Ojämn energi = jobbigt

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ojämn energi = jobbigt

Inläggav Marabou » 2010-07-02 23:08:43

Jag har ett berg av disk i köket. Jag tänker att jag borde diska för att få undan disken, för att det blir så jobbigt att göra det sen och för att jag lätt kan känna mig nere om det är odiskat/ostädat/rörigt. Samtidigt orkar jag verkligen inte diska nu ikväll. Jag kom hem efter en kortare utlandsresa igår kväll och jag är trött efter den. Dessutom har jag troligtvis en öronkatarr efter flygresan som jag behöver kurera. Dessutom hände det en del jobbiga grejer förra veckan och jag är trött efter det med. Det finns alltså några orsaker som gör att jag borde vila. Samtidigt borde jag verkligen diska men jag orkar inte.

När jag inte orkar göra något som jag borde känner jag mig som en lat, ansvarslös och hopplös människa. Det kan handla om att diska, börja skriva på en hemtenta, städa eller bädda sängen. Det handlar oftast om såna där saker som är lite mindre roliga. Varje gång jag vet att jag borde göra en sån sak är det oftast mina tankar på att jag borde göra något annat, eller något mer, som gör att jag inte kommer igång. Säg att jag borde plugga, städa och diska på samma dag, då måste jag diska och städa färdigt innan jag överhuvudtaget kan koncentrera mig på att plugga. Å andra sidan gör en helstädning av lägenheten att jag inte alltid orkar sätta mig och plugga efteråt och då känner jag mig lat för den sakens skull. Ibland försöker jag tänka att "jag diskar och pluggar idag så kan jag städa imorgon", men det funkar oftast inte. Jag kan helt enkelt inte koppla av innan jag gjort ALLT som ska göras. Jag klarar heller inte av att ta pauser under arbetets gång eftersom jag inte kan koppla av innan allt är klart.

Vissa dagar kan det vara fem olika saker som måste göras, och då måste jag göra alla dessa fem utan paus emellan, annars blir jag superstressad och kan inte koppla av. Är det dessutom städning eller disk det gäller så måste detta göras klart innan frukost, annars kan jag inte sitta och äta i lugn och ro utan stressar i mig maten.

Andra dagar är det precis tvärtom. Ingen jättedisk som behöver tas itu med, ingen städning, inget plugg, inga andra måsten och inga inbokade aktiviteter. Dessa dagar går jag oftast på högvarv, är sjukt rastlös och pluggar fast jag inte behöver, skriver, promenerar, handlar mat och gud vet allt. Det är som om alla väntande måsten tar ifrån mig all energi och gör mig dödstrött redan innan jag ens börjat ta itu med sysslorna, medan inga-måsten-dagar ger mig en outtömlig energi och gör mig produktiv som aldrig förr.

Det känns som om jag inte har någon balans i min energi, jag är antingen jättetrött eller jättepigg. Idag har jag alltså en jättetrött dag. Jag har inte orkat skrapa av de kvarlämnade makaronerna från tallriken och jag vet inte hur jag ska orka masa mig in i duschen nu...
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav treeman » 2010-07-03 0:37:57

Känner igen mig ungefär exakt i din berättelse. Så jag var för några år sedan då.

Sen lärde jag mig att bara bli tyst i huvudet och inte lyssna på min "tankar" som säger jag ska göra det och det och det IDAG.

Jag lärde mig att bra le åt "tankarna" ungefär som att jag insåg att de kunde var en sjukdom.

Så nu diskar jag när jag har tid och om "tankarna säger" att jag ska diska så ler jag bara. Jag gör det när det finns tid och när det känns rätt. Jag liksom känner efter när det är rätt tillfälle. "Tänker" inte fram det med stress och eventuell ångest som följd.

Tankarna kan göra en sjuk. Försök att inte ta dom på så stort allvar. De är trots allt bara TANKAR!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Miche » 2010-07-03 4:09:48

En lösning kan vara att göra listor på vad som måste göras dag för dag, men tänk på att listorna inte får vara för omfattande.

Har man en jättedisk, så skriv inte diska, skriv istället exempelvis diska 10 glas, 10 tallrikar, 20 bestick så att du inte tar i för mycket och motsvarande för andra sysslor. Markera sedan på listan för varje punkt du är klar och bestäm dig för att ta pauser. Pauserna är oerhört viktiga och du kanske till och med ska schemalägga dem så att du inte stressar, du ska ha tid att äta i lugn och ro (om jag är ensam så brukar jag se till att läsa något när jag äter så att det tar längre tid, det avleder dessutom tankarna från det som stressar).

Om man inte hinner göra allt på listan en dag så är det ingen katastrof, det betyder bara att listan var för omfattande och måste därför göras mindre omfattande i fortsättningen.

Ett tips när det gäller disk (speciellt om man har mycket), blötlägg max så mycket som får plats i vasken, låt det sedan stå minst en timme (gärna ett par men inte mer än ett dygn) innan du diskar och diska då inte mer än vad du blötlagt. Det gör inget om det tar ett par dagar att komma ifatt. Nöj dig med att det blir bättre för varje dag.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Neologisten » 2010-07-03 7:03:07

Det bara flödar på......
Neologisten
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2009-12-30

Inläggav Marabou » 2010-07-03 14:11:24

Tack för ditt tips, Miche! Det var ett jättebra tips :) Jag har aldrig ens tänkt tanken på att jag kan begränsa mig till att diska lite i taget, det har aldrig existerat i min tankevärld utan allt ska göras på en gång.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav lasseivägen » 2010-07-04 0:57:49

Har också till slut fattat att det går att göra som Miche föreslår. Man kan faktiskt lämna dammsugaren i det rum man dammsög sist. Går altid att maka undan den i ett hörn. Sen fortsätter man när andan faller på (eller när man faller över dammsugarn :wink:)
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Neologisten » 2010-07-04 8:19:03

Är det bara jag som har Riktig AS längsmed den här ämnestråden ?
Förstår bara inte det här/där commonsense-konversativa
som ni inbegrips med -dialogutvecklandes(typ NT-kronofierandes) !(?)
Neologisten
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2009-12-30

Inläggav Inger » 2010-07-04 9:57:32

Neologisten skrev:Är det bara jag som har Riktig AS längsmed den här ämnestråden ?

Nej, de flesta här har "riktig" AS-diagnos. Vad är det som inte skulle vara riktig AS i den här tråden? Varierande energi är väl jättevanligt bland aspergare.

Förstår bara inte det här/där commonsense-konversativa
som ni inbegrips med -dialogutvecklandes(typ NT-kronofierandes) !(?)

Översättning, tack. Menar du att det är NT att ha en konversation fram och tillbaka? I så fall har du nog fått en lite felaktig/stereotyp uppfattning om vad AS innebär. Vi sitter inte bara och skriver monologer, utan kan faktiskt uppskatta ett utbyte med varandra, kunna ställa frågor eller berätta saker och få feedback etc.

Åtminstone de som är här, sen kan det ju finnas mer schizoida eller autistiska personer som inte är intresserade av dialoger men de brukar nog inte vara så intresserade av forum heller då. Ett forum är en mötesplats där man träffas virtuellt för att diskutera med varandra.
Senast redigerad av Inger 2010-07-04 10:05:38, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav matterik » 2010-07-04 10:02:38

Bristande ömsesidigt socialt samspel är det som oftast uppmärksammas mest vid autism. Oförmåga till eller undvikande av ögonkontakt är ett vanligt fenomen. Personer med autism uppvisar ofta svårighet att förstå sociala umgängesregler, svårighet eller likgiltighet inför att få kontakt med jämnåriga samt socialt och emotionellt opassande beteende. De har nedsättning i en funktion som kallas intentionalitet av andra graden, "theory of mind", att förstå att människor är olika.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Inger » 2010-07-04 10:09:08

AS är inte detsamma som autism, även om de ingår i samma spektrum.

Från vad jag sett så är många aspergare nästan lika sociala som vem som helst, förutom att man kanske föredrar kontakten online för att man inte orkar umgås med andra så ofta.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Marabou » 2010-07-04 10:17:58

Klart att det finns sociala aspergare. Alla med asperger kan ju inte vara likadana, precis som att alla NT:s inte kan vara likadana. Även bland NT:s varierar det hur social man är. Vissa är jättesociala och andra är ganska osociala. Jag tror att det handlar mer om personlighet än om diagnos.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-07-04 10:24:37

Känner i alla fall igen mig i detta att ha varierande ork. I mitt fall har det inte något med måsten att göra utan mer fysisk trötthet bara. Vissa dagar orkar jag inte lyfta ett finger, andra orkar jag betydligt mer.

Känner också igen det där att vilja göra allting på en gång när man väl sätter igång, och att göra allt klart innan man kan slappna av och göra något annat. Var mer extrem när jag var yngre, nu tvingas jag av tröttheten att låta det vara odiskat flera dagar i sträck men jag mår inte bra av det. Blir väldigt stressad när det är rörigt omkring mig, vilket gör mig ännu tröttare.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Marabou » 2010-07-04 10:48:39

Intressant att ännu en känner igen sig så mycket. Jag ska skriva en egenremiss om npf-utredning snarast :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Re: Ojämn energi = jobbigt

Inläggav Truly » 2010-07-04 11:31:16

Marabou skrev: Säg att jag borde plugga, städa och diska på samma dag, då måste jag diska och städa färdigt innan jag överhuvudtaget kan koncentrera mig på att plugga. Å andra sidan gör en helstädning av lägenheten att jag inte alltid orkar sätta mig och plugga efteråt och då känner jag mig lat för den sakens skull. Ibland försöker jag tänka att "jag diskar och pluggar idag så kan jag städa imorgon", men det funkar oftast inte. Jag kan helt enkelt inte koppla av innan jag gjort ALLT som ska göras. Jag klarar heller inte av att ta pauser under arbetets gång eftersom jag inte kan koppla av innan allt är klart.

Vissa dagar kan det vara fem olika saker som måste göras, och då måste jag göra alla dessa fem utan paus emellan, annars blir jag superstressad och kan inte koppla av. Är det dessutom städning eller disk det gäller så måste detta göras klart innan frukost, annars kan jag inte sitta och äta i lugn och ro utan stressar i mig maten.

Andra dagar är det precis tvärtom. Ingen jättedisk som behöver tas itu med, ingen städning, inget plugg, inga andra måsten och inga inbokade aktiviteter. Dessa dagar går jag oftast på högvarv, är sjukt rastlös och pluggar fast jag inte behöver, skriver, promenerar, handlar mat och gud vet allt. Det är som om alla väntande måsten tar ifrån mig all energi och gör mig dödstrött redan innan jag ens börjat ta itu med sysslorna, medan inga-måsten-dagar ger mig en outtömlig energi och gör mig produktiv som aldrig förr.


Jag känner igen mig otroligt mycket i ditt inlägg om ojämn energi.
Jag är likadan. De dagar jag har massor av måsten så orkar jag ingenting, fast paradoxalt nog så gör jag ju en hel del ändå trots att jag egentligen inte orkar. Och de dagarna då jag inte har lika många måsten så stressar jag upp mig och blir extremt rastlös och springer runt och gör en massa saker som egentligen inte behöver göras.

Jag tror det dels är en tvångsmässighet i det hela (OCD) samt att jag på något sätt lärt mig (anpassat mig?) att hela tiden gå på högvarv. Jag har gjort det i 30 års tid nu och bränt ut mig 3 gånger så något stört är det ju definitivt. Har svårt att se att det bara är min AS. Men jag vet inte alls faktiskt, och inte orkar jag ta reda på det heller... :roll: :lol:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Neologisten » 2010-07-04 19:12:20

Inger skrev:
Neologisten skrev:Är det bara jag som har Riktig AS längsmed den här ämnestråden ?

Nej, de flesta här har "riktig" AS-diagnos. Vad är det som inte skulle vara riktig AS i den här tråden? Varierande energi är väl jättevanligt bland aspergare.

Förstår bara inte det här/där commonsense-konversativa
som ni inbegrips med -dialogutvecklandes(typ NT-kronofierandes) !(?)

Översättning, tack. Menar du att det är NT att ha en konversation fram och tillbaka? I så fall har du nog fått en lite felaktig/stereotyp uppfattning om vad AS innebär. Vi sitter inte bara och skriver monologer, utan kan faktiskt uppskatta ett utbyte med varandra, kunna ställa frågor eller berätta saker och få feedback etc.

Åtminstone de som är här, sen kan det ju finnas mer schizoida eller autistiska personer som inte är intresserade av dialoger men de brukar nog inte vara så intresserade av forum heller då. Ett forum är en mötesplats där man träffas virtuellt för att diskutera med varandra.

.........................
Tack!
Jag börjar förstå det (AS-)forumdiskursiva,det dialogiskt konversativa mer
et mer nånstans.
Det kan vara så att jag "NOD-punkts(-)hakar upp" mig på
AS/NT//NT/AS lite i överkant (?)
Du är ju nästan klockren med slik virtuell diskussionsfeedback. That's good.

Livet är ju nånstans "EnergiOjämnt"(...)
Jag försöker bara...
Neologisten
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2009-12-30

Inläggav Lakrits » 2010-07-04 19:17:59

Det är bara jag som har riktig AS, ni andra är simulanter.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav outzaidur » 2010-07-04 19:37:58

varit energilös och sängliggande av och till i 3 veckor nu. avbeställt såväl viktiga möten som trevliga sociala interaktioner. stor del sömnlöshet spelar en stor roll.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav matterik » 2010-07-04 19:54:35

Jag har också haft problem med energi. Jobbade denna vecka och har vilat till eftermiddagen på helgen för att ta igen mig. Första veckan jag jobbar på länge, flera år.

Får också lov att vila mycket när jag jobbat, dvs efter jobbet. Ändå jobbar jag på kontor och sitter och skriver på en dator och fikar och sånt. Borde inte vara ansträngande.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Neologisten » 2010-07-04 19:55:45

Lakrits skrev:Det är bara jag som har riktig AS, ni andra är simulanter.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Oh,fan !
Neologisten
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2009-12-30

Inläggav Lakrits » 2010-07-05 0:45:25

Neologisten skrev:
Lakrits skrev:Det är bara jag som har riktig AS, ni andra är simulanter.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Oh,fan !

Nej, Fan lider av fibromyalgi så vitt jag vet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav weasley » 2010-07-05 1:45:57

Lakrits skrev:Det är bara jag som har riktig AS, ni andra är simulanter.


<3 !!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2010-07-05 21:29:50

Ojämn dagsform/förmåga och form/förmåga över längre tid är väldigt vanligt vid olika npf ja. Särskilt för kvinnor som är mer drabbade av hormonella svängningar än män.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Marabou » 2010-07-05 23:52:46

alfapetsmamma skrev:Ojämn dagsform/förmåga och form/förmåga över längre tid är väldigt vanligt vid olika npf ja. Särskilt för kvinnor som är mer drabbade av hormonella svängningar än män.


Intressant!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-07-05 23:55:59

Marabou skrev:
alfapetsmamma skrev:Ojämn dagsform/förmåga och form/förmåga över längre tid är väldigt vanligt vid olika npf ja. Särskilt för kvinnor som är mer drabbade av hormonella svängningar än män.


Intressant!


Japp. Vid ADHD så bör man t ex justera upp medicin vid mens. Ett annat intressant faktum är att kvinnor med ADHD ofta mår påtagligt mycket bättre när de är gravida, till skillnad från NT-kvinnor som allt som oftast mår sämre under graviditet. Nån liten utjämning för de bokstavberikades del...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in