Nytt tips för att bekämpa ångest!!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav vallesmamma » 2010-06-23 10:38:13

Mina symtom lindras av Zyprexa. Men jag prövar gärna en spikmatta istället för medicin!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav geocache » 2010-06-23 11:00:39

Hej vallesmamma!

Jag och hustrun fick en sådan där spikmatta och först när testade den så gjorde det bara ont av de där "piggarna" men efter en liten liten stund känndes det faktiskt bara skönt, paradoxalt nog. Fast jag kommer inte att ligga på den i flera timmar :roll:...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-23 11:04:48

Usch - Zyprexa säger jag bara. Jag gick upp 25 kg i vikt när jag gick på den medicinen. Nu äter jag Abilify och Seroquel i stället och jag har gått ner 12 kg i vår. Hoppas du väljer att prova spikmatta i stället. Den är ju mycket bättre än medicin!! Jag slipper äta Stesolid sedan jag började använda spikmatta!
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Debbido » 2010-06-27 21:53:58

matterik skrev:Jag kan som sagt bli av med ångest genom att stänga in mig i mitt rum och lyssna på samma låt om och om igen. Vet inte varför det fungerar.


Återuppepningar/monotoni är ju ofta bra vid autism. Vissa buddistmunkar använder vaggande som komplement till Ooooooommmmmmmm, för att komma in i meditation.

Musik är oftast mycket användbar mot ångest. För mig ett måste! Jag brukar somna med musik i öronen. Det funkar inte utan små hörlurar. Musiken måste vara mig lika nära som mitt hjärtas slag.

Spikmattor inget för mig. Har min reumatism som plågar mig tillräckligt mycket. :D
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-27 22:35:27

Debbido skrev:Återuppepningar/monotoni är ju ofta bra vid autism. Vissa buddistmunkar använder vaggande som komplement till Ooooooommmmmmmm, för att komma in i meditation.

Musik är oftast mycket användbar mot ångest. För mig ett måste! Jag brukar somna med musik i öronen. Det funkar inte utan små hörlurar. Musiken måste vara mig lika nära som mitt hjärtas slag.

Spikmattor inget för mig. Har min reumatism som plågar mig tillräckligt mycket. :D


Musik använder jag när jag ligger på min spikmatta. Jag lyssnar då på avslappningsmusik på lite låg volym. Såååå skönt!

Sedan kan jag berätta för dig att spikmattor hjälper väldigt bra mot många olika skador och sjukdomar. Så här står det t ex om den spikmattan som jag använder mest: "Har du ryggont eller känner dig spänd? Svenska spikmattan kan lindra: Ryggskott, diskbråck, träningsvärk, stelhet, ischias, stress, kronisk värk, frusen skuldra, huvudvärk, sömnproblem, whiplash, fibromyalgi m.m.

Så med andra ord kanske en spikmatta skulle lindra dina besvär med reumatism!

Det står även så här i instruktionerna: Du har också möjlighet att reglera trycket från spikarna, med bibehållen effekt. Därför kan alla använda Svenska Spikmattan.

MVH A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Inger » 2010-06-27 22:56:18

Nu ska man inte tro allt som tillverkare påstår.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2010-06-27 22:57:20

Aspergergirl skrev:Musik använder jag när jag ligger på min spikmatta. Jag lyssnar då på avslappningsmusik på lite låg volym. Såååå skönt!

Sedan kan jag berätta för dig att spikmattor hjälper väldigt bra mot många olika skador och sjukdomar. Så här står det t ex om den spikmattan som jag använder mest: "Har du ryggont eller känner dig spänd? Svenska spikmattan kan lindra: Ryggskott, diskbråck, träningsvärk, stelhet, ischias, stress, kronisk värk, frusen skuldra, huvudvärk, sömnproblem, whiplash, fibromyalgi m.m.

Så med andra ord kanske en spikmatta skulle lindra dina besvär med reumatism!

MVH A-C


Hej!

Jag förstår att du menar väl men en spikmatta är ändå något jag vill undvika. Har inte fibromyalgi utan söndervärkta leder, återkommande operationer med djupa skov då smärtorna går upp på barnafödande-nivå.
Att i skovet försöka sova på sidan, på en axel, är som att lägga sig på ett spjut.

Efter 35 års tortyr känner jag ångest bara jag tänker på något som man framkalla, även tillfällig, smärta.

Vetedyna, uppvärmd, eldyna - i värsta fall, värme - det söker jag.

Akupunktur har jag testat. Det var bara otroligt smärtsamt. Ingen effekt. Mina nervbanor är så udda att Sveriges bästa medium och chackrabalanserare stod där villrådig inför min anormala kropp. Jag (och mina narkosläkare) utgår från att jag aldrig reagerar normalt på någonting.

Narkos är det enda som funkar, garanterat! :)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav outzaidur » 2010-06-28 2:25:12

om ni tjejer inte har råd med spikmattor fungerar det också bra att kyssa en orakad karl. ger först en stickande obehaglig känsla som övergår i en känsla av värme och möjligtvis tillfredsställelse 8)
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Smokescreen » 2010-06-28 4:21:06

Kanske borde ha nämnt dethär tidigare, men ja.
Självskadebeetende är inte en magisk flux att man sedan återupprepar, även när man erfar ånger m.m.

Glad att du har funnit nåt som funkar för dig.
Vi borde ala prova, även om vi inte skadar oss själva.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-28 8:37:47

Inger skrev:Nu ska man inte tro allt som tillverkare påstår.


Nej, det är förstås helt sant, men när det gäller spikmattor finns det en naturlig förklaring till varför de fungerar som de gör.

Bl a följande: Svensk Spikmatta och smärtlindring
En förklaringsmodell till smärtlindringen, är att Spikmattans tryck mot ryggen aktiverar produktionen av de kroppsegna endorfinerna och oxytocinet. Endorfiner är en kroppsegen "drog" som frigörs när man t.ex. tränar. Oxytocinet är kroppens lugn-och-ro hormon. Då kroppen frigör dessa hormoner blir man avslappnad och man känner mindre smärta. Använd spikmattan vid muskelvärk och stelhet. Under avslappning har kroppen större möjlighet att läka och återhämta sig.

Jag använder spikmattan även mot smärta och det fungerar hur bra som helst. Så jag tror verkligen på detta.

/A-C www.angelfire.com/psy/psykiatri
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-28 8:59:09

Debbido skrev:Hej!

Jag förstår att du menar väl men en spikmatta är ändå något jag vill undvika. Har inte fibromyalgi utan söndervärkta leder, återkommande operationer med djupa skov då smärtorna går upp på barnafödande-nivå.
Att i skovet försöka sova på sidan, på en axel, är som att lägga sig på ett spjut.

Efter 35 års tortyr känner jag ångest bara jag tänker på något som man framkalla, även tillfällig, smärta.

Vetedyna, uppvärmd, eldyna - i värsta fall, värme - det söker jag.

Akupunktur har jag testat. Det var bara otroligt smärtsamt. Ingen effekt. Mina nervbanor är så udda att Sveriges bästa medium och chackrabalanserare stod där villrådig inför min anormala kropp. Jag (och mina narkosläkare) utgår från att jag aldrig reagerar normalt på någonting.

Narkos är det enda som funkar, garanterat! :)


Jag förstår dig Debbido. Jag har också extrem kronisk smärta, men tack och lov enbart i ländryggen. Går nu på maxdosen av Tramadol i kombination av maxdosen med Alvedon. Tramadol är en "morfinsläkting" och fungerar precis likadant som morfin, är lika smärtlindrande och lika vanebildande. Denna medicin + spikmattan gör mig i stort sett helt utan värk, men det är ju ABSOLUT INTE roligt eller hälsosamt att äta så starka smärtstillande preparat! Just nu väntar jag på att få komma till ortopeden (har fått tid den 6/7) för en bedömning innan operation.

Narkos har jag faktiskt fått vääääldigt många gånger då jag gått på underhållsbehandling med ECT under flera års tid. Tror jag fått (utan att överdriva) minst 100 behandlingar genom åren. Nu har jag dock varit tvungen att sluta med det pga mina bestående minnesstörningar. Tycker inte att narkos hjälpt mig mot min smärta, men det är förstås individuellt.

Hoppas du hittar någonting som hjälper dig! Kram /A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Debbido » 2010-07-02 0:07:03

Aspergergirl skrev:Jag förstår dig Debbido. Jag har också extrem kronisk smärta, men tack och lov enbart i ländryggen.
Tycker inte att narkos hjälpt mig mot min smärta, men det är förstås individuellt.

Hoppas du hittar någonting som hjälper dig! Kram /A-C


Hej!

Tack för tråden! Det är alltid bra med positiva-tips-trådar! Sedan passar ju inte allt alla. Vi får pröva oss fram. Jag skojar ju angående detta med narkos. Det får jag ju bara under operationerna, inte annas! Tänk bara på Michael Jackssons försök att sova med hjälp av narkosmedel. Flopp!

Vi extrem smärta gråter jag. Det sänker stressen. Sedan ber jag till Gud. Då kan det inträffa övernaturliga fenomen, sådant som ger lindring. Det finns änglar av olika slag, fysiska och ej fysiska.

Jag kan meditera mig bort från smärta under kortare stunder. Jag låter själen parkera sig en bit bort från kroppen. Vi vet att vissa naturfolk lärt sig gå på glödande kol med hjälp av utvecklandet av det översinnliga. Jag är inte min kropp. Jag bara råkar bo i en reumatisk kropp för tillfället.

En gång, vid stark smärta, var jag i Himlen en kort stund. Underbart! Ville egentligen inte tillbaks till kroppen då.

MUSIK är ofta min räddning. Olika låtar för olika känslolägen. Ju sämre jag mår, destor högre volym. Eller så gör jag själv en sång som jag går upp i tills endorfinerna sprutar genom kroppen, som blir alldeles het.

Stark fokusering på någonting, vad som helst, att avfokusera från smärtan, är bra.

Inte bara spikmattor utan över huvud taget extrem smärta tar bort ångest. Jag kan inte ha båda delarna på samma gång. I djupa reumatiska skov lever jag bara för att överleva en sekund i taget och har för övrigt inga andra problem! :)

Ooops, gled iväg från ångest till smärta: men å andra sidan hör de ihop.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-02 21:55:40

Hej igen! Vill bara tipsa om den Svenska Spikmattans hemsida, där man kan läsa mycket fakta och information om spikmattor samt vilka modeller av denna spikmatta som finns, samt en massa kundkommentarer (Jag ligger överst på den sidan med mitt inlägg! Hihihi) Där står mycket intressant OCH det går att köpa spikmattor direkt från tillverkaren så spara den här länken tillsvidare! Den är bra och ha om man planerar att köpa en sådan här matta. www.spikmattan.com

Lycka till med era spikmattor, ni som nu vågar ge er på att prova detta! Kram Ann-Charlotte
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Inger » 2010-07-02 21:59:33

Jag översatte och citerade ditt tips på min nya hemsida, hoppas det är ok för dig.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-02 22:01:07

Jag har provat spikmatta. Låg på den i 20 minuter (eller om det var 40 minuter som rekommenderades) varje kväll i flera veckor. Men jag märkte ingen som helst effekt på min hälsa eller dåliga insomning.

Jag lade nyss spikmattan i påsen med saker som ska till loppis.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Flinta » 2010-07-02 22:12:45

Bror Duktig skrev:Jag har provat spikmatta. Låg på den i 20 minuter (eller om det var 40 minuter som rekommenderades) varje kväll i flera veckor. Men jag märkte ingen som helst effekt på min hälsa eller dåliga insomning.

Jag lade nyss spikmattan i påsen med saker som ska till loppis.


Hade du testat bolltäcke innan utan effekt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-02 22:19:40

Inger skrev:Jag översatte och citerade ditt tips på min nya hemsida, hoppas det är ok för dig.
Det är helt okej. Inga som helst problem! Det är bara kul om mina erfarenheter kan spridas och förhoppningsvis hjälpa någon annan!
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-02 22:27:41

Bror Duktig skrev:Jag har provat spikmatta. Låg på den i 20 minuter (eller om det var 40 minuter som rekommenderades) varje kväll i flera veckor. Men jag märkte ingen som helst effekt på min hälsa eller dåliga insomning.

Jag lade nyss spikmattan i påsen med saker som ska till loppis.


Jag gissar att du legat på en snällare variant av spikmatta! Hur ser den ut den du har? Vad är det för märke? Denna spikmatta som finns att se här: www.spikmattan.com är en vassare modell som känns mer än alla de andra olika spikmattor som finns. Jag rekommenderar ovanstående "vassa" spikmatta för att bemästra ångest och även sömnproblem. Jag kan ju berätta att jag numera har svårt att somna när jag går och lägger mig. Detta beror på att jag håller på att minska ner dosen på min sömntablett. Jag tänkte att jag ju kunde prova att ligga på spikmattan innan jag går och lägger mig helt och hållet. Det innebar att jag gick och lade mig vid 22.30 och tänkte ligga på mattan till max halv tolv. Rätt som det är vaknar jag, tittar på klockan och ser att hon är 03.15!! Med andra ord har jag sovit i ca 4 timmar på spikmattan!! Jag hade aldrig kunnat sova så bra utan! När jag steg upp och plockade bort mattan var det bara att lägga sig i sängen igen och så somnade jag om inom några minuter.

MVH Ann-Charlotte
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Flinta » 2010-07-03 11:22:29

"Spikmattan skall inte användas vid psykotiska tillstånd" står det på hemsidan som du länkat till ovan. Varför? Om personer med psykos får det lättare att hantera sina röster medan och efter de ligger/legat på mattan är väl det bara bra? Vad tänker ni?

Givetvis behandlar man inte psykoser med spikmattor, men vad är det som gör det farligt att va psykotisk och medicinera mot den samtidigt som man använder en spikmatta 20 min om dagen?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav matterik » 2010-07-03 11:34:02

Flinta skrev:"Spikmattan skall inte användas vid psykotiska tillstånd" står det på hemsidan som du länkat till ovan. Varför? Om personer med psykos får det lättare att hantera sina röster medan och efter de ligger/legat på mattan är väl det bara bra? Vad tänker ni?

Givetvis behandlar man inte psykoser med spikmattor, men vad är det som gör det farligt att va psykotisk och medicinera mot den samtidigt som man använder en spikmatta 20 min om dagen?


Du kanske får använda det på eget bevåg. Kan vara så att de som säljer spikmattan vill friskriva sig från ansvar. Kan vara någon regel från någon myndighet.

Spikmattan skall inte användas vid psykotiska tillstånd då våra sinnesintryck oftast är förändrade. Hudens känslighet kan förändras och upplevelsen av en kroppspåverkan kan upplevas skrämmande. Det finns även stor risk för ett överutnyttjande av mattan som kan ge en hudskada.

Vid lätta hypomana tillstånd samt vid depression utan psykos och vanföreställningar torde en spikmattebehandling kunna var till glädje.
Senast redigerad av matterik 2010-07-03 11:37:04, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Flinta » 2010-07-03 11:37:00

matterik skrev:
Flinta skrev:"Spikmattan skall inte användas vid psykotiska tillstånd" står det på hemsidan som du länkat till ovan. Varför? Om personer med psykos får det lättare att hantera sina röster medan och efter de ligger/legat på mattan är väl det bara bra? Vad tänker ni?

Givetvis behandlar man inte psykoser med spikmattor, men vad är det som gör det farligt att va psykotisk och medicinera mot den samtidigt som man använder en spikmatta 20 min om dagen?


Du kanske får använda det på eget bevåg. Kan vara så att de som säljer spikmattan vill friskriva sig från ansvar. Kan vara någon regel från någon myndighet.


Så är det säkert. Att dom inte vill riskera anmälningar etc.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-03 11:48:03

Jag ska maila till Susanna som är VD, ägare av Cura Comp som tillverkar dessa spikmattor och det är även hon som utvecklat denna typ av spikmatta, och fråga henne närmare om varför det avråds. Så meddelar jag svaret när det kommit. Misstänker dock att hon inte svarar på sin jobbmail förrän på måndag, men jag lovar att ta reda på det här!! Jag är också intresserad av detta eftersom jag haft psykossymtom dock har jag inte varit helt psykotisk.

Kram A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Flinta » 2010-07-03 12:17:21

Det är vänligt av dig Ann-Charlotte :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Aspergergirl » 2010-07-03 12:43:57

Så här har jag skrivit i mailet till henne:

"Jag har fått frågor från personer som läst på din hemsida där det står att personer med psykotiska tillstånd avrådes från att använda spikmattan. Dessa personer som frågat mig inkl jag själv, vill gärna veta vad anledningen till detta är? Avrådes det enbart då man har en psykotisk period, eller även mellan dessa tillstånd. Har man t ex Schizofreni kan man ju få psykoser då och då men mellan dessa tillstånd fungerar man i stort sett normalt. Kan dessa personer använda spikmattan mellan perioderna av psykos? De flesta som medicinerar mot psykos är i regel helt fria från symptom, men det kanske inte är bra att kombinera en sådan medicinsk behandling för psykos ihop med spikmattan? Jag själv har aldrig varit psykotisk men vid ett tillfälle var jag nära att bli det och sedan dess får jag medicin för detta. Innebär det att jag inte borde använda din spikmatta? Jag gissar att det inte är någon fara, men det skulle vara intressant att veta!"
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Återgå till Aspergare och vården



Logga in