Kvicksilver och amalgamsanering?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvicksilver och amalgamsanering?

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 9:25:35

Är det någon som har erfarenheter av amalgamsanering?

Det där med kvicksilver, och speciellt amalgam, är något som ganska ofta nämns men det är ju lite tabu i Sverige för att socialstyrelsen har lagt locket på och bestämt att det inte finns några problem. Nu efter att ha fått min AS-diagnos så har jag hittat några länkar på nätet som spekulerar i att autistiska drag skulle kunna vara korrelerat till en svårighet att göra sig av med tungmetaller, så att de lagras lättare i hjärnan. För många år sedan, när jag började få problem med kronisk trötthet så läste jag en del liknande saker. Det finns en svensk teori (några få läkare som verkar leva i skymundan) som spekulerar i att tungmetaller täpper till blodhjärnbarriären så att stora molekyler, speciellt cobalamin (vitamin B12), får svårt att passera (cobalamin är den största molekyl som barriären ska släppa igenom i normalfallet). Allt detta är förstås bara spekulationer. Det verkar dock som det publiceras en hel del om amalgam och kvicksilver i vissa andra länder som inte har tagit något politiskt beslut om amalgamets medicinska effekter.

Jag har funderat på att prova amalgamsanering flera gånger, men det är ju en besvärlig och kostsam procedur, så det är ju inget man ger sig in på utan att ha en någorlunda stark känsla av att det kan vara värt det. Intressant nog träffade jag en person för inte så länge sedan som sade att hon hade haft problem liknande kronisk trötthet när hon var yngre och att det hade försvunnit efter amalgamsanering.

Jag ska till tandläkaren imorgon, och tänkte passa på att diskutera det med henne, så av den anledninget vore det intressant med erfarenheter och synpunkter.

Jag såg också något nytt när jag surfade runt på nätet igår. Någon firma som försökte framföra teorin om tungmetallbindning i autistiska barn sålde kelater i någon form för att rensa kroppen på tungmetaller. Finns det något sådant att få tag på och testa här i Sverige tro?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Karl » 2007-11-06 13:24:07

Jag gjorde amalgamsanering för 12-13 år sedan då det var mycket prat om att amalgam kunde vara orsak till diverse psykiska problem och trötthet. Anledningen att jag gjorde det var återkommande depressioner och kronisk trötthet(fick asperger-diagnos 2006). Det gjorde ingen skillnad för mig, problemen har varit desamma även efter saneringen.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav ufo » 2007-11-06 13:24:58

Tungmetaler i kroppen orsakar att man får en ojämn begåvningsprofil. Så jag personligen tror på den teorin.
Även om det säkert inte är hela sanningen så är jag övertygad om att det är den största orsaken till AS i samhället.
Det är hiskeliga mängder bly och kvicksilver som finns i naturen idag.

Att sanera tänderna har jag själv funderat på en del. Jag har hört att kvicksilverhalterna brukar öka i kroppen när man drar ut plomberna under en tid. Så jag är kluven om hurvida jag skall satsa på sanering.

Du får jättegärna berätta vad tandläkaren har att säga.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-11-06 13:55:05

Jag tror på teorin, av rent personliga orsaker. Redan i barndomen fick jag symptom efter att mina tänder lagats med amalgam. Numera vägrar jag att gå till tandläkaren ö.h.t. för jag litar inte på att dagens lagningar är ofarliga heller. Dessutom så är de enda tänder jag har problem med idag sådana som blivit lagade (och som spruckit).

Jag har inte gjort en amalgamsanering utan äter istället supplement av selen, vilket jag iaf upplelver har positiv effekt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2007-11-06 14:02:27

rdos skrev:Jag tror på teorin, av rent personliga orsaker. Redan i barndomen fick jag symptom efter att mina tänder lagats med amalgam. Numera vägrar jag att gå till tandläkaren ö.h.t. för jag litar inte på att dagens lagningar är ofarliga heller. Dessutom så är de enda tänder jag har problem med idag sådana som blivit lagade (och som spruckit).

Jag har inte gjort en amalgamsanering utan äter istället supplement av selen, vilket jag iaf upplelver har positiv effekt.

Intressant läste på wiki "Det skyddar cellerna mot giftiga substanser som kvicksilver och kadmium."
Tror jag skall börja med det jag också. Vilka doser föredrar du? RDI?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 14:07:57

Det var väldigt intressant. Vi har ju redan selenfattig kost här i Sverige eftersom vi har ganska lite selen i jorden. Det får nog bli en tur till pillerbutiken för mig också då. Selen har jag funderat på, men det är ju bara en av hundratals andra substanser man kan komplettera med, så man vill ha någon skäl i alla fall.

Vad gäller amalgamet så visar väl Karls fall att sanering inte är någon universallösning i alla fall. Men det utesluter ju inte att vissa personer kan bli hjälpta av det. Frågan är bara hur man vet om man är en viss person?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2007-11-06 14:09:13

ufo skrev:Tror jag skall börja med det jag också. Vilka doser föredrar du? RDI?


Jag äter en tablett om dagen av vanliga Selen-tabletter som säljs i varuhus typ Coop. Det bör väl vara RDI. Man kan säkert experimentera med dosen utan några större risker. Du skulle också kunna prova med vanliga vitaminer som supplement. Jag har för mig att sådana förekommer i de behandlingar man använder mot tungmetallförgiftning hos autistiska barn.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-11-06 14:11:09

Kvasir skrev:Vad gäller amalgamet så visar väl Karls fall att sanering inte är någon universallösning i alla fall. Men det utesluter ju inte att vissa personer kan bli hjälpta av det. Frågan är bara hur man vet om man är en viss person?


Jag tror en bra sak kan vara att tänka efter om symptomen förvärrars i samband (eller strax efter) att man fått amalgamfyllningar hos tandläkaren.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 14:14:59

Här är en något utförligare text om selen och kvicksilver.
http://www.helhetsdoktorn.se/tipsv2.htm#KVICKSILVER

Och här en lite mera allmän koppling till psykisk hälsa
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=5779

Och här en antydan om att man kanske bör ta betydligt mera än RDI för att få skyddseffekt mot kvicksilver.
http://www.kvicksilver.org/abs/selen.html
http://www.halsosidorna.se/Selen.htm
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:41, redigerad totalt 3 gånger.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 14:18:29

rdos skrev:Jag tror en bra sak kan vara att tänka efter om symptomen förvärrars i samband (eller strax efter) att man fått amalgamfyllningar hos tandläkaren.


Det är nog första gången jag är ledsen att jag har så bra tänder att jag inte har fått några nya hål i vuxen ålder. :D
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ufo » 2007-11-06 14:24:45

Kvasir skrev:Här är en något utförligare text om selen och kvicksilver.
http://www.helhetsdoktorn.se/tipsv2.htm#KVICKSILVER

Och här en lite mera allmän koppling till psykisk hälsa
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=5779

Mycket läsvärt
Speciellt det sista stycket hos helhetsdoktorn
Kod: Markera allt
I Sverige får vi i oss normalt mellan 30-40µg. (Lägst i Skandinavien när Finland gått om oss efter berikning av alla gödselprodukter med selen och de når då 100 ) Nordiska kostexperter rekommenderar 50 för män och 40 för kvinnor (gravida och ammande 55). I USA rekommenderar man ofta 70/55 man/kvinna. Riskgränsen har satts vid 350µg.
Till Tallmogården kommer man ofta för att hämta krafter och när man vill förebygga sjukdomar. Sannolikt har de flesta fått för lite selen med stöd av ovanstående. En vanlig rekommendation i samband med rehabilitering blir då 150-200 µg, åtminstone under en 3-5 månader lång period.

Det skiljer en del i rekomendationerna.

Rdos:
Att jämnföra före/efter almagaminsättning kan jag ej göra då jag nappades med juice och haft lagningar i hela mitt liv.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 16:16:55

Det slog mig plötsligt att jag läste en länk som kanske var intressant, men som jag inte insåg just då och därför inte lade den på minnet. Det var när jag googlade på kelater som jag hittade någon norsk studie där man hade gett folk kelater och sedan mätt kvicksilverhalten i urinen. Jag antar att poängen var att försöka lösa ut en del av det kvicksilver som finns lagrat i kroppen för att kunna göra en indirekt mätning (förmodligen inte särskilt kvantitativt pålitlig). Jag tror man hade jämfört två grupper varav den ena inte hade några amalgamfyllningar alls.

Det borde i så fall gå att få en uppfattning om ifall man har ovanligt mycket kvicksilver i kroppen genom den metoden. Fast det måste då göras och så måste man ha något kontrollvärde att bedöma mot, så jag antar att forskningen helt enkelt inte har hunnit så långt ännu att det är meningsfullt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Thunderchild » 2007-11-06 16:24:40

När jag växte upp var det en trend med amalgam så jag fick hela käften fullproppad i förebyggande syfte för att jag hade gropiga tandytor..

15 år senare gjorde jag en hårmineralanalys hos en alternativnäringsexpert och fick då se alla ämnen i kroppen i fina staplar på ett diagram. Stapeln för kvicksilver var uppåt en meter, alltså ett värde som sträckte sig långt utanför pappret..

Terapeuten rekommenderade inte en total sanering eftersom då inlagringen i kroppen skulle öka ännu mera. Istället så fick jag käka kurer av piller som skulle stödja kroppens naturliga utrensning av gifter. En process som inte längre funkar så bra när man är utbränd och inget i kroppen egentligen fungerar som det ska.

Det hjälpte mig.. Senare tester visade att kvicksilvret försvann från kroppen och efter dom kurerna så hade jag faktiskt en tydlig personlighetsförändring mot ett mindre aspigt beteende.

Jag hade dock massor av andra fel och obalanser av olika ämnen i kroppen så det går inte att säga att det var kvicksilvret som påverkade nåt avseende min AS..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 16:33:48

Håranalys var ju en utmärkt idé. Det hade jag inte en tanke på.

Du kommer möjligen inte ihåg vad det för piller du fick för att rensa ut kvicksilvret? Vare sig det är kvicksilver man mår dåligt av eller ej så känns det som ett ämne som skulle vara trevligt att rensa ut ur kroppen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-06 16:42:27

Folk som plockar ut sina fyllningar och sätter dit nya brukar få en del problem med sköra tänder. Tänderna är ju levande material, som lägger sig tajt mot fyllningen och så där efter en tid. Plockar man bort den blir det en viss obalans och risken för att tanden ska spricka ökar. Typ något sådant. Jag skulle inte göra det. Men jag har ju bara en amalgamlagning också, så...
Plastplomben har jag tappat en gång, de håller inte lika länge som amalgam. Jag lär tappa den igen, läste att de håller i snitt 5 år.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Karl » 2007-11-06 16:48:58

rdos skrev:Jag tror på teorin, av rent personliga orsaker. Redan i barndomen fick jag symptom efter att mina tänder lagats med amalgam.
Vilka symptom syftar du på?

Kan tillägga att jag innan amalgansaneringen alltid hade 2-3 jobbiga långvariga förkylningar/influensor per år. De två efterföljande vintrarna efter saneringen åt jag starka antioxidanter och har sedan dess bara haft någon lätt förkylning som snabbt gått över.
Tillfällighet?

En del personer mår väldigt dåligt under själva saneringen då kvicksilver frigörs men jag märkte inget särskilt trots att jag hade mycket amalgam och saneringen tog lång tid.

Skall man göra sanering så skall man absolut satsa på keramiska fyllningar, plast håller inte länge.

Thunderchild
Skulle vara intressant att göra en mineralanalys, var gör man det?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 17:48:50

Det verkar finnas rätt mycket om selen och kvicksilver, och synergin dem emellan, om man letar vidare på engelska. En aritkel var från 78 och kom fram till att selen verkar binda till kvicksilver och skydda oss från det senares skadeverkningar. Likaså verkar många fiskar innehålla stora mängder selen som kan neutralisera kvicksilvret i dem, men väldigt varierande mellan olika fisksorter. Som stor tonfiskkonsument blev jag lite orolig när jag läste att det är mycket kvicksilver i tonfisk, men tydligen är det samtidigt väldigt mycket selen i den. Det verkar i vart fall allmänt vedertaget att selen neutraliserar kvicksilver i människor och djur även om man inte verkar känna till de exakta mekanismerna ännu.

Apropå amalgam, sanering och kvicksilvernivåer så hittade jag ett intressant abstract från en svensk studie. Man mätter kvicksilverhalten i bl.a. plasma under en tid både före och efter saneringen och som väntat ökade halterna omedelbart efter för att sedan sjunka till en betydligt lägre nivå än innan. Intressant nog korrelerade tydligen nivåerna till både antal fyllningar och totala ytan hos fyllningarna.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=2368614&cmd=showdetailview&indexed=google
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Thunderchild » 2007-11-06 20:59:35

Kvasir skrev:Håranalys var ju en utmärkt idé. Det hade jag inte en tanke på.

Du kommer möjligen inte ihåg vad det för piller du fick för att rensa ut kvicksilvret? Vare sig det är kvicksilver man mår dåligt av eller ej så känns det som ett ämne som skulle vara trevligt att rensa ut ur kroppen.


Jag hade ju som sagt flera fel å brister förutom kvicksilvret, bla akut zinkbrist. Åt en kocktail av sju olika burkar, i huvudsak megadoser av zink men jag minns oxå att jag åt en del magnesium och mald binjure..

Kan inte rekommendera att man chansar själv.. Vet att det finns rätt bra information på Solpunktens (i Köping) gamla hemsida och troligen IFM klinikens i Falun som bla hyser två av landets mesta kändisar vad gäller näringsmedicin vid allergier och överkänslighet.

Där kan man eventuellt läsa sig till vilka ämnen som är viktigast för att stimulera kroppens avgiftningssystem, men säkrast är ju att göra ett test själv så man säkert får rätt grejer..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 21:11:30

Thunderchild skrev:Kan inte rekommendera att man chansar själv.. Vet att det finns rätt bra information på Solpunktens gamla hemsida och troligen IFM klinikens i Falun som bla hyser två av landets mesta kändisar vad gäller näringsmedicin vid allergier och överkänslighet.


Onekligen klokt, men nu när jag har läst lite mera på nätet om just selen och kvicksilver så verkar det som sagt vedertaget att just selen är en baddare på att binda till sig kvicksilver. Det verkar inte helt klarlagt om det kan fånga upp kvicksilver som redan är bundet i kroppen eller om det bara binder upp kvicksilver som inte hunnit dit ännu, men det verkar som man tror att även det förstnämnda gäller. Däremot stod det ibland att man behöver kombinera selen med vitamin E fast man inte alls vet hur vitaminet egentligen påverkar processen. I vart fall låter det som det är selen man ska stoppa i sig i första hand, och eftersom vi har brist på det i den svenska jorden så verkar det ju extra påkallat. Till skillnad från andra länder med selenbrist så hittade jag inget stöd för att man skulle tillföra selen någonstans i vår näringskedja heller. Jag tror det var i Finland som man tillsätter selen i konstgödsel till exempel, och Nya Zeeland importerar selenrikt vete från Australien.

Magnesium nämde du också. Det är intressant, för jag hittade några länkar igår om att vitamin B6 i kombination med Magnesium tros ha positiv effekt på vissa tillstånd, ADHD bland annat, om jag minns rätt. Oklart dock om det gällde även autistiska spektrat. Det som var intressant var att det på ett ställe sades att magnesiumet skulle spela roll för att minska problem med ljudkänslighet. Det känns lite som att det kliar i fingrarna att prova magnesium av det skälet.

Det vore intressant att ha en tråd mera allmänt om alla olika kosttillskott man kan stoppa i sig, men med tanke på trådrubriken kanske det borde vara en ny egen tråd?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2007-11-06 22:24:46

Karl skrev:
rdos skrev:Jag tror på teorin, av rent personliga orsaker. Redan i barndomen fick jag symptom efter att mina tänder lagats med amalgam.
Vilka symptom syftar du på?


Svårt att beskriva. Det liknade mest förgifningssymptom. Man blir liksom lite snurrig och kan inte tänka klart. Jag blev lite klarare av att regelbundet äta selen. Däremot påverkar selen inte alls mina autistiska drag, men jag har nog större förmåga att dölja dem om jag inte dessutom är förgiftad av kvicksilver.

Jag tror iofs att jag egentligen också borde göra en ordentlig test på vilka ämnen jag har brist på / för mycket av, men jag vet inte om jag har motivation nog att starta upp det. Jag har läst att man kan bli glutenintollerant av bl.a. tungmetallsförgiftning. Visserligen har jag haft regelbunden diarre ända från barndomen tills jag slutade äta gluten, men det verkade bli värre och värre.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 12:02:49

Jaha, så har jag varit på mitt årliga tandläkarbesök, och passade då på att diskutera amalgamsanering med min tandläkare.

Hon var inte någon anhängare av teorin att amalgam skulle vara något problem, och i mitt fall tyckte hon att det handlade om så pass få och små lagningar att det var ännu mindre sannolikt. I gengäld innebar detta också att det inte skulle vara något stort problem att göra en sanering i mitt fall. Hade jag haft flera och större lagningar så hade hon eventuellt avrådit för att det skulle bli så problematiskt och kräva dyra keramikfyllningar. Så hon kunde mycket väl göra en sanering om jag absolut ville, och det verkar som det inte skulle kosta någon förmögenhet heller, men hon tyckte jag skulle fundera nog först, och föreslog att prova snarkskena i första hand. Det hade hon gjort åt många patienter som hade haft problem med trötthet, och de hade blivit bra. Ja ja, jag fick min vanligtvis mycket allvarsamma tandläkare att skratta, i alla fall, när jag konstaterade att det tyvärr verkade svårt att mäta kvicksilverhalten i kroppen på något pålitligt sätt före obduktionen.

Funderar ändå på om man i alla fall skulle slänga iväg ett urin- eller hårprov till något analyslabb. Det kostar ju ingen förmögenhet. Och selenpiller skadar nog inte att börja med ändå med tanke på vår selenfattiga jord.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ufo » 2007-11-08 14:58:05

[img]http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/270868s.jpg[/img]
Nu har jag inhandlat Selen på Apoteket 100 tabletter för 38:-
Så nu tänker jag ta tre stycken om dan för att se om det påverkar min oförmåga att koncentrera mig. Med lite tur så höjer det min energi så jag lättare kan bearbeta Aspen i mig.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kvasir » 2007-11-08 17:44:46

Tack för pionjärarbetet UFO. Hade du inte postat en bild på burken så hade jag nog inte hittat den på Apoteket. De burkarna stod så undangömda och ensamma i hyllan att jag fick leta länge, fast jag visste hur de såg ut. :)

Bra att det fanns en sort som var färdigkombinerad med vitamin E. Det verkar som ACO har lästa samma källor som vi :)

Så, då är vi två som testar, och jag kör väl på med din rekommenderade dos till att börja med. Det verkar lagom.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2007-11-08 18:05:26

Jag kan bidra med erfarenheten att magnesium inte alls med säkerhet påverkar ljudkänsligheten. Jag åt Mg av andra skäl under ett års tid, och det var ingen skillnad för mej iaf! Däremot tror jag att naglar och hår blev lite sämre. Skörare, liksom.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:51:42, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in