precis som vanligt.
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Inläggav A » 2010-07-21 0:08:33

Yngvelli

Vad exakt är det du ansökt om?
Aktivitetsstöd?
Aktivitetsersättning?

Det är två helt skilda saker!
Och får helt olika konsekvenser när det gäller vad du har rätt att göra och vad du kan ansöka om när det gäller bostadskostnader.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Yngve » 2010-07-21 0:30:00

Aktivitetsstöd har jag för mig. Iallafall tror jag att handläggaren kallade det så.
Fast jag tror nästan jag stannar i stockholm. Kan söka någon kurs till våren istället. det jag sökte i Borås var webbredaktör,. vilket egentligen inte passar mig och mitt funktionshinder. I slutändan var det mest bara ett sätt att komma hemifrån.
Yngve
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-07-03

Inläggav ragnevi » 2010-07-21 2:12:59

Att fungera som webbredaktör är en del av mina arbetsuppgifter, så jodå det är inget hinder med Asperger för det. Tror att också Pemer är webbredaktör.
Men att få ett renodlat webbredaktörsjobb på heltid är däremot tufft.
Och om du inte känner att det är en utbildning som du absolut ville gå, så är det onödigt att ta studiemedel och flytta.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav snuggelhund » 2010-07-21 23:44:36

När det gäller bostadstillägg får man 93 % betalt upp till 5000 kr. Detta som ensamstående.

Det ändrades vid årsksiftet, innan var det 91 % upp till 4500 kr.

( Nu gäller ju inte detta TS som har aktivitetsstöd, men det kan ändå vara av ett visst intresse)
Senast redigerad av snuggelhund 2010-07-21 23:48:52, redigerad totalt 1 gång.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Pemer » 2010-07-21 23:45:38

Ja just det, 93 är det ju, inte 91 som jag skrev.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in