Djur påverkar oss positivt! (Ridning djurplågeri?)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jo det är klart

Inläggav lumiana » 2006-06-18 14:27:39

Nej, jag menar inte o dömma ut kravbönderna, men bara att det kanske är många som fuskar och det är lätt att göra det, så därför är det onödigt att köpa krav eftersom det är dyrare.
Det är ju synd mot den snälle kravbonden men om han gör för djurens skull kan han väl få lika som de andra bönderna endå.. eller?? :?
Senast redigerad av lumiana 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
lumiana
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2006-02-01
Ort: Hedemora

Inläggav ford » 2006-06-18 17:38:39

Kentiz skrev:
ford skrev:Och för att gå vidare i resonemanget: att vara ett "vilt" djur kan jämställas med att vara stenåldersmänniska, eller uteliggare (se mina inlägg ovan, för fördjupning av detta resonemang...).


Du tycker det är rätt att göra som vi gör med hästar, så du menar alltså att vi ska alltså ta uteliggarna, stänga in dem i trånga baracker, tvinga på dem inte sällan undermålig läkarvård och sen få dem att arbeta med enbart tak över huvudet och mat ur stora tråg till lön, och om de skulle råka bryta sig, då är det bara att skjuta dem? För att ha kallat mig hjärtlös har du en ganska brutal syn på hemlösa.


-Nu får du väl ändå ge dig! :o

-Du begriper mycket väl att det inte var så jag menade, eller hur? :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav juni » 2006-06-18 19:00:50

Oj, vad ni skriver!
Jag håller med ford, med ett undantag: Du skrev att det är naturligt för oss att äta kött. Vår kropp är inte skapt för kött, och absolut inte för kons mjölk!

Kentiz: BRA skrivet!
Helt klart är att djur påverkar oss positivt, som lumiana skrev.
Om det finns en katt på ett äldreboende, så mår de gamla bättre tex.

Eddie! Vad tycker du om att kalven tas från kon direkt efter födseln, att den dödas när den är mellan 6 och 18 månader? Vad har du för åsikt om att 99% av alla grisar i sverige aldrig får vara utomhus, och att alla griskultingar kastreras utan bedövning? Och alla andra grymheter inom djuruppfödningen??
Senast redigerad av juni 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
juni
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2006-06-05

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-18 19:23:46

juni skrev:Jag håller med ford, med ett undantag: Du skrev att det är naturligt för oss att äta kött. Vår kropp är inte skapt för kött, och absolut inte för kons mjölk!


Jo, det är den. Människor, liksom många av våra apkusiner, är allätare.

juni skrev:Och alla andra grymheter inom djuruppfödningen??


Det är hemskt, men vad kan man göra? Sluta äta kött? Sluta dricka mjölk? För att det ska ha någon effekt måste du få resten av världen att sluta äta kött och mjölkprodukter också...

Jag försöker göra min del för miljön. Jag köper ägg från frigående höns de få gångerna varje år jag faktiskt köper ägg. Köper ekologiskt om jag får välja.

Sluta äta kött och mjölk lär ta emot som fan. Vanans makt. Och smakens makt.

Du då? Hur är det med dina matvanor?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav juni » 2006-06-18 22:38:08

Jag är vegan.
För att få mer information, kolla http://www.meatinfo.org
Där finns också en massa recept på god vegetarisk mat.
Senast redigerad av juni 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
juni
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2006-06-05

Inläggav Adde » 2006-06-18 23:18:33

Länge leve den eviga vegeterianismen. Har aldrig ätit kött och kommer aldrig göra det. Är en levande sparris kan man säga. Det som gör mig mest förbannad är så kallade "djurvänner" som klagar om att djuren har det så dåligt och sedan går hem å tar sig en hamburgare. Nej, ska man äta kött ska man kunna döda djurjävlarna med sina bara händer och flå dom med sina tänder och äta dem råa. Då är det okej att äta kött, asätare har jag inte mycket till övers för egentligen :roll:
Senast redigerad av Adde 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Adde
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2005-10-13

Inläggav Kaks » 2006-06-20 12:46:47

Måste få lägga mig i.

Jag rider hästar och har gjort i hela mitt liv. Jag jobbar med travhästar och har iofs inte så mkt teoretisk kunskap men mkt praktisk. Bla vet jag att du kan inte få en häst att bli bra rid/travhäst om den inte själv vill. Metoder som barrering och liknande anv i mindre och mindre utsträckning. Det är mjuka metoder som gäller idag, dvs du uppmuntrar positivt beteende och ignorerar negativt. Detsamma gäller inom hundvärlden. Tom dom övningar en dressyrhäst utför på elitnivå är naturliga rörelser för hästen. Hingstar som mäter sig med varandra utför dessa rörelser helt spontant. Allt du gör är att lära den _när_ den ska utföra dom så det sker på ryttarens kommando.

Jag har själv varit med när en unghäst skulle ridas in för att senare bli ridskolehäst. Vi fick ge upp, han ville inte och då kan man inte tvinga dom. Det är som Eddie säger 500kg hästkraft och det går inte att tvinga dom att lära sig ngt (om man inte slår dom tex och det är mkt ovanligt i dagens Sverige). Dessutom blir en slagen häst aldrig en bra häst eftersom den inte uppvisar ngn form av entusiasm och aldrig gör sitt bästa.

Bara ett exempel:
På travet har en häst nyligen sålts av som sällskapshäst/ridhäst trots att han klockades på strålande tider på träningen men han hade inte rätt psyke, han vägrade prestera när det var tävling och då slutar man tävla med en sån häst.

Att beakta är dessutom att dagens hästar är sedan hundratal år avlade till att jobba i samarbete med människan. Skulle du släppa ut ett gäng svenska halvblod som föl i det vilda skulle dom svälta ihjäl, bli sjuka och dö i förtid. Aveln har i vissa fall dämpat instinkter och i andra fall ökat dom, detta för att uppnå ett visst resultat. Och en häst som är avlad att gallopera fort finner det inte speciellt tråkigt el onaturligt att bli riden. Däremot skulle den vara helt förtvivlad ensam ute på en stäpp.

Som ngn sa så är hästen ett flockdjur med stark flockkänsla. I en flock (även bland vildhästar, typ mustanger och islandshästar) råder en strikt hierarki. Hästar, liksom dom flesta hundraser, mår bäst när dom vet vem som bestämmer för då vet dom också att dom kan koppla av, inget ont kommer hända dom eftersom Alpha-hingsten/stoet (människan här) skyddar dom mot faror och varnar om det är dags att fly. Det är ett helt naturligt beteende för alla flockdjur. Dom följer ledaren av ren instinkt.

Dessutom är det inte överklassprinsessor som rider i dagsläget. Ridning är den andra största sporten i Sverige efter fotboll och så mkt överklass har vi inte så den siffran skulle uppnås om inte andra, mindre bemedlade människor också utövade sporten.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav ford » 2006-06-20 22:02:53

Kaks skrev:Dessutom är det inte överklassprinsessor som rider i dagsläget. Ridning är den andra största sporten i Sverige efter fotboll och så mkt överklass har vi inte så den siffran skulle uppnås om inte andra, mindre bemedlade människor också utövade sporten.

/Kaks


Och det där är rent skitsnack. Hur många ungar som rider känner du egentligen som t.ex. har en undersköterska till mamma och en vaktmästare till pappa?
Kan gå med på att inte bara överklassen, utan även den övre medelklassen har råd med det, men inte arbetarklassen eller de mindre bemedlade.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav P-E » 2006-06-22 22:36:14

ford skrev:Hur många ungar som rider känner du egentligen som t.ex. har en undersköterska till mamma och en vaktmästare till pappa?
Kan gå med på att inte bara överklassen, utan även den övre medelklassen har råd med det, men inte arbetarklassen eller de mindre bemedlade.


Jag känner till några ungdomar som rider. Dels har mina yngre bröder ridit, den yngste tävlade i dressyr. Deras ensamstående mor är mellanstadiefröken och vår far är ambulansförare. Överklass eller övre medelklass? Knappast. Sen har vi den ensamstående tvåbarns-mamman som jobbar i gymnasiets expedition, hennes äldsta dotter rider. Undrar vad man tillhör för klass när man sitter på en skolexpedition och svarar i telefonen.....
När svägerskan var barn så red hon också. Svärmor jobbade som dagisfröken eller som lärare på flyktingmottagning när hon inte var arbetslös. Riktiga statusjobb..
Kan ju också konstatera att de vuxna jag känner som rider inte heller tillhör någon högre klass. Vårdbiträde inom långvården, montör i elektronikindustrin, kassabiträde i snabbköp, dagisfröken m.m

Kort sagt så hittar du idag hästintresserade i alla samhällskategorier. Å det intressanta är att även golfen är på väg åt det hållet!

Fast själv håller jag mig borta från både hästar och golfbanor (och kohagar med för den delen).

För övrigt sitter jag och funderar om det kan vara naturligt för t.ex moroten att växa i snygga välrensade rader utan ogräskompisar. Nä, låt de växa fritt och umgås med vilket ogräs de själva vill! Upp till kamp för friväxande grönsaker! 8)
Senast redigerad av P-E 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
P-E
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Gävleborgs län

Inläggav LEA » 2006-06-22 23:00:03

Håller helt med dig P-E,

Upp till kamp för friväxande grönsaker!
Senast redigerad av LEA 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
LEA
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2006-02-15

Inläggav Kaks » 2006-06-25 15:18:00

ford skrev:Och det där är rent skitsnack. Hur många ungar som rider känner du egentligen som t.ex. har en undersköterska till mamma och en vaktmästare till pappa?
Kan gå med på att inte bara överklassen, utan även den övre medelklassen har råd med det, men inte arbetarklassen eller de mindre bemedlade.


Jag instämmer i LEA's inlägg helt och hållet och bryr mig inte om att komma med alla liknande exempel som jag har men tänkte ta ett: JAG!

Jag går sjukskriven och har ut 7000kr/mån, kan knappast kallas ens i närheten av medelklass och jag rider.

Jag orkar inte leta länken men slå på DN.se så hittar du flera insändare om detta och dessutom finns där säkra siffror om just hur många som rider.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Nettus » 2006-06-25 22:33:26

Eddie:

Det skulle vara intressant att få veta vad du har för erfarenheter av hästar och "rikemansbarn med facisttendenser"
Senast redigerad av Nettus 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Nettus
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2005-11-05
Ort: Jönköping

Inläggav Eddie The Man » 2006-06-26 1:22:35

Nettus skrev:Det skulle vara intressant att få veta vad du har för erfarenheter av hästar och "rikemansbarn med facisttendenser"


Det är precis som jag skrev: jag har inte träffat några underklassmänniskor dess döttrar (tenderar alltid att vara tjejer) gillar att tortera hästar.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:14, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Totteman » 2009-01-08 9:21:00

Min ponny går i jätte stora hagar tsm med ca 20 andra hästar och står inne på natten, men när det är varmt ute står hon ute på natten. Och hon rids ca 6 dagar i veckan och hon älskar att ridas i skogen. Och sen borstar jag ju mycket på henne och ger henne morötter och annat som hon tycker om så hon är nog nöjd med sitt liv :D Det enda hon inte gillar är sprutor. Och innan gick hon på ridskola och reds ca 3 ggr om dagen 6 dagar i veckan. Men hon trivdes inte med det men nu är hon jätte glad. Och jag älskar henne mer än någonting annat.
Totteman
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2009-01-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in