Schyssta försäkringskassan (plugga med sjukersättning)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Schyssta försäkringskassan (plugga med sjukersättning)

Inläggav Heliora » 2010-05-29 0:07:40

Jag skall förmodligen börja läsa i höst igen. Heltid på universitetsnivå. Jag har varit helt inne på att jag nu då får säga upp min halva sjukersättning och ta studielån. Men nu när jag pratat med försäkringskassan i telefon så säger de att jag får plugga med bibehållen sjukersättning.

Jag kan alltså läsa heltid och ha sjukersättning halvtid?!?! Är det verkligen möjligt??? Det låter för bra för att vara sant. Någon som känner till något om detta??

Moderatator Alien: Kompletterade rubriken.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav barracuber » 2010-05-29 0:21:12

Ingen aning, har aldrig haft sjukersättning.

OT: Jag kommer också troligen börja plugga i höst på en YH-utbildning. Det är heltid och därför får jag inte behålla A-kassan utan får ta CSN. Studiemedlet är faktiskt skattefritt och t.o.m. något högre än A-kassan (EDIT: trots att jag har max a-kassa! Det märks att Renfält och Klittorin har sänkt a-kassan).
Senast redigerad av barracuber 2010-05-29 10:25:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2010-05-29 0:48:38

Det låter som samma regler som för mig när jag hade heltidslönen från Huddinge Hockey i fjol. Att man först får tjäna upp till 41.000 om året (2009, i år tydligen 42.800 eller något i den stilen) utan att få avdrag på sjukersättningen över huvud taget, och att det sedan dras av bara en del av sjukersättningen, så att det blir förvånansvärt mycket kvar utöver den andra inkomsten man har.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mondo beyondo » 2010-05-29 9:43:12

Grattis, härligt att läsa om positiva nyheter oxå :) Sorry off-topic, ville bara säga det.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-29 11:54:47

Pemer skrev:Det låter som samma regler som för mig när jag hade heltidslönen från Huddinge Hockey i fjol. Att man först får tjäna upp till 41.000 om året (2009, i år tydligen 42.800 eller något i den stilen) utan att få avdrag på sjukersättningen över huvud taget, och att det sedan dras av bara en del av sjukersättningen, så att det blir förvånansvärt mycket kvar utöver den andra inkomsten man har.


Fast det där gäller inte "nykomlingar" i sjukförsäkringen väl? Vad gäller där?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Flia » 2010-05-29 12:07:44

Savanten Svante skrev:
Pemer skrev:Det låter som samma regler som för mig när jag hade heltidslönen från Huddinge Hockey i fjol. Att man först får tjäna upp till 41.000 om året (2009, i år tydligen 42.800 eller något i den stilen) utan att få avdrag på sjukersättningen över huvud taget, och att det sedan dras av bara en del av sjukersättningen, så att det blir förvånansvärt mycket kvar utöver den andra inkomsten man har.


Fast det där gäller inte "nykomlingar" i sjukförsäkringen väl? Vad gäller där?


Nej bara med "utan tidsbegränsning" (förtidpension alltså). Jag fick hem papper om det igår.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Pemer » 2010-05-29 12:50:53

Ja, precis... vi som har permanent sjukersättning beslutad före 1/7 2008. Ful diskriminering, helt klart.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Flia » 2010-05-29 13:47:48

Äsch, det är nog bara tänkt att ingå i "arbetslinjen". Ut med oss allihop, liksom.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav clivia » 2010-05-31 2:48:41

Det är bara de som är under 30 som får den där lyxen, men nya regler gäller inte för de över 30 ens med de gamla reglerna. De gamla reglerna upphör i början på nästa år.

Hur som helst, grattis till studierna på universitetet!
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-31 6:45:45

clivia skrev:Det är bara de som är under 30 som får den där lyxen, men nya regler gäller inte för de över 30 ens med de gamla reglerna. De gamla reglerna upphör i början på nästa år.

Hur som helst, grattis till studierna på universitetet!

Hur menar du? Vilka gamla regler är det som upphör? T.ex. att man får arbeta och ansöka om steglös avräkning? (Vilket ändå inte gäller mig då jag fick felaktig information från början till slut och därmed trodde att det var ansökningsdatum som gällde och inte "datum från vilket man söker få ersättningen från") Och var hittade du information om detta?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav clivia » 2010-05-31 9:49:35

Gamla reglerna är att ha möjlighet till temporär sjukersättning eller aktivitetsersättning per de regler som fanns innan, vilket innebar att man hade lite mer friheter såsom kunna prova-på-jobba/studera etc.
Dessa regler är omgjorda och numer är bara för de under 30 som har möjlighet att göra "aktiva" aktiviteter såsom prova-på-jobb/plugga MED ersättning medans de som är över 30 som får ersättning bedöms har permanent nedsatt förmåga till aktivitet och däremot inte har rättihet att prova på något.

Det är iaf så jag har förstått reglerna.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-31 10:54:44

Vi tänker kanske på olika saker då.

Om man fått sjukersättningen beviljad från ett datum före juli 2008, så får man jobba hur mycket man vill och ersättningen sänks steglöst.

Om man fått sjukersättning beviljad från ett datum efter juli 2008, så får man låta ersättningen vara vilande medan man provar jobb, dock högst 2 år.

Utöver detta så ska man väl kunna prova på det mesta inom ramen för daglig verksamhet. Det går att använda för att arbetspröva och testa.

Allt ovanstående är vad som gäller för de över 30 (samma kan gälla för de under, men det är inget jag specifikt tagit reda på). Men om reglerna håller på att ändras vet jag ej, och jag vet inte vad man får göra med bibehållen ekonomisk ersättning (utan avräkning eller att det läggs vilande).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav claria » 2010-05-31 13:19:23

hej hade tänkt söka permanent sjukersättning men läkaren sa att det var meningslöst. istället blir det arbetslivsintroduktion 3 mån.
vilket kan vara skönt som omväxling, ja nästan kul.

verkar som af vill gå igenom de flesta med tidsbegränsad sjukersättning.
det första jag fick lära mig på arbetsförmedlingen var att
man hos fk kan begära ut alla dokument de har om en (beslut läkarintyg, rubbet)vilket naturligtvis var en nyhet för mig! att arbetsförmedlare kan vara så informativa!

af har fått mer resurser helt klart. och ungt nytt folk som vill nåt.

återstår att se vad som resultatet blir
claria
a k a ferocactus
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2010-05-27
Ort: dalarna

Inläggav ragnevi » 2010-05-31 23:45:40

Jag måste säga att de var väldigt schyssta mot mig också. Min sjukskrivning gick ut 31 januari i år, och jag började arbeta den 1:e januari. Jag hade anmält det till både AF och FK, men fick ändå pengar från dem den 18:e. När jag kollade mitt Saldo när jag fått min första lön så märkte jag att jag hade väldigt mycket mer pengar än väntat.

Naturligtvis så tänkte jag betala tillbaks pengarna, så jag kontaktade FK, men det var inte så enkelt.
De fick först starta en utredning om jag hade rätt till dessa pengar eller inte.
Utredningen visade att eftersom de inte fick någon "impuls" förrän den 26:e januari om att jag inte skulle ha dessa pengarna, förrän efter de var utbetalda kunde de heller inte kräva tillbaks dem, eftersom pengarna dras från icke utbetalda pengar och min ersättningsperiod var slut.
En anledning var också att de inte ville att jag skulle stå utan pengar om det nu hade varit så att min lön för januari skulle betalats ut först i slutet av februari.

Betyder det att jag får behålla pengarna, frågade jag fyra gånger för att Försäkringskassan skulle vilja ge mig 10.500:- bara så där låter för bra för att vara sant.

Hon kunde ju inte säga att jag skulle få dem som om det vore en lotterivinst, men hon förklarade att med deras regelverk så kunde de inte kräva tillbaks dem.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Noli » 2010-06-01 19:22:56

Ni som har permament sjukersättning dvs varaktig sjukersättning. Har ni också fått brev från Försäkringskassan som jag i går måndag?
Brevet har rubriken:

"Hej
Har du hört att du kan prova på att jobba eller att studera utan att förlora din sjukersättning?"

Ja möjligheten finns för er som vill, men för min del är jag nöjd med mitt liv utan tankar på utbildning och arbete.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Flia » 2010-06-01 19:32:17

Poängen är att man inte förlorar sin sjukersättning om man tjänar lite pengar. Fast man måste ändå meddela om man tänker tjäna nåt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav clivia » 2010-06-02 1:26:22

Noli skrev:Ni som har permament sjukersättning dvs varaktig sjukersättning. Har ni också fått brev från Försäkringskassan som jag i går måndag?
Brevet har rubriken:

"Hej
Har du hört att du kan prova på att jobba eller att studera utan att förlora din sjukersättning?"

Ja möjligheten finns för er som vill, men för min del är jag nöjd med mitt liv utan tankar på utbildning och arbete.

mvh Noli

är du under eller över 30?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav treeman » 2010-06-02 2:06:29

Flia skrev:Äsch, det är nog bara tänkt att ingå i "arbetslinjen". Ut med oss allihop, liksom.


Själv söker jag seriöst jobb som "punkare" (ironi nu)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Alien » 2010-06-02 2:15:04

Noli skrev:Ni som har permament sjukersättning dvs varaktig sjukersättning. Har ni också fått brev från Försäkringskassan som jag i går måndag?
Brevet har rubriken:

"Hej
Har du hört att du kan prova på att jobba eller att studera utan att förlora din sjukersättning?"

Ja möjligheten finns för er som vill, men för min del är jag nöjd med mitt liv utan tankar på utbildning och arbete.

mvh Noli


Jag har också fått ett sånt brev. Men ingen skulle vilja ge mig jobb med lön, så det är bara teoretiskt möjligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Noli » 2010-06-02 17:14:22

clivia skrev:
Noli skrev:Ni som har permament sjukersättning dvs varaktig sjukersättning. Har ni också fått brev från Försäkringskassan som jag i går måndag?
Brevet har rubriken:

"Hej
Har du hört att du kan prova på att jobba eller att studera utan att förlora din sjukersättning?"

Ja möjligheten finns för er som vill, men för min del är jag nöjd med mitt liv utan tankar på utbildning och arbete.

mvh Noli

är du under eller över 30?


Jag är över 30 år för jag är 46 år gammal.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Heliora » 2010-06-04 19:12:56

ragnevi,
Ja, det är kul att se att FK kan vara riktigt schyssta ibland också. Det var ju helt rätt tänkt av dem att man kanske inte får lön förrän månaden efter, men man blir ju alltid lika överraskad varje gång eftersom man räknar med att FK är snåla.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Heliora » 2010-06-04 19:14:12

Noli skrev:Ni som har permament sjukersättning dvs varaktig sjukersättning. Har ni också fått brev från Försäkringskassan som jag i går måndag?
Brevet har rubriken:

"Hej
Har du hört att du kan prova på att jobba eller att studera utan att förlora din sjukersättning?"


Jag har inte fått något sådant brev, men jag fick ju som sagt veta detta när jag ringde till dem förut. Det som överraskade mig var ju att jag kunde läsa HELTID och ändå behålla min halvtids sjukersättning. Jag trodde man skulle få läsa halvtid för att få behålla sin halvtids sjukersättning.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Savanten Svante » 2010-06-04 20:32:47

treeman skrev:
Flia skrev:Äsch, det är nog bara tänkt att ingå i "arbetslinjen". Ut med oss allihop, liksom.


Själv söker jag seriöst jobb som "punkare" (ironi nu)


Lyssna och lär!



(faktiskt vismusik!)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in