Hjälpsamt dataprogram?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälpsamt dataprogram?

Inläggav guilliotine » 2010-06-20 15:19:45

Jag har märkt att de flesta av mina problem i vardagen bottnar i att jag verkligen inte kan lämna datorn. Det blir "bara kolla en grej till" om och om igen tills hela dagen har gått.

Så jag undrar om någon känner till något trevligt program som man kan ställa in att stänga av datorn efter en viss tid, alternativt bara göra den allmänt värdelös, t.ex. stänga av nätet eller liknande. Om man kan se till att den lämnar meddelanden också vore det toppen, t.ex. "Gå och gymma nu, pucko!" *stänger av sig*.. Eller ja, ni fattar. Ett allmänt aspigt program, alltså.

Tar gärna emot tips på andra program och liknande som kan hjälpa en stackars aspie i vardagen.

Om det är gratis eller "gratis" så vore det ännu bättre. =D

[mod]mnordgren:

Flyttade tråden.[/mod]
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-20 15:21:01

Vanlig hederlig självdisciplin kanske är värt att prova?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav guilliotine » 2010-06-20 15:24:41

Jag har all diciplin i världen när jag väl börjat göra något, men det är att faktiskt komma dit som är problemet. Jag behöver bara en liten knuff för att sätta igång, typ att min dator dör eller liknande. Men hey, fantastiskt tips, tack! *tummen upp*
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav jorand » 2010-06-20 15:31:50

Har inget tips, men känner igen problematiken alltför väl.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Hjälpsamt dataprogram?

Inläggav Le_inimitable » 2010-06-20 15:58:46

guilliotine skrev:... t.ex. stänga av nätet eller liknande.
En timer till strömförsörjningen för fiberconvertern/switchen/liknande kanske?
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Inger » 2010-06-20 17:44:46

Datorer brukar inte må så bra av att bara bli avstängda hux flux. Man kan göra det ett antal gånger men så gör man det en gång för mycket och sedan vägrar den funka.

Borde dock finnas timer-program som larmar och påminner en på tider man ställt in själv. Hade inte Barracuber en tråd om liknande program?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav guilliotine » 2010-06-20 17:51:18

Neh, det är därför jag främst vill ha ett program som stänger av datorn "korrekt" än att köra med timer till strömförsörjningen. Nackdelen med timern är också att jag inte vill stänga av datorn samma tid var dag, utan kunna enkelt ställa in att stänga av om en halvtimme och så.

Men som sagt behöver datorn inte stängas av, det funkar ju också om typ skärmen blir svart i X antal minuter, etc etc. Ska fortsätta leta själv sen så fort download.com funkar för mig igen.. =)
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav Firkraag » 2010-06-20 17:54:50

vad har du för windows? jag vet att windows 7 har parental controls, möjligtvis även windows vista. bara ta in nån familjemedlem eller kompis som sätter lösenordet åt dig och rätt inställningar :P

You can use Parental Controls to help manage how your children use the computer. For example, you can set limits on the hours that your children can use the computer, the types of games they can play, and the programs they can run.

When Parental Controls blocks access to a game or program, a notification is displayed that the program has been blocked. Your child can click a link in the notification to request permission for access to that game or program. You can allow access by entering your account information.

To set up Parental Controls for your child, you'll need your own administrator user account. Before you get started, make sure each child that you want to set up Parental Controls for has a standard user account. Parental Controls can be applied only to standard user accounts. For more information about user accounts and setting them up, see What is a user account?

In addition to the controls that Windows provides, you can install additional controls, such as web filtering and activity reporting, from a separate service provider. For more information, see How can I add additional Parental Controls?
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav Lakrits » 2010-06-20 18:02:19

Fyra programprojekt på Sourceforge:

Daxtar's Shutdown Timer

E3MC Windows Shutdown Timer

Scheduled Shutdown

Simple Shutdown Scheduler

Jag vet inte om de fortfarande uppdateras eller hur de fungerar, det får du ta reda på på egen hand. Men alla är helt gratis och virusfria.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav nano » 2010-06-21 11:45:01

Jag hade ett program förut som hette "switch off" för de tillfällen jag satt med modem o tankade hem något o ville stänga av vid ett visst klockslag eller efter en viss tid.
Säkert 10 år sedan men det fungerade utmärkt, hoppas det finns kvar :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav barracuber » 2010-06-21 14:05:27

Inger skrev:Datorer brukar inte må så bra av att bara bli avstängda hux flux. Man kan göra det ett antal gånger men så gör man det en gång för mycket och sedan vägrar den funka.

Borde dock finnas timer-program som larmar och påminner en på tider man ställt in själv. Hade inte Barracuber en tråd om liknande program?


Denna kanske men jag vet inte om det är något att ha.

http://www.aspergerforum.se/minska-dato ... tml#259821

UPDATE:

<a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/smidig-aggklocka-direkt-i-webblasaren-t8820.html">Smidig äggklocka direkt i webbläsaren</a>
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in