Trötthet - vad göra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Xzirie » 2010-06-30 2:45:26

Träning är överskattat. Jag tränade 3 gånger i veckan i ett halvår för 9 år sen och inte blev jag piggare av det. Inte snyggare heller, vilket var avsikten.
Jag hade även en period när jag hade riktig kokvrå och åt jävligt bra. Mådde ändå skit och var trött jämt.
Så trötthet är inte bara självförvållat av dåliga vanor. Man kan lida av det även om man är duktig.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Zombie » 2010-06-30 3:24:21

Vet inte vad som gäller trådskaparen, men grundläggande trötthet verkar vara mycket vanlig hos aspergare. Och då menar jag trötthet i en grad som inte går att skylla bara på aspergern (som vårdpersonal älskar att göra, varför de ofta inte är till någon nytta alls), utan som följd av det liv man har tvingats till som aspergare eller samma konstruktionsfel som också har orsakat aspergern - omänsklig stress eller sedan länge förbrukade kraftreserver på grund av permanent överbelastning, allmän skörhet i kemisk eller kanske immunologisk konstitution.

Dåligt med mat och annan lämplig stimulans gör kanske inte saken bättre, men de som ger hurtfriska råd om att det bergsäkert hjälper vet ingenting om det här. Motion kan också vara nyttig, men vid åtminstone kroniskt trötthetssyndrom är den ofta direkt skadlig.

Har skrivits om rätt ofta på forumet, här ett hastigt hopplock av trådar grovt grupperade under tre tänkbara orsaker - det finns säkert fler både trådar och tänkbara orsaker:

[WikiSve]Kroniskt trötthetssyndrom[/WikiSve]:

http://www.aspergerforum.se/trotthetssy ... 11947.html
http://www.aspergerforum.se/om-kroniskt ... 12071.html
http://www.aspergerforum.se/cfs-fibromy ... 12949.html
http://www.aspergerforum.se/jag-ar-stan ... 14647.html

[WikiSve]Kortisolbrist[/WikiSve]:

http://www.aspergerforum.se/asperger-oc ... t9244.html
http://www.aspergerforum.se/obehandlad- ... 15213.html

[WikiSve]B12[/WikiSve]-brist:

http://www.aspergerforum.se/b12-spruta- ... 13018.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2010-06-30 11:52:53

Xzirie skrev:Så trötthet är inte bara självförvållat av dåliga vanor. Man kan lida av det även om man är duktig.
Precis. Det var inte en själ som trodde att jag promenerade flera timmar om dagen förut. Jag var ju överviktig. Än mindre hade de trott mig om jag redogjort för min kost som bestod av hemlagad vegetarisk mat av god kvalitet och med bra balans mellan fett-protein-kolhydrater etc.

Sedan fick de "rätt". Jag kraschade för några år sedan. Tröttheten byttes mot total frånvaro av ork överhuvudtaget.
Motionerandet och matlagandet byttes mot sängliggande och microrätter. Men synen på mig är densamma. Jag är i andras ögon en rutinlös latmask som borde röra på mig mer och äta bättre samt kliva upp tidigare på morgonen.

Precis samma skit som jag fick höra när jag faktiskt skötte mig bättre än de flesta :( .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2010-06-30 13:23:10

Tycks mig stämma exakt med vad som kan hända när man har kroniskt trötthetssyndrom som inte behandlas, enligt artikelserien här. Kanske med någon metabolistisk "abnormitet" i botten också, vilket jag har sett är vanligt bland aspigt folk.

Och det finns ju fler än Sugis.

Men jag har inte sett att det finns vård mot sådant någonstans i Sverige för aspergare: hela diagnosen tycks vara en av dem som finns utomlands sedan ett bra tag men svenska myndigheter gör vad de kan för att inte få in, och den klinik i Göteborg(strakten?) som finns har folk tydligen fått erfara inte tar sig an aspergare eftersom de inte törs utesluta att tröttheten beror på aspergern (!) eller det inte finns forskat hur trötthetssyndrom interagerar med asperger.
Visserligen finns knappt vård för någon annan heller vad det verkar, åtminstone inte i det medicinskt reaktionära Sverige, men ändå.

Så här krävs nödrop. Vart i helvete man nu ska rikta det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Smokescreen » 2010-06-30 23:46:18

Hm. Man är lika vettig som ekonomer som tror att konsumtion skapar pengar, som att förbruka energi skulle leda till bättre hälsa, som att äta grönt skulle göra en grön, att äta fett gör en fet.

Därför är jag rätt nöjd med att ha grundinställningen, att ifall jag inte råkar lyfta vikter eller göra något huvudtaget, så är det inte för att jag inte har haft dem rätta förutsättninganra o energin, inte tvärtom.
Min kropp vet bäst.

Liksom min dåliga orklöshet orsakades av dålig , tarmflora, njure, lymf, muskel, inflammationVSantiinflammatorisk ratio hälsa.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Debbido » 2010-07-01 21:42:31

Hej sirap!

Ett ord jag bekantat mig med de senaste åren av min ledgångsreumatism och Sjögrens syndrom är ordet Fatigue. Jag är glad över att du inte har dessa sjukdomar eller t ex cancer, men sidan nedan säger något om en generell sanning beträffande hur just TRÖTTHET är något som hänger ihop med en rad sjukdomstillstånd. Folk (och FK!) verkar väldigt okunniga om denna aspekt. Ju längre man är sjuk destor tröttare blir man vanligtvis. Just trötthet behöver tas mer på allvar av ALLA!

Man kan äta för dåligt och röra sig för litet, inte som en orsak till trötthet, utan som en konsekvens av en oövervinnelig trötthet.

http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Va ... id-cancer/

PS. Tack för att ni uppskattat mina och Lakrits humoristiska utspel mitt i allt elände! :)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav vallesmamma » 2010-07-02 19:26:33

Jag lider av en trötthet som inte går att sova bort. Blir trött av minsta ansträngning. Det vet min arbetsterapeut som hållit i min funktionsutredning som också lutar åt att jag inte kan klara ett arbete.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Inger » 2010-07-02 19:38:26

Smokescreen skrev:Hm. Man är lika vettig som ekonomer som tror att konsumtion skapar pengar, som att förbruka energi skulle leda till bättre hälsa, som att äta grönt skulle göra en grön, att äta fett gör en fet.

- Pengar skapas genom utlåning (vilken oftast går till konsumtion).
- Motion lär ge mer energi (har jag hört, har aldrig funkat för mig).
- När jag var vegetarian så blev jag också miljöpartist. ;)
- När jag åt LCHF gick jag upp i vikt, och USAs fetaste människor finns i den region den där man friterar allt.

(Sorry, kunde inte låta bli.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2010-07-03 15:07:42

vallesmamma skrev:Jag lider av en trötthet som inte går att sova bort. Blir trött av minsta ansträngning. Det vet min arbetsterapeut som hållit i min funktionsutredning som också lutar åt att jag inte kan klara ett arbete.


Har för mig att t ex hypotyreos ger den effekten: Man blir utbränd av motion och det tar lång tid att återhämta sig.

Efter åtta ggr med vattengympa var jag så sjuk och trött att jag fick ge upp. Motion ger alltid motsatt effekt för mig.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav sanny » 2010-07-03 15:44:04

Kan ju testa att stänga in dig på någon lugn plats.
När jag är trött funkar isolering.
men om jag är rastlös samtidigt :?: så blir jag oftast frustrerad.

Motion på eftermiddagen,kvällen hjälper också ibland. I a f tillfälligt.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Altus » 2010-07-03 16:50:23

Inger skrev:- När jag åt LCHF gick jag upp i vikt, och USAs fetaste människor finns i den region den där man friterar allt.


Jag tror att de är mer extrema när det gäller socker än med att fritera. De dricker t ex ofantliga mängder läsk.

Edit: Missade vad du sa om region, men USA i allmänhet använder iaf väldigt mycket socker i olika former.
Senast redigerad av Altus 2010-07-03 16:57:13, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2010-07-03 16:55:38

Smokescreen skrev:Liksom min dåliga orklöshet orsakades av dålig , tarmflora, njure, lymf, muskel, inflammationVSantiinflammatorisk ratio hälsa.


Kan mycket väl vara sant. Det är ganska grymt att skuldbelägga orkeslösa personer genom att skylla det på lättja (eller livsstil och beteende) och liknande.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Debbido » 2010-07-03 17:00:58

Altus skrev:
Inger skrev:- När jag åt LCHF gick jag upp i vikt, och USAs fetaste människor finns i den region den där man friterar allt.


Jag tror att de är mer extrema när det gäller socker än med att fritera. De dricker t ex ofantliga mängder läsk.


Friterat? Men kolhydrater är ju förbjudet? Trodde att det ingår mjöl i frityr.

Om man tänker leva på protein och fett så kan ett enda russin skrinlägga alla smalplaner!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Altus » 2010-07-03 17:11:24

Debbido skrev:
Altus skrev:
Inger skrev:- När jag åt LCHF gick jag upp i vikt, och USAs fetaste människor finns i den region den där man friterar allt.


Jag tror att de är mer extrema när det gäller socker än med att fritera. De dricker t ex ofantliga mängder läsk.


Friterat? Men kolhydrater är ju förbjudet? Trodde att det ingår mjöl i frityr.


Jag är inte säker på vad din poäng är, men jag tror att Inger syftade på att friterad mat blir mer fet.

Man ska dra ner på kolhydrater vid LCHF ja (det är inte förbjudet dock, grönsaker uppmuntras t ex ofta.)
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Debbido » 2010-07-03 17:36:41

Jag menade: Brukar man inte vända det som ska fiteras i mjöl, dvs kolhydrater?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Altus » 2010-07-03 17:55:36

Debbido skrev:Jag menade: Brukar man inte vända det som ska fiteras i mjöl, dvs kolhydrater?


Vet fortfarande inte vad din poäng är. Det lät på din kommentar som om du invänder mot något jag sa, men jag har inte sagt att fritering är bra eller förenligt med LCHF (inte sagt motsatsen heller).
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Debbido » 2010-07-03 18:28:37

Sorry! Dålig kommunikation. :oops:

Inger skrev ju att de som bor i USA äter fet mat och är hur tjocka som helst. Dessutom ofta friterat (fett). Hon hade misslyckats med den nu så moderna dieten. Jag höll med henne. Jag har också misslyckats. Gick upp i vikt när jag åt en massa feta proteiner.

Om vi tycker att det inte är särskilt okey att äta friterad fisk så är vi ju överens, eller? (Är lite rörig i huvudet)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Tröööööööööööööööööött! :(

Inläggav Tarissa » 2010-07-06 2:31:14

Jag noterade att någon annan hade en 4-åring. Några tips på hur man överlever vardagen när man är så trött att man går in i saker, tappar känseln och det knastrar otäckt i huvudet? Jag får hemsk migrän och någon sorts epilepsi-liknande sak när jag går över gränsen och blir för trött. Då förlorar jag medvetandet och sover som en död i flera timmar. Har någon annan samma problem?
Migränmedicin funkar inte, för jag får sällan auror som föraning innan - det blir bara "pang" och sedan stupar jag och ligger på hallgolvet eller var det nu är i flera timmar.

Jag prioriterar alltid min dotter först, men det innebär tyvärr att en massa saker hamnar på efterkälken och det är stressande när man vet att man aldrig hinner ikapp.

Dessutom är jag sjuk jämt. Gick till läkaren som ansåg att jag led av depression - men de här senaste fyra åren har varit de roligaste och lyckligaste i hela mitt liv.
Jag har ingen energi kvar - och det finns så mycket roligt som jag vill göra.
Tarissa
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-07-06
Ort: Hufvudstaden

Inläggav sirap » 2010-07-19 1:37:53

Tack för alla tips hitintills. Har ju varit lite svårt för mig att skriva något när jag varit utan egen dator, men nu är det provisoriskt löst (jag lånar en dator jag tidigare skänkt).

Kroniskt trötthetssyndrom, är inte ett kriterium att det ska ha dykt upp plötsligt? Har ju haft det såhär så länge jag kan minnas. Fast det är kanske formalia. :) Kortisolbrist har jag funderat över, jag har ju lite kroppsliga enheter, men har inte råd att ragga vad som nog måste gränsa till en alternativmedicinare.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Inläggav Ninna » 2010-07-19 9:40:05

Känner igen mig. Tidigare levde jag i en konstant dimma, tålde i princip inga sinnesintryck, kunde inte vara bland människor alls.

Det som hjälpt mig är en anpassad kost och sensomotorisk träning. Skillnaden är enorm, och ingen inbillning.

Jag uteslöt alla mjölkprodukter, gluten, soya och alla tillsatsämnen som e-nr, glutamat, färgämnen osv.

Det låter kanske svårt och tråkigt, och det var det i början. men efter en tid började jag märka skillnaden och då blev jag motiverad. Hellre en begränsad kost och obegränsade krafter än tvärtom.

Jag äter frukt, bär, gröna blad, rotfrukter, grönsaker, groddade fröer, nötter, ljust kött, ägg, fisk, skaldjur. Havre går bra eftersom det inte innehåller gluten, men då får den inte ha varit i kontakt med andra sädesslag under tillverkningsprocessen.

Jag äter tillskott i form av chlorella-alger, och enzymer för magsmältningen. Och extra omega 3.

Om sensomotorisk träning kan man läsa på nätet, finns mycket att googla på.

Och förstås ett så balanserat liv som möjligt, med vila, avskildhet, roliga aktiviteter i rätt dos.

Jag städade hemma, låter löjligt banalt, men effekten var påtaglig. Jag körde till tippen med allt skräp, och till loppis med det jag inte ville använda själv.
Skurade hela lägenheten, möblerade om så det blev funktionellt och praktiskt. Gick igenom varenda skåp och låda, rensade i garderoberna.
Rensade bland alla "viktiga papper" och strukturerade upp det jag var tvungen att behålla.

Jag rensade också bland mina relationer, "slängde ut" energitjuvarna. Det håller jag på med än, skrev ett inlägg om en "kompis" som inte var hemma när jag kom, den kontakten har jag sagt upp nu.

Låter ansträngande kanske, och för en del konstigt och onödigt, men mig har det hjälpt så otroligt mycket att jag aldrig har ångrat det. Visst, det var inte gjort över en natt, det har tagit tid. Men när jag väl bestämde mig har jag tvingat mig att genomföra att städa åtminstone EN låda om dagen, eller så.

Jag började med kostomläggningen, och fortsatte med det andra när jag fick lite mer energi.

Vi är alla olika, det finns nog inte en väg som är rätt för alla. Men för mig fanns det inget att förlora, jag hade prövat "allt" och hade inget liv pga tröttheten. Det här hjälpte, jag har ett liv nu - ett bra och roligt liv!!!

Är äntligen ute ur dimman...
Ninna
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-07-08
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2010-07-19 9:50:35

Altus skrev:
Inger skrev:- När jag åt LCHF gick jag upp i vikt, och USAs fetaste människor finns i den region den där man friterar allt.

Jag tror att de är mer extrema när det gäller socker än med att fritera. De dricker t ex ofantliga mängder läsk.

Edit: Missade vad du sa om region, men USA i allmänhet använder iaf väldigt mycket socker i olika former.

Stämmer. Och de äter framför allt väldigt MYCKET av allting. Som jag säkert beskrivit tidigare blev jag helt chockad när jag kom dit och fann allting dubbelt så stort. Frukterna var närmast som fotbollar, colaflaskorna som bensindunkar, den minsta hamburgaren motsvarade våran största quarter pounder och en normal stek fyllde nästan hela tallriken.

Men så äter nog många amerikaner och blir därmed bara halvtjocka. Om man utöver dessa mängder av mat och mängder av socker dessutom friterar i stort sett allt som går att stoppa i munnen (inkl, glass och kakor!) det är då man blir extra fet.

Här är avsnittet om USAs fetaste delstat:
http://www.tv3play.se/play/16613/genera ... start=true

Och OBS! Jag menade inte att friterad mat skulle vara LCHF, det är det självklart inte. Jag ville bara ifrågasätta påståendet att fett inte gör en fet genom att posta dels min erfarenhet av LCHF + informationen om vad som gör vissa amerikaner extra feta.

(Ursäkta OT, någon moderator får gärna flytta hela denna diskussion till OT-tråden eller någon annanstans.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sanny » 2010-07-19 13:08:38

Ninna skrev:Känner igen mig. Tidigare levde jag i en konstant dimma, tålde i princip inga sinnesintryck, kunde inte vara bland människor alls.

Det som hjälpt mig är en anpassad kost och sensomotorisk träning. Skillnaden är enorm, och ingen inbillning.

Jag uteslöt alla mjölkprodukter, gluten, soya och alla tillsatsämnen som e-nr, glutamat, färgämnen osv.

Det låter kanske svårt och tråkigt, och det var det i början. men efter en tid började jag märka skillnaden och då blev jag motiverad. Hellre en begränsad kost och obegränsade krafter än tvärtom.

Jag äter frukt, bär, gröna blad, rotfrukter, grönsaker, groddade fröer, nötter, ljust kött, ägg, fisk, skaldjur. Havre går bra eftersom det inte innehåller gluten, men då får den inte ha varit i kontakt med andra sädesslag under tillverkningsprocessen.

Jag äter tillskott i form av chlorella-alger, och enzymer för magsmältningen. Och extra omega 3.

Om sensomotorisk träning kan man läsa på nätet, finns mycket att googla på.

Och förstås ett så balanserat liv som möjligt, med vila, avskildhet, roliga aktiviteter i rätt dos.

Jag städade hemma, låter löjligt banalt, men effekten var påtaglig. Jag körde till tippen med allt skräp, och till loppis med det jag inte ville använda själv.
Skurade hela lägenheten, möblerade om så det blev funktionellt och praktiskt. Gick igenom varenda skåp och låda, rensade i garderoberna.
Rensade bland alla "viktiga papper" och strukturerade upp det jag var tvungen att behålla.

Jag rensade också bland mina relationer, "slängde ut" energitjuvarna. Det håller jag på med än, skrev ett inlägg om en "kompis" som inte var hemma när jag kom, den kontakten har jag sagt upp nu.

Låter ansträngande kanske, och för en del konstigt och onödigt, men mig har det hjälpt så otroligt mycket att jag aldrig har ångrat det. Visst, det var inte gjort över en natt, det har tagit tid. Men när jag väl bestämde mig har jag tvingat mig att genomföra att städa åtminstone EN låda om dagen, eller så.

Jag började med kostomläggningen, och fortsatte med det andra när jag fick lite mer energi.

Vi är alla olika, det finns nog inte en väg som är rätt för alla. Men för mig fanns det inget att förlora, jag hade prövat "allt" och hade inget liv pga tröttheten. Det här hjälpte, jag har ett liv nu - ett bra och roligt liv!!!

Är äntligen ute ur dimman...


har testat denna kost, men jag klarade inte fortsätta pga att min rastlöshet blev värre och jag blev mer håglös. Irritationen över ljud försvann dock mer eller mindre.

Ska kanske testa medicin och kosten en gång till och se om det funkar.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Ninna » 2010-07-19 18:11:56

sanny skrev:har testat denna kost, men jag klarade inte fortsätta pga att min rastlöshet blev värre och jag blev mer håglös. Irritationen över ljud försvann dock mer eller mindre.

Ska kanske testa medicin och kosten en gång till och se om det funkar.


Synd, men så är det - vi är olika och behöver olika saker. Min son som har asperger, bl a, blev först MYCKET sämre på denna kost. Han gick med på att fortsätta för att ge det en verklig chans, det funkade ju så bra för mig. Efter ett halvår kom vändningen, först långsamt men sen radikalt. Han mår helt underbart nu, och allt var värt det första halvårets våndor tycker han själv.

Min ena dotter har adhd och blev definitivt sämre, hon höll på i ett år men var så rastlös och nervig att det var en stor risk att fortsätta. Har det inte vänt på ett helt år är inte chansen så stor. Hon äter nu en balanserad "medelhavskost" och undviker alla kemikalier hon kan - e-nr, glutamat, nitrat, konserverings/färgämnen och tillsatser ö huvud taget. Chlorella och extra magnesium som tillskott. Dessutom äter hon Stratera, och mår alldelse utmärkt av det.

Min andra dotter har autism och en utvecklingsstörning, och hon äter gluten/soyafri vegankost vilket är bäst för henne. Det märks egentligen ingen större skillnad som är knuten till hennes funktionshinder, däremot är det en enorm skillnad för immunförsvar och mage/tarmsystem. Och därmed orkar hon med livet och mår sammantaget fantastiskt bra!

Så man får prova sig fram och försöka hitta den väg som är rätt för en själv. Men det KAN vara lönt att ge det hela lite tid, förändringar kommer inte alltid så snabbt som vi vill. Jag vet att det är jobbigt att ha tålamod och vänta...
Ninna
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-07-08
Ort: Göteborg

Inläggav sirap » 2010-07-19 18:43:08

Ninna skrev:Det som hjälpt mig är en anpassad kost och sensomotorisk träning. Skillnaden är enorm, och ingen inbillning.
{klipp}
Är äntligen ute ur dimman...


Ser fram emot att "utträda ur dimman!" Jag får ta och googla på sensomotorisk träning. Vet du vad det heter på engelska eller annat språk? Har lätt för språk, och i lilla ankdamm... förlåt, i Sverige, tycks det råda brist på "matig" information.

Fast det där med kost vet jag inte hur det förhåller sig till mig. Jag verkar må bäst av "skräpmat" - mycket fett, protein och salt. Nu vet ju jag att jag (enl. blodprov i varje fall, och även symtomatiskt) har lätt att få natriumbrist, men snabbmat?! Enligt "allmäna åsikten" borde det göra mig ändå tröttare! Men så är det inte alls. Jag vet för övrigt (tack vare 23andme.com) att jag har genvarianter som gör att jag borde äta lågfettskost om jag vill gå ned i vikt, vilket jag borde med ca 7-10 kg, men ändå... Lite skumt.

("Nyttig" kost har iofs andra bra effekter på magtarmsystemet har jag märkt, men ur energisynpunkt behåller jag gärna "fel" kost.)
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in