Biologi: Vad är det för fel på en sjubladig blåsippa?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ferocactus » 2010-07-05 22:03:45

Savanten Svante skrev:
ferocactus skrev:Man måste mäta fler karaktärer än antalet kronblad.
Konkurrens med andra arter är ju tex svårt att mäta, men lätt att observera. Jordmån, näringshalter, inslaget och tillgång på olika pollonisatörer (felstavat) . Kräver resurser och förmodligen referenser i lab. Räkna kronblad går, ju men är inte nåt man bygger en avhandling på, tror jag, skall tilläggas(felstavat).


Men man BYGGER politiska skojigheter på sånt, och det var JAG som tog upp kriteriet kronblad! Så DET så!


Hej, politik är blodigt allvar för en sämre lottad. Lätt att det tänder till.
Har svårt att se humorn i det politiska kaos som råder idag.
Driva med politiker är en relativt meningslöst, anser nog jag.

Eller, när borgarna sålt ut privatiserat vården fullt ut, vilket kommer att ske, då är humorn definitivt slut för de flesta sjuka och gamla.
Skall vi då skämta hela vägen till helvetet, eller vara reella hur vi ser på
olika politiska företeelser.

Fast en freudians felsägning säger inte ens jag nej till
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Lakrits » 2010-07-05 22:03:47

Savanten Svante skrev:HEST!

det var JAG som pratade om kronblad!


HEEEEST!

Jag vill inte verka petig, men "häst" stavas med [ä].
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-05 22:08:19

Lakrits skrev:Jag vill inte verka petig, men "häst" stavas med [ä].


Jak vil inte vara peetigkt, men hest stavas HEST i svenska hackersammanhang!


Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lakrits » 2010-07-05 22:10:26

Savanten Svante skrev:
Lakrits skrev:Jag vill inte verka petig, men "häst" stavas med [ä].


Jak vil inte vara peetigkt, men hest stavas HEST i svenska hackersammanhang!

Jag trodde att man bara kunde säga någonting med hes röst, inte att det gick att skriva hest.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-05 22:14:06

Ingen har råkat ur för fler snela hestar än henrik ponten!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kahlokatt » 2010-07-06 21:43:58

I skolan påpekade snorungen Kahlokatt att blåsippan inte längre heter Anemone Hepatica utan Hepatica Nobilis, men det sket hennes lärare i och skrev ändå Anemone Hepatica.
Om jag inte har fel betyder anemone "vindblomma" eller något sådant, medan "hepatica" syftar på de leverformade bladen. :-)196
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav geocache » 2010-07-06 22:20:46

Hej Kahlokatt!

Det grekiska ordet "anemo" betyder just "vind" så det kan ju absolut stämma att "anemone" blir "vindblomma" på svenska.

1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav tveskägg » 2010-07-06 23:08:33

Ändelsen -one motsvarar väl svenskans -inna? Vindinna = vindens dotter.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Lakrits » 2010-07-06 23:20:27

Kahlokatt skrev:I skolan påpekade snorungen Kahlokatt att blåsippan inte längre heter Anemone Hepatica utan Hepatica Nobilis, men det sket hennes lärare i och skrev ändå Anemone Hepatica.
Om jag inte har fel betyder anemone "vindblomma" eller något sådant, medan "hepatica" syftar på de leverformade bladen. :-)196

Blåsippan växlar mellan namnen Anemone hepatica (t.ex. i senaste upplagan, den 28:e, av Kroken) och Hepatica nobilis (t.ex. i upplaga 27 av Kroken och i Den Virtuella Floran). När jag undervisade godtog jag därför båda formerna i tal, och dessutom i skrift om auktor angavs. I senaste Kroken har dessutom alla sippor förts in under Anemone, också släktet Pulsatilla (bl.a. backsippa).

Latinska (s.k. vetenskapliga) artnamn skrivs Släktnamn artepitet, t.ex. Hepatica nobilis. Det är alltså ingen versal som initial för artepitetet, men väl för släktnamnet.

1997 skrev Arne Anderberg (NRM):

"En återkommande fråga rör det vetenskapliga namnet på blåsippa. Linné beskrev arten som Anemone hepatica eftersom han ansåg att den var nära släkt med andra Anemone-arter som vitsippa och tovsippa. Botanister som ansåg att blåsippan inte var närbesläktad med dessa arter placerade den i släktet Hepatica. Ett problem var att de internationella nomenklaturreglerna anger att släktnamn och artnamn inte får vara desamma, och därför måste Linnés artnamn ställas åt sidan och det näst äldsta namnet användas, vilket i detta fall var Schrebers Hepatica nobilis. Så länge blåsippan hör till släktet Hepatica skall den alltså heta Hepatica nobilis Schreb., men om den flyttas till något annat släkte måste det äldsta artnamnet, det vill säga Linnés epitet hepatica åter användas."

---

"Kroken" står för:

Krok & Almquist. Svensk flora. Fanerogamer och ormbunksväxter. Hittills 28 upplagor.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-27 16:34:12

Faktoider konstaterar att blåsippor som regel har sex kronblad. Om en blåsippa har sju kronblad kan det bero på att den blivit störd eller skadad under utvecklingen.




*läser faktoiders facebookgrupp*
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Maldita » 2010-08-28 9:32:56

Jag visste inte att blåsippefrön sprids av myror, nu uppskattar jag dem mycket mer!

F.ö så bor jag vid Rektorsvillan, och det är så vackert med alla scillorna (eller hur man nu stavar det, de där blå blommorna) som täcker nästan hela gräsmattan.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Återgå till Intressanta intressen



Logga in