Trötthet - vad göra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trötthet - vad göra?

Inläggav sirap » 2010-06-27 17:27:01

Jag är så trött att jag kan gråta ibland. Typ nu. Var på köpcentrum där det var rea, plus löningshelg, plus att vi åkte busslastvis från stället jag är på - nu är jag bara så trött efter alla ljud o människor o allt vad det var.

Till saken hör att jag inte hunnit hämta mig från att ha kollektivbott med sex andra personer i veckan, så jag har varit i lånelägenhet sedan ett par dagar tillbaka. Och gången innan var bara en vecka tidigare än det sammanbrottet.

Jag känner mig förtvivlat trött, som om jag inte orkar andas nästan, lagar knappt mat, hänger bara på nätet (det funkar märkligt nog över förväntan!) och vägrar prata med någon per telefon eller allra minst "in person". Det blir så här jämt för mig. Och jag är trött på att alltid vara trött.

Vad kan man göra åt det?

(Hoppas inte det finns någon annan tråd om detta, men med 794 träffar på "trötthet*" valde jag att bara kolla de 84 inläggen inom de senaste tre månaderna. Ursäkta.)
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Inläggav Inger » 2010-06-27 17:33:54

Kollektivbott med sex andra låter som en sensorisk mardröm, inte konstigt alls om du är trött, särskilt inte om du varit ute och shoppat efteråt!

Jag har samma problem. Just idag bl a, trots att jag inte gjort något sedan i förrgår. Jag orkar inte heller något annat än att surfa på forumet idag.

Vet inte vad man gör åt det, förutom att inte boka in saker flera dagar i rad om man vet att man behöver återhämta sig efteråt.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav vallesmamma » 2010-06-27 18:14:16

Jag måste orka eftersom vi har en son som är 4 år. Jag blir trött bara av att leka med honom!

Jag går jämt omkring och är trött, har vant mig. Jag sover gärna i 12 timmar. Tack vare Zyprexa kan jag göra det ibland. Här kan man inte göra avbokningar eftersom det gäller ett barn!

Igår var vi på tivoli vilket kan svara på varför jag är trött och irriterad idag.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav sirap » 2010-06-27 18:37:33

Inger skrev:Vet inte vad man gör åt det, förutom att inte boka in saker flera dagar i rad om man vet att man behöver återhämta sig efteråt.


Det är lite svårt på ett behandlingshem... :wink: Gick faktiskt och la mig en timme och halvsov - tyvärr har jag tappat förmågan att ta en tupplur på dagen sedan jag började med Voxra.

Det vore en sak om det "bara" vore trötthet men det sätter ju sig på humöret med, för att inte tala om minnet som helt enkelt upphör. Jag känner inte igen mig i min egen hjärna när det blir så! :roll:

vallesmamma skrev:Jag måste orka eftersom vi har en son som är 4 år. Jag blir trött bara av att leka med honom!

Jag går jämt omkring och är trött, har vant mig. Jag sover gärna i 12 timmar. Tack vare Zyprexa kan jag göra det ibland. Här kan man inte göra avbokningar eftersom det gäller ett barn!


Det är inte så sannolikt att jag skulle ens utsätta mig för "risken" att skaffa barn, jag blir slut i flera dagar bara av att vara hos mina syskonbarn hur mycket jag än tycker om dem. Det skulle inte vara schysst mot ett ev. barn, helt enkelt.

Zyprexa? Tål jag inte. Kan visserligen sova på dem men så sover jag i evigheter ändå och vill helst slippa fyrdubbla den tiden :D
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Inläggav Lakrits » 2010-06-27 21:35:30

Jag blir trött på det där viset jämt och ständigt. Det enda som hjälper är isolering, vila och att du gör något bara för att du själv vill det, utan att bry dig om andra.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2010-06-27 21:44:00

Själv har jag en mängd trötthetssjukdomar, som RA och Sjögrens syndrom, tinnitus etc. Men sedan kommer ju detta med AS, att inte orka ta in helheten, att inte orka med alla intryck. Den enda boten mot det är förstås AVSKÄRMNING och VILA.

Jag bodde en kort tid på behandlingshem. Mitt rum var väl ljudisolerat och där kunda jag vila mellan måltiderna. Där satt jag och målade i lugn och ro. Det var underbart att ha tillgång till andra människor, men bara utifrån mitt eget behov.

Har du ingen tyst vrå eller rätten att få vara ifred i den omfattning som du behöver med din diagnos?

Trötthet är ett invalidiserande tillstånd som är underskattat på lidandets skala. Man kan inte tänka, fatta beslut eller något över huvud taget förrän man vilat ut.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Lakrits » 2010-06-27 21:53:39

Debbido skrev:Sjögrens syndrom

"I love Europe"-tinnitus? Nej, jag undrar verkligen. Vad är Sjögrens syndrom?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2010-06-27 22:05:18

Lakrits skrev:
Debbido skrev:Sjögrens syndrom

"I love Europe"-tinnitus? Nej, jag undrar verkligen. Vad är Sjögrens syndrom?


Tjena Lakrits! Kul att du frågar!

Sjögrens syndrom 2, som jag har, är en följdsjukdom till Rematoid Artrit. Den drabbar 25 % av de RA-sjuka. Sjukdomen angriper exokrina körtlar, främst tårkörtlar och spottkörtlar. Jag droppar mig genom dagarna så att säga, med en tub tårsubstitut. För övrigt dricker jag vatten dagarna igenom. Saliversättningspreparat blir för dyra. Dem måste man betala själv.

Det värsta är påverkan på cellstrukturen, vilket leder till utmattningstillstånd. Varför är oklart. Vissa tror att Jättenattljusolja kan förbättra cellväggarna, men återigen: jag har inte råd med sånt som inte finns inom högkostnadsskyddet. Effekten är inte bevisad.

Sjögrens syndrom 1 är mycket värre, då den kan angripa vilket organ som helst i princip och leda till döden. Å andra sidan leder livet alltid till döden, som väl är! :wink:

Och min Hyperakusis är som jag skrivit tidigare en biverkningsskada pga reumatikermedicin/malariamedicin. En olycka kommer aldrig ensam. De klumpar ofta ihop sig har jag märkt. 8)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Lakrits » 2010-06-27 22:17:51

Åhå.

Jättenattljus är ju en trädgårdsväxt här i Sverige, så du får väl göra några räder i villaträdgårdarna. :)

Ganska fin växt, släkt i kusinled med mjölkört/mjölke/rallarros (eller vad den nu heter i dina trakter) och andra dunörtsväxter.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2010-06-27 22:23:29

Lakrits skrev:Åhå.

Jättenattljus är ju en trädgårdsväxt här i Sverige, så du får väl göra några räder i villaträdgårdarna. :)


Tja, det låter lte jobbigt liksom. Efter räderna ska ju växterna pressas olja ur, sedan man har avtjänat straffet för olaga intrång och annat.
Det där kolliderar en aning med just Utmattningssyndrom, vilket är ett bättre namn för Sjögrens syndrom.

Tänk så populärt ordet syndrom är.... :roll:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Lakrits » 2010-06-27 22:30:57

Debbido skrev:
Lakrits skrev:Åhå.

Jättenattljus är ju en trädgårdsväxt här i Sverige, så du får väl göra några räder i villaträdgårdarna. :)


Tja, det låter lte jobbigt liksom. Efter räderna ska ju växterna pressas olja ur, sedan man har avtjänat straffet för olaga intrång och annat.
Det där kolliderar en aning med just Utmattningssyndrom, vilket är ett bättre namn för Sjögrens syndrom.

Tänk så populärt ordet syndrom är.... :roll:

Jo, jag glömmer lätt att de flesta inte delar mitt kombinerade botanik- och kleptomanintresse. ;)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Debbido » 2010-06-27 22:46:04

Lakrits skrev:Jo, jag glömmer lätt att de flesta inte delar mitt kombinerade botanik- och kleptomanintresse. ;)


Räknas man som riktig kleptoman om man gillar att plocka blommor - lite varstans?

:-)214

- Och vad sitter du inne för då?
- Stöld av prästkragar!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Lakrits » 2010-06-27 22:47:31

Debbido skrev:
Lakrits skrev:Jo, jag glömmer lätt att de flesta inte delar mitt kombinerade botanik- och kleptomanintresse. ;)


Räknas man som riktig kleptoman om man gillar att plocka blommor - lite varstans?

Så länge du lovar botanik och bättring, så ser de nog mellan grenarna med sådant.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav AAA » 2010-06-27 23:34:00

Behandlingshem är bra grejor :-) Lycka till!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Smokescreen » 2010-06-28 3:53:27

Stressinducerade spänningar ? Känner igen något. Så provat isolera dig helt enkelt ? Men så ska man inte bli så blä av det.

Hypothyroidism, hypos-2 ?

Några fysiska symtom ? var färgrik med orden, iom att det faktiskt kommer avslöja lättare problemet , om det är ett underliggande fysiskt åkomma, som orsakar ditta o dattan.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Smokescreen » 2010-06-28 5:15:22

Debbido skrev:
Lakrits skrev:Jo, jag glömmer lätt att de flesta inte delar mitt kombinerade botanik- och kleptomanintresse. ;)


Räknas man som riktig kleptoman om man gillar att plocka blommor - lite varstans?

:-)214

- Och vad sitter du inne för då?
- Stöld av prästkragar!


Kleptoman och tagen av polisen då du var 4 år gammal.
Inte så konstigt att vi har så dålig rep!
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav vallesmamma » 2010-06-28 10:04:52

Jag är trött redan på morgonen. Vi skaffade barn 4 år före min diagnos. Hade ingen aning om att jag hade AS. Jag trodde jag led av Posttraumatiskt stressyndrom av mobbning och misshandel.

Nu har jag fått veta att stressyndrom kan dölja AS. När jag märkte att jag var gravid ringde jag en barnmorska och berättade om mitt PTSD och undrade om det kunde bli problem när man har det och skaffar barn. Hon sa nej, att hon kände flera andra mammor med PTSD som klarat sig fint.

Jag visste alltså inte att jag hade AS, trodde allt berodde på PTSD. Enligt min nuvarande läkare kan jag ha både och. Trött har jag alltid varit utan att fundera på varför.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav sirap » 2010-06-28 12:25:08

Oj vad många svar. Orkar inte (sic!) citera alla utan svarar i löpande text.

Jo, jag misstänkte det där med isolering... Fast jag har haft en hel del fantasifulla (fasansfulla?) teorier kring kaffedropp och ögonlocksisärihållare. Men isolering är det enda som funkat hitintills, men det är inte så jag alltid vill ha det ju. Även om det blir så.

Tyst vrå? Jag har rummet precis innanför en veranda och det är väl jag och ett par till av över 40 som inte röker. Go figure. Dessutom är just mitt bostadshus ett sånt där "Älvsbyhus"-jox med väggar av papier maché. Å andra sidan har jag oväntat bra koll på vad som händer i huset. 8)

Har varit ensam i lägenheten som de lånar ut tills idag, men det ska visst komma någon och ha den pga besök av sina barn, och jag ser. Inte. Fram. Emot att åka tillbaka, jag känner mig mest förtvivlad. Och sömnig. Ska nog be om en biljett hem så länge tills vi kan reda ut detta.

Jo, trötthet är invalidiserande. Min favorithatfras är "men jag blir också trött" - de flesta kollapsar inte av sin trötthet... Folk som säger så har ingen aning om vad de snackar om.

Hypotyreos tror jag inte jag har, men det var ett tag sen man tog TSH och T4 på mig. Tyvärr har jag ingen somatisk läkare. Hypo-S2 vet jag inte vad det är? Har högt blodtryck, allergi och astma, IBS-liknande besvär (kan sitta på muggen en hel dag när det är som värst!). Du bad om målande, du fick sprutlackerande (eww!). Gastrit är också en "favorit". Vet att jag har en benägenhet att få natriumbrist, har besvär med polyuri också.

Jo, jag tänkte också på detta med PTSD av ungefär samma skäl som du har din. Dock var jag sådan här långt innan jag fick de besvären. Tyvärr är det svårt för mig att inte fundera kring tröttheten eftersom jag vissa dagar inte ens orkar klä på mig och äta ordentligt.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Inläggav sirap » 2010-06-28 13:18:28

Håller på att få allmän panik över det här med att åka tillbaka till kollektivet. Orkar inte diskutera med dem, svettas o har ont o magen spökar, inget bra alls. Drar hem igen (inte för att jag direkt älskar tåg, men paniken får väl jag ignorera). Kanske svarar lite slöare, om man säger så - datorn tar jag inte på bagageplats! Åker till en kompis och svarar ifall nån vill npt.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Inläggav Bali » 2010-06-28 19:08:42

Hej sirap !

Jag är också så trött, så trött och det tycks tyvärr bara bli värre med åren ( ok, så är det ju förstås för alla "åldringar" :wink: ) ... det är ju ingen tröst för dig precis och det har jag tyvärr ingen på lager heller ... det verkar som om "livet" tyvärr suger mer kraft än vad det ger tillbaka.

En liten kick som jag ändå kan ta till mig, när jag får tillgång till den, är endorfinet och just det har jag fått en rejäl dos av i denna tråd tack vare Debbido och Lakrits.
Wow, vilken härlig "ordväxling" ni haft här ! :-)050
Så länge du lovar botanik och bättring, så ser de nog mellan grenarna med sådant.

Jag bara löv denna förmåga till att skapa ordvitsar :D , så tack !

Jag hoppas att du kan hitta Ditt sätt att orka, sirap och f´låt att jag "slank" in här på din tråd utan att kunna ge dig nå´t "råd" eller så ...

/ Bali
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav sirap » 2010-06-28 19:22:08

Bali skrev:Hej sirap !

Jag är också så trött, så trött och det tycks tyvärr bara bli värre med åren ( ok, så är det ju förstås för alla "åldringar" :wink: ) ... det är ju ingen tröst för dig precis och det har jag tyvärr ingen på lager heller ... det verkar som om "livet" tyvärr suger mer kraft än vad det ger tillbaka.


Tack för det. Jag är 25, så jag kan väl lägga mig och sova redan nu då. :D

En liten kick som jag ändå kan ta till mig, när jag får tillgång till den, är endorfinet och just det har jag fått en rejäl dos av i denna tråd tack vare Debbido och Lakrits.
Wow, vilken härlig "ordväxling" ni haft här ! :-)050
Så länge du lovar botanik och bättring, så ser de nog mellan grenarna med sådant.

Jag bara löv denna förmåga till att skapa ordvitsar :D , så tack !

Jag hoppas att du kan hitta Ditt sätt att orka, sirap och f´låt att jag "slank" in här på din tråd utan att kunna ge dig nå´t "råd" eller så ...

/ Bali


Ja, med all denna gödning känner jag hur jag växer så det knakar och blommar upp :) Annars så ger mig träning ett visst välbefinnande, och det är ju också endorfinrelaterat. Gärna då kombinerad konditionsträning och styrketräning. Men det biter inte alls på min mentala trötthet, tyvärr, bara lite, lite av den fysiska.

Och du, det är ingen fara. :)
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Inläggav A » 2010-06-28 23:25:19

Efter att ha läst denna tråd så förstår jag!
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Firkraag » 2010-06-29 0:00:15

Träna och ät ordentligt, så ska du se att du kommer få mer energi än vad du har lust å göra av med. Det kommer garanterat få dig att orka laga mat iaf, vilket bara det kommer ge en positiv effekt både på fysisk och mental trötthet.

Äter man dåligt, så mår man dåligt. Inget snack om den saken.

Sen att du är trött på folk är väl inte så konstigt, det går inte å träna bort lika lätt... Sålänge man mår bra själv så spelar det ingen roll ifall andra inte får se en så ofta.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav carl » 2010-06-30 1:01:15

Som Firkraag ovan säger så är maten viktig, även om ork att laga mat orsakar sämre matvanor, så är det något man bör prova. Jag kan inte äta för mycket av livsmedel som förbränns för fort, ty då åker blodsockernivåerna ner direkt efteråt. Min ork är väldigt kopplad till att äta regelbundet riktig mat.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in