Pojkflicka - känner ni igen er?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kia » 2007-10-28 12:29:22

Kul att det blev så många inlägg kring min fråga. Många är kloka och väcker eftertanke! Jag tänker att det nog var lättare att vara "pojkflicka" för 35-40 år sedan. Unisex-kläder var vanliga. Ingen märkte något om man gick i brorsans urväxta kläder.

Jag tänker också på det här med könsroller - genetiska eller inlärda? Det är nog både och. Jag arbetade en gång på ett fritidshem. Killarna spelade innebandy där och tog upp hela stora rummet. Jag skapade en regel som sa att killarna bara fick spela om de hade en tjej med på laget och att tjejen var den enda som fick göra mål. Det slutade med att de flesta tjejerna blev jättebra på innebandy och skapade ett eget lag, och kunde på lika villkor spela mot grabbarna.

Jag tror att tjejerna förlorar mer än killarna på diverse inlärda könsmönster! Jag tror att det finns mycket mer ska, borde och måsten i den kvinnliga rollen. Det finns dagis där man medvetet arbetat mot könsrollerna. När de barnen kommit till skolan har tjejerna lärt sig att ta för sig bättre. Lärarna har uppfattat tjejerna som extremt jobbiga.
Senast redigerad av kia 2011-05-04 10:49:18, redigerad totalt 1 gång.
kia
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2007-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-28 14:09:53

kia skrev:Det finns dagis där man medvetet arbetat mot könsrollerna. När de barnen kommit till skolan har tjejerna lärt sig att ta för sig bättre. Lärarna har uppfattat tjejerna som extremt jobbiga.


Den dagisformen (som skapades av "jämställdhetsexperten" Ingemar Gens), tvingar pojkar att leka med dockor & massera varandras fötter.
Tacka fan för att man inte är unge idag...!

Sen gillar jag inte idén med att socionomer & pedagoger kör sociala experiment med barn. Det är något obehagligt över hela grejen; att se människor genom professionella glasögon, som objekt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:49:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2007-10-29 1:32:40

sugrövmanövern skrev:
Alien skrev:Förr trodde man att kvinnor inte klarade av att arbeta utanför hemmet och givetvis inte att studera och rösta, alldeles för ansträngande för deras livmödrar! Inte heler trodde man att män klarade av att byta blöjor och att köra en barnvagn var omanligt. Vem tror det idag?
Jag :mrgreen: . Alltså jag har aldrig köpt det där jämnställdhetssnacket. Självklart kan män ta hand om barn också, men generellt är kvinnor ofta mer lämpade för den uppgiften. Jag tror min farsa skulle ha tröttnat ganska snabbt om han hade varit tvungen att ta ut pappadagar. Ärligt talat hade det nog inte gått bra alls.


Din far var uppvuxen i ett samhälle med fler fördomar om vad män kunde och borde göra.

Min man hade inga svårigheter med att byta på, mata och bära på vårt barn. Jag kände inte att jag var mer lämpad utom just för att amma.

Jag har en dotter som nu också lagt märke till ojämställdheten. Det är inget tomt snack.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:49:18, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2007-10-29 1:59:00

Alien skrev:
sugrövmanövern skrev:
Alien skrev:Förr trodde man att kvinnor inte klarade av att arbeta utanför hemmet och givetvis inte att studera och rösta, alldeles för ansträngande för deras livmödrar! Inte heler trodde man att män klarade av att byta blöjor och att köra en barnvagn var omanligt. Vem tror det idag?
Jag :mrgreen: . Alltså jag har aldrig köpt det där jämnställdhetssnacket. Självklart kan män ta hand om barn också, men generellt är kvinnor ofta mer lämpade för den uppgiften. Jag tror min farsa skulle ha tröttnat ganska snabbt om han hade varit tvungen att ta ut pappadagar. Ärligt talat hade det nog inte gått bra alls.


Din far var uppvuxen i ett samhälle med fler fördomar om vad män kunde och borde göra.
Jag vet inte om det påverkar min far, han brukar göra det han känner för och struntar i pekpinnar. Ibland struntar han dessvärre i andra människor också. Han menar ingenting illa med det, han har troligtvis AS. Min farfar umgicks mycket med mig. Mer än min far faktiskt. Borde inte far min ha tagit efter sin far i det avseendet?

Min man hade inga svårigheter med att byta på, mata och bära på vårt barn. Jag kände inte att jag var mer lämpad utom just för att amma.
Nej, men han kanske kände sig tvingad eftersom du har väldigt starka åsikter om hur det där ska vara? Svårt att veta numera med all jämställdhet i samhället. Men som jag sade, självklart kan även män gilla att ta hand om barn.

Jag har en dotter som nu också lagt märke till ojämställdheten. Det är inget tomt snack.
Kan hon ha fått det hemifrån, med tanke på att du verkar så mån om jämställdheten?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:49:18, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Alien » 2007-10-29 13:35:04

sugrövmanövern skrev:
Alien skrev:Eftersom alla pojkar inte är lika och inte alla flickor heller, så förstår jag inte varför just den grupptillhörigheten är så viktig att betona.
Jag tror inte att folk i allmänhet tänker så djuplodande, de som tillverkar kläder och leksaker tänker: Försäljningssiffror. De som köper tänker: Gulligt!

Det är inte av illvilja man delar upp könen.


Nej, troligen av slentrian och fördomar. Men det leder likafullt till negativa resultat.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:49:18, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2007-10-29 13:56:09

Ensamflickan skrev:
Alien skrev:
Ensamflickan skrev:Jag funderar lite på det här med kromosomer hit, hormoner dit, och så dessutom social påverkan...

Han sa då också att hans könskromosomer var YY!!!

Så varifrån kommer egentligen könsidentiteten?


Alien skrev:T ex XXY. Däremot undrar jag om det finns YY, kan verkligen en människa leva utan nån X-kromosom alls?


YY är ingen normalt förekommande kromosomavvikelse, det var det som gjorde det så speciellt. XXY däremot tyder på en bestäm sjukdom/handikapp, och de som har den kromosomuppsättningen får inte tillåtelse till att genomgå könsbyte.


Jag tror fortfarande att alla människor måste ha en X-kromosom:

Generna i Y-kromosomen bestämmer endast kön. Deras existens garanterar manskön, avsaknaden av kvinnokön. X-kromosomen finns hos båda könen och innehåller många gener som är nödvändiga för generell utveckling och funktion. Det kan inte uppstå liv utan X-kromosomen.
(http://www.fertility.se)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:49:18, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2007-10-29 14:01:36

sugrövmanövern skrev:Hmm, ja alltså många av mina åsikter är grundade på personliga upplevelser och godtycke :) . Men man kan väl säga som så, jag skulle köpa en mix av olika tillbehör åt ungen om jag hade en. Många av dem skulle vara sådana jag själv gillar, rosa och svarta grejer åt tjejer, ljusblå och svarta åt pojkar. Att en del inte tål att se att man skiljer på könen det minsta stör jag mig på. Man blir anklagad för att vara kvinnoförtryckare för minsta lilla numera. Säger man att man rakar benen kan det bli ramaskri, man låter sig förtryckas!

- Jamen jag vill ha släta ben...

- Nej, det vill du inte, det är på grund av sådana som dig som kvinnor tar sig rollen som efterblivna våp som inte vågar ha lurviga ben!

- :shock:


jonsch skrev:
Det är inte av illvilja man delar upp könen.
Finns det inte en väg, till ett speciellt ställe, som är kantad med goda föresatser? Jag verkar ha glömt det där ordspråket...
Precis, och feministernas goda föresatser leder käpprätt dit 8) .

Att inskränka den personliga friheten leder alltid till fördärv.


Det är klart att du rakar benen för att du är hjärntvättad. Förr i världen rakade inga kvinnor i Sverige benen. Hade du gjort det då så hade det verkligen varit din egen idé med släta ben. Men eftersom släta ben för kvinnor nu är normen så är det bara bevis på att du precis som de flesta andra underkastat dig normen.

Att ifrågasätta könsfördomar och normer är inte att inskränka friheten, det är att öka den. Varför duger mäns ben som de är medan kvinnors måste rakas? Givetvis leder detta till att flickor blir mer missnöjda med sitt utseende än pojkar; det är så mycket som måste ändras och fixas för att flickor ska duga.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Thunderchild » 2007-10-29 14:49:37

Alien skrev:Det är klart att du rakar benen för att du är hjärntvättad.

Varför duger mäns ben som de är medan kvinnors måste rakas?


Du börjar nästan bli lite otäck nu Alien.. Känns som att nästa fråga från dig kommer vara:

Varför är det bara män som har penisar och får penetrera?? Jag kräver att jag oxå ska ha rätten att penetrera i jämställdhetens namn.. :twisted:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Matilda » 2007-10-29 15:06:05

Thunderchild skrev:
Matilda skrev:En pojkflicka skulle inte vara en pojkflicka om inte alla hade en förutfattad mening om hur en pojke och en flicka borde vara :D


I miljontals år har hannar varit hannar och honor varit honor, det gäller såväl människan som övriga arter på planeten.

Hur kan man kläcka ur sig nåt så korkat som att det är en "förutfattad mening"???

Vad jag menar är att i själva definitionen av en pojkflicka ligger en bild (rätt eller fel) om hur en pojke (och en flicka) ska vara. Om vi alla vore helt och hållet fördomsfria skulle ingen bry sig om att ens diskutera begreppen.

Jag menar att den bilden är en förutfattad mening eftersom sådana saker som:

- Vilka kläder man har
- Vilket språk man använder
- Om man rakar sig eller inte
- Hur man klipper håret
- Vilka lekar man leker

... har väldigt lite med biologiska skillnader att göra, utan kommer sig av kulturella påbud om hur man ska vara som det ena eller det andra, och som är inlärda. Det räcker med att gå till ett annat land för att hitta andra attribut som definierar man/kvinna.

.. Ok ser nu att ni diskuterat det där till leda senare, så jag lämnar den biten, men det där med att man överför sina förutfattade meningar om allt möjligt till sina barn är ju ingen hemlighet. Vissa av de där meningarna är bra medan andra är kanske sämre ("Akta dig för vatten för där kan man drunkna" leder till att ungarna inte lär sig simma och därmed riskerar att drunkna). Definitionen av vad som är bra och dåligt förändras med omgivningen.

KS skrev:Sen gillar jag inte idén med att socionomer & pedagoger kör sociala experiment med barn. Det är något obehagligt över hela grejen; att se människor genom professionella glasögon, som objekt.

Du missar att alla välmenande föräldrar utsätter sina barn för "sociala experiment" (i form av att överföra sina kulturella värderingar) vare sig de är medvetna om dessa värderingar eller inte. Bättre då att reflektera och ifrågasätta det man tycker (med risk för att ha fel förstås) än att blint köra på i gamla hjulspår för att, "Det är ju så vi alltid har gjort" :shock:
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav sugrövmanövern » 2007-10-29 17:07:03

Alien skrev:Det är klart att du rakar benen för att du är hjärntvättad. Förr i världen rakade inga kvinnor i Sverige benen. Hade du gjort det då så hade det verkligen varit din egen idé med släta ben. Men eftersom släta ben för kvinnor nu är normen så är det bara bevis på att du precis som de flesta andra underkastat dig normen.
Exakt vad jag menar, det är sådana där saker jag menar med att vissa tycker att jag är ett våp för att jag rakar benen. Precis som att jag inte skulle ha någon egen vilja för att jag tycker det är skönt och snyggt med släta ben bara för att det även är en modegrej.

Det är även en Aspergergrej att jag rakar mig, för jag gillar inte förändringar. Jag kunde som trettonåring inte acceptera att det började dyka upp hår här och var. Så fort jag begrep var man köpte rakblad skred jag till verket. Känslan av hår på kroppen ger mig obehag. Alltihopa ryker därför, förutom det på skallen då, det har ju alltid suttit där :) .

Men alla män som rakar sin haka, och ansar sina skägg. Vad är de för någonting då? Hjärntvättade de med?

Alien skrev:Varför duger mäns ben som de är medan kvinnors måste rakas?
Kvinnors orakade ben duger också bra, beror på vem som dömer. Rakade mansben är bögigt. Men väldigt håriga män är ibland missnöjda med det. Det kan ju vara antingen en följd av sjuka ideal, eller en personlig preferens, eller båda.

Alien skrev:Givetvis leder detta till att flickor blir mer missnöjda med sitt utseende än pojkar; det är så mycket som måste ändras och fixas för att flickor ska duga.
Beror på vem som dömer.
Det är ju dåligt att alla på film och i tidningar har silikon och sådant, men samtidigt så måste folk lära sig att inte följa sjuka ideal slaviskt bara för att de finns. Jag köpte aldrig några seglarskor på 80-talet, de är ohyggligt fula.
Jag tycker verkligen synd om tjejer som sminkar sig och rakar sig mot sin vilja. Det finns ju ingen anledning förutom att man ser fräschare ut. Men om det inte känns värt besväret förstår jag inte varför man gör det :? .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Thunderchild » 2007-10-29 21:16:23

Matilda skrev:[Vad jag menar är att i själva definitionen av en pojkflicka ligger en bild (rätt eller fel) om hur en pojke (och en flicka) ska vara. Om vi alla vore helt och hållet fördomsfria skulle ingen bry sig om att ens diskutera begreppen.


Nu var det dags igen.. Det kommer alltid i debatten om manligt och kvinnligt..

Person A säger: Män och kvinnor är olika

Person B skriker: NEJ! Kvinnor är inte alls sämre än män!!

Är inte det väldigt NT att omtolka saker så förtvivlat? Hur ska man kunna föra en vettig diskussion med såna förvirrade hjärnor??

DET FINNS INGET RÄTT ELLER FEL, SÄMRE ELLER BÄTTRE!!

Det är inte vad det handlar om..

Om jag säger pojkflicka så är det en förklarande term som gör att de flesta i sitt huvud får en någorlunda klar bild av vad detta kan vara för en individ.

Jag kan säga att han är tjock.. Eller att hon är smal.. Oxå det som förklarande termer. Jag gör ingen värdering av nånting, bara konstaterar något som det ÄR i förhållande till normen.

Det finns inget som bestämmer hur en pojke eller en flicka ska vara. Däremot är det en observation av hur män och kvinnor vanligtvis ÄR.

Handjur av arten människa benämns MAN och hondjur kallas KVINNA.

Inte fan ska man behöva kallas fördomsfull för att man använder begreppen MAN och KVINNA?? :evil:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Jonte » 2007-10-29 21:42:50

Alien: rätt! YY finns inte så vitt jag vet heller, antagligen avses xyy.

När det gäller att ta hand om barn: din snubbe är inte ensam. Finns inget bättre än att vara med grabbarna. Jag fattar inte, i århundraden, årtusenden och kanske årmiljoner har kvinnorna robbat männen på deras barn och lyckas dessutom framställa sig själva som offer.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav sugrövmanövern » 2007-10-29 22:50:10

Jonte skrev: i århundraden, årtusenden och kanske årmiljoner har kvinnorna robbat männen på deras barn och lyckas dessutom framställa sig själva som offer.
Jag får nästan uppfattningen att många kvinnor har någonting emot att ta hand om sina barn. Jag begriper liksom inte varför man skaffar barn då. Jag begriper inte heller varför många bara ploppar ur sig ungar utan att fråga mannen rätt ut i hur hög utsträckning han är villig att ta hand om dem.

Folk tar för givet att i dagens "upplysta samhälle" är kvinnor och män exakt likadana. Sedan blir kvinnorna sura för att männen inte viker tvätten snyggt, inte ser dammråttorna, inte är intresserade av att vandra runt inne på IKEA osv.

Newsflash till dem: Könen har skillnader. Skaffa en partner som är på samma våglängd, eller gilla läget.

Det är mest kvinnor som gnäller över hur dåliga männen är dock. Jag hör inte så mycket från män om hur kassa och värdelösa kvinnor i allmänhet är på att fixa datorn eller meka eller vad det nu kan vara. Det jag hör mest gnäll om är kvinnor som är slampiga och otrogna och grälsjuka. Inte så smickrande egenskaper.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Matilda » 2007-10-30 10:52:07

Thunderchild skrev:
Matilda skrev:[Vad jag menar är att i själva definitionen av en pojkflicka ligger en bild (rätt eller fel) om hur en pojke (och en flicka) ska vara. Om vi alla vore helt och hållet fördomsfria skulle ingen bry sig om att ens diskutera begreppen.


Nu var det dags igen.. Det kommer alltid i debatten om manligt och kvinnligt..

Person A säger: Män och kvinnor är olika

Person B skriker: NEJ! Kvinnor är inte alls sämre än män!!

Är inte det väldigt NT att omtolka saker så förtvivlat? Hur ska man kunna föra en vettig diskussion med såna förvirrade hjärnor??

DET FINNS INGET RÄTT ELLER FEL, SÄMRE ELLER BÄTTRE!!

Det är inte vad det handlar om..

Men läs vad jag skriver. Var någonstans har jag nämnt bättre eller sämre?

Thunderchild skrev:Om jag säger pojkflicka så är det en förklarande term som gör att de flesta i sitt huvud får en någorlunda klar bild av vad detta kan vara för en individ.

Jag kan säga att han är tjock.. Eller att hon är smal.. Oxå det som förklarande termer. Jag gör ingen värdering av nånting, bara konstaterar något som det ÄR i förhållande till normen.

Det finns inget som bestämmer hur en pojke eller en flicka ska vara. Däremot är det en observation av hur män och kvinnor vanligtvis ÄR.

Handjur av arten människa benämns MAN och hondjur kallas KVINNA.

Inte fan ska man behöva kallas fördomsfull för att man använder begreppen MAN och KVINNA?? :evil:

Om definitionen av man och kvinna används rent biologiskt - vad är då en pojkflicka (rent biologiskt?) - en paradox?

Att överhuvudtaget ha sådana begrepp är nödvändigt för att underlätta kommunikationen, visst. Men om man tittar närmare på alla sådana definitioner så finns det alltid gränsfall. Det irriterar mig alltid väldigt när saker inte är klart definierade, och pojkflicka är ett sådant begrepp. Vad tusan betyder det? En tjej som inte rakar benen? En tjej som opererat bort brösten? En tjej som spelar rugby? Vad händer då om tjejen både spelar rugby och rakar benen? Det verkar alltid bero på vem man frågar.

Jag är rätt säker på att jag heller inte nämnde ordet fördomar eller fördomsfull. Så vem är det som övertolkar? Däremot så funderade jag över förutfattade meningar. Jag lägger inte in någonting negativt i det begreppet, vilket du verkar göra. Förutfattade meningar byggs upp av erfarenheter och är någonting som alla har, vare sig vi vill eller inte. (En blomma definieras av vissa egenskaper, en sten av andra osv).

Du verkar så tvärsäker på din sak och det är väl bra. Jag är inte alls lika säker på min. Att vara fullständigt fördomsfri tycker jag är ett omöjligt idealtillstånd. Är man det så förutsätter det att man inte har någon uppfattning eller värdering om någonting över huvud taget - ett rätt korkat sätt att vara. Men jag tycker ändå det är intressant att filosofera över de förutfattade meningar jag och andra har, och varför jag har just den uppfattningen jag har om hur saker är eller inte är. Ibland kommer jag till och med fram till att jag nog har rätt 8) :lol: . Det gör livet intressantare, helt enkelt.
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav underjord » 2007-10-30 12:53:38

Sluta trolla, Thunderchild!
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Thunderchild » 2007-10-30 15:32:54

Matilda skrev:Men läs vad jag skriver. Var någonstans har jag nämnt bättre eller sämre?

Jag är rätt säker på att jag heller inte nämnde ordet fördomar eller fördomsfull. Så vem är det som övertolkar?


Jag tycker att du själv ska läsa igenom vad du skrivit..
När man pratar i termer av Rätt eller Fel så ligger det vanligtvis en värdering däruti.. Vanligen är det sämre att göra/vara fel än rätt..

På samma sätt är frasen "tänk om vi alla vore fördomsfria" en ganska stark antydning om att vi minsann har fördomar..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Thunderchild » 2007-10-30 15:36:28

underjord skrev:Sluta trolla, Thunderchild!


Tänk vad lätt det är om man inte har ett endaste argument att anföra men bara vill röra om lite.. Då kan man slänga ur sig nåt skit bara för att provocera..

Jag är säker på att du vet bättre underjord.. Så var snälöl och lägg ner den stilen. Har varit så otroligt skönt att slippa dylika påhopp sedan ett par veckor..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Matilda » 2007-10-30 16:09:39

Thunderchild skrev:Jag tycker att du själv ska läsa igenom vad du skrivit..
När man pratar i termer av Rätt eller Fel så ligger det vanligtvis en värdering däruti.. Vanligen är det sämre att göra/vara fel än rätt..

Nä nu får du ge dig, men ok. Hittar ordet "rätt" i fyra sammanhang, "fel" på ett ställe.

Ett "rätt" där jag skriver "Jag tycker inte ni har rätt", eller något liknande. Hoppas det är ok att inte ha samma åsikt som resten av forumet.

Ett "rätt eller fel", dvs inget av det.

Ett "rätt" i "rätt säker" = ganska säker.

... och ett "nog rätt" använt i ett skämt. Den tänker jag inte ens räkna.

Thunderchild skrev:På samma sätt är frasen "tänk om vi alla vore fördomsfria" en ganska stark antydning om att vi minsann har fördomar..

Ja, har vi inte det då? Jag har det i alla fall (även om jag skulle tycka bättre om mig själv om jag vore utan), och eftersom man dömer alla andra efter sig själv... - Jag finner det svårt att tro att just du skulle vara vit som snö... :roll:
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav Thunderchild » 2007-10-30 16:42:10

Jo, jag ger mig nu.. Har helt enkelt inget val nu när debatten har rasat långt under min lägsta nivå..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Alien » 2007-10-30 20:31:15

Thunderchild skrev:
weasley skrev:Pojkflickor behöver inte vara TRÖGARE än andra... det kan vara så att pojkflickor kan ha tex AS och alltså inte fatta vad som -förväntas- att hon ska göra.

Eller så kan hennes (eller hans, om det är en flickpojke!) föräldrar vara såpass öppensinniga att de inte nödvändigtvis MÅSTE köpa könssegregerande kläder och leksaker.


Aha.. Nu har vi gjort en intressant distinktion här.. Pojkflickor ÄR trögare för att dom har AS.

Att en pojkflicka skulle ha mera öppensinniga föräldrar skulle betyda att hon sannolikt aldrig skulle ha syskon som är helt "normala". Så är ju knappast fallet. En familj får tex knappast flera pojkflickor.

Den teorin anser jag faller platt. Att du fortfarande försöker hävda att den stora merparten av dagens upplysta välutbildade föräldrar indoktrinerar sina barn för att dom ska passa in i könsrollerna är sååå tragiskt.. :(


En del flickor råkar vara "mindre tjejiga" helt enkelt. Alltså kan två systrar i en familj vara helt olika. Poängen är att de ska få vara det utan press från omgivningen.

Om "dagens upplysta välutbildade föräldrar" inte indoktrinerar sina barn i könsrollerna, vad beror det på? Jo, på att andra människor har ifrågasatt rigida könsroller. Upplysningen faller inte ned från himlen, det krävs människor som ifrågasätter först. Och eftersom vi knappast ännu lever i en fullkomligt jämlik värld finns det anledning att fortsätta ifrågasätta.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Pojkflicka androgyn ??

Inläggav Evra » 2007-10-31 11:42:19

asmig skrev:Ja detta med pojkflicka. Jag har bara dragits till pojkflickor i mitt liv, har jag haft nån flicka så ere pojkflickor jag haft. Ere för att jag e så jävla macho själv så ja måste ha nåt som balanserar upp det, eller e de den andra hälften "böghalvan" i mej som gör sej synlig på detta vis. Vi vet ju för jössenamn att vi män både har manligt o kvinligt i oss (XY vs XX), och kanske gäller detta symtom att män kanske söker pojkflickor i större grad än vad flickor söker flickpojkar, med tanke på just mäns kromosomupsättning.

Eller e svaret kanse det att jag tycker om pokflickor för att dom på nåt vis skulle vara mera androgyna, att det beror på att jag kromosommässigt såsom XY tillfakto är en androgyn varelse. Ja menar att jag söker en flicka XX som e lite pojkig (XY) därför att jag söker min hälf i nån form av androgyn gemenskap. Ehhh....

Jag har alltid varit tillsammans med machomän och de har dragits till mig för att jag är mer som en man i mitt sätt. Jag känner mig också mer som en man. Dessutom gillar jag män. Tänder aldrig på bilder av tjej/kille men om jag ser en bild av två män som kysser varandra (tex) då blir jag mkt intresserad.
När jag var yngre och hade tjejkläder känder jag mig som en transvestit. Jag "klädde ut mig till tjej".
Senast redigerad av Evra 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Evra
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2006-08-31

Re: Pojkflicka androgyn ??

Inläggav MsTibbs » 2007-10-31 11:47:23

Evra skrev:När jag var yngre och hade tjejkläder känder jag mig som en transvestit. Jag "klädde ut mig till tjej".


Heh så känner jag mig med. Jag kan känna mig någorlunda feminin i byxdräkt och sjal och halvhöga hälar, men kjol.... Altså, jag har varit på förlovningsfest i en tunn tight knälång kjol + höghälat och blivit tagen för kille... "dendär killen därborta"... Visserligen är person ifråga psykotiskt paranoid, me ändå... hallå.... så jag håller mig (liksom Magdalena Ribbing) till byxor.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav weasley » 2007-10-31 12:16:55

sugrövmanövern skrev:Jag får nästan uppfattningen att många kvinnor har någonting emot att ta hand om sina barn. Jag begriper liksom inte varför man skaffar barn då. Jag begriper inte heller varför många bara ploppar ur sig ungar utan att fråga mannen rätt ut i hur hög utsträckning han är villig att ta hand om dem.


Om det nu är så att kvinnan inte vill ta hand om sitt barn, är det verkligen så att det skulle ligga i kvinnans "natur" att vara moderlig? Vore det så att kvinnans roll på planeten var att tillgodose nästa generation med sitt liv, så skulle väl inte de där strömningarna finnas?
Jag menar inte att kritisera dej, sugrövmanövern, det var bara en tanke jag slogs av. Själv är jag alldeles för egen för att vilja ta hand om en skrikklump 24/7. Tycker det borde finnas ställen där man kunde lämna bort barnet, ungefär som ett hundpensionat, så man finge lite lugn. Dagis är ju bara till för förvaring av barn medan föräldrarna jobbar.


sugrövmanövern skrev:Folk tar för givet att i dagens "upplysta samhälle" är kvinnor och män exakt likadana. Sedan blir kvinnorna sura för att männen inte viker tvätten snyggt, inte ser dammråttorna, inte är intresserade av att vandra runt inne på IKEA osv.


Hehehehe... för mej har det alltsomoftast varit tvärtom; pv som tar fram dammsugaren och jag som försöker försvara mina dammutar med att "de är ju så fina"... ;-D Tvätten viks som den viks, ingen av oss bryr sej särskilt mkt, och ska jag gå på IKEA vill jag vara ensam så jag slipper hålla reda på någon annan. Det är tillräckligt mkt folk där ändå.

Annars håller jag med. Jag förstår inte den här våldsamma hetsen att släpa med sej karln överallt. Visst, jag kan förstå att man vill ha karln delaktig i vad som införskaffas till bostaden, men för 17, det är ju bara låta honom kolla på nätet vad IKEA har att erbjuda, och sen åka och handla något man gillar utan att ha honom som ett gnällande bihang.


sugrövmanövern skrev:Det är mest kvinnor som gnäller över hur dåliga männen är dock. Jag hör inte så mycket från män om hur kassa och värdelösa kvinnor i allmänhet är på att fixa datorn eller meka eller vad det nu kan vara. Det jag hör mest gnäll om är kvinnor som är slampiga och otrogna och grälsjuka. Inte så smickrande egenskaper.


Intressant betraktelse som jag tyvärr inte kan säga att jag själv har iakttagit. Fast det verkar ju som om både kvinnor och män gnäller över motparten, fast de stör sej på olika saker... tror jag... det framgick inte vad det är kvinnorna gnäller om.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Matilda » 2007-11-01 12:04:17

sugrövmanövern skrev:Man blir anklagad för att vara kvinnoförtryckare för minsta lilla numera. Säger man att man rakar benen kan det bli ramaskri, man låter sig förtryckas!

- Jamen jag vill ha släta ben...

- Nej, det vill du inte, det är på grund av sådana som dig som kvinnor tar sig rollen som efterblivna våp som inte vågar ha lurviga ben!

- :shock:

Jag kan ta ett exempel på motsatsen:

- Jag vill inte ha barn. Jag trivs alldeles utmärkt utan.
- Jodå, det vill du visst, och du är inte lycklig heller, det är bara som du tror. Innan du har blivit på smällen så har du inte upplevt verklig :shock: lycka. Du är inte i harmoni med ditt kvinnliga inre än. Men oroa dig inte, det kommer med åldern! :?

Det är som om man inte visste sitt eget bästa. När kartan och verkligheten inte stämmer, så ska kartan ha rätt. Jävligt jobbigt oavsett vilken förståsigpåare som än kommer med kartan.
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:49:19, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in