Ska Aspergers syndrom ge tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ska diagnosen Asperger syndrom med automatik ge personen rätt till tandvårdskort?

Omröstningen slutade 2007-11-15 10:31:12

Ja
10
77%
Nej
3
23%
 
Antal röster : 13

Ska Aspergers syndrom ge tandvårdskort?

Inläggav junkandshit » 2007-11-10 10:31:12

Ska alla aspies ha rätt till tandvårdskort?
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-10 11:16:49

Hej!

Ja, jag tycker alla med Asoerger syndrom ska få tandvårdskort. Många är förtidspensionerade eller har ett jobb med lägsta avtalsenliga lön (lönebidrag eller annat). Då har man inte råd att gå till tandläkaren så ofta.

Nu går jag 1-2 gånger per år. Hade jag inte tandvårdskortet så skulle jag förmodligen inte gå till tandläkaren förrän jag fick så ont i tänderna att jag inte stod ut.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav junkandshit » 2007-11-10 13:41:09

Jag ifrågasätter ett sånt system. Behovet måste få styra. Tänk dig en rik och framgångsrik aspie. Varför kan inte sån person betala själv. Folk som småäter hela tiden och struntar i tandborstning måste ta konsekvenserna av sitt handlande.

Jag har en väldigt liten inkomst men tandvård betalar jag själv.

Det är bara egoism att kräva fri tandvård.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Panika » 2007-11-10 14:21:23

Jag tycker att ALLAS tandvård ska subventioneras av staten. Tänderna ska ingå i den allmänna sjukvården, som den del av tänderna faktiskt är. den ska alltså innefattas av sjukvårdens högkostnadsskydd.
Tandvård är en ren klassfråga i Sverige och endast den som har pengar har tillgång till den i den omfattningen som kanske behövs.
Det gläder mig i skiten att det finns ett tandvårdshögkosnadskort för er/oss/de som har ett sk. syndrom eller handikapp.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-10 14:38:29

Jag vet inte, jag pallar inte att söka bidrag fastän jag är fattig. Den extra tandvården är ju främst tänkt till sådana som sitter i rullstol och gapar hela dagarna ÄÄÄÄ. Och för de som ej har förstånd att borsta sina tänder.

Men nu när frågan är uppe så skulle jag nog kunna ansöka om det bara för att markera att jag är förbannad för att jag ej blivit informerad om att möjligheten finns.

Tandvård borde vara likställt med sjukvård för alla människor, utan krångel och ansökningar.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav tahlia » 2007-11-10 18:35:48

junkandshit skrev:Det är bara egoism att kräva fri tandvård.


Alltså är jag egoist. Saken är bara den att utan tandvårdskortet har jag inte ens råd att gå på en undersökning. Hur egoistisk är man då? Jag skall alltså hellre gå runt med kronisk tandvärk till tänderna ramlar ut själva hellre än att få fri tandvård för att fri tandvård gör mig till egoist. Då är jag gärna egoistisk.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2007-11-10 18:50:36

De allra mest rika och framgångsrika aspergarna har inte ens någon diagnos ställd, och ingen aning om saken. Den som till äventyrs är rik och framgångsrik och har diagnosen ställd - okej, han har rätt till stödet, men sannolikheten är liten ändå att han har hört talas om den rätten, och även om han ens har det kommer han förmodligen inte att känna behov att ansöka om det.

Men jag skulle inte säga ett dugg om han ansöker ändå. Det är när man krånglar till det med behovsprövning som folk med jättesvår ekonomi kan bli nekade i alla fall på en handläggares godtycke och rena elakhet, "jag gillar inte hans uppsyn så jag ska fanimig ge avslag".

Jag vet ju själv att många beslut till min nackdel genom årens lopp bara kan ha fattats på sådana grunder. (Det fanns liksom inga som helst argument i övrigt som talade till min nackdel.)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Mardröm » 2007-11-10 18:55:33

Saken är ju att man måste fixa tänderna om man ska kunna må bra.
Tandvärk och svårigheter med sociala situationer om man har hemska tänder samt tuggförmåga är viktiga saker i en behadling.

Jag har nyligen fått diagnos men känner mest en hemsk känsla av den.
Psykiatikern menade att ingen verksam medicin eller behadling fanns, den hjälp jag kan få är mer till för ganska "tydligt" handikappade än för en sån som mig.

Jag vet inte heller hur det går med framtida arbete, antigen är det som en LSS åtgärd eller så är väl frågan om man kan lita på en muterad. Låt oss säga att jag ska köra buss, sköta en skidlift, leda den tekniska avdelningen eller whatever som inte innebär ensam källarprogrammering eller skruvsortering, tänk om ngt händer, tänk på de tillfällen jag "missar" pga min NPF/störning eller bara allmänmänskligt. Att ha risken att ha mig där, att för mig att ta skitoron för "kolla vad den sjukdumme gjorde" mentalt hela tiden...

Det här med tänderna är väl en av de få positiva saker som finns, kanske det TOM är så att jag mår sämre pga dem, de är inte i toppskick.
Ngt lån kan jag heller ööht inte få enligt min bank, ska jag sms-låna? Hur ska jag ha råd? En undersökning kostar ju 1/3 av min disponibla inkomst.

Jag tror faktiskt att vi kommer att se sociala reformer för fler grupper, Göran Persson skrev ju redan 1996, under hans ekonomiska upprensning, att han aldrig skulle acceptera att tänderna vart ett klassmärke.
Sen blev det alltmer så. Hm.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Alien » 2007-11-10 19:16:36

Panika skrev:Jag tycker att ALLAS tandvård ska subventioneras av staten. Tänderna ska ingå i den allmänna sjukvården, som den del av tänderna faktiskt är. den ska alltså innefattas av sjukvårdens högkostnadsskydd.
Tandvård är en ren klassfråga i Sverige och endast den som har pengar har tillgång till den i den omfattningen som kanske behövs.
Det gläder mig i skiten att det finns ett tandvårdshögkosnadskort för er/oss/de som har ett sk. syndrom eller handikapp.


Ja, det tycker jag också. Det är ologiskt att tänder (och ögon som behöver glasögon) inte räknas in i den allmänna sjukvården.

"Vanliga" sjukdomar som t ex diabetes, gonorré och cancer kan också bero på individens osunda vanor, men h*n behöver inte avstå från sjukvård pga kostnaden för det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2007-11-10 19:23:20

Om inte någon kan visa på en korrelation mellan AS och dåliga tänder så är det svårt att se någon anledning att just diagnosen AS automatiskt skulle berättiga till tandvårdskort. Däremot är det som sagt lite märkligt att tandvård inte innefattas i den vanliga sjukvården, eller ett liknande system. I Sverige har vi en tradition av god tandvård och friska tänder, som jag tror har varit om inte bäst i världen, så närapå. Det vore synd om det skulle förfalla. Men det handlar i så fall om att alla ska ha möjlighet till god tandvård, inte bara vissa utvalda diagnoser utan speciell relevans för tandhälsa.

Visst kan man av rent egoistiska skäl trycka på för sin egen intressegrupp, men det är inte något särskilt objektivt synsätt på saken. Men visst, det kanske är lättare att få politikerna att släppa till pengar till tandvård för enstaka grupper än för alla med behov.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2007-11-10 19:23:24

Alien skrev:
Panika skrev:Jag tycker att ALLAS tandvård ska subventioneras av staten. Tänderna ska ingå i den allmänna sjukvården, som den del av tänderna faktiskt är. den ska alltså innefattas av sjukvårdens högkostnadsskydd.
Tandvård är en ren klassfråga i Sverige och endast den som har pengar har tillgång till den i den omfattningen som kanske behövs.
Det gläder mig i skiten att det finns ett tandvårdshögkosnadskort för er/oss/de som har ett sk. syndrom eller handikapp.


Ja, det tycker jag också. Det är ologiskt att tänder (och ögon som behöver glasögon) inte räknas in i den allmänna sjukvården.

"Vanliga" sjukdomar som t ex diabetes, gonorré och cancer kan också bero på individens osunda vanor, men h*n behöver inte avstå från sjukvård pga kostnaden för det.


Word!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav tahlia » 2007-11-10 19:26:58

Kvasir skrev:Om inte någon kan visa på en korrelation mellan AS och dåliga tänder så är det svårt att se någon anledning att just diagnosen AS automatiskt skulle berättiga till tandvårdskort. Däremot är det som sagt lite märkligt att tandvård inte innefattas i den vanliga sjukvården, eller ett liknande system. I Sverige har vi en tradition av god tandvård och friska tänder, som jag tror har varit om inte bäst i världen, så närapå. Det vore synd om det skulle förfalla. Men det handlar i så fall om att alla ska ha möjlighet till god tandvård, inte bara vissa utvalda diagnoser utan speciell relevans för tandhälsa.

Visst kan man av rent egoistiska skäl trycka på för sin egen intressegrupp, men det är inte något särskilt objektivt synsätt på saken. Men visst, det kanske är lättare att få politikerna att släppa till pengar till tandvård för enstaka grupper än för alla med behov.


Däremot kan mán visa på en korrelation mellan människor med diagnosen AS och låg inkomst. DET tycker jag är huvuddelen i det hela. Sedan är det många med AS som äter en massa mediciner mot tex depression och ångeast, som leder till muntorrhet och tandproblem.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2007-11-10 19:33:36

Men som sagt, som lagen just nu är utformad så har vi med AS rätt till kortet. Vi ingår i personkrets 1 för LSS genom vår diagnos, och personer som omfattas av LSS har rätt till tandvårdsstödet.

Vi är några som just håller på att ta tag i fusket från flera landstings sida att hävda att man ska ha insatser enligt LSS, vilket just fuskar bort många med rätt till stödet som har taskig ekonomi och inte råd att göra något åt tänderna, och vi har sett exempel här på forumet på diagnosticerade som inget visste som nyss betalat multum för att få tandvård till ordinarie pris, så jag ser det som rätt malplacerat att starta en diskussiom om huruvuda vi med Asperger vill tänka oss att avstå en rättighet som vi för närvarande har.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2007-11-10 19:36:55

tahlia skrev:Däremot kan mán visa på en korrelation mellan människor med diagnosen AS och låg inkomst. DET tycker jag är huvuddelen i det hela. Sedan är det många med AS som äter en massa mediciner mot tex depression och ångeast, som leder till muntorrhet och tandproblem.


Det må vara hänt, men det gör inte just AS-gruppen unik. Ett tandvårdskort, eller annan stödåtgärd, bör därför omfatta alla grupper med behov av det. Eller så gör man något i stil med vanliga sjukvården.

Jag har full förståelse för att många här har dålig ekonomi, men jag ser ingen anledning att just ni skulle få tandvårdskort och inte andra människor med lika dålig ekonomi och lika dåliga tänder. Men alla borde ha rätt till rimlig tandvård, oavsett på vilket sätt man ordnar det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tahlia » 2007-11-10 19:40:24

Kvasir skrev:
tahlia skrev:Däremot kan mán visa på en korrelation mellan människor med diagnosen AS och låg inkomst. DET tycker jag är huvuddelen i det hela. Sedan är det många med AS som äter en massa mediciner mot tex depression och ångeast, som leder till muntorrhet och tandproblem.


Det må vara hänt, men det gör inte just AS-gruppen unik. Ett tandvårdskort, eller annan stödåtgärd, bör därför omfatta alla grupper med behov av det. Eller så gör man något i stil med vanliga sjukvården.

Jag har full förståelse för att många här har dålig ekonomi, men jag ser ingen anledning att just ni skulle få tandvårdskort och inte andra människor med lika dålig ekonomi och lika dåliga tänder. Men alla borde ha rätt till rimlig tandvård, oavsett på vilket sätt man ordnar det.


Ahh! NU förstår jag var du vill komma :)

Jo, självklart tycker jag att ALLA människor skall ha råd med tandvård, oavsett inkomst och status. Jag tycker inte alls att människor med dålig ekonomi utan AS inte skall ha rätt till grundläggande tandvård. Vi är på samma våglängd insåg jag :)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2007-11-10 19:40:50

tahlia skrev:
Kvasir skrev:Om inte någon kan visa på en korrelation mellan AS och dåliga tänder så är det svårt att se någon anledning att just diagnosen AS automatiskt skulle berättiga till tandvårdskort. Däremot är det som sagt lite märkligt att tandvård inte innefattas i den vanliga sjukvården, eller ett liknande system. I Sverige har vi en tradition av god tandvård och friska tänder, som jag tror har varit om inte bäst i världen, så närapå. Det vore synd om det skulle förfalla. Men det handlar i så fall om att alla ska ha möjlighet till god tandvård, inte bara vissa utvalda diagnoser utan speciell relevans för tandhälsa.

Visst kan man av rent egoistiska skäl trycka på för sin egen intressegrupp, men det är inte något särskilt objektivt synsätt på saken. Men visst, det kanske är lättare att få politikerna att släppa till pengar till tandvård för enstaka grupper än för alla med behov.


Däremot kan mán visa på en korrelation mellan människor med diagnosen AS och låg inkomst. DET tycker jag är huvuddelen i det hela. Sedan är det många med AS som äter en massa mediciner mot tex depression och ångeast, som leder till muntorrhet och tandproblem.


Exakt, och det är ju naturligtvis där kopplingen finns...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2007-11-10 19:41:02

Pemer,

jag håller helt med dig, att om det redan är en laglig rätt så ska man givetvis kräva den rätten. Dumt vore annars. Men jag tolkar trådens diskussion som att den handlar om huruvida det är vettigt eller ej att just AS ska berättiga till tandvårdskort. Att så är fallet idag trodde jag redan hade blivit utrett i en annan tråd, även om vissa landsting tydligen har en avvikande åsikt.

Min poäng med tidigare inlägg är bara att detta system är märkligt, och man borde ha ett system som ger alla rätt till vettig tandvård. Om sedan vi med AS som har råd att betala för tandläkare skulle mista förmåner på kuppen kan vi nog leva med.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2007-11-10 19:42:45

Kvasir skrev:
tahlia skrev:Däremot kan mán visa på en korrelation mellan människor med diagnosen AS och låg inkomst. DET tycker jag är huvuddelen i det hela. Sedan är det många med AS som äter en massa mediciner mot tex depression och ångeast, som leder till muntorrhet och tandproblem.


Det må vara hänt, men det gör inte just AS-gruppen unik. Ett tandvårdskort, eller annan stödåtgärd, bör därför omfatta alla grupper med behov av det. Eller så gör man något i stil med vanliga sjukvården.

Jag har full förståelse för att många här har dålig ekonomi, men jag ser ingen anledning att just ni skulle få tandvårdskort och inte andra människor med lika dålig ekonomi och lika dåliga tänder. Men alla borde ha rätt till rimlig tandvård, oavsett på vilket sätt man ordnar det.


Good point! Absolut!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Mardröm » 2007-11-10 19:45:39

Jag tror nog det finns en korrelans med as och dåliga tänder. Mycket beroende på inkomst (om AS-are generellt har dålig inkomst, dålig inkomst ger dåliga tänder generellt, så har vi en generell bevisad koppling AS-dåliga tänder oav sett om det beror på inkomst eler AS just för att ASaren ju passar i båda grupperna). Men förutom det så sköter troligen ASaren sina tänder tvångsmässigt ritualistiskt perfekt, eller inte alls just pga sin AS (oförmågor som den innebär).
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Kvasir » 2007-11-10 19:58:10

Mardröm skrev:Jag tror nog det finns en korrelans med as och dåliga tänder. Mycket beroende på inkomst (om AS-are generellt har dålig inkomst, dålig inkomst ger dåliga tänder generellt, så har vi en generell bevisad koppling AS-dåliga tänder oav sett om det beror på inkomst eler AS just för att ASaren ju passar i båda grupperna). Men förutom det så sköter troligen ASaren sina tänder tvångsmässigt ritualistiskt perfekt, eller inte alls just pga sin AS (oförmågor som den innebär).


Visst, det kan säkert finnas en korrelation just pga. lägre medelinkomst och vissa andra faktorer. Men min poäng var att en sådan korrelation finns till massor av grupper, inte bara AS. Huvudargumentet som både du och andra anger för en korrelation är dessutom just låg inkomst. Alltså borde man i första hand rikta in sig på alla med låg inkomst, inte bara just AS.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2007-11-10 23:49:38

Jo, det är troligen huvudpoängen, men även oförmågan spelar ju in. Det har gått långa tider när jag inte borstat tänderna pga depression. Jag är rädd och tror att tandläkaren skall lura mig. (jfr att bli lurad när man ska köpa en bil, vad vet jag om tänder och vad han gör och vilka terapier som är bäst för mig och hans och mina egenintressen?)?

Faktiskt besökte jag tandläkarhögskolan utan ngn fruktan alls, medans folktandvården alltid fått mig ..ja..sjuk. På tandläkarhögskolan hörde man hur professorn diskuterade och eleven behövde inte tjäna pengar som normala tandläakre gör, dessutom fixar de "fel" på garanti betydligt oftare än folktandvården.

Vad gäller privata tandläkare, pja, man har ju ingen aning om vem man ska söka när man ska söka upp en.
Nån som står för ens intressen och inte bara för att få ut kunden maximalt snabbt och säga att allt är bra.

Jag söker antagligen, då jag väl har rätt till stödet, en privat tandis nu som är frikostig med lugnande och förstår hur jag är käsnlig för smärta och inte lurar mig.
Jag har betydligt värre att tåla långvarig mindre smärta än kortvarig extrem. Har sällan tagit bedöving då jag biter sönder saker bedövad tex, även om det känns så är ändå plågan det att skelettet viberer vid borrningen.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Re: Asperger och tandvårdskort!

Inläggav pidde33 » 2011-05-10 1:41:23

TACK Mardröm, Har själv samma problem med ALLA i vit rock.LäkarSKRÄCK, o har sen barnsben inte gått till någon i vita rockar om man inte fått bära in mej o deprision sen unga år har gjort att jag slarvat med tandborstningen (av flera orsaker). Nu är jag snart 45, så gissa hur min tand ser ut nu :oops: Så kan man få gå till en vitrock när man känner sej redo o inte när börsen tillåter, så kommer jag förhoppningsvis dit lite oftare
pidde33
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Landskrona

Återgå till Aspergare och vården



Logga in