ett monotont tal

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

ett monotont tal

Inläggav vallesmamma » 2010-06-21 18:28:54

Hur då monotont? Jag tar dessa ord från en blogg som har info om aspergers. Förstår inte vad monotont tal är.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav extraterrestrial » 2010-06-21 18:42:25

Det enda jag kan tänka mig att det låter som är dessa gamla text-to-speech-sidor på nätet där man kunde skriva in en text och få den uppläst. Numera låter rösterna på dessa sidor ganska naturliga, men för några år sen så lätdemsåhär. Degjordeingapausermellanordenochhadesammatonfallhelatiden.
extraterrestrial
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2010-06-19

Inläggav Inger » 2010-06-21 18:44:49

Jag känner några aspergare som talar väldigt stelt och monotont, på gränsen till robotaktigt (som extraterrestial antyder här ovan), alltså utan melodi och variation i rösten.

Men bara några få, de flesta jag träffat talar på samma sätt som alla andra.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2010-06-21 19:19:52

Jodå, det finns några aspisar som pratar väldigt monotont (och det är tröttande att lyssna på), inga betoningar på ord och samma relativt höga röst hela tiden!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Firkraag » 2010-06-21 21:22:02

Miche skrev:Jodå, det finns några aspisar som pratar väldigt monotont (och det är tröttande att lyssna på), inga betoningar på ord och samma relativt höga röst hela tiden!


under min utredning fick jag höra att jag hade väldigt monotont tal, även mitt ansikte saknar ansiktsuttryck när jag talar å inget kropps språk. detta var visserligen ingen nyhet, men hade inte fått det beskrivet som monotont innan.

hon sa att det ofta beror på långvariga depressioner också, och att det inte var direkt karaktäristiskt för asperger/autism..

dock så har jag en väldigt låg volym istället så det är åt helt andra hållet.. kan hålla med om att högljudda personer är jobbigt att lyssna på.. även om jag förmodligen inte är nån kanon å prata med heller..
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav matterik » 2010-06-21 21:27:33

Ja monoton. Mono = one, single, alone

Jag fick höra av arbetspsykologen att ett autistiskt drag är att höja rösten.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav keedo » 2010-06-21 23:04:45

Firkraag skrev:
Miche skrev:Jodå, det finns några aspisar som pratar väldigt monotont (och det är tröttande att lyssna på), inga betoningar på ord och samma relativt höga röst hela tiden!


under min utredning fick jag höra att jag hade väldigt monotont tal, även mitt ansikte saknar ansiktsuttryck när jag talar å inget kropps språk. detta var visserligen ingen nyhet, men hade inte fått det beskrivet som monotont innan.

hon sa att det ofta beror på långvariga depressioner också, och att det inte var direkt karaktäristiskt för asperger/autism..

dock så har jag en väldigt låg volym istället så det är åt helt andra hållet.. kan hålla med om att högljudda personer är jobbigt att lyssna på.. även om jag förmodligen inte är nån kanon å prata med heller..


Det var samma för mig, att jag talar i väldigt monoton röst och är helt "robotiserad" i både kropp och tal.
Men; enligt henne är det "typiskt asperger"
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav DIProgan » 2010-06-21 23:24:49

Talar väl något monotont men ser det mer härstammande från deppighet/obekvämhet etc. än någon reel AS egenskap.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav temporary21 » 2010-06-22 15:31:16

Jag tror inte att det nödvändigtvis har med nedstämdhet att göra. Det handlar snarare om att kroppsspråket och talet inte är lika automatiserat som hos NT, vilket gör att det kanske verkar aningen stelt i andras ögon.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in