Kommateringsfel/brist på kommatering

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-19 19:42:14

Jag smådör varje dag; särskrivningarna har blivit helt legio och syns överallt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2010-06-19 19:47:41

Här är ett praktexempel på misslyckad kommatering ur dagens DN:

En 21-årig klottrare har dömts till tre månaders fängelse efter att ha taggat bilar, fönster, dörrar och, väggar Lysekil, skriver Bohusläningen.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/klottrare-fick-tre-manaders-fangelse-1.1124907
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav TK » 2010-06-19 19:48:56

alfapetsmamma skrev:På tal om språk så smådog jag inombords idag när jag såg en reklamaffisch där det stod Vart ser du på fotboll?


Men det saknades kanske just ett komma - plus några punkter.

"Vart ..., ser du på fotboll?"
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Musicus » 2010-06-21 8:47:58

Förr satte man komma framför alla bisatser, vilket man fortfarande gör på tyska. Jag tror att det är därför Selma Lagerlöfs texter kan verka "upphackade". Själv lägger jag dock inte märke till detta när jag väl kommit in i handlingen.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Inläggav weasley » 2010-06-21 11:27:29

Lade till några kommateringsinlägg i början av tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Alien » 2010-06-21 23:04:46

Ja, jag irriterar mig på för få komman. Alltså när det blir oklart pga bristande kommatering, el att meningarna blir långa och andfådda.

Det är inte bara att folk kommaterar mindre än förut, vilket skulle kunna vara bra, utan att de inte kommaterar alls, vilket är dåligt.

Pauskommatering och grammatisk kommatering kan ibland sammanfalla. I vilket fall borde pauskommatering vara lättare, eftersom det bara är att sätta in komma, där man skulle gjort en paus, om man sagt samma sak muntligt. Å andra sidan är det stor skillnad på skrivet och talat språk. Jag fick lära mig att alltid kommatera mellan olika huvudsatser och mellan huvudsats och bisats. Men jag läste någonstans att i talspråk förekommer öht inte bisatser; vi staplar i stället huvudsatser på varandra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav HGJ » 2010-06-22 7:35:10

Kvasir skrev:Läs gärna Svenska Akademiens Språklära, som har en modern deskriptiv syn på grammatiken. Den s.k. skolgrammatiken raljerar de över och anser bör bekämpas. De har överhuvudtaget en mycket fri och pragmatisk syn på grammatiken, och då talar vi alltså om Svenska Akademien, och inte vilka tyckare som helst.

Svenska Akademiens språklära är inte lika renodlat deskriptiv som den större Svenska Akademiens grammatik. Medan språkläran faktiskt tar ställning och ger råd i diverse språkriktighetsfrågor nöjer sig grammatiken med att påpeka att "språkvårdare" rekommenderar det ena eller andra. Se för övrigt kapitel 1.3 i språkläran.

Kvasir skrev:Här är ett praktexempel på misslyckad kommatering ur dagens DN:

En 21-årig klottrare har dömts till tre månaders fängelse efter att ha taggat bilar, fönster, dörrar och, väggar Lysekil, skriver Bohusläningen.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/klottrare-fick-tre-manaders-fangelse-1.1124907

Där förefaller det dessutom saknas en preposition.

Alien skrev:Pauskommatering och grammatisk kommatering kan ibland sammanfalla. I vilket fall borde pauskommatering vara lättare, eftersom det bara är att sätta in komma, där man skulle gjort en paus, om man sagt samma sak muntligt.

Jag tycker snarare att det är lättare att avgöra var satser och andra syntaktiska enheter börjar och slutar än att avgöra var man gör paus.

Alien skrev:Men jag läste någonstans att i talspråk förekommer öht inte bisatser; vi staplar i stället huvudsatser på varandra.

Talspråket må vara mer parataktiskt, men visst förekommer bisatser även där.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5321
Anslöt: 2007-06-02

Re: Kommateringsfel/brist på kommatering

Inläggav Alien » 2011-08-08 16:30:18

Savanten Svante skrev:Läraren i den gamla byskolan lär eleverna kommattering. Läraren gillar INTE prästen någe vidare.

Läraren skriver på tavlan "Läraren tycker prästen är en gammal kanalje"

Prästen kommer in på oväntat besök, och frågar om inte HAN får skriva kommatteringen istället.

"Läraren, tycker prästen, är en gammal kanalje."


Den där lararen skrev inte perfekt svenska och gjorde det därför lätt för prästen.

Det heter (hette iaf förr på byskolans tid): Läraren tycker att prästen är en kanalje. Möjigen men sämre Läraren tycker: Prästen är en kanalje.

Läraren i skolan borde ha skrivit Läraren säger prästen är en kanalje och avsett att sätta in kolon.

/Alien
petimäter och besserwisser av födsel och ohejdad vana
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in