Nytt tips för att bekämpa ångest!!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jorand » 2010-07-03 13:30:08

För nybörjarfakirer sa min käre far alltid att det rekommenderas mattor med endast en spik.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-03 14:17:45

jorand skrev:För nybörjarfakirer sa min käre far alltid att det rekommenderas mattor med endast en spik.


Ju färre spik eller "piggar" som man kallar det idag, desto ondare gör det eftersom trycket på varje pigg blir större vid färre antal pigg än om det finns massor av små piggar som är placerade nära varandra. Denna spikmatta som jag rekommenderar har färre piggar än de vanliga spikmattorna och de är även glesare fördelade på mattan PLUS att de är högre (1,5 cm) än de små piggarna som förekommer på alla de "vanliga" spikmattorna. Så skulle man ha EN pigg som är 1,5 cm hög, någonstans på ryggen, tror jag att det skulle göra väldigt ont och risken att det går hål i huden är nog också större!! Dock känns ju smärtan förstås bara på ett enda ställe om man har en spik/pigg. Så det är inget jag skulle vilja ligga på! Men som sagt, smärtan kan nog variera beroende på vart på mattan spiken sitter och vart på ryggen det trycker! /A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav jorand » 2010-07-03 14:21:19

Aspergergirl skrev:
jorand skrev:För nybörjarfakirer sa min käre far alltid att det rekommenderas mattor med endast en spik.


Ju färre spik eller "piggar" som man kallar det idag, desto ondare gör det eftersom trycket på varje pigg blir större vid färre antal pigg än om det finns massor av små piggar som är placerade nära varandra. Denna spikmatta som jag rekommenderar har färre piggar än de vanliga spikmattorna och de är även glesare fördelade på mattan PLUS att de är högre (1,5 cm) än de små piggarna som förekommer på alla de "vanliga" spikmattorna. Så skulle man ha EN pigg som är 1,5 cm hög, någonstans på ryggen, tror jag att det skulle göra väldigt ont och risken att det går hål i huden är nog också större!! Dock känns ju smärtan förstås bara på ett enda ställe om man har en spik/pigg. Så det är inget jag skulle vilja ligga på! Men som sagt, smärtan kan nog variera beroende på vart på mattan spiken sitter och vart på ryggen det trycker! /A-C

Jo, precis. Min käre far tyckte det var ett roligt skämt och använde det mer än en gång. :wink:
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-03 14:52:31

Ja, hihihi. Det är roligt, det håller jag med om! Man kanske skulle tillverka spikmattor med en eller två spik och sen sälja den och säga att den inte är så vass eftersom det bara är 1-2 spik på den. Undrar hur många som skulle gå på det? /A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-05 15:14:35

Flinta skrev:"Spikmattan skall inte användas vid psykotiska tillstånd" står det på hemsidan som du länkat till ovan. Varför? Om personer med psykos får det lättare att hantera sina röster medan och efter de ligger/legat på mattan är väl det bara bra? Vad tänker ni?

Givetvis behandlar man inte psykoser med spikmattor, men vad är det som gör det farligt att va psykotisk och medicinera mot den samtidigt som man använder en spikmatta 20 min om dagen?


Hej Flinta och er andra som undrar så har jag fått svar från VD:n som tillverkar den Svenska Spikmattan www.spikmattan.com angående det här med psykotiska tillstånd. Här kommer svaret jag fick:

Nej, det är helt korrekt. Vid psykoser eller även Schizofreni ska man inte använda spikmatta. Eftersom verklighetsuppfattningen är störd vid dessa tillstånd kan stimulin som spikmattan ger, skapa ångest eller kanske tom hallucinationer. Det är ingenting vi med säkerhet vet, men vi stödjer oss på försiktighetsprincipen.
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Moggy » 2010-07-05 15:29:28

Aspergergirl skrev:
Nej, det är helt korrekt. Vid psykoser eller även Schizofreni ska man inte använda spikmatta. Eftersom verklighetsuppfattningen är störd vid dessa tillstånd kan stimulin som spikmattan ger, skapa ångest eller kanske tom hallucinationer. Det är ingenting vi med säkerhet vet, men vi stödjer oss på försiktighetsprincipen.




Hon gissar ju bara. Som om att det företag som tillverkar plastplattor med piggar skulle ha nån egentlig koll på hur det påverkar kropp och psyke.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ang. spikmattor och psykotiska tillstånd

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-05 20:34:48

Jag tror faktiskt att tillverkare av spikmattor överlag är rätt kunniga på hur en spikmatta fungerar och påverkar kroppen. Eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis på hur allting fungerar så gissar jag att de därför måste avråda användning av spikmattor i vissa sammanhang. Men detta är förstås vad jag tror. /A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Flinta » 2010-07-05 22:36:22

@Aspergergirl: Tack för ditt engagemang :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in