ADHD/ADD alt uni-/bipolär, eller vad?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jonas3 » 2009-02-05 15:38:03

Att uppslukas av ett specialintresse eller ett personligt projekt är INTE samma sak som mani.


Nope. Däremot kan det säkert bero på mani eller en manisk personlighet...
Senast redigerad av Jonas3 2011-05-04 17:49:28, redigerad totalt 1 gång.
Jonas3
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-01-28

Inläggav rdos » 2009-02-05 16:09:35

Jonas3 skrev:Självklart är gränserna flytande men "riktig mani" kan vara ytterst besvärande. Såg på tv en gång om en kvinna (läkare) som under en manisk episod fått för sig att hoppa på taket på alla bilarna i ett parkeringshus. Sådana personer behöver ju definitivt vård, iallfall under ett sådant påfallande maniskt infall.


Då är det väl som med AS då? Om man inte gör knäppa saker när man är manisk, så har man inte sjukdomen? Jag köper dock inte detta resonemang. Mani borde definieras på personlighetsdragen som en del i npf-profilen, och sedan kan man definiera sjukdomar på de som inte kan hantera det på "rätt sätt" om man nödvändigtvis måste, och medcinera där det är nödvändigt. Jag gillar dock inte att få mina personlighetsdrag omdefinierade till sjukdomar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:49:28, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonas3 » 2009-02-05 16:18:10

Mani borde definieras på personlighetsdragen som en del i npf-profilen, och sedan kan man definiera sjukdomar på de som inte kan hantera det på "rätt sätt" om man nödvändigtvis måste, och medcinera där det är nödvändigt.


Ja, och detta är väl exakt vad man gör just nu? Medicinering är välfritt, utom om man är till "skada" för sig själv eller någon annan, som kvinnan som jag nämnde ovan.
Senast redigerad av Jonas3 2011-05-04 17:49:28, redigerad totalt 1 gång.
Jonas3
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-01-28

Inläggav Alexandra » 2009-02-05 20:43:03

rdos skrev:Jag är inte så säker på det. Jag har visserligen inte träffat någon med "riktig" mani, men jag känner helt klart igen mig i mycket av beskrivningarna.


Då rekommenderar jag att du gör det innan du självdiagnostiserar dig som manisk.

Det kan yttra sig till exempel i att man ringer alla sina kollegor mitt i natten för att berätta om nya briljanta idéer.

rdos skrev:Hade jag saknat sådana spärrar skulle jag absolut kunnat
göra det.


Då är du inte manisk, för mani innebär just att man tappar spärrarna.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:49:28, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Re: Bipolär eller ADHD?

Inläggav rdos » 2009-02-05 22:15:53

Alexandra skrev:Då är du inte manisk, för mani innebär just att man tappar spärrarna.


OK, det var en ny definition, men det är ju möjligt att det funkar så i praktiken.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

ADHD/ADD alt uni-/bipolär, eller vad?

Inläggav indra76 » 2010-06-13 15:35:07

Jag vet inte så mycket om ADD/ADHD men jag funderar på om jag kan ha det/drag av det. Alt någon uni-/dipolär diagnos. Några exempel:

* går ofta igång på nya idéer som jag sen realiserar utan att egentligen tänka igenom det så noga och på väldigt kort tid (har varit köp av hus, häst, kanin, katt, cykel, bil, flyttade ihop med min nuvarande man en månad efter att vi träffats, direkt efter min skilsmässa, etc.)

* många gånger som jag går igång på något ändrar jag mig efter ett kort tag och kan inte förstå att jag velat göra det (t.ex. göra en Tjejklassiker, börja i ridskola, börja plugga igen, bli egenföretagare, etc.). Under perioden jag är "på" så tänker jag bara på detta nya projekt och pratar inte om annat, men sen efter några veckor så känns idén helt främmande och jag hoppar vidare till nästa sak.

* Det är som att jag inte kan lära mig att jag "egentligen" inte passar för vissa saker, jag kan tycka att det känns jättekul att boka in en resa i jobbet för att sedan under kommande natt få jätteångest för jag har alltid hatat att resa, men det har jag helt glömt bort under stunden av eufori när vi bokat resan...

* kan ena dagen vara igång och städa, handla, baka bröd, mm för att sen en annan dag inte ens orka laga den enklaste måltid

* har de senaste 7 åren (sedan jag fått barn) haft 3-4 depressiva perioder och 2-3 lite lätt maniska perioder och det verkar som jag ganska snabbt efter avslutad medicinering av antidep blir låg igen, trots att jag sist åt dem i 2 år...

Jag ska ta upp detta med min psykolog nästa måndag, men det vore skönt att kunna få lite tankar från andra som kanske känner igen symptomen. Jag har hittills bara fått veta att jag har drag av asperger.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd "Bipolär eller ADHD?"
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav MsTibbs » 2010-06-13 16:36:09

Jag känner igen mig, men jag har inte haft hypomana perioder, snarare ADHD-hyper-impulsiva perioder. Jag har svårt att se gränsen på vad som är hypomani, så jag kan inte vara till någon större hjälp tror jag... =/
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav indra76 » 2010-06-13 17:02:07

Fast du har ADHD och känner igen dig, det är ju ett svar i sig :wink:

Vet inte heller riktigt vad som är vad, men jag vet bara att jag haft perioder då jag varit extra impulsiv och bara "kört på".

Får väl se om psykologen kan ge ngt mer. Hur testas det om man har ADHD?
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav temporary21 » 2010-06-13 19:00:28

Det kan vara lätt att läsa sig blind på diagnoser ibland. En diagnos kan definitivt vara ett bra sätt att få lite perspektiv, men i slutändan så är man ju ändå en unik människa. Huvudsaken att man trivs med den man är, även om det i sig inte är ett lätt projekt.
temporary21
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2009-10-20

Inläggav indra76 » 2010-06-13 19:13:38

Jag trivs inte alls med mig själv och känner inte att jag vet alls vem jag är just nu. Så för mig skulle det underlätta att veta om jag har någon diagnos för att få en bit till pusslet, känna mig mindre "bara konstig" och kanske lättare hitta lösningar/få rätt medicin, för att må bättre än jag gör nu.

Men visst blir det så att om man läser om olika diagnoser kan man lätt hitta likheter och tro att man har lite av varje. Men för mig är det inte hela problemet att jag har problem med den sociala biten, vilket jag har fått bekräftat som "drag av asperger" efter utredning av min psykolog. Skulle även vilja grotta lite mer i mina återkommande depressioner och min stora variationer i energi och intresse för saker och ting.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav MsTibbs » 2010-06-13 19:38:02

Jag har humörsvängningar och har bland annat Lamictal och litium, som ju främst används vid bipolär och jag har blivit mer stabil av dem.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav indra76 » 2010-06-13 19:46:41

MsTibbs, fick du diagnos innan du fick medicin?

Jag ska träffa en psykiater nästa måndag, för att prata medicinering (äter antidepressiva, men de funkar inte mot ångest). Men just nu känns det inte som att jag har hela bilden av vad som får mig att må dåligt och vad jag skulle behöva justera för att få lite mer harmoniskt liv. Men ett steg i taget förstås...är bara lite rastös av naturen och vill helst fixa allt på en gång :wink:
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav MsTibbs » 2010-06-13 20:04:35

indra76 skrev:MsTibbs, fick du diagnos innan du fick medicin?


Både ja och nej.

1. Tibbs får diagnoser Asperger och ADHD.
2. Tibbs tjatar till sig Zoloft på vårdcentralen.
3. Tibbs intoxar på Zoloft och hamnar på MAVA.
4. Tibbs tjatar till sig Concerta av psykiater på MAVA.
5. Tibbs hamnar på psyket.
6. Tibbs får Atarax och tvingas äta Imovane för hon inte sover.
7. Tibbs blir mer depp och hamnar på psykakuten.
8. Tibbs ber om Theralen och får.
9. Tibbs har humörsvängningar, får Lamictal.
10. Tibbs har fortsatt hallucinationer, får Cisordinol.
11. Tibbs får diagnos Annan icke-organisk psykotisk störning.
12. Tibbs får parkinsonbiverkningar, vill sluta med Cisordinol.
13. Tibbs får fortsatta humörsvängningar och hallucinationer, får Zyprexa och Litium.
14. Tibbs får diagnos Recidiverande depressioner, svår episod med psykotiska symtom.
15. Tibbs har massa ångest, får Sobril.
16. Tibbs mår bra, får diagnos Recidiverande depressioner, utan aktuella symtom.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav indra76 » 2010-06-13 20:12:28

Oj, oj, oj, många vändor du har gjort. Hoppas att du känner att du får rätt medicin och behandling nu!
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav MsTibbs » 2010-06-13 21:09:00

indra76 skrev:Oj, oj, oj, många vändor du har gjort. Hoppas att du känner att du får rätt medicin och behandling nu!


Hehe, jepp, bara jag går ner i vikt så är jag nöjd. Biverkan av Zypexa och litium; gick upp 15kg i vikt på två månader...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-13 21:34:34

Som du antyder så är det ibland svårt att skilja ADHD från bipolaritet, och det är också hyfsat vanligt att ha båda två. Eller vanligt är det kanske inte om man tittar på hela befolkningen, men har man det ena så är det ofta förbundet med det andra snarare.

Själv har jag ADHD-diagnos och du lät än mer "typiskt ADHD-ig" än jag upplever mig själv. Men det kanske är bipolaritet, om det nu inte är ADHD, eller nåt annat. Svårt att säga utan att veta mer, om dig, som t ex drag som finns hos det ena men inte så mycket hos det andra tillståndet (som att sova mycket mindre i perioder, grandiosa tankar, mycket mer sexdrift i perioder osv).

Jag ska själv prata om exakt det här med läkaren på psyk snart, då jag har bipolaritet i släkten och har ställt mig själv och andra läkare frågan, utan att få svar (mer än att de läkare jag talat med det om inte trott jag var bipolär). Nåt som talar emot det är att jag inte blivit manisk av vare sig SSRI eller centralstimulantia. Har inte heller fått särskilt mycket hjälp av medicinen, mest biverkningarna, och i överflöd.

Lycka till och berätta gärna hur det gick med utforskandet!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav carl » 2010-06-13 23:40:46

En fråga jag också ställt många gånger. När man inte har jättetydliga drag åt något håll samtidigt som man har tendenser åt båda.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Firkraag » 2010-06-14 0:13:00

Har ADD, och jag känner igen mig på punkt 2. Påbörjar en massa projekt som jag har svårt att slutföra. Detta gäller även saker som jag tycker mycket om, man tappar helt enkelt motivationen som krävs för att fortsätta/slutföra..

Oftast mår jag även väldigt dåligt utav misslyckanden så det är en farlig kombination..
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-14 10:56:53

Just det där med SSRI och centralstimulerande är tydligen en rejäl indikator, dvs om man blir manisk på SSRI eller ADHD-medicin är det sannolikt att man istället är bipolär.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-14 14:15:38

Angelic Fruitcake skrev:Just det där med SSRI och centralstimulerande är tydligen en rejäl indikator, dvs om man blir manisk på SSRI eller ADHD-medicin är det sannolikt att man istället är bipolär.


Eller OCKSÅ. Dvs, också och inte istället.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-14 14:18:06

alfapetsmamma skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Just det där med SSRI och centralstimulerande är tydligen en rejäl indikator, dvs om man blir manisk på SSRI eller ADHD-medicin är det sannolikt att man istället är bipolär.


Eller OCKSÅ. Dvs, också och inte istället.


Menar du att man sannolikt är bipolär eller att man sannolikt är både bipolär och har ADHD?

Jag är inte lika insatt i ADHD och bipolaritet (förutom de grundläggande dragen), men jag är mycket intresserad så du får gärna utveckla.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-14 14:30:22

Angelic Fruitcake skrev:
alfapetsmamma skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Just det där med SSRI och centralstimulerande är tydligen en rejäl indikator, dvs om man blir manisk på SSRI eller ADHD-medicin är det sannolikt att man istället är bipolär.


Eller OCKSÅ. Dvs, också och inte istället.


Menar du att man sannolikt är bipolär eller att man sannolikt är både bipolär och har ADHD?

Jag är inte lika insatt i ADHD och bipolaritet (förutom de grundläggande dragen), men jag är mycket intresserad så du får gärna utveckla.


Jag menade att om man tros ha ADHD men svarar med mani på SSRI eller CS, så kan man lika gärna kvala in för bipolaritet också (det finns en hög samsjuklighet) som vara feldiagnosticerad.

Bipolaritet är en svårsatt diagnos säger psykiatrer (eller så har de iaf sagt till mig), särskilt när det finns eller kan finnas andra tänkbara diagnoser på personen.

Vidare kan man vara olika drabbad och olika mycket i behov av behandling. T ex sa läkaren jag träffade idag att jag antagligen skulle kvala in för någon slags diagnos på en affektiv sjukdom (depression eller bipolaritet) men hon tyckte inte jag skulle testa medicin när jag går på tuff behandling av annat slag.

I vanliga fall hör man att bipolaritet är en tung diagnos, men om man kan tänka sig att låta det vara så där utan behandling så måste det ju finnas grader i helvetet, tänker jag. Om det nu måste vara så allvarligt att kvala in för bipolaritet jämt skulle hon inte låta mig gå utan att försöka hitta medicin osv, alltså. Undrar om jag är begriplig öht nu...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-14 17:06:53

Jodå, jag förstår vad du menar. Framför allt bipolär 2 verkar ju komma i mindre "farliga" varianter.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav indra76 » 2010-06-14 18:08:50

Det jobbigaste som jag upplever det just nu är att jag inte riktigt vet vem jag är. Vad vill jag/orkar jag/tycker jag "egentligen". Jag pratar mig varm om något och känner mig jätteinspirerad och sen efter några veckor så vill jag inte göra något alls av mina planer, då känner jag mig så dum :cry: Ingenting kan göras "lagom", full gas eller inget alls. Känns så oseriöst och barnsligt att inte kunna göra något på en nivå som är hållbar i längden.

Detta gör att jag just nu är väldigt osäker på mig själv och inte vågar mig på något nytt (nästan). Kommer på idéer som jag vill prova (gå en yogakurs t.ex.) men eftersom jag vet att jag inte kommer orka gå en hel kurs med bibehållen entusiasm, snarare att det kommer sluta med ångest när jag ska dit, så gör jag ingenting istället.

Är inne i en mer uppåtfas nu och jag har gjort en del typiska saker i alla fall: blekt mig till blondin efter att ha varit svarthårig i 5 år och köpt en katt den senaste veckan... Är så stolt att jag tog hela 2 dagar på mig att köpa katt efter att jag kom på idéen, vilket är väldigt långsamt för mig när jag väl kommer på ngt jag vill göra :wink:
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Återgå till Aspergare och vården



Logga in