Vad jobbar ni med? Kanske kan man få lite idéer

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad jobbar ni med? Kanske kan man få lite idéer

Inläggav Marabou » 2010-07-04 11:36:53

Jag är nyfiken på vad folk härinne jobbar med?

Jag har aldrig haft något "riktigt" jobb, bara korta påhugg, dvs sommarjobb och liknande. Inget av jobben har fungerat och jag har mått jättedåligt på alla ställena. Anledningen till att jobben inte har fungerat är dels att jag är fumlig så att det går långsamt och dels att jag inte ser hur jag ska göra saker och i vilken ordning jag ska göra dem. Det spelar ingen roll att erfarna kollegor visar mig hur man utför vissa arbetsuppgifter för jag minns inte. Ibland har jag skrivit upp hur man gör steg för steg, men då måste jag titta på den där lappen så fort jag ska utföra något på egen hand, och då tar det alldeles för lång tid. Man får oftast 1-2 veckors handledningstid när man börjar på ett nytt jobb men det räcker aldrig för mig. Jag behöver en månad, minst, men det får jag aldrig för innan jag hinner be om längre inlärningsperiod har jag antingen fått sparken eller slutat självmant för att jag mått för dåligt.

Min dröm är att bli antingen journalist eller skådespelare. Jag är med i en amatörteatergrupp som huserar på en underbar teater, men jag skulle gärna vilja ha en proffessionell skådespelarutbildning så att jag kan jobba med teater på heltid.
Jag har sökt scenskolan två gånger. Båda gångerna har jag gått vidare från de första (rent skådespelarmässiga) inträdesproven. Har man kommit så långt kommer dansträningen och sångproven. Där har jag failat båda gångerna. Jag har ingen rymtkänsla och är motoriskt klumpig. Jag har svårt att härma rörelser och steg, alltså körde jag på dansen.
Jag har aldrig haft någon sångröst, även om jag har försökt träna upp den så har jag inte lyckats. Jag har ingen känsla för hur jag bör sjunga och jag har svårt att härma toner osv.

Vad det gäller journalistyrket så tror jag att själva jobbet i sig skulle passa mig jättebra, men sen är det ju det där med att man måste ha körkort. Bara tanken på att sätta mig bakom ratten gör mig svettig. Jag är fumlig och har svårt att minnas. Jag vet inte hur jag skulle lära mig alla miljontals trafikregler! :shock: Visst, jag kanske skulle kunna traggla in dem rent teoretiskt, men att sen omvandla teori till praktik är en hel annan femma. Att sen någon sitter bredvid en när man kör och iakttar hur man gör skulle antagligen få mig att totalt glömma bort allt. Jag har svårt att sitta tyst tillsammans med andra människor (undantaget om jag är på bio/teater eller liknande), det kan bli fruktansvärt obehagligt. Antingen måste jag själv prata hela tiden, alternativt att någon annan gör det.
Det värsta är ändå det här med motoriken. Hur skulle jag, som inte ens kunde hoppa bock i lågstadiet, kunna ratta en bil??

Jag vill verkligen bli journalist eller proffessionell skådespelare men som det är nu så faller det pga att jag inte kan dansa eller sjunga och för att jag inte vågar köra bil. :( Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv nu. Jag kan ju inte gärna läsa lösa universitetskurser hela livet för att det är den enda inkomstbringande (det är det ju inte ens egentligen eftersom man tar lån för att kunna plugga) sysselsättning jag klarar av. Jag tänkte att om folk här delar med sig av vad de jobbar med så kanske jag kan få lite idéer på vad jag skulle kunna göra istället nu när mina drömmar inte verkar kunna bli verklighet.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-07-04 12:03:16

Måste man ha bil för att bli journalist? De flesta sitter väl bara på redaktionen och skriver, och då räcker väl med att kunna googla och ordbehandla?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Marabou » 2010-07-04 12:11:50

Tyvärr är det mer eller mindre ett krav att ha körkort. De traditionella journalisterna börjar försvinna mer och mer, och ut från journalistutbildningarna kommer multimediajournalisterna som både gör reportage, fotograferar, redigerar och sammansätter alltsammans till en helhet. Det är just för att ta sig till de olika reportagejobben som man behöver körkort.

Det finns nog fortfarande en och annan journalist som bara sitter på redaktioner och redigerar o. dyl. men det verkar lite väl tråkigt och osocialt för min del. Jag vill verkligen göra de där reportagen, ha ett omväxlande arbete, men jag är verkligen livrädd för att försöka köra bil. :(
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2010-07-04 13:12:51

Själv har jag jobbat mestadels med programmering i ca 30 år!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav vadloink » 2010-07-04 22:49:14

Jag jobbar som journalist/författare/radioproducent/musikerwebbredaktör, med kul saker som kommer i min väg.

Mest skriver jag. Intervjuar och skriver.

Körkort kan vara ett hinder om du inte har, ja. Men inget oöverstigligt hinder.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Marabou » 2010-07-06 10:58:29

vadloink skrev:Jag jobbar som journalist/författare/radioproducent/musikerwebbredaktör, med kul saker som kommer i min väg.

Mest skriver jag. Intervjuar och skriver.

Körkort kan vara ett hinder om du inte har, ja. Men inget oöverstigligt hinder.


Det låter roligt :) Ett spännande och varierat arbete, precis vad jag vill ha :)

Nej, jag hoppas verkligen att jag någon gång ska våga sätta mig i en bil och börja övningsköra. Dock har jag ingen att övningsköra med så det blir till att masa sig iväg till en körskola redan från första början, något som ju blir dyrt... men om jag nu får en diagnos (är nu nästan helt hundra på att jag har ADHD) så kanske det finns någon typ av bidrag jag kan söka för att få möjlighet att försöka ta det där körkortet.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Juddy » 2010-07-06 11:07:31

Jobbade som jurist och beteendevetare.
Nu sjukersättning.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav barracuber » 2010-07-06 11:27:11

Jobbat som programmerare i 15 år och teknikinformatör i 1 år.
Nu arbetslös.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ferocactus » 2010-07-06 11:32:07

Hej
jobbat en del med GIS (geografiska informationssystem).
Kartor på dator helt enkelt.
Annars mest arbetslös/sjukersättning.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav honeysquid » 2010-07-06 15:15:46

snabbmatrestaurang, jobba aldrig med det.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav Lakrits » 2010-07-06 15:28:16

Tills alldeles nyss arbetade jag som doktorand och forskare inom ämnet skogspatologi. Det kan jag verkligen rekommendera. Kul, kul, kul. Men numera är jag p.g.a. sjukdom långtidssjukskriven (på kanslisvenska "bidragsutnyttjande simulant") och antagligen på väg mot en karriär som förtidspensionerad, något som jag däremot inte kan rekommendera. Jag vill jobba.

Efter mina universitetsexamina blev färdiga men innan jag började doktorera, så arbetade jag som handläggare och lantbrukskonsulent vid Länsstyrelsen i Stockholms län.

Innan dess tog jag påhugg som bl.a. städare, musiklärare, dräng och brandman. Drängjobbet kan jag också rekommendera. Omväxlande arbetsuppgifter med allt mellan pilljobb och grovgöra. Frisk luft och en daglig träning i att stå ut med inte lika frisk luft ingår. Och för den som är religiös har ju också en del ladugårdar kor.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Juddy » 2010-07-06 15:37:51

Lakrits skrev:Tills alldeles nyss arbetade jag som doktorand och forskare inom ämnet skogspatologi. Det kan jag verkligen rekommendera. Kul, kul, kul. Men numera är jag p.g.a. sjukdom långtidssjukskriven (på kanslisvenska "bidragsutnyttjande simulant") och antagligen på väg mot en karriär som förtidspensionerad, något som jag däremot inte kan rekommendera. Jag vill jobba.

Efter mina universitetsexamina blev färdiga men innan jag började doktorera, så arbetade jag som handläggare och lantbrukskonsulent vid Länsstyrelsen i Stockholms län.


Skulle också hellre jobba men arbetsmarknaden är inte vidare förlåtande nuförtiden. Jag orkar inte jobba som det är, så det blev som det blev.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Marabou » 2010-07-06 15:39:56

honeysquid skrev:snabbmatrestaurang, jobba aldrig med det.


Det har jag provat och det gick åt skogen. Hela restaurangen höll nästan på att gå i backen de dagarna jag jobbade. Hua!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2010-07-06 15:41:54

Juddy skrev:Skulle också hellre jobba men arbetsmarknaden är inte vidare förlåtande nuförtiden. Jag orkar inte jobba som det är, så det blev som det blev.

Jag förstår dig precis. Just nu arbetar jag på min gamla arbetsplats, utan att vara anställd, bara för att få ha något att göra. Men jag klarar inte mer än två dagar i veckan och tre timmar per dag, och ofta orkar jag inte ens det, som idag t.ex.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Marabou » 2010-07-06 15:47:21

Lakrits skrev:Tills alldeles nyss arbetade jag som doktorand och forskare inom ämnet skogspatologi. Det kan jag verkligen rekommendera. Kul, kul, kul. Men numera är jag p.g.a. sjukdom långtidssjukskriven (på kanslisvenska "bidragsutnyttjande simulant") och antagligen på väg mot en karriär som förtidspensionerad, något som jag däremot inte kan rekommendera. Jag vill jobba.

Efter mina universitetsexamina blev färdiga men innan jag började doktorera, så arbetade jag som handläggare och lantbrukskonsulent vid Länsstyrelsen i Stockholms län.

Innan dess tog jag påhugg som bl.a. städare, musiklärare, dräng och brandman. Drängjobbet kan jag också rekommendera. Omväxlande arbetsuppgifter med allt mellan pilljobb och grovgöra. Frisk luft och en daglig träning i att stå ut med inte lika frisk luft ingår. Och för den som är religiös har ju också en del ladugårdar kor.


Oj, det var många saker!

Tyvärr skulle nog min dåliga motorik och min oförmåga att se hur saker och ting ska göras sätta stopp för de flesta av de jobben :( Det är just det där att jag ofta får höra: "du är glad, trevlig och social - MEN..." Om man inte ser hur saker och ting ska göras och i vilken ordning så tycks man inte hänga sig kvar särskilt länge på en arbetsplats...
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Heliora » 2010-07-06 17:53:20

Marabou skrev:Nej, jag hoppas verkligen att jag någon gång ska våga sätta mig i en bil och börja övningsköra. Dock har jag ingen att övningsköra med så det blir till att masa sig iväg till en körskola redan från första början, något som ju blir dyrt... men om jag nu får en diagnos (är nu nästan helt hundra på att jag har ADHD) så kanske det finns någon typ av bidrag jag kan söka för att få möjlighet att försöka ta det där körkortet.


Jag är i exakt samma situation, har jättesvårt att lära mig köra bil (särskilt som jag bor i en storstad) och har ingen att köra med privat, så det blir svårt med körkort. Men samtidigt känns det väldigt viktigt i många typer av jobb, så det är lite frustrerande. :( Jag funderar på om man kan söka bidrag från några fonder typ för att få pengar till körkort, genom att jag har diagnisticerade svårigheter (AS och ADHD).

Själv jobbar jag med utvecklingsstörda just nu, fast bara på timvikariebasis. Funderar på att läsa till arkivarie i höst och hoppas att detta skall funka. Har lite tidigare misslyckade studier bakom mig, till lärare och översättare.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Lakrits » 2010-07-06 18:04:21

Heliora skrev:Funderar på att läsa till arkivarie i höst och hoppas att detta skall funka. Har lite tidigare misslyckade studier bakom mig, till lärare och översättare.

Jag håller tummarna. Arkivarier kan ju arbeta med mycket intressanta saker. Det är nog inget dåligt yrkesval.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Marabou » 2010-07-06 21:39:35

Jag håller också tummarna för dig, Heliora :)

Ja, jag funderar också på om man skulle kunna söka pengar ur fonder för att ta körkort om jag nu får en diagnos. Isåfall ska jag se till att kolla upp alla möjligheter som finns för olika typer av hjälp som kan underlätta för mig i arbetslivet.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav marcus1979 » 2010-07-07 18:55:43

Kör produktionstruck på bilfabrik. Personligen har det sitt pris. Är helt slut efter jobbet. Alla intryck, alla som är på en om att jag ska flytta deras bilar vart de nu ska, vart jag ska ställa dem då jag ofta inte får raka besked utan de säger något o så går de. Förmän som säger emot varandra fast inte samtidigt utan när man träffar dem var för sig. Alla oljud, trucktrafik.

Kommer hamna någon annanstans efter semestern och känner att jag inte vill dit. Har sökt magisterutbildning, hoppas jag kommer in.

Eller så vill jag ha truckjobb, få gå truckutbildning och jobba som truckförare. Den truck jag kör nu är ombyggd och säker jämfört med de andra så det vore bra för framtiden ha kort på att man kan tyngre truckar.

Åker till Thailand själv den 25:e, längtar bort.
Ska tentaplugga, bada etc. har 3 poäng från en bachelor of science.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav MsTibbs » 2010-07-07 19:37:44

Jobbat med:

Konsum (allt i allo) + annan affär
Städat (två veckors kommunjobb 25kr/timmen)
Göra hemsidor
Lärarvikarie
Hemvärnet/lumpen
Nattsäkerhet på Arvikafestivalen

...säkert nått jag glömt
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav ragnevi » 2010-07-10 12:21:08

Har flera bekanta som arbetar som journalister inom olika områden.
En jobbar på morgontidning som allmänreporter och hon måste ha bil, för hon är ute nästan hela dagarna och träffar folk. Hon har arbetat i flera år på olika vikariat.

Sedan känner jag en del som frilansar och skriver för magasin, för dem är inte bil lika viktigt, de arbetar oftast hemifrån och är sällan på redaktionen. De har mycket längre tid på sig att avsluta sina artiklar än vad en dagstidning har.

Men det är ett jobb som kräver en väldigt stor social kompetens där du hela tiden måste sälja in dig själv och förslag till nya artiklar.

Det vimlar av frilansjournalister och det sker en överutbildning av journalister. Jag skulle inte rekommendera någon att bli journalist så som marknaden ser ut just nu, det finns en anledning till att jag hoppade av min journalistutbildning.

Men vad är det som du studerar?

Du har inte funderat på att söka till forskningsutbildningen på sikt, istället för att bara läsa planlösa kurser?
Under tiden du forskar så kan du skriva artiklar för fackpress inom området. Det blir då lite lättare att bli publicerad eftersom du anses vara en expert inom området.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Marabou » 2010-07-10 14:10:13

Social kompetens är min kanske starkaste egenskap, så jag letar efter ett jobb där jag får använda mig mycket av den, träffa mycket människor och så. Jag har svårt att vara för mig själv.

Mina problem är istället motoriken och min oförmåga att tänka praktiskt. Jag har även dålig analytisk förmåga och svårt att koncentrera mig på samma sak längre stunder, därför känns det viktigt med ett jobb som är varierat.

Tyvärr är det så att kontentan av hög social kompetens men noll motorik och förmåga till praktiskt tänkande blir att enda platsen på en arbetsplats där jag fungerar är i fikarummet.

Just nu läser jag lite olika mediekurser och litteraturvetenskapliga kurser. Högskolestudier funkar dock inte speciellt bra eftersom det kräver högt tempo och stor analytisk förmåga. Om jag skulle bli journalist skulle jag isåfall läsa på folkhögskola. På folkhögskola får man också gemenskap på ett annat sätt. Man pluggar verkligen tillsammans.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Vad jobbar du som?

Inläggav Glassigt » 2011-08-05 22:15:30

Hej!
Jag är ny här på aspergerforumet och intresserad av vad ni med asperger jobbar som?
Jag går snart av min mammaledighet och funderar på att plugga vidare till något, men jag vet inte vad jag vill bli :( Kanske någon som kan inspirera mig med att berätta om sitt jobb?

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
:)
Glassigt
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-07-21

Re: Vad jobbar du som?

Inläggav Koboshi » 2011-08-05 23:23:53

Min officiella titel är ekonomiassistent men jag har ansvar för intranetet och internet här så ^_^
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in