Kommateringsfel/brist på kommatering

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lakrits » 2010-06-18 15:19:53

KrigarSjäl skrev:Nu är det emellertid så, att jag icke alls, icke på minsta vis, syftade på Hr Föregående, utan på en, i det här sammanhanget, tämligen okänd forumit.

Åhå, jag förstår, förutsatt att en förståelse av det här slaget, vilket slag det nu månde vara av, kan anses vara en form av intellektuell insikt om saken, som när den jämförs med saken ifråga befinns vara jämlik och analog till densamma, d.v.s. saken.

(Hur länge måste man f.ö. bada om man badar till benet? Gör man det hemma i badkaret?)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-18 16:47:39

I svenska språknämndens bok "svenska skrivregler", så står det att det var mer kommatering förr och att det gjorde det mer lätt att inte misstolka text, om man kommaterar rätt vill säga.

Det står alltså att folk kommaterar mindre nu för tiden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2010-06-18 18:28:29

Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kimmelie » 2010-06-18 22:20:12

Jag övar mig på att inte använda för många kommatecken, för att det inte ska se så upphackat ut. Jag vet att det är grammatiskt fel, men jag övar mig på att bryta mot grammatikens regler, bl a för att inte verka så formell, som jag kunde göra tidigare... Och för att inte behöva irritera mig så mycket på andra, som skriver grammatiska felaktigheter... ;) (Men de/dem-fel och sär skrivningar tål jag fortfarande inte...)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Lakrits » 2010-06-18 22:29:55

Kimmelie skrev:(...) jag övar mig på att bryta mot grammatikens regler

Du menar väl "jag övas mig till att bryter för grammatiken reglerna"?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-18 22:48:27

Ja det, är verkligen förskräckligt att, folk inte längre, vet var man skall, kommatera. Själv har, jag kunnat det, sedan barnsben. Det är väl, inte så svårt!

:P
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-18 23:05:05

LOL (Lakrits och Kahlokatt)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-18 23:47:59

KrigarSjäl skrev:En del, här på forumet, inga namn nämnda, använder, i mitt tycke, alldeles för många kommatecken.


:-)155, även om jag säkert hör till dem.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-06-18 23:58:05

Kommuterar tering kafferep, eller är det Stockholms central, som åsyftas?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2010-06-19 0:24:17

Kimmelie skrev:Jag övar mig på att inte använda för många kommatecken, för att det inte ska se så upphackat ut. Jag vet att det är grammatiskt fel, men jag övar mig på att bryta mot grammatikens regler, bl a för att inte verka så formell, som jag kunde göra tidigare... Och för att inte behöva irritera mig så mycket på andra, som skriver grammatiska felaktigheter... ;) (Men de/dem-fel och sär skrivningar tål jag fortfarande inte...)


Eller så bryter du inte mot några grammatikregler? Läs gärna Svenska Akademiens Språklära, som har en modern deskriptiv syn på grammatiken. Den s.k. skolgrammatiken raljerar de över och anser bör bekämpas. De har överhuvudtaget en mycket fri och pragmatisk syn på grammatiken, och då talar vi alltså om Svenska Akademien, och inte vilka tyckare som helst.

Jag brukade också kommatera flitigt, förmodligen för att pliktskyldigt och duktigt göra som jag lärt mig i skolan. Långt upp i vuxen ålder började jag försöka luckra upp detta, inte minst inspirerat av skönlitteraturens ofta friare syn på grammatiken. Jag försöker numera ofta, i alla fall när jag orkar, kommatera utifrån läsbarhet och stilisktiska aspekter, snarare än dammiga regler, även om jag kanske ibland tenderar åt det för sparsamma hållet (vilket dock knappast var fallet i denna mening).

Likaså brukade jag förfasa mig över meningar som inte innehöll en korrekt huvudsats. Att bryta ut en bisats som en separat mening var för mig otänkbart, och jag protesterade högljutt åt de som tyckte det var Ok. Numera gör jag inte sällan så själv, när jag tycker det har en funktion för att t.ex. bryta upp långa otympliga meningar och göra texten som helhet mera läsbar. Men ofta händer det tyvärr att jag inte orkar eller hinna fundera, och då kan det bli väldigt långa otympliga meningar med många kommatecken. (Föregående mening var förstås just ett exempel på sådana meningar jag inte kunde tänka mig skriva förr. Inleda en mening med "men"! Herregud, så får man väl inte göra heller. :) ).
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav TK » 2010-06-19 0:29:01

Jag tycker att bristen på kommatering lett till att mycket blir väldigt svårläst och mångtydigt allra helst som det staplas en massa långa meningar på varandra och då ofta med många inskjutna tankar och mer eller mindre ovidkommande reflektioner i en salig blandning vilket jag här bara ville hålla med om och då helst utan att just detta ska bli något varnande exempel på detsamma - bäst att sluta genom att demonstrera att det finns andra skiljetecken varav tankstrecket är ett; och ser man på här dök ett annat rätt försummat sådant upp så där av sig självt.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav atoms » 2010-06-19 0:48:07

, ; och - använder jag där det ser ut att passa för någon djupare kunskap om var och hur de där tecknen bör användas har jag aldrig haft.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav carl » 2010-06-19 1:17:17

atoms skrev:, ; och - använder jag där det ser ut att passa för någon djupare kunskap om var och hur de där tecknen bör användas har jag aldrig haft.


man använder dem när man gör smailisar.. :)
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Miche » 2010-06-19 1:22:34

Vad är kom, ma, te, ring för, något?

En, text, kan, väl, aldrig, få, för, många, komman, ?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav geocache » 2010-06-19 7:14:21

TK skrev:Jag tycker att bristen på kommatering lett till att mycket blir väldigt svårläst och mångtydigt allra helst som det staplas en massa långa meningar på varandra och då ofta med många inskjutna tankar och mer eller mindre ovidkommande reflektioner i en salig blandning vilket jag här bara ville hålla med om och då helst utan att just detta ska bli något varnande exempel på detsamma - bäst att sluta genom att demonstrera att det finns andra skiljetecken varav tankstrecket är ett; och ser man på här dök ett annat rätt försummat sådant upp så där av sig självt.


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Kommatering

Inläggav matterik » 2010-06-19 8:19:22

Inger skrev:Är det bara jag som inbillar mig eller har det blivit färre kommatecken nuförtiden?

Läste en Selma Lagerlöf för nåt år sedan och där var meningarna upphackade i staccatoskapande småstycken av kommatecken som jag upplevde som onödigt många. Har märkt tendensen även hos personer i generationerna före min.

Är detta en naturlig utveckling hos språket eller är det vi numera som är lata och obildade som inte använder tillräckligt många?


Ja det slarvas kanske på forum, men jag tror att det gäller generellt att man inte följer regler likadant eller kanske man ska säga att språket inte är lite strikt och styltigt nuförtiden, så det blir mindre kommatecken.

Eller så bryter du inte mot några grammatikregler? Läs gärna Svenska Akademiens Språklära, som har en modern deskriptiv syn på grammatiken. Den s.k. skolgrammatiken raljerar de över och anser bör bekämpas. De har överhuvudtaget en mycket fri och pragmatisk syn på grammatiken, och då talar vi alltså om Svenska Akademien, och inte vilka tyckare som helst.


Finns de som påstår att det förekommer ett medvetet fördummande av språket som i 1984 "newspeak - the minimalistic dictionary" med double pluss good. Alltså att det förekommer medvetna styrda försök till att ta bort nyanser i språket och göra kommunikation mindre färgglatt så att säga. Detta för att minska människans möjglighet till att uttrycka sig utan elitens tillstånd. Svenska akademin skulle vara de som låg bakom sådant i sverige.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Inger » 2010-06-19 10:27:08

Kimmelie skrev:Jag övar mig på att inte använda för många kommatecken, för att det inte ska se så upphackat ut. Jag vet att det är grammatiskt fel, men jag övar mig på att bryta mot grammatikens regler, bl a för att inte verka så formell, som jag kunde göra tidigare... Och för att inte behöva irritera mig så mycket på andra, som skriver grammatiska felaktigheter... ;) (Men de/dem-fel och sär skrivningar tål jag fortfarande inte...)

Jag försöker också medvetet hålla ett ledigt språk på forum, mejl etc då jag anser det vara istället för samtal. I andra sammanhang månar jag mer om att skriva korrekt.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-19 10:30:30

alfapetsmamma skrev:
KrigarSjäl skrev:En del, här på forumet, inga namn nämnda, använder, i mitt tycke, alldeles för många kommatecken.


:-)155, även om jag säkert hör till dem.

Det finns, en medlem, som i sinn uraktlåtenhet att skriva, så det, om puristerna ursäktar, "svänger". Vederbörande uttrycker sig, då och nu, stundom mycket träligt, där poängerna blir, i mitt tycke, övertydliga, och då, helt förlorar sin verkan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kommatering

Inläggav Kvasir » 2010-06-19 10:32:18

matterik skrev:Finns de som påstår att det förekommer ett medvetet fördummande av språket som i 1984 "newspeak - the minimalistic dictionary" med double pluss good. Alltså att det förekommer medvetna styrda försök till att ta bort nyanser i språket och göra kommunikation mindre färgglatt så att säga. Detta för att minska människans möjglighet till att uttrycka sig utan elitens tillstånd. Svenska akademin skulle vara de som låg bakom sådant i sverige.


Det handlar knappast om någon fördumning, utan om att göra språket mera funktionellt och läsbart. Att inte strikt följa den gamla skolgrammatiken ger snarare fler nyanser i språket än färre, förutsatt man utnyttjar det på ett vettigt sätt. Att bara kommatera slumpmässigt eller stryka kommatecken utan någon bakomliggande språkkänsla fungerar förstås inte.

En intressant jämförelse är brittisk och amerikansk engelska. Britterna är mycket sparsamma med kommatecken, medan amerikanerna gödslar med dem, men det är knappast brittisk engelska som brukar betraktas som fördummad eller bristande i nyanser. Amerikanskan är i mitt tycke ofta otymplig och brister i nyanser jämfört med brittiskan. Det beror inte i huvudsak på kommateringen, men till en viss del gör det det.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Kommatering

Inläggav Miche » 2010-06-19 10:37:38

matterik skrev:Ja det slarvas kanske på forum, men jag tror att det gäller generellt att man inte följer regler likadant eller kanske man ska säga att språket inte är lite strikt och styltigt nuförtiden, så det blir mindre kommatecken.

Själv brukar jag, även i SMS, vara noga med både språket och kommatering, så att missuppfattningar ska undvikas i görligaste mån.

Äsch, det blev svårläst med mindre kommatecken, så nu provar jag med större...

Undrar just om det var färre kommatecken du syftade på (där ser man hur viktigt det är med språket)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-19 10:49:54

KrigarSjäl skrev:
alfapetsmamma skrev:
KrigarSjäl skrev:En del, här på forumet, inga namn nämnda, använder, i mitt tycke, alldeles för många kommatecken.


:-)155, även om jag säkert hör till dem.

Det finns, en medlem, som i sin uraktlåtenhet att skriva, så det, om puristerna ursäktar, "svänger". Vederbörande uttrycker sig, då och nu, stundom mycket träligt, där poängerna blir, i mitt tycke, övertydliga, och då, helt förlorar sin verkan.

Det är inte alfapetsmamma som åsyftas så det går bra att fortsätta gissa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kommatering

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-19 10:50:51

Miche skrev:
matterik skrev:Ja det slarvas kanske på forum, men jag tror att det gäller generellt att man inte följer regler likadant eller kanske man ska säga att språket inte är lite strikt och styltigt nuförtiden, så det blir mindre kommatecken.

Själv brukar jag, även i SMS, vara noga med både språket och kommatering, så att missuppfattningar ska undvikas i görligaste mån.

Äsch, det blev svårläst med mindre kommatecken, så nu provar jag med större...

Undrar just om det var färre kommatecken du syftade på (där ser man hur viktigt det är med språket)!

Ja för små kommatecken är sannerligen ett problem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nallen » 2010-06-19 19:33:43

*räcker upp handen*
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-19 19:37:53

KrigarSjäl skrev:
KrigarSjäl skrev:
alfapetsmamma skrev:
KrigarSjäl skrev:En del, här på forumet, inga namn nämnda, använder, i mitt tycke, alldeles för många kommatecken.


:-)155, även om jag säkert hör till dem.

Det finns, en medlem, som i sin uraktlåtenhet att skriva, så det, om puristerna ursäktar, "svänger". Vederbörande uttrycker sig, då och nu, stundom mycket träligt, där poängerna blir, i mitt tycke, övertydliga, och då, helt förlorar sin verkan.

Det är inte alfapetsmamma som åsyftas så det går bra att fortsätta gissa.


Och själv var jag inte så jätteintresserad av huruvida det var jag som avsågs. Jag blev bara road av ursprungsinlägget.

På tal om språk så smådog jag inombords idag när jag såg en reklamaffisch där det stod Vart ser du på fotboll? Tog kort på den men kan tyvärr inte ladda upp det här då jag saknar rätt sladd.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Språket



Logga in