AF hindrar mig till arbete just nu, ställd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Juddy » 2010-06-21 14:57:00

Jag jobbar inte längre, jag har inga lojala yrkesmässiga band med Försäkringskassans verksamhet längre. Antagandeinkomst är nåt helt annat än SGI. PGI gäller ålderspensioner.
dessutom var Försäkringskassan inte den enda myndigheten jag jobbade på.
Om du letar efter nån att ta ut din bitterhet över Försäkringskassan på så får du leta vidare. Jag var deras "kund" eller whatever under samma premisser som alla andra.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Mariette » 2010-06-21 15:18:20

Bror Duktig skrev:Det finns de som har gått från socialbidrag till garantiersättning från sjukersättningen. Så det ska gå.

Sjukersättningen baseras inte på SGI som sjukpenning gör, utan på PGI. Och om man får för låg sjukersättning, så fyller de upp till garantiersättningen.


Du har rätt. Sjukersättning baseras inte på SGI som sjukpenning gör men om du har sjukpenning (SGI) så tjänar FK på att omvandla din sjukpenning till sjukersättning om du går med på det. Är du tillräckligt sjuk så ska du gå med på det och FK står för den administrativa biten dvs de omvandlar din SGI till sjukersättning. Oavsett vilket belopp du har rätt till så tjänar FK på detta och håller sig bakom de riktlinjer de fått ifrån regeringen.

Men för att få sjukersättning utan SGI idag krävs ett Guds ingripande oavsett hur sjuk du är och oavestt hur många skattekronor du har betalat till det Svenska sjukförsäkringssystemet innan du blev sjuk och nollplacerad.

Frågan som kan ställas är varför FK slänger ut människor som tidigare har betalat skatt till försäkringssystemet och kallar dessa för fuskare och får medhåll från regering, riksdag och media?

Ingen kan bli eller vara fuskare i ett sunt samhälle. I ett sunt samhälle behöver ingen fuska. Var finns alla fuskare som man ska sätta åt?

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-21 15:22:02

Juddy skrev:Jag jobbar inte längre, jag har inga lojala yrkesmässiga band med Försäkringskassans verksamhet längre. Antagandeinkomst är nåt helt annat än SGI. PGI gäller ålderspensioner.
dessutom var Försäkringskassan inte den enda myndigheten jag jobbade på.
Om du letar efter nån att ta ut din bitterhet över Försäkringskassan på så får du leta vidare. Jag var deras "kund" eller whatever under samma premisser som alla andra.

Jag tar inte ut något över dig. I så fall missuppfattade du mig helt. Jag skrev bara rakt ut. Jag har inte på något sätt uppfattad dig som någon jag har något emot eller vill ta ut något över.

Det du har skrivit tidigare har inte på något sätt antytt att du skulle vara liknande de myndighetspersoner jag har retat mig på.

Hoppas att du inte tror att det är så.

Om PGI, så var det vad de sade till mig. Antagandeinkomsten grundas på något, och det är på den pensionsgrundande inkomsten enligt de som var över handläggaren. PGI = det du faktiskt tjänar, lön, sjukpenning, a-kassa eller whatever. Oavsett vilket, så ska PGI vara detsamma som "det man faktiskt tjänar", så summan bör vara densamma.

Regler för de som inte bott i Sverige hela tiden är inget jag har någon som helst koll på dock.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-21 15:35:11

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... 004_09.pdf
För beräkningen av en antagandeinkomst används den försäkrades årliga förvärvsinkomst och därmed jämförliga inkomster under ramtiden. Sådana inkomster kallas bruttoårsinkomster. Med bruttoårsinkomst avses summan av

* Pensionsgrundande inkomst (PGI) enligt kap. LIP med tillägg för debiterande av allmänna pensionsavgifter för respektive år

* Pensionsgrundande belopp (PGB) som tillgodoräknats vid sjukersättning och aktivitetsersättning samt

* PGB som tillgodoräknats vid förtidspension

Har man inte haft tidigare sjukersättning eller förtidspension, enbart det som står i första punkten, det som gällde mig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2010-06-21 16:18:29

Mariette skrev:Frågan som kan ställas är varför FK slänger ut människor som tidigare har betalat skatt till försäkringssystemet och kallar dessa för fuskare och får medhåll från regering, riksdag och media?
Minns att det pratades från alliansen om "alla fuskare" och så kollade man på fusket med vab-dagar.
Nästintill inget fusk hittades, men innan var det tal om att det skulle vara jättestort, siffror uppåt 20% nämdes.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Mariette » 2010-06-21 16:25:01

Juddy skrev:Jag var jurist på nämnda myndighet ett tag så jag har sett exempel på hur människor får mycket lite eller inget alls. De kan å andra sidan få pension från de länder där de har haft ett arbetsliv, om så nu är fallet. Oftast är det för att deras försäkringsår är för få.
I övrigt så beräknas sjukersättning på samma sätt oavsett om du har haft sjukpenning eller ingen sjukpenning utifrån det som kallas antagandeinkomst. Ersättningen är 64 procent av antagandeinkomsten.


Var du jurist på Försäkringskassan eller någon annan myndighet? Berätta gärna hur det går ihop med det Svenska sjukförsäkringssystemet som alla medborgare har betalat mycket eller lite till kontra pension (ej pension) från hemländer. Vore intressant att få veta hur andra länder har löst detta problem med Sveriges skattebetalare och om myndigheter överhuvudtaget kan kolla upp eventuella pensioner (pensionspoäng som FK ska ta hänsyn till) i andra länder.

Var fick du ditt intyg om att du inte står till arbetsmarknadens förfogande och numera har beviljats överlevnad på grund av diagnoser? Var det dina arbetskamrater som tyckte synd om dig, eller hur har du lyckats bli befriad från samhället?

Ta inte illa vid dig, jag bara undrar.

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Juddy » 2010-06-21 16:53:08

Mariette skrev:
Bror Duktig skrev:Det finns de som har gått från socialbidrag till garantiersättning från sjukersättningen. Så det ska gå.

Sjukersättningen baseras inte på SGI som sjukpenning gör, utan på PGI. Och om man får för låg sjukersättning, så fyller de upp till garantiersättningen.


Du har rätt. Sjukersättning baseras inte på SGI som sjukpenning gör men om du har sjukpenning (SGI) så tjänar FK på att omvandla din sjukpenning till sjukersättning om du går med på det. Är du tillräckligt sjuk så ska du gå med på det och FK står för den administrativa biten dvs de omvandlar din SGI till sjukersättning. Oavsett vilket belopp du har rätt till så tjänar FK på detta och håller sig bakom de riktlinjer de fått ifrån regeringen.

Men för att få sjukersättning utan SGI idag krävs ett Guds ingripande oavsett hur sjuk du är och oavestt hur många skattekronor du har betalat till det Svenska sjukförsäkringssystemet innan du blev sjuk och nollplacerad.

Frågan som kan ställas är varför FK slänger ut människor som tidigare har betalat skatt till försäkringssystemet och kallar dessa för fuskare och får medhåll från regering, riksdag och media?

Ingen kan bli eller vara fuskare i ett sunt samhälle. I ett sunt samhälle behöver ingen fuska. Var finns alla fuskare som man ska sätta åt? Mariette


Försäkringskassan omvandlar inte längre sjukpenning till sjukersättning. Numera ansöker du själv om sjukersättning och den finns bara i en form, den stadigvarande. Den tidsbegränsade, det som kallades sjukbidrag, försvann i juli 2008.
Numera omfattas du av förlängd sjukpenning efter ett år eller så blir du utförsäkrad.


Mariette skrev: Var fick du ditt intyg om att du inte står till arbetsmarknadens förfogande och numera har beviljats överlevnad på grund av diagnoser? Var det dina arbetskamrater som tyckte synd om dig, eller hur har du lyckats bli befriad från samhället?


Du, det finns en gräns för vad man får insinuera och du passerade den just.
Personligt eller inte och för din nyfikenhets skull, du tar några steg över gränsen. FYI, Asperger är inte min enda diagnos och nej, jag har vandrat samma väg genom systemet som alla andra med rehabinsatser och vem ska göra vad, och vem ska för all del inte göra vad. Jag har en hel del att säga om vad och hur systemet slår ut människor som inte behöver slås ut. Det verkar onödigt att gå in på det just nu.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Mariette » 2010-06-21 17:17:39

nano skrev:
Mariette skrev:Frågan som kan ställas är varför FK slänger ut människor som tidigare har betalat skatt till försäkringssystemet och kallar dessa för fuskare och får medhåll från regering, riksdag och media?
Minns att det pratades från alliansen om "alla fuskare" och så kollade man på fusket med vab-dagar.
Nästintill inget fusk hittades, men innan var det tal om att det skulle vara jättestort, siffror uppåt 20% nämdes.


Fusket består av att människor som inte har betalat en enda skattekrona till Sverige men trots det har rätt att söka alla bidrag som finns och får dem beviljade. Dagligen anländer flera hundra personer till lilla Sverige som ska bli försörjda. Ingen vill väl vara rasist även om man råkar arbeta på FK, AF eller socialtjänsten. Myndigheterna och handläggarna vill inte bli kallade rasister och därför beviljar de en eventuellt vilande sjukersättning som faller ut när personen i fråga har varit här tillräckligt länge.

Andra förmåner beviljas direkt.

Värnandet om mångkulturen har skrivits in i grundlagen nu trots att ingen vet vad det innebär och de som vet har förstått att de kommer att få betala för den. De klassas som rasister (om de opponerar sig) av de som fortfarande kan gå runt med villa,volvo,vovve etc.

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav mnordgren » 2010-06-22 13:15:05

[mod]mnordgren:

Se till att hålla er till ämnet för tråden. Integrationsfrågor kan ni diskutera någon annanstans.
[/mod]
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav svempus » 2010-06-27 2:10:01

f..n va jag känner igen mig i de ni skriver. har vart inskriven på af i snart ett halvår och jag tordde ja att man skulle få komma in på jobbgarantin för unga efter tre månader. men döm av min förvåning så sa min handläggare på af att de var soc som skulle kontakta honom om de. senare har det kommit fram att min handlägare på af har ringt till min hadläggare på soc och sagt att hon skulle fixa ett jobb till mig. trodde att de var af som skulle hjälpa folk till arbete.och inte får man nått bra svar när man ringer till dom heller bara får veta att de är nån som ska lämna ett svar som dom inte har fått än.men jag hoppas att jag kommer in på ett projekt som heter satsa i örebro det är som jobbgarantin fast dom jobbar bara mot aspergare.får se av min handläggare på af säger under nästa vecka hon skulle återkomma då...bjuder på eve stavfel och liknade...
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Inläggav matterik » 2010-06-27 8:28:54

Jag har fått intryck av AF att de inte tar det ansvaret, dvs att fixa jobb till folk.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Juddy » 2010-06-27 8:58:27

matterik skrev:Jag har fått intryck av AF att de inte tar det ansvaret, dvs att fixa jobb till folk.


Alla jobb jag har haft, från sommarjobben när jag pluggade till när jag fick mina fasta jobb, har jag fått utifrån egna initiativ. Aldrig med hjälp av AF. Om det finns människor som HAR fått jobb med hjälp av AF så grattis. Å andra sidan hade jag aldrig upplevt arbetslöshet förrän min sista arbetsgivare omorganiserade och gjorde sig av med de svagaste i organisationen. Jag var sjukskriven och ja, jag åkte. Rätt fult gjort och man blir rätt avtänd av sånt.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in