AF hindrar mig till arbete just nu, ställd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav matterik » 2010-06-18 12:44:03

Jag inbillar mig att annars så kan AF uppfatta det som om man har ett psykiskt funktionshinder som till exempel paranoiditet. Detta tror jag inte att man slipper jobba om man har utan då kanske man ska ha behandling i form av arbetsträning. Kan vara så att de ser en som arbetsskygg.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-18 12:51:18

Enligt FK's hemsida, så måste t.ex. vid studier alltid hela sjukersättning läggas vilande. Hur det är med jobb står inte klart och tydligt.

Intressant för det som diskuteras, http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning från
Vem kan få sjukersättning?

För att få sjukersättning ska du vara 30–64 år.

Din arbetsförmåga ska stadigvarande vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.

Du kan själv ansöka om sjukersättning, eller så kan vi besluta att byta ut din sjukpenning mot sjukersättning.

Ovanstående är viktigt då läkaren utformar intyg.

Från regeringens hemsida (längre citat än innan) http://www.sweden.gov.se/sb/d/10197/a/97270#item97270:
Varför gäller reglerna om att arbeta eller studera med sjukersättning enbart de 430 000 personer som fått sjukersättning före 1 juli 2008?

Genom de nya reglerna skapas ett sjukersättningssystem i två delar. Den ena delen omfattar personer som beviljats sjukersättning enligt de nya striktare reglerna från 1 juli 2008. Den andra delen omfattar de personer som har beviljats sjukersättning enligt de tidigare gällande reglerna. De som kommer att omfattas av de generösare reglerna har inte tidigare fått det stöd som de skulle ha behövt för att komma tillbaka till arbete från en längre sjukskrivning. Resultatet har blivit att ett stort antal människor har fastnat i utanförskap. Genom de nya reglerna ges denna grupp människor bättre förutsättningar för tillvaratagande av arbetsförmågan. Sjukersättningen kommer framöver endast att beviljas för personer vars arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt och som således inte bedöms kunna återgå till arbetslivet.

Observera att uttrycket "nya regler" används på två sätt. Dels som nya regler för hur sjukersättning beviljas, från 1/7 2008 och dels som "nya regler som låter de med sjukersättning beslutad före 1/7 2008 arbeta".

Och att "stadigvarande" innebär att det ska garanteras att personen inte på något sätt kan återfå arbetsförmåga under resten av sitt liv.

För de med sjukersättning beslutad före 1/7 2008 är dessa nya regler för att testa arbete m.m. t.o.m. bättre än förr.

Det är inte lätt nu för sjuka och handikappade. Oavsett vad man tycker privat eller vad man i teorin har rätt till. Viktigt att få en bra läkarkontakt där läkaren skriver läkarintyget på "rätt sätt", alltså det sätt som ger sjukersättning om man behöver det.

Handläggarnas utrymme för undantag och handlägga efter eget skön är mer begränsat än tidigare. Klarare och striktare regler = tjänstefel att handlägga på annat sätt.

Vid aktivitetsersättning, vilket är det som gäller för personer under 30 år, fungerar det inte lika strikt och gäller andra regler för vissa saker men inte alla.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-18 13:08:58

matterik skrev:
nano skrev:Mariette:
Läste något om intyg från andra instanser typ någon psykolog eller psykiater om vad du behöver mer eller mindre tvingar soc att betala det du behöver :)
Fast det kräver iofs att psykologen eller pykiatern håller med att du behöver vissa saker.
Kanske läkare funkar lika bra.

Matterik:
Man får väl ändå försöka så gott man kan, inte med flit gå in för att inte klara av det hela.
Men går det inte så går det inte.


Jovisst ska man försöka så gått man kan. Jag menar bara att om man helt enkelt inte dyker upp på praktiken så har de underlag för att man inte vill jobba och det är bättre om man ger dem möjlighet att själva se att det finns något funktionshinder på praktiken så att de förstår dilemmat. Det finns mänskliga människor även på arbetsförmedlingen.

Nej det är säkert inte så bra att bara inte dyka upp. Jag vet inte hur det brukar fungera, men om man står i kö för utredning av AS, så borde det väl tas hänsyn till? Jag vet att vissa har blivit oerhört hårt behandlade av AF under praktiker/insatser, att de i princip inte kan klaga på något eller förklara orsaker (som ostyrkt AS eller sjukdom) utan att anses som arbetsovilliga eller "vägrar insatsen" och utförsäkras.

Man är i ett utsatt läge och tvingas spela med i de regler som gäller (eller de tolkningar som enskilda handläggare gör) eftersom man inte kan leva utan pengar. När man får diagnos och läkare så har man ett bättre läge. Och även om man inte får sjukersättning, så kan man bli "handikappkodad" på AF och då ställs mycket mindre krav.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav matterik » 2010-06-18 13:25:04

Jag blev handikappkodad på AF och efter det så behandlade de mig som skit och sedan så skulle de få ut mig på samhall, fast jag inte skulle få vara kvar där. Var ett rent helvete. De behandlar en som om man var omyndigförklarad. De satte ett psykiskt funktionshinder på mig. Jag sa upp det psykiska funktionshindret och de utförsäkrade mig när jag vägrade att lyfta.

Jag har varit helt utan ersättning sedan 22 april 2010. Nu ska jag få komma på praktik på måndag på ett kontorsjobb. De har ingen handikapp kod på mig vad jag vet men den som har jobbat med mig sa dom skulle jobba med folk som hade funktionshinder så jag vet inte faktiskt. Ingen aning.

Vad jag tyckte var otrevligt va att så fort de satte psykiskt funktionshinder på en så verkade möjligheten till ett kontorsjobb försvinna och istället handlade det om lyftjobb och parkjobb. Man blev mupp-förklarade och fick höra att man inte hade rätt att vara deprimerad till exempel. Man måste vara glad.

Folk som de gör de med brukar hamna på något SSRI och gå upp i vikt och sitta med något monotomt fysiskt arbete som att sortera stålbitar i påsar.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Noli » 2010-06-18 13:39:30

Jag hittade den länken till regeringens hemsida via en Facebookgrupp av en slump i går kväll.

Länken handlar om Arbete för alla:
http://www.regeringen.se/sb/d/13214/a/148230

Jag tänkte att det kan vara intressant för er som är intresserad av arbete och arbetsmarknad.

Till matterik, jag har också jobbat på Samhall fast det var på 1980 och 1990-talen men ändå att det inte heller var något bra ställe för mig.

Jag har hört att Samhall är mest inriktad numera på service och tjänster mest på städjobb och parkjobb.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Smokescreen » 2010-06-18 13:41:57

Hm. Jag själv har inte erfart något dåligt, vad jag vet. Än dock det har kännts som det har inte hänt något speciellt då jag har hållt kontakten med arbetsförmedlingen. Men idag så stack jag till hälsokraft och dem som jobbade där med nya ägaren, nämnde då min intresse att jobba där. Efter en kortare självbeskrivning och föreläsning om mina intressen angående hälsokost, så var nya ägaren definitivt intresserad.

Så det blir väl just praktik för mig.
Bara jag får tag på min handläggare så.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-18 13:43:06

matterik skrev:Jag blev handikappkodad på AF och efter det så behandlade de mig som skit och sedan så skulle de få ut mig på samhall, fast jag inte skulle få vara kvar där. Var ett rent helvete. De behandlar en som om man var omyndigförklarad. De satte ett psykiskt funktionshinder på mig. Jag sa upp det psykiska funktionshindret och de utförsäkrade mig när jag vägrade att lyfta.

Ok... låter ju inte alls bra.

Kanske är det bättre för aspergare om de är kodade efter att ha fått rätt diagnos? Kanske inte. Kanske är det olika i olika regioner. De personer jag känner som varit handikappkodade har det fungerat bra för. De har inte blivit så illa behandlade som du beskriver. Då har de tillhört samma område så det kanske säger mer om området.

Samhall verkar ju inte heller så bra nu för tiden.

Jag har varit helt utan ersättning sedan 22 april 2010. Nu ska jag få komma på praktik på måndag på ett kontorsjobb. De har ingen handikapp kod på mig vad jag vet men den som har jobbat med mig sa dom skulle jobba med folk som hade funktionshinder så jag vet inte faktiskt. Ingen aning.

Vad jag tyckte var otrevligt va att så fort de satte psykiskt funktionshinder på en så verkade möjligheten till ett kontorsjobb försvinna och istället handlade det om lyftjobb och parkjobb. Man blev mupp-förklarade och fick höra att man inte hade rätt att vara deprimerad till exempel. Man måste vara glad.

Inte individuell hjälp alls alltså. De jag talade med verkade få individuell hjälp så det ska ju kunna fungera.

Det kan ju hända att det skulle vara bättre att vara handikappkodad med AS-diagnos eftersom det är något helt annat än "psykiskt funktionshinder" i största allmänhet.

Fast de verkar ha dåliga kunskaper och nedsättande syn på handikappade om de beter sig som du beskriver.

Jag minns inte om du skrivit att du vill arbeta eller om du behöver sjukersättning, så jag vet inte om jag ska säga "lycka till" med praktiken eller ej.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Mariette » 2010-06-18 16:08:23

matterik skrev:
Mariette skrev:Jag har som jag kanske tidigare nämnt 100% nedsatt arbetsförmåga under livstid på den ordinarie arbetsmarknaden enligt läkarintyget med diagnoserna (bland annat Aspergers) från februari 2009. När det gäller anpassat arbete kan det eventuellt vara aktuellt framöver enligt intyget. Om jag inte kan bli erbjuden ett anpassat arbete där jag kan fungera så verkar det orimligt att de inte beviljar mig sjukersättning. Och då handlar det om arbete så att jag kan försörja mig utan socialbidrag och allt vad det innebär. Istället har socialtjänsthandläggaren nämnt praktik men då jag inte fungerar på den ordinarie arbetsmarknaden när det gäller arbete hur ska jag då fungera på en praktik på en vanlig arbetsplats. Eller tänker hon att jag ska praktisera på ett anpassat arbete med bibehållet socialbidrag?


Mitt förslag är att du går med på arbetsförmedlingens krav på praktik och sedan försöker bara komma till arbetsplatsen och visstas där. du behöver inte prata med dem men visstas där. försök alltså på så sätt visa att du inte klarar av jobbet genom att vara tillmötesgående. Då kommer de att ha underlag och inse att du inte klarar av jobbet och ge dig sjukersättning kanske. jag menar detta kan vara en metod. För om du bara letar efter rättigheter så tror de att du är ute efter att slippa jobba.


Jag funderar på att söka daglig verksamhet enligt LSS så jag slipper misslyckas på en praktikplats och slipper blanda in arbetsförmedlingen. Då kan man väl få habiliteringspeng på 41 kronor om dagen men frågan är om socialen kommer att räkna in det som en inkomst.

Är det någon som har erfarenhet av daglig verksamhet?

Mariette

Admin
Kortade in citeringen av Mariettes egen text.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Juddy » 2010-06-18 21:43:49

För att kunna lägga sjukersättning vilande så måste du ha haft den i minst ett år. Det gällde tidigare och det gäller nu.

Eftersom det nuförtiden är så svårt att få just sjukersättning sedan den tidsbegränsade varianten togs bort så hamnar ett alldeles för stort antal människor i ett vacuum. Man får ingen sjukpenning, antingen för att man inte bedöms uppfylla kraven för att vara sjukskriven eller inte har någon SGI och man är för "frisk" för att komma ifråga för stadigvarande sjukersättning. Alltså fastnar man i något av träskmarker bestående av arbetsförmedling, försäkringskassan och socialförvaltning.

Det tål att sägas om handikappersättning att du ska ha ett dagligt hjälpbehov om ca. 2 timmar och någon måste uttryckligen ge dig den hjälpen. Om du har boendestöd etc., så faller det bort, i handikappersättningssammanhang räknas det inte. Merkostnader är just merkostnader, överskjutande del av kostnader man får p g a funktionshinder.

Kan man inte få någon sjukersättning eller sjukpenning så finns det inte så mycket kvar än att ansöka om socialbidrag. Det är det man vill undvika i längden men hur ska man annars klara sig?

Min Asperger diagnostiserades för ett år sedan, då hade jag tampats med bipolär sjukdom som inte reagerar fullt ut på mediciner. Jag hade trampat igeom hela rehabdjungeln i flera år och var rätt trött på allt. Med den sammanlagda tyngden av bipolär sjukdom och Asperger så fick jag sjukersättning för två veckor sedan. En stor befrielse.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Mariette » 2010-06-20 8:19:16

Juddy skrev:Kan man inte få någon sjukersättning eller sjukpenning så finns det inte så mycket kvar än att ansöka om socialbidrag. Det är det man vill undvika i längden men hur ska man annars klara sig?

Min Asperger diagnostiserades för ett år sedan, då hade jag tampats med bipolär sjukdom som inte reagerar fullt ut på mediciner. Jag hade trampat igeom hela rehabdjungeln i flera år och var rätt trött på allt. Med den sammanlagda tyngden av bipolär sjukdom och Asperger så fick jag sjukersättning för två veckor sedan. En stor befrielse.


Vad är det för hjälp man måste var i behov av för att få handikapp ersättning?

Vad bestod rehab av för din del och hade du någon ersättning från FK under den tiden?

FK säger att jag inte är deras ansvar eftersom jag inte har någon ersättning därifrån men jag tillhör ju den allmänna sjukförsäkringen som alla vilka bor i och är medborgare i Sverige gör så någonstanns måste ju även jag vara deras ansvar.

Mariette

Admin
Kortade in den citerade texten.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Juddy » 2010-06-20 17:02:39

Mariette skrev:
Juddy skrev:Kan man inte få någon sjukersättning eller sjukpenning så finns det inte så mycket kvar än att ansöka om socialbidrag. Det är det man vill undvika i längden men hur ska man annars klara sig?

Min Asperger diagnostiserades för ett år sedan, då hade jag tampats med bipolär sjukdom som inte reagerar fullt ut på mediciner. Jag hade trampat igeom hela rehabdjungeln i flera år och var rätt trött på allt. Med den sammanlagda tyngden av bipolär sjukdom och Asperger så fick jag sjukersättning för två veckor sedan. En stor befrielse.


Vad är det för hjälp man måste var i behov av för att få handikapp ersättning?

Vad bestod rehab av för din del och hade du någon ersättning från FK under den tiden?

FK säger att jag inte är deras ansvar eftersom jag inte har någon ersättning därifrån men jag tillhör ju den allmänna sjukförsäkringen som alla vilka bor i och är medborgare i Sverige gör så någonstanns måste ju även jag vara deras ansvar.

Mariette



VÄNLIGEN NOTERA:
Bara för att jag skriver om det här så betyder inte det att jag håller med någondera instans eller myndighet. Jag jobbar som sagt inte längre och även när man jobbar så måste man sätta en gräns för där ens eget ansvar tar slut.

För handikappersättning så är det vanligast det som är ADL, det dagliga livet och det mest basala av det. Sköta personlig hygien, städa och sånt. det kan vara hjälp till kommunikation. Tvåtimmarsregeln ska tas med en nypa salt men den är en fingervisning. Om du får hemtjänst så får du, tror jag, räkna hemtjänstkostnaden som en merkostnad. Får du boendestöd så räknas det varken som merkostnad eller hjälp utan snarare hjälp till självhjälp. Merkostnad kan vara att du är ordinerad att hålla särskild kost (Cystisk fibros, olika mag- och tarmsjukdomar). Man räknar bort kostnaden för normal kost och vad som är kvar är en merkostnad.

Är man intresserad av handikappersättning är det bästa att kontakta Försäkringskassan för mer nformation.

Jag blev sjukskriven för svår klinisk depression vårvintern 2004. Var sjukskriven på heltid, vad deltidssjukskriven ett tag, sedan heltidssjukskriven, hade rehab-ersättning och jobbade deltid på min ordinarie arbetsplats och så höll vi på sådär i fyra år. Jag var en i kullen som fick tidsbegränsad sjukersättning 1 juli 2008, den skulle ha löpt ut nu. Reglerna började hårdna när jag fick den tidsbegränsade sjukersättningen. Jag är glad att jag hade tid på mig att läka ihop från de återkommande depressionerna jag hade något sånär även om jag alltid fick återfall.

Är du sjukskriven?

Admin
Kortade in ovanstående citat
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Mariette » 2010-06-20 17:16:43

Juddy skrev:Är du sjukskriven?


Ja, jag är sjukskriven och blev nollad hos FK 2006 eftersom jag missade att skriva in mig på Arbetsförmedlingen första dagen efter studier. Visste inte att man skulle göra det och gjorde det en vecka försent. Orkade inte överklaga när de nollställde min SGI eftersom jag var inne i två processer gällande min son med FK och socialtjänsten. Min son har också diagnos inom autismspektrat. Tydligen är man inte FK,s ansvar när man blivit nollad utan är i stället hänvisad till socialbidrag när man är sjukskriven som jag.

Mariette

Admin
Kortade in citatet.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Chrilleb » 2010-06-20 18:22:56

Hej !


Imorgon och nästa blir spännande att höra vad min Arbetsförmedlare kommit fram till, jag behöver och måste vara sysselsatt för min goda hälsas skull. Har sagt att jag söker ju arbete iallafall för jag tycker dels om datorer, och vill tjäna pengar till bröda-födan igen.


Mvh Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Chrilleb » 2010-06-20 18:23:42

Rättelse: "Imorgon och nästa vecka" skulle det stå.



Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Juddy » 2010-06-20 18:47:12

Mariette skrev:
Juddy skrev:Är du sjukskriven?


Ja, jag är sjukskriven och blev nollad hos FK 2006 eftersom jag missade att skriva in mig på Arbetsförmedlingen första dagen efter studier. Visste inte att man skulle göra det och gjorde det en vecka försent. Orkade inte överklaga när de nollställde min SGI eftersom jag var inne i två processer gällande min son med FK och socialtjänsten. Min son har också diagnos inom autismspektrat. Tydligen är man inte FK,s ansvar när man blivit nollad utan är i stället hänvisad till socialbidrag när man är sjukskriven som jag.

Mariette


Om de menar rent ekonomiskt så ja, du har ingen SGI och därmed kan du ha rätt till sjukpenning men får ingen för du har ingen SGI.
I övrigt bör du ha rätt till samma "hjälp" som alla andra.

Admin
Kortade in citatet.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Juddy » 2010-06-20 18:47:44

Chrilleb skrev:Rättelse: "Imorgon och nästa vecka" skulle det stå.



Mvh
Christer


Lycka till Chrille!
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav matterik » 2010-06-20 22:20:31

Mariette skrev:
Juddy skrev:
Mariette skrev:
Juddy skrev:För att kunna lägga sjukersättning vilande så måste du ha haft den i minst ett år. Det gällde tidigare och det gäller nu.

Eftersom det nuförtiden är så svårt att få just sjukersättning sedan den tidsbegränsade varianten togs bort så hamnar ett alldeles för stort antal människor i ett vacuum. Man får ingen sjukpenning, antingen för att man inte bedöms uppfylla kraven för att vara sjukskriven eller inte har någon SGI och man är för "frisk" för att komma ifråga för stadigvarande sjukersättning. Alltså fastnar man i något av träskmarker bestående av arbetsförmedling, försäkringskassan och socialförvaltning.

...

Kan man inte få någon sjukersättning eller sjukpenning så finns det inte så mycket kvar än att ansöka om socialbidrag. Det är det man vill undvika i längden men hur ska man annars klara sig?

Min Asperger diagnostiserades för ett år sedan, då hade jag tampats med bipolär sjukdom som inte reagerar fullt ut på mediciner. Jag hade trampat igeom hela rehabdjungeln i flera år och var rätt trött på allt. Med den sammanlagda tyngden av bipolär sjukdom och Asperger så fick jag sjukersättning för två veckor sedan. En stor befrielse.


Vad är det för hjälp man måste var i behov av för att få handikapp ersättning?

Vad bestod rehab av för din del och hade du någon ersättning från FK under den tiden?

FK säger att jag inte är deras ansvar eftersom jag inte har någon ersättning därifrån men jag tillhör ju den allmänna sjukförsäkringen som alla vilka bor i och är medborgare i Sverige gör så någonstanns måste ju även jag vara deras ansvar.

Mariette



VÄNLIGEN NOTERA:
Bara för att jag skriver om det här så betyder inte det att jag håller med någondera instans eller myndighet. Jag jobbar som sagt inte längre och även när man jobbar så måste man sätta en gräns för där ens eget ansvar tar slut.

...

Jag blev sjukskriven för svår klinisk depression vårvintern 2004. Var sjukskriven på heltid, vad deltidssjukskriven ett tag, sedan heltidssjukskriven, hade rehab-ersättning och jobbade deltid på min ordinarie arbetsplats och så höll vi på sådär i fyra år. Jag var en i kullen som fick tidsbegränsad sjukersättning 1 juli 2008, den skulle ha löpt ut nu. Reglerna började hårdna när jag fick den tidsbegränsade sjukersättningen. Jag är glad att jag hade tid på mig att läka ihop från de återkommande depressionerna jag hade något sånär även om jag alltid fick återfall.

Är du sjukskriven?


Ja, jag är sjukskriven och blev nollad hos FK 2006 eftersom jag missade att skriva in mig på Arbetsförmedlingen första dagen efter studier. Visste inte att man skulle göra det och gjorde det en vecka försent. Orkade inte överklaga när de nollställde min SGI eftersom jag var inne i två processer gällande min son med FK och socialtjänsten. Min son har också diagnos inom autismspektrat. Tydligen är man inte FK,s ansvar när man blivit nollad utan är i stället hänvisad till socialbidrag när man är sjukskriven som jag.

Mariette


Tror att man ändå kan få sjukersättning om de bedömer att man är berättigad till det, trots att SGI är nollad. Så har jag förstått det i varje fall. Men jag kanske har fel. Jag trodde att det var så. Vad händer med alla dessa som får nollad SGI. De måste ju ändå till exempel kunna få en sjukpension etc.

Admin
Kortade in citatet.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Juddy » 2010-06-20 22:52:30

matterik skrev: Tror att man ändå kan få sjukersättning om de bedömer att man är berättigad till det, trots att SGI är nollad. Så har jag förstått det i varje fall. Men jag kanske har fel. Jag trodde att det var så. Vad händer med alla dessa som får nollad SGI. De måste ju ändå till exempel kunna få en sjukpension etc.


Du kan bli beviljad sjukersättning och inte få ut en krona om du t ex levt för kort tid i riket m.m.

Sjukersättning i övriga fall beräknas enligt ett antal kriterier som jag inte vet så mycket om, men det finns garantiersättning per år. Det får man om man har haft ingen eller mycket låg inkomst.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Mariette » 2010-06-21 7:10:30

Juddy skrev:
Mariette skrev:
Juddy skrev:
Mariette skrev:FK säger att jag inte är deras ansvar eftersom jag inte har någon ersättning därifrån men jag tillhör ju den allmänna sjukförsäkringen som alla vilka bor i och är medborgare i Sverige gör så någonstanns måste ju även jag vara deras ansvar.



VÄNLIGEN NOTERA:
Bara för att jag skriver om det här så betyder inte det att jag håller med någondera instans eller myndighet. Jag jobbar som sagt inte längre och även när man jobbar så måste man sätta en gräns för där ens eget ansvar tar slut.
...

Är du sjukskriven?


Ja, jag är sjukskriven och blev nollad hos FK 2006 eftersom jag missade att skriva in mig på Arbetsförmedlingen första dagen efter studier. Visste inte att man skulle göra det och gjorde det en vecka försent. Orkade inte överklaga när de nollställde min SGI eftersom jag var inne i två processer gällande min son med FK och socialtjänsten. Min son har också diagnos inom autismspektrat. Tydligen är man inte FK,s ansvar när man blivit nollad utan är i stället hänvisad till socialbidrag när man är sjukskriven som jag.

Mariette


Om de menar rent ekonomiskt så ja, du har ingen SGI och därmed kan du ha rätt till sjukpenning men får ingen för du har ingen SGI.
I övrigt bör du ha rätt till samma "hjälp" som alla andra.


Du har rätt. Alla som är sjukskrivna är egentligen FK,s ansvar oavsett SGI (lagen om den allmänna sjukförsäkringen) och inte socialtjänstens eller arbetsförmedlingens. Det påpekade jag under mitt första LSS möte (individuell plan) då en representant från FK var med förutom LSS handläggaren, kuratorn på habiliteringen och socialtjänsthandläggaren. FK handläggaren menade att eftersom jag inte har någon ersättning från dem så kommer ingen från FK närvara på mötena i fortsättningen (då jag ej är deras ansvar) och ingen av de andra (trots att de borde veta vad som gäller) tycktes reagera över det hon sa. Idag skickas tyvärr sjukskrivna utan SGI till socialtjänsten och riskerar att bli ännu sjukare med tanke på den förnedring, uppgivenhet och stress det innebär.
Socialtjänsten och AF borde reagera men de verkar ha ingått någon slags överenskommelse med FK.

Mariette

Admin
Kortade in citatet.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2010-06-21 7:20:42

matterik skrev:Tror att man ändå kan få sjukersättning om de bedömer att man är berättigad till det, trots att SGI är nollad. Så har jag förstått det i varje fall. Men jag kanske har fel. Jag trodde att det var så. Vad händer med alla dessa som får nollad SGI. De måste ju ändå till exempel kunna få en sjukpension etc.


Det går att få sjukersättning men det är svårare om man saknar SGI som jag har förstått det. Har du sjukpenning det vill säga SGI så kan FK omvandla sjukpenningen till sjukersättning och på så sätt minska sina kostnader. Den som får sjukersättning istället för sjukpenning får efter det ett lägre belopp och det tjänar FK på.

Mariette

Admin
Kortade in citatet.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2010-06-21 7:37:32

Juddy skrev:
matterik skrev: Tror att man ändå kan få sjukersättning om de bedömer att man är berättigad till det, trots att SGI är nollad. Så har jag förstått det i varje fall. Men jag kanske har fel. Jag trodde att det var så. Vad händer med alla dessa som får nollad SGI. De måste ju ändå till exempel kunna få en sjukpension etc.


Du kan bli beviljad sjukersättning och inte få ut en krona om du t ex levt för kort tid i riket m.m.

Sjukersättning i övriga fall beräknas enligt ett antal kriterier som jag inte vet så mycket om, men det finns garantiersättning per år. Det får man om man har haft ingen eller mycket låg inkomst.


Du måste vara bosatt i Sverige samt Svensk medborgare för att ingå i den allmänna sjukförsäkringen. Logiskt sett är det först då det går att ta del av sjukförsäkringssystemet tex ansöka om sjukersättning. Men eftersom all form av logik, vett och sans saknas hos myndigheter,lagstiftare och politiker i detta arma land skulle det inte förvåna mig om du har rätt.

Att det kanske går att låta den beviljade sjukersättningen ligga och vänta tills att personen har varit tillräckligt länge i riket.

Vad har du fått det ifrån att det går att få sjukersättning utan att att få ut en krona om du levt för kort tid i riket?

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-21 7:45:19

Det finns de som har gått från socialbidrag till garantiersättning från sjukersättningen. Så det ska gå.

Sjukersättningen baseras inte på SGI som sjukpenning gör, utan på PGI. Och om man får för låg sjukersättning, så fyller de upp till garantiersättningen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Juddy » 2010-06-21 14:05:16

Jag var jurist på nämnda myndighet ett tag så jag har sett exempel på hur människor får mycket lite eller inget alls. De kan å andra sidan få pension från de länder där de har haft ett arbetsliv, om så nu är fallet. Oftast är det för att deras försäkringsår är för få.
I övrigt så beräknas sjukersättning på samma sätt oavsett om du har haft sjukpenning eller ingen sjukpenning utifrån det som kallas antagandeinkomst. Ersättningen är 64 procent av antagandeinkomsten.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-21 14:45:50

Juddy skrev:Jag var jurist på nämnda myndighet ett tag så jag har sett exempel på hur människor får mycket lite eller inget alls. De kan å andra sidan få pension från de länder där de har haft ett arbetsliv, om så nu är fallet. Oftast är det för att deras försäkringsår är för få.
I övrigt så beräknas sjukersättning på samma sätt oavsett om du har haft sjukpenning eller ingen sjukpenning utifrån det som kallas antagandeinkomst. Ersättningen är 64 procent av antagandeinkomten.

Ja, och den baseras ju på (då jag fick) de tre bästa åren av de senaste åtta. Och då på deras PGI, inte SGI under de åren.

Det var bara det att de senaste 8 åren hade jag varit sjukskriven mesta tiden, haft a-kassa, gjorde kunskapslyftet (a-kasseersättningsnivå), haft två år helt utan inkomst strax innan sjukersättningen (överhoppningsbara år där jag gjorde en smart sak om jag inte hade behövt sjukersättning).

Så jag fick 64 % av detta, alltså mindre än jag skulle ha fått om jag hade struntat i de smarta överhoppningsbara åren, och klart mindre än 64 % av SGI som flera personer på FK sade att antagandeinkomsten baserades på.

Innan jag sökte sjukersättning, sade alltså FK på direkta frågor att den var på ungefär 64 % av SGI. I själva verket var det alltså flera tusen mindre än den summa det blev. De sade också att om man fick mindre pengar än som sjukskriven, så skulle man få ersättning upp till den nivån. Det är det många som fått höra. Men det stämmer ju inte, det är bidrag till garantinivån på sjukersättningen man får (+ för hyra om man inte har en maka/make med bättre ekonomi). Något helt annat alltså.

Att verkligen försöka komma ut på arbetsmarknaden = ekonomiskt straff om det inte går. Jag skulle gett upp direkt. Behöver jag säga att jag är väldigt bitter?

Överhoppningsbara åren gjorde att jag inte fick AFA-ersättning på 3 500 per månad. FK fattade ingenting och hade rått till detta, men AFA har ju inget med dem att göra och hade regeln att man utnyttjade man överhoppningsbart år, så "låg man på soffan" som de sade - man måste ha jobb, a-kassa eller TA UT föräldrapenning. Synd att FK ändå säger att överhoppningsbara år gäller i alla sammanhang. Folk tror ju på det då. En sjukskriven person som får barn ska INTE, ABSOLUT INTE utnyttja överhoppningsbara år. Då ryker AFA direkt.

Jag undrar när FK och andra myndigheter ska börja behöva stå till svars för det de säger.

(Jag fick från a-kassan rådet att "inte betala bara, det är bästa sättet att gå ur a-kassan" och sedan fick jag straffavgiften på närmare 1000 kr, medan a-kassan bara sade att "det kan inte de styra över". Jag tycker att de banne mig skulle stå för den information de ger.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in