Antimalwarw Doctor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Antimalwarw Doctor

Inläggav milve » 2010-06-09 17:06:55

Hej!
Jag får återkommande meddelande från denna Doctor som jag inte vet vad eller vem det är. Är det någon som vet hur jag skall få bort det?
Är det detta som kallas data virus?
MVH
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav carl » 2010-06-09 17:18:27

Det är nog risk att det är nåt som inte är så bra för datorn. Det har på något sätt antagligen blivit installerat på datorn och kommer att på olika sätt försöka vara kvar där om du försöker ta bort det.
Dess funktion kan vara en mängd olika beroende på syfte, men jag skulle se över lösenord och epostkonton eftersom de kan ta över sådana. Dessutom ska du nog vara försiktig om du använt kreditkort på datorn.

Även om du lyckas ta bort delar av det så finns då risken att andra oönskade delar är kvar tills operativsystemet ominstalleras.
Så det bästa tipset är att ominstallera operativsystemet även om det inte är nödvändigt.


Beskriv mer detaljerat hur det stör och vad det är för operativsystem.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav milve » 2010-06-09 17:35:19

Tack för svar!
Jag blir skogstokig av det här för jag skulle beställa och betala saker via intenet och nu vågar jag inte gå in på mina bank konton ifall det blir elende av detta virus. Det kommer upp ett info från Norton om att: "Ett försök att angripa sin dator blockerades nyligen"

Men om det blockeras kan jag då gå in och göra mina bankärenden?

Det kostar ca 800 kr att rensa dator eller 800 att ominstalera allting.
MVH
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Parvlon » 2010-06-09 17:55:23

Varför kostar det att ominstallera?

Tror att Carl syftar på windows och har du en skiva så är det gratis. Annars kan man bränna en. Man betalar inte till utpressare för då kommer de med stor säkerhet komma tillbaka till en.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav carl » 2010-06-09 17:55:37

Har något gått förbi norton eller är meddelandet från norton det enda om att viruset existerar? I annat fall är det möjligtvis brandväggen som tar emot angrepp. Dessa virus brukar ju stänga av virusskydden på olika sätt om de får grepp om datorn.

Jag vet inte om just bankärenden är så känsligt eftersom de är väldigt sessionsbaserade. Dock är det ju teoretiskt möjligt att utnyttja, men jag vet inte hur stor risken är på svenska banker. Helst ska du nog använda en annan dator för köpet, kan du inte låna någon annans dator?
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Miche » 2010-06-09 17:58:42

Varifrån får du de beloppen, från programmet eller?

Om det är från programmet är det bara en ren bluff för att lura dig att betala!

Anti malware Doctor är en spyware som måste bort snarast möjligt.

Här är en länk till hur man blir av med den, här är en annan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav milve » 2010-06-09 18:32:57

Tack för svaren.
Jag skall se på länkarna.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Återgå till IT-forum



Logga in