Mobila Modem

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lakrits » 2010-05-29 0:24:09

Bara ett inlägg för anmälan att tråden flyttas till IT-underforumet. :)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2010-05-29 0:26:08

Googlat lite. Hittade t ex det här:

2. VAL AV MÄTPLATS!

Det är värdelöst att med ett dyrt instrument mäta i radioskugga rakt under sändaren på Håstahöjden. Vi får hoppas att detta var arrangerat för HT:s bild. Om avsikten varit att värna om hyresgästernas hälsa borde man i stället ha mätt på Lansen, Djupegatan och Björkberg där strålningen går rakt in i vissa lägenheter


Så, då är det kanske radioskugga alldeles nära masten? Och jag som trodde att jag bodde "rätt".
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Chilehead » 2010-05-29 0:28:36

Debbido skrev:
Chilehead skrev:Jag har mobilt bredband från bredbandsbolaget och det finns inga begränsningar. Fungerar bra och har kommit upp till 5mb


En dosa i datorn alltså? Sitter du inomhus? I betonghus? I storstad?

kort svar. ja
längre svar
dosan är som en usb-sticka
både och
Ibland kan det skilja stort inomhus i betongbunkern men ofta räcker det då att flytta på sig någon meter
I Högsbo
använder den ofta i bilen på resor
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Debbido » 2010-05-29 0:30:44

Chilehead skrev:
Debbido skrev:
Chilehead skrev:Jag har mobilt bredband från bredbandsbolaget och det finns inga begränsningar. Fungerar bra och har kommit upp till 5mb


En dosa i datorn alltså? Sitter du inomhus? I betonghus? I storstad?

kort svar. ja
längre svar
dosan är som en usb-sticka
både och
Ibland kan det skilja stort inomhus i betongbunkern men ofta räcker det då att flytta på sig någon meter
I Högsbo
använder den ofta i bilen på resor


Tack för ditt utförliga svar! :)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2010-05-29 0:50:00

Debbido, jag sitter ute. (Ja, inte just nu då, men dagtid vid fint väder.)

Varför krångla med mobilt bredband när det är så lätt att bara köpa en trådlös router för runt 300:-? Har man fiber eller ADSL via telefonledning in i huset så är man inte beroende av att det ska vara täckning från någon avlägsen eller illa placerad mobilmast utan bara från routern. J

Tarvade dock support för själva inkopplingen men Netgear var så hjälpsamma och guidade steg för steg. Har funkat helt problemfritt efter det.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2010-05-29 1:59:09

Inger skrev:Debbido, jag sitter ute. (Ja, inte just nu då, men dagtid vid fint väder.)

Varför krångla med mobilt bredband när det är så lätt att bara köpa en trådlös router för runt 300:-? Har man fiber eller ADSL via telefonledning in i huset så är man inte beroende av att det ska vara täckning från någon avlägsen eller illa placerad mobilmast utan bara från routern. J


Svar: SOMMARSTUGA! Den är inte Comhemansluten. Telefonjacken är inte använda på 20 år och för att använda dem krävs en förmögenhet för att få Telia att kolla igenom och ev. reparera nätet.

Hemma använder jag en trådlös router och kan då också sitta på uteplatsen. Men där sitter jag helst inte. Där paserar ca 5 personer/minut och där känner jag mig som en apa på Skansen.

Under sin 100 Mb-reklamkampanj sänkte Comhem hastigheten på min 24 Mb till 13 för att fånga mig i sina nät. Men jag stod ut och nu är det på ca 20. :)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2010-05-29 2:07:54

Jaha, då fattar jag.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2010-05-29 2:16:39

Inger skrev:Jaha, då fattar jag.


:D Bra!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Miche » 2010-05-29 11:57:12

Debbido, har du provat med att placera stickan högt upp i något fönster (dvs sätt en förlängningskabel på några meter på den, USB ska utan större problem klara av 5 meter kabel)?

Nu vet jag inte hur din lägenhet ser ut jämfört med mobilmasten, men det kan löna sig att prova fönster som inte är i riktning mot masten och istället fånga in en signal som studsar mot t.ex. ett annat hus!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Mats » 2010-05-30 22:42:52

Lakrits skrev:Bara ett inlägg för anmälan att tråden flyttas till IT-underforumet. :)


[mod]Mats:
Håller med och har flyttat tråden.

Fast det hade iofs räckt att anmäla t.ex. första inlägget i tråden, så hade du sluppit att skriva både ett inlägg och en anmälan. :) [/mod]
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Debbido » 2010-06-02 22:21:35

Miche skrev:Debbido, har du provat med att placera stickan högt upp i något fönster (dvs sätt en förlängningskabel på några meter på den, USB ska utan större problem klara av 5 meter kabel)?

Nu vet jag inte hur din lägenhet ser ut jämfört med mobilmasten, men det kan löna sig att prova fönster som inte är i riktning mot masten och istället fånga in en signal som studsar mot t.ex. ett annat hus!


Jag kan inte sånt! Stickan ska ju stickas in i USB-hålet. Hur man kablar upp en sticka är överkurs för mig. Nej, datorn funkande inte utanför huset och jag tänker inte sitta utanför huset och chatta! Jag är i radioskugga hemma så det är bara att glömma mobilt bredband för mig.
Det fasta måste jag ha här och på landet ev. Comviq kontakt eller annat tillfälligt. Sommaren är ju så himla kort!

En Telenorkille raggade upp mig igår och försäkrade att Hans paket var perfekt och deras mobila internet skulle ligga på 10-15 Mb (i betong och radioskugga) eftersom de kör på alla master och Tele2 bara på GSM.

Frågade Tele2 om detta idag då jag sa upp det abonnemanget. De försäkrade att de körde på 3G-master, vilket också framgår av deras material. Jag slussades för övrigt fram och tillbaks, fick vänta sammanlagt en timma i telefon medan de velade på innan abonnemanget var uppsagt.

ALLA säger att Deras Paketlösning är den bästa och billigaste. Deras mobila bredband är alltid det snabbaste. Sonen och jag har snart testat alla mobilstickor som finns och man ska betala för 10 Mb medan man oftast bara få 1 Mb. :evil:

JAG ÄR NUMERA MODEMATEIST! FUCK THEM ALLA! BUGGER OFF! :evil:

PS. Telenorkillen erkände till sist att hans fantastiska iPhone som kan göra ALLTING på inte går att tala i telefon i särskilt länge i, typ en timme eller så. "Jasså, om du tänkt tala länge i mobilen då har vi en annan telefon för dig bla, bla..." Nähä? Mobiltelefoner är inte till för samtal utan mer att likna vid ett nöjesfält? Skriva, chatta, skicka bilder? Ska vi sluta tala med varandra????

Jag är för gammal. Gräv ned mig efter ett slag i skallen med IT-spaden!

:-)185
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Miche » 2010-06-03 0:07:54

Debbido skrev:
Miche skrev:Debbido, har du provat med att placera stickan högt upp i något fönster (dvs sätt en förlängningskabel på några meter på den, USB ska utan större problem klara av 5 meter kabel)?


Jag kan inte sånt! Stickan ska ju stickas in i USB-hålet. Hur man kablar upp en sticka är överkurs för mig.

Det finns USB-förlängningskablar att köpa, ex.vis denna som du sätter mellan datorn och USB-stickan och som gör att du kan hänga stickan på en plats som ger den bättre mottagning!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kimmelie » 2010-07-07 22:20:19

Jag återanvänder den här tråden istället för att starta en ny.

Jag har "mobilt bredband" genom Telia, och fick då ett modem, Huawei tror jag det heter. Det kopplar ofta ifrån, och jag undrar om det är modemet som är dåligt?

Finns det nåt bättre modem jag kan köpa, och flytta över simkortet till? (Alltså Internet-simkortet, som är spärrat från att kunna ringa med.)

Jag är annars nöjd med det Internet-abonnemang jag har, och klarar mig bra på mina 5 GB/månad.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Miche » 2010-07-07 22:44:31

Har du provat att klaga hos Telia? De borde kunna byta ut modemet mot ett annat (kostnadsfritt) så att du kan prova om det fungerar bättre!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav svempus » 2010-07-13 23:05:39

jag kör me 3s mobila bredband kontant just nu bytte från comviqs som hade en max spärr på data volymen på 5gb mot 3 som inte har nån volymspärr. tre ligger på ca 2,2 mbit i sekunden i hastighet. låg på 3,6 me comviq visst lite slöare men inget som jag har märkt av...
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Återgå till IT-forum



Logga in