Nytt tips för att bekämpa ångest!!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nytt tips för att bekämpa ångest!!

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-21 18:33:17

Det här tipset som jag kommer med är särskilt framgångsrikt hos personer som skadar sig själva. Jag har AS, är bipolär + att jag skadat mig själv fram tills jag provade detta för ca en månad sedan.

Jag har provat att vid ångest och tankar på att skada mig själv, att lägga mig på en spikmatta!! Detta är SÅÅÅ otroligt effektivt så det har gjort mig helt överväldigande. Smärtan man känner de första 10 minuterna ca, känns precis som när man skär sig, så det är ett bättre val att lägga sig på en spikmatta än att göra sig illa. När man legat ca 10-15 minuter på mattan avtar smärtan och blodcirkulationen ökar. Detta ger en behaglig värmekänsla över ryggen vilket innebär att man slappnar av och ångesten upphör helt och hållet. Jag ligger mellan 30 och 60 minuter på min ena matta och ca 40 minuter på min andra (de är helt olika och den ena är vassare än den andra = passar ännu bättre till de med självskadeproblem)

Jag är deprimerad nu och har precis börjat med Venlafaxin men måste säga att när jag vaknar vid 4-tiden på natten/morgonen har jag en massa ångest och självskadetankar. Då lägger jag mig på spikmattan, ligger där en hel timme (andra behöver säkert inte ligga så länge), tar bort spikmattan från sängen och är helt lugn så jag lägger mig i sängen utan den och somnar om inom 30 minuter!!

Likaså kan jag berätta om en kompis till mig som jag lärde känna när jag var inlagd för ett år sedan. Hon skär sig VARJE dag och är inlagd på LPT och har så varit i ca 1,5 år. Alltså, hon har sådana problem så min högsta önskan är att jag ska kunna hjälpa henne, så när det här med spikmattan hjälpte mig, slog det mig att hon kanske OCKSÅ kunde bli hjälpt med sin ångest och sina allvarliga självskadeproblem. Hon fick därför låna min spikmatta och det har LYCKATS Hon har inte skurit sig enda sedan hon provade mattan för ca 1,5 vecka sedan, vilket är MYCKET för den här tjejen. Jag har sagt till henne att hon får behålla spikmattan av mig eftersom den hjälpt henne sååå bra. Hon är så glad över detta och jag är lika glad över att kunnat hjälpa henne. Tänk alla år i vården och så har ingenting fungerat förrän nu när hon provat spikmattan, och samma sak med mig även om jag inte skurit mig dagligen. Min läkare, tjejens läkare och min förra läkare som jag har mailkontakt med är helt fascinerade över denna effekt och har sagt att de ska rekommendera sina patienter med ångest- och/eller självskadeproblem att prova en spikmatta. Så nu vill jag tipsa ALLA er som har dessa problem! Spikmattan är helt otrolig!! Det finns två (eventuellt fler men det har jag inte sett) olika sortes spikmattor (jag har skaffat bägge), en variant som är lite lindrigare och består av en massa runda plastbitar med små plastpiggar på. Den andra modellen är högre plastpiggar på och de är glesare fördelade så mattan och så gör de SÅ förbaskat ont den första kvarten så det är knappt jag stått ut (man kan ligga med t-shirt om man vill det men jag ligger med bar hud mot den) och DEN spikmattan hjälper garanterat många mot självskador!! Våga prova! Den här vassa spikmattan heter "svensk spikmatta" och den andra typen finns i många olika märken men båda modellerna finns att köpa och titta på här: http://www.natur-produkter.se/spikmatto ... a8247d92ab
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Inger » 2010-06-21 18:41:01

Hej Aspergergirl, det var längesen! :D

Kul att spikmatta funkat för dig! Vore intressant att höra om fler här provat mot just ångest- och självskadeproblematik. (Vi har diskuterat det tidigare någon gång men inte just i samband med det.)

Jag har provat men tyckte bara den gjorde ont. Fast då har jag inte något självskadebeteende iofs så jag hade ingen annan anledning att prova en än av ren nyfikenhet.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-21 18:47:04

Hej Inger och tack för ditt svar. Det är alltid intressant vad andra har att säga om det man skriver. :) Jag tror nog att spikmattan kan hjälpa mot ångest, även utan självskadeproblem, men självklart kan det ju inte hjälpa alla! Jag upplever den här värmekänslan som man får efter ca en kvart som mycket behaglig och ångestdämpande. Jag känner mig lugn och ångesten försvinner. Men känns det bara som om det gör ont för dig förstår jag om du inte vill ligga på den! Hur lång tid har du legat? /A
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Inger » 2010-06-21 18:48:59

Minns inte exakt, kanske 10 minuter? Korkat nog gjorde jag det naken och höll på att inte komma upp igen... :? Tror det avskräckte mig lite. ;) Men jag borde kanske prova igen.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-21 18:53:52

Ja, rådet från mig är att prova att ligga med en t-shirt på dig eller lägga ett tunnt lakan över spikmattan innan du lägger dig. Då gör det inte alls så ont. Jag ligger med bar överkropp mot mina spikmattor men det gör ont de första minuterna. Smärtan brukar klinga av successivt efter ca en kvart så jag tycker du borde börja med t-shirt på dig de första gångerna och ligg i minst 20 minuter så du hinner få effekt. Sen får du se om det hjälper dig eller ej. Lycka till!! Kram /A
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav matterik » 2010-06-21 19:10:11

Jag kan som sagt bli av med ångest genom att stänga in mig i mitt rum och lyssna på samma låt om och om igen. Vet inte varför det fungerar.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-21 19:30:23

Tack för tipset! :) Tanken hade inte ens slagit mig (undrar varför?). Jag har inget självskadebeteende längre, men jag har allvarligt övervägt att börja röka igen som ångestdämpning. Men eftersom jag använt smärta som lindring förut vore en spikmatta kanske en bra ide.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Moggy » 2010-06-21 20:32:16

Har en spikmatta, använder den en del till och från.

Skönt faktiskt, man känner att nånting händer i kroppen. De första minuterna gör det fruktat ont men sen dämpas smärtan och en värme strålar ut genom kroppen. Efter att ha legat på den 30 min så är jag nästan lite vimmelkantig.

Brukar använda den efter ett träningspass på gymmet och det är rätt skönt då den har en avslappnande effekt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-21 21:18:46

Vilket otroligt bra tips! Jag skär mig inte, men det händer helt klart att jag skadar mig på andra sätt när ångesten blir för stor. Detta låter som att det är värt att pröva.

Tack!
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav LILITH_ » 2010-06-21 21:31:05

Tack för tipset! Väldigt intressant att höra att den kan hjälpa mot självskadebeteende.

Själv brukar jag somna på min spikmatta, vilket förövrigt inte rekommenderas. :?
Men att den ger avslappning, det gör den.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav DIProgan » 2010-06-21 23:22:06

LILITH_ skrev:Tack för tipset! Väldigt intressant att höra att den kan hjälpa mot självskadebeteende.

Själv brukar jag somna på min spikmatta, vilket förövrigt inte rekommenderas. :?
Men att den ger avslappning, det gör den.


Haha vakna av att man vänt sig med en spik i ögat :P
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Zombie » 2010-06-21 23:54:08

:shock: Är det man får en nagel i ögat?

Då blir den väl första spiken i ens kista med kan jag tro...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ragnevi » 2010-06-22 0:29:49

Jag provade akupunktur mot min ångestproblematik, men det fungerar bara tillfälligt. Fast då satte de nålarna i bröstkorgen främst. Men det kändes väldigt skönt efteråt och det varade i ett par dagar.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-22 8:23:19

Hej! Jag har provat något som heter Öronakupunktur sk NADA, då de sätter fem nålar i varje öra. Detta gör jag via psykiatrin och det går faktiskt på högkostnadsskyddet. Tyvärr känner jag INGEN effekt, varken kortvarig eller långvarig, men jag ska ge det några gånger till. Jag betalar ju ingenting för det.... Jag tycker i alla fall att spikmattorna är mycket bättre. De är väl inte så långvariga, men man kan ju använda dem flera gånger om dagen/natten vid behov. /A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav rapchic » 2010-06-22 9:53:13

har inte testat spikmattan (shakti) mot ångest men ligger på den varje kväll innan jag ska sova för att somna bättre (har till och med somnat på den några gånger, som tur är tar jag bort den i sömnen efter ca 45 min :wink: )
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-22 10:20:10

En fråga om spikmattor:

Jag väger väldigt lite och är väldigt smal. Logiken säger att eftersom det inte blir så mycket tyngd från kroppen kanske jag borde ha en "argare" spikmatta. Samtidigt har jag ju inget hull, utan spikarna skulle ligga rätt mot revbenen i princip.

Någon med koll på spikmattor?
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-22 11:02:32

Det är en svår fråga du ställer Lavender_Blue! Jag har en "snällare" och en "argare" spikmatta som jag skiftar mellan. Och kanske som du säger att du behöver den som är vassare för att få effekt. Vet faktiskt inte riktigt men det låter logiskt tycker jag. Den "vassare" spikmattan som jag har, har plastpiggar som är ca 1,5 cm höga och de är fördelade en och en med samma mellanrum, dvs med 1,5 cm mellan piggarna. Dock är det ju så att piggarna är jämt fördelade över hela mattan och de sticker ju absolut inte in 1 cm i huden utan kanske ett par mm. Så jag tror inte att det kommer att skada dig på något vis med denna spikmattan. Jag har svårt för att tänka mig att den ska ligga emot dina revben. Här är en bild och information om den "svenska spikmattan" som är den vassare mattan som jag beskrivit:

http://www.natur-produkter.se/svensk-sp ... p-107.html

Jag är nöjd med min spikmatta men OM du köper en sådan här matta vill jag rekomendera dig att börja ligga på den mycket försiktigt, för den ÄR verkligen vass och gör så in i nordens ont den första kvarten, innan smärtan lindras.
Lycka till!!
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Moggy » 2010-06-22 11:11:22

Aspergergirl skrev: Den "vassare" spikmattan som jag har, har plastpiggar som är ca 1,5 cm höga och de är fördelade en och en med samma mellanrum, dvs med 1,5 cm mellan piggarna.


Köpte en sån jag med.

Ångrar att jag inte köpte en sån där annan istället, tycker piggarna är lite väl vassa faktiskt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav DIProgan » 2010-06-22 11:51:05

för vassa kan man ju alltid göra något åt med tröjor o handdukar o annat, svårare när det är tvärtom
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-22 11:54:04

Jag håller med dig om att den är väldigt vass och gör ont, men den är mest verksam hos personer med självskadeproblematik, så därför tipsar jag den i första hand för detta. Enbart mot ångest hjälper nog både en sådan här matta och en snällare matta nästan lika bra. /A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-22 20:15:32

Hej Lavender-Blue! Nu har jag diskuterat dina funderingar med min mamma som också använder spikmatta och hon tror att du faktiskt ska använda den snällare typen: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... grp=314398

Att denna förmodligen kommer att kännas ordentligt för dig trots att du väger lite. Har du ingen bekant som du kan låna en sådan här matta av för att prova hur det känns? Det finns många olika märken och modeller av samma sorts spikmatta. Ovanstående länk går till den sk "Yantramattan" som är en bra och prisvärd matta. Jag har en sådan själv och är mycket nöjd med den.

MVH A-C
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-22 20:44:09

Tack för att du engagerar dig :) Jag har ingen jag kan prova hos, men jag kan fråga min psykolog om det finns på sjukgymnastiken. Det jag nappade på var det här med att man kan lindra impulserna att skada sig själv, då jag stundtals använder smärta som ångestdämpande. Men jag skall försöka få prova en snällare variant (de är väl de vanligaste) och se om de hjälper.

Tack :)
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Aspergergirl » 2010-06-22 21:19:23

Hej igen Lavender-Blue! =)

Ja, det är ju smärtan man känner som gör att man slutar göra sig illa. Så jag håller med dig på den punkten men tror att du kommer att känna smärta även av en lindrigare modell. Det skulle vara perfekt om du via vården kan prova en sådan här vanlig spikmatta så får du avgöra om den gör tillräckligt ont, eller om du vill prova en vassare modell (den modell jag har) Jag använder den vassaste mattan när jag har värst ångest och impulser till att vilja skada mig, MEN även den snällare varianten hjälper mig, även om den vassaste är bäst. Vart bor du i Sverige? Tänkte om vi hade sån tur att du bor nära mig. I så fall hade du fått låna mina och prova dig fram vilken som passar dig bäst. Lycka till hur det nu går för dig!
Aspergergirl
f.d Nikita
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ronneby

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-22 23:25:59

Hej igen. Tyvärr bor jag inte i din del av landet. Skall fråga redan i morgon om de kan ha någon lånematta att prova. Känner mig hoppfull :)
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in