Barn & sexualitet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barn & sexualitet

Inläggav rdos » 2007-11-08 17:09:29

Klart läsvärt (med tanke på de tidigare diskussionerna med Syler): http://pediatrics.aappublications.org:8 ... l/101/4/e9
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav manne » 2007-11-08 17:47:17

är inte intressant alls barn ska få vara barn..!!!
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18685
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ufo » 2007-11-08 18:27:08

Vart vill du komma? Anser du att det skall vara ok att ha sex med barn bara för att 29.3% av tvååringarna står för nära?
Att små barn känner sig mer bekväma utan kläder VAD FAN HAR DETTA MED SEXUALDRIFT/BETEENDE ATT GÖRA
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-08 18:35:26

Vafan ska du också börja, rdos!?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Barn & sexualitet

Inläggav manne » 2007-11-08 18:56:00

rdos skrev:Klart läsvärt (med tanke på de tidigare diskussionerna med Syler): http://pediatrics.aappublications.org:8 ... l/101/4/e9


gillar du också barn..???
ja ja du får göra detta om du vill...!!
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18685
Anslöt: 2007-08-23

Re: Barn & sexualitet

Inläggav ufo » 2007-11-08 19:33:30

manne skrev:gillar du också barn..???
ja ja du får göra detta om du vill...!!


Jag tror inte rdos förespråkar barnsex tvärtom.
Det är en artikel ifrån ett universitet som existerar som påstås handla om barns sexualitet. Men läser man den så är ju de kriterier/mätstockarna som används helt absurda.
Att barn ställer frågor om sex. Dvs hur barn blir till
Att barn kan pussas.
eller att små barn är mer bekväma att visa sig nakna.

Vari ligger det sexuella?????

Ahh vi skall inte glömma den bästa i hela artikeln "15% vet mer om sex"

Är det sådanhär skit som Sylers jämnlikar läser?

---
Rdos:Vill du utveckla hur du tycker den här artikeln är intressant.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kvasir » 2007-11-08 20:15:08

Jag orkade inte läsa artikeln och har dämed ingen åsikt om innehållet, men författarna var ju med ett undantag från Mayokliniken i Rochester, så det måste rimligen betraktas som en högst seriös artikel.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2007-11-08 20:23:28

vem fan bryr sig..???
vad intressant det är med barn skulle vilja se dom ha sex med varandra.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18685
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Matulda » 2007-11-08 20:38:13

Har följt diverse trådar och det här verkar vara ett hett ämne! Så nu måste jag ju lägga mig i till slut...Självklart är barn sexuella, vilket INTE innebär att de vill ha sex med en vuxen! Barn är nyfikna och funderar och utforskar sig själva och andras kroppar. Återigen, INTE tecken på att de VILL ha sex med en vuxen!

Tyvärr finns det vuxna som felaktigt tror att det betyder det och det gör mig fruktansvärt arg! Det finns en anledning till att det är förbjudet. Tänk er själva att få en batong instoppad någonstans...såvida man inte är masochistiskt lagd tvivlar jag på att man uppskattar det.

Barn litar på att vuxna gör rätt och att svika detta förtroende är ett fruktansvärt svek som det tar lång tid att komma över. Om det överhuvudtaget går att komma över.

Och med risk för att bli betraktad som (kommer inte på något bra ord, paria?) så undrar jag om sådana här trådar verkligen ska vara tillåtna eftersom folk inte kan diskutera sådant här sakligt? Istället blir det en massa personliga påhopp.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav pH » 2007-11-08 21:08:42

Håller i stort med Matulda. Barn är sexuella varelser. I viss mån och bland mycket annat de ärr. Det betyder inte att de är mogna för eller i behov av sexuell kontakt med vuxna.

Jag håller däremot inte med Matuldas slutsats att det inte skall gå att diskutera detta, att ämnet eventuellt borde tas bort från ett forum.

Men diskussionen behöver vara nyanserad. Fasligt vad snabbt folk drar stora växlar på små uttalanden. Det finns nyanser. Ser man dem inte eller förstår inte var de ligger så FRÅGA. Det är väl inte så konstigt.

En gång i andra klass sa folk att det som hände i Nazityskland var hemskt och att det inte skulle kunna hända i Sverige. Jag sade att det som hände där har gjort att vi ser. Kanske kan det hindra att det händer här. Men det hände där av diverse anledningar. Jag tror inte att en av anledningarna var att tyskarna var onda. Jag tror att det var begripligt och logisk att det kunde hända där då. För att hindra måste vi försöka förstå varför det var logiskt. Jag blev kallad Nazist. KJag blev kallad till samtal med fröken och rektor. Men vad jag menade var bara att man inte kan göra det så enkelt. Att säga ondska och därmed frikoppla det från sig själv. Det skulle aldrig kunna hända här...

Var vill jag komma? Dra inte slutsatsen att den och den är det och det. Fråga. Kanske är personen det eller det. Kanske inte. Men jag tycker inte vi skall förbjuda ämnen. Jag tycker vi skall kräva att folk (och vi själva) försöker se nyanserat på ett ämne från många olika vinkalr. Låt oss vara mindre hätska. Mindre fördömmande. Tycker jag.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav rdos » 2007-11-08 21:09:28

Matulda skrev:Har följt diverse trådar och det här verkar vara ett hett ämne! Så nu måste jag ju lägga mig i till slut...Självklart är barn sexuella, vilket INTE innebär att de vill ha sex med en vuxen! Barn är nyfikna och funderar och utforskar sig själva och andras kroppar. Återigen, INTE tecken på att de VILL ha sex med en vuxen!


Det var precis dit jag ville komma. :-)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Barn & sexualitet

Inläggav rdos » 2007-11-08 21:17:02

ufo skrev:Rdos:Vill du utveckla hur du tycker den här artikeln är intressant.


Det har ju påståtts i diverse trådar här att barn plötsligt blir sexuellt mogna vid 15 års ålder för att det står i Sverige rikes lag. Nu när jag fick denna länk på ett etologi-forum så tyckte jag det vore lämpligt att posta vad vetenskapen har att säga om detta, vilket verkligen inte var speciellt PK om man säger så.

Jag menar inte att pedofiler kan ursäktas genom detta material, bara att synen på barn som icke-sexuella varelser är absurd, speciellt med tanke på att naturen förmodligen gjort människan så att hon ska reproducera när hon är könsmogen, och det kan ju inte några lagar ändra på precis.

Dessutom är det som sagt inte ovanligt att barn blir omhändertagna för att det varit påstådda sexuella övergrepp där det till slut visar sig att sådant inte alls förekommit. Det är ju i sådana sammanhang viktigt att veta hur sexualiteten fungerar hos barn.

Ännu mer intressant utifrån ett NPF-perspektiv är att barn med Tourette mycket väl kan ha en avancerad sexuell vokabulär som mycket lätt kan misstolkas som att barnet verkligen varit med om verkliga sexuella upplevelser.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-11-08 21:24:28

Men många av de frågor som togs upp i studien verkar ha låg relevans.
Jag tvivlar på att ett barns pussar har sexuella preferenser.
Jag tvivlar på att ett barns nakenhet får denne att tänka på sex.
Jag tvivlar på att ett barns förmåga att stå nära andra beror på kåthet.
Jag tvivlar på att barns nyfikenhet på deras egen tillkomst(Vuxnas sex) beror på egen sexlust.

När 15% vet mer om sex undrar jag MER ÄN VAD DÅ????
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-11-08 21:26:34

ufo skrev:Men många av de frågor som togs upp i studien verkar ha låg relevans.
Jag tvivlar på att ett barns pussar har sexuella preferenser.
Jag tvivlar på att ett barns nakenhet får denne att tänka på sex.
Jag tvivlar på att ett barns förmåga att stå nära andra beror på kåthet.
Jag tvivlar på att barns nyfikenhet på deras egen tillkomst(Vuxnas sex) beror på egen sexlust.


Jag tror man tog upp just dessa för att utredningar om incest och sexuella övergrepp använder dessa som indikationer!!

Slutsats: "A broad range of sexual behaviors are exhibited by children who there is no reason to believe have been sexually abused. Their relative frequency is similar to two earlier studies, and this reinforces the validity of these results."
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Matulda » 2007-11-08 21:43:10

Var vill jag komma? Dra inte slutsatsen att den och den är det och det. Fråga. Kanske är personen det eller det. Kanske inte. Men jag tycker inte vi skall förbjuda ämnen. Jag tycker vi skall kräva att folk (och vi själva) försöker se nyanserat på ett ämne från många olika vinkalr. Låt oss vara mindre hätska. Mindre fördömmande. Tycker jag.


Det var ungefär dit jag ville komma! Nyanserade diskussioner är helt ok, men när det går till personangrepp tycker jag att tråden ska avslutas...och om någon gör uttalande som strider mot lagen...

Jag tror inte att en av anledningarna var att tyskarna var onda. Jag tror att det var begripligt och logisk att det kunde hända där då. För att hindra måste vi försöka förstå varför det var logiskt.


Precis!

Dessutom är det som sagt inte ovanligt att barn blir omhändertagna för att det varit påstådda sexuella övergrepp där det till slut visar sig att sådant inte alls förekommit. Det är ju i sådana sammanhang viktigt att veta hur sexualiteten fungerar hos barn.


Jag tror faktiskt att det är ganska ovanligt. Givetvis förekommer det, föräldrar som använder det som vapen i vårdnadstvister etc. Men jag tror ändå att merparten av barnen inte ljuger om sådana saker. Det är en ganska stor rättsprocess som är väldigt påfrestande för barnet och ljuger de så upptäcks det. Det är snarare så att det finns ett stort mörkertal med barn som inte berättar.

Ännu mer intressant utifrån ett NPF-perspektiv är att barn med Tourette mycket väl kan ha en avancerad sexuell vokabulär som mycket lätt kan misstolkas som att barnet verkligen varit med om verkliga sexuella upplevelser.


Här finns det en medicinsk förklaring på att misstag kan ske, men samtidigt kan ju även barnet med Tourette berätta sanningen.

Nu blev jag kluven, ska man hellre fria en skyldig eller ska man döma en oskyldig? I båda fallen drabbas någon, antingen barnet eller den vuxne. Ett etiskt dilemma, ska barnet få leva med att förövaren går fri? Ska den misstänkte förövaren få sitta i fängelse fast han/hon är oskyldig?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav rdos » 2007-11-08 22:11:15

Matulda skrev:Här finns det en medicinsk förklaring på att misstag kan ske, men samtidigt kan ju även barnet med Tourette berätta sanningen.


Det är inte säkert att man utreder barnet för Tourette. Det kan lika gärna bli så att man börjar med att misstänka sexuella övergrepp istället för Tourette, eftersom kunskapen om Tourette är rätt så obefintlig på t.ex. dagis och i skolan.

En annan sak som det finns massor av forskning om är hur riskerna för sexuella övergrepp ser ut. I fosterhem och i familjer med styvföräldrar är frekvensen av sexuella övergrepp skyhögt högre än i familjer med biologiska föräldrar. När man alltså placerar ett barn utanför hemmet, eller när bernen växer upp med styvföräldrar så ökar risken markant för att barnet ska utsättas för sexuella övergrepp. Samtidigt är det i dessa mijlöer som kontrollen är obefintlig.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:52:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-11-08 22:19:30

Matulda skrev:Jag tror faktiskt att det är ganska ovanligt. Givetvis förekommer det, föräldrar som använder det som vapen i vårdnadstvister etc. Men jag tror ändå att merparten av barnen inte ljuger om sådana saker. Det är en ganska stor rättsprocess som är väldigt påfrestande för barnet och ljuger de så upptäcks det. Det är snarare så att det finns ett stort mörkertal med barn som inte berättar.

Om du bara visste. Och hur lätt det är att dupera barnen så de börjar tro på den ena förälderns lögner är sanna, att de faktiskt varit utsatta för ett övergrepp.
Det är inget ovanligt att föräldrar använder sina egna barn som mordvapen i vårdnadstvister, det är snarare en regel.

Men att få fram sanningen ur falska anklagelser?
Nä det går inte. Du kan inte korsförhöra ett barn på samma sätt som en vuxen pga duperingsproblemet.
Jag har bevittnat fall där fadern blivit dömd på förhand efter moderns utsaga och barnet är inte ens blivit hört. Så glöm att de falska övergreppen lyses upp.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav manne » 2007-11-08 22:29:59

barn har ingen sexualittet..!!!!!!!!!!!!! :D

att vara nyficken och förälskad som barn är inte samma sakt som sexualittet..
förmodligen så utvecklar barnen sin sexualittet först i pubarteten,ungdoms åren och detta är ett väldokumenterat faktum..
Först när könsmognaden kommer så får tonårigen också sin sexualittet..
snackar som en biolog men så är det också...
Men en könsmogen ungdom vill inte ha sex med en vuxen utan snarare med en jämnårig ungdom i samma ålder..

förövrigt så tycker jag att Pedofil propaganda bör förbjudas på detta forum lika mycket som inte man får hetsa mott tex svarta eller handikappade mm ,eller judar osv..yttrandefrihet gäller alltså inte alltid.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18685
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Flawed » 2007-11-09 0:23:16

Jag tror att sexualiteten börjar utvecklas före puberteten men jag har väldigt svårt att förstå vad fan det har att göra med 15års gränsen?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Karl » 2007-11-09 0:54:25

Jag har uppfattat "Tipsa medlemmarna" som en avdelning där man tipsar om artiklar, tv/radio-program rörande aspergers syndrom.
Har jag missuppfattat det?
Eller har denna tråd med A S att göra?

Jag har inte läst artikeln och tänker inte göra det heller.

Det gick inte en dag efter pedofilen blev bannad innan det startades en ny tråd om barn och sexualitet. Det verkar vara flera som tycker det är intressant att diskutera detta ämne. Kan man skapa en underavdelning till förslagsvis "Övrigt" i detta ämne så kan vi som tycker ämnet är stötande och osmakligt enklare undvika dessa trådar?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav md2perpe » 2007-11-09 8:51:50

manne skrev:barn har ingen sexualittet..!!!!!!!!!!!!! :D

Jag har varit intresserad av sexualitet så långt tillbaka jag kan minnas.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav rdos » 2007-11-09 12:33:54

md2perpe skrev:
manne skrev:barn har ingen sexualittet..!!!!!!!!!!!!! :D

Jag har varit intresserad av sexualitet så långt tillbaka jag kan minnas.


Samma här. Det är nog inget ovanligt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-11-09 12:35:30

Karl skrev:Jag har uppfattat "Tipsa medlemmarna" som en avdelning där man tipsar om artiklar, tv/radio-program rörande aspergers syndrom.
Har jag missuppfattat det?
Eller har denna tråd med A S att göra?


Vilket gnällande!

Någon moderator får väl flytta den till "Övrigt" om det ska vara så noga. Annars tycker nog jag att andra tips här också är lite offtopic.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Karl » 2007-11-09 17:18:21

rdos skrev:Vilket gnällande!

Jag var förbannat trött på pedofilens härjande på forumet. Jag och många med mig drog en lättnadens suck när han bannades.
Dagen efter startar du en tråd om Barn & Sexualitet. :?

Min poäng är att det finns personer som själva, eller har närstående som har blivit utsatta för sexuella övergrepp som barn och tycker ämnet är synnerligen stötande och osmakligt.

Jag tycker det är märkligt att det är så svårt att förstå, men det har väl med (brist på) empati att göra.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:52:53, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in