Forumets skrivprogram

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forumets skrivprogram

Inläggav jonsch » 2010-07-06 19:12:05

Det här känns mer som en IT-fråga än som något hör hemma i "Regler och...".

Jag skrev för en stund sen ett inlägg, genom att trycka på citatknappen vid ett tidigare inlägg, radera en del av det citerade och skriva egen text.

När jag sen tryckt på "skicka" så gick det segt och i hopp om att det skulle komma med så korrigerade jag till ett mellanslag i min text, medan datorerna jobbade. Är det nån som tror att det var den korrigeringen som de inte gillade? För,

responsen blev "sidan kunde inte hittas, troligt fel är...", så jag backade och så långt gick det bra. Men texten som datorn backade mig till bestod endast av det citerade, och av allt det citerade, allt jag skrivit in var borta!

Någon dator (forumets, rimligen, tycker jag) hade alltså haft kvar i minnet vad det var jag citerade!
Det hade jag verkligen inte kunnat ana att någon dator lagrade, är det någon annan som kände till eller anade det?

Och tror nån att det var min försenade korrigering av mellanslaget som fick fällan att slå igen?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Miche » 2010-07-06 19:33:02

När du backar sidor i din webbläsare så hämtas ingenting från nätet, det är din webbläsare som plockar fram sidorna från sin egen cache, så det är möjligt att din misstanke är korrekt, korrigeringen sabbade din text!

Vilken webbläsare använder du?

EDIT, rättade en tankevurpa i början (vådan av att ha en trött dator...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Forumets skrivprogram

Inläggav tveskägg » 2010-07-06 19:42:08

Du missuppfattar hur forumet fungerar. Jag kan ta ditt eget inlägg som exempel: När du postade det var det det 420534de inlägget på forumet som sparades i databasen. En stund senare befinner jag mig på avdelningen "IT-forum", och ser att du startat en ny tråd i listan. När jag öppnar din tråd presenterar forumet ditt inlägg för mig med tilhörande Bild. Denna bild går till länken http://www.aspergerforum.se/posting.php ... e&p=420534

Posting.php är ett program på forumet som behövs för att skapa nya inlägg. "?" anger att resten av länken är kommandon som skall skickas till posting.php. "mode=quote&p=420534" anger att posting.php automatiskt skall fylla i min skrivruta med innehållet i forumets 420534de inlägg, och omge det med
Kod: Markera allt
[quote] [/quote]


Om jag nu skulle klicka på min webbläsares bakåtknapp och har inställt att cachen skall förnyas skulle jag återvända till http://www.aspergerforum.se/posting.php ... e&p=420534 och återigen få en skrivruta färdigfylld med ditt inlägg.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav jonsch » 2010-07-06 19:48:10

Aha, jag gissade i.a.f. fel då, om vilken dator det var som fånade sig. Explorer 7 är det jag använder.

Ännu märkligare när jag tänker efter, att programmet på min dator lagrar olika delar av forumets textfiler på olika ställen. Det kanske hänger ihop med att klipp-och-klistrafunktionen funkar även när man skriver inlägg. Utnyttjar forumet månne ett skrivprogram som ligger i sin helhet på användarens dator? Eller laddar våra datorer månne hem forumets skrivprogram varje gång vi öppnar forumets inläggs-/PM:s-ruta?

Hm, nu undrar jag dessutom vilket orsaks-verkan-samband som finns mellan din dators trötthet och dina tankevurpor. :-)063
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav tveskägg » 2010-07-06 19:57:58

jonsch skrev:Utnyttjar forumet månne ett skrivprogram som ligger i sin helhet på användarens dator? Eller laddar våra datorer månne hem forumets skrivprogram varje gång vi öppnar forumets inläggs-/PM:s-ruta?


Alla webbläsare har ett litet inbyggt skrivprogram. När webbläsaren tar emot webbsidan tar den också emot information om var användaren kan lägga till saker. När användaren är färdig skickar webbläsaren det användaren skrivit till posting.php (eller till privmsgs.php om det är ett privat meddelande), som sparar det på forumet.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Miche » 2010-07-06 20:00:34

jonsch skrev:Explorer 7 är det jag använder.

Skyll dig själv, IE7 är bland de sämsta webbläsare man kan använda (det är nog bara IE6 som är sämre)...

jonsch skrev:Utnyttjar forumet månne ett skrivprogram som ligger i sin helhet på användarens dator?

Jo. det är webbläsaren som tillhandahåller skrivrutan!

jonsch skrev:Hm, nu undrar jag dessutom vilket orsaks-verkan-samband som finns mellan din dators trötthet och dina tankevurpor. :-)063

I och med att det tar sån tid för datorn att få fram en sida så pysslar jag med annat under tiden, sen när jag väl kommer till läget att skriva så har jag ibland blandat ihop korten...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav jonsch » 2010-07-06 20:20:30

Då har jag allt klart för mig, Miche, tack ska du ha!

Det här blir kort för nyss hände mig samma sak igen; sidan ville inte visas och endast citatet från dig fanns kvar närjag backade. Så det var inte min korrigering förut som orsakade felet, det är helt och hållet IE7 som är boven.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Miche » 2010-07-07 7:48:36

Byt ut eländet, snarast!

Jag rekommenderar Google Chrome!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-07 7:53:29

Miche skrev:Byt ut eländet, snarast!

Jag rekommenderar Google Chrome!


+1
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Forumets skrivprogram

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 9:31:03

tveskägg skrev:Om jag nu skulle klicka på min webbläsares bakåtknapp och har inställt att cachen skall förnyas skulle jag återvända till http://www.aspergerforum.se/posting.php ... e&p=420534 och återigen få en skrivruta färdigfylld med ditt inlägg.

I min FFs "alternativ" stå inget om cash, däremot historik, som det står att jag sparar.

När jag backar på detta forum, får jag tillbaka det jag själv har skrivit, men när jag backar på vissa andra sidor, försvinner det. Så historik i formulär verkar inte sparas alltid.

Men sparas allt detta och tar upp mängder av plats till slut? Man får ju inte tillbaka det om man citerar samma inlägg på nytt t.ex. bara vid backande.

Det är bara i rutor med sökord, namn och liknande jag kan få en lista med vad jag skrivit innan, aldrig sådana här större textrutor.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2010-07-07 10:24:56

"Historiken" i flerradiga inmatningar sparas bara i sessionen och försvinner alltså direkt när fönstret/browsern stängs!

Historiken i enradiga inmatningar är en helt annan sak, där går det att ha inställningen så att det man matat in tidigare finns kvar (vilket nog de flesta har).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-07 10:38:55

Miche skrev:"Historiken" i flerradiga inmatningar sparas bara i sessionen och försvinner alltså direkt när fönstret/browsern stängs!

Historiken i enradiga inmatningar är en helt annan sak, där går det att ha inställningen så att det man matat in tidigare finns kvar (vilket nog de flesta har).

Ok.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in