Avklarad utredning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2010-06-02 11:38:22

Du är ju myndig, du måste inte berätta om du inte vill.
Du har möjligheten men inte skyldigheten.
Att de kanske gärna vill läsa är en annan sak.
Du kan ju göra en kopia där du lagt bitar över det som du inte vill visa :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Meppe » 2010-06-02 15:30:48

Jag har bestämt mig för att inte alls nämna det eftersom jag inte litar på att min morsa låter bli att sprida det över hela kvarteret plus sin bekantskapskrets. Jag bor i ett område där det är omöjligt att vara anonym och hon har inte direkt mitt förtroende efter tidigare erfarenheter. Men på pappret står det att det är till mina föräldrar. Har jag rätt att hålla helt tyst om att jag fått diagnos? Min morsa såg kuvertet (där det stod att det var från sjukvården) när hon tog in posten.

Angående det jag skall ge i skolan, har de rätt att ringa hem utan mitt tillstånd? Hälsovårdaren har tidigare försökt pressa mig att berätta en sak hemma när jag inte ville. Kan jag ge det åt någon annan med ursäkten att hon inte var i skolan (hon är bara i gymnasiet en dag i veckan)?

Det jag vill undvika är att alla jag har någon kontakt med på ett eller annat sätt ska få veta det här. Dessutom behöver väl skolhälsovården inte det här pappret?! Det är väl lärarna som borde känna till situationen om någon ska känna till det..
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav nano » 2010-06-02 15:57:52

Frågan är om någon utom du alls behöver känna till det.
Men om du berättar så föreslår jag att du talar tydligt och inte mumlar eller är osäker.
Bättre tror jag att säga något felaktigt än vara osäker tror jag i det fallet.

I vilket fall kan du ju vänta o se vad du kommer på framöver, du behöver ju inte skynda med o visa det innan du analyserat för o nackdelar rejält.
Svårt att ta tillbaka något i efterhand.

Du kan ju se om du kan använda det för att lösa saker på egen hand, går inte det så kanske man kan lämna det till den som behöver veta.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Tor » 2010-06-02 16:28:21

Meppe skrev:Man får diagnos av neurolog i Finland.


- Verkligen? Eller kanske psykiater, som i mitt fall.

Meppe skrev:Det här känns som ett bra tillfälle att påpeka att Ssverige och Ffinland har olika kriterier.


- Hur skiljer sig dessa kriterier från de i Sverige?
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav nano » 2010-06-02 16:48:59

Tror det är mer samtal, inte lika mycket fastlagda kriterier som måste uppfyllas.
Och någon sade att man måste ha haft någon form av problem med samhället.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Tor » 2010-06-02 16:51:32

nano skrev:Tror det är mer samtal, inte lika mycket fastlagda kriterier som måste uppfyllas.
Och någon sade att man måste ha haft någon form av problem med samhället.


Problem med samhället? Vad då för problem?
Kan tänka mig att det är mer baserat på samtal. Men kriterierna borde ju ändå vara samma, eller hur?
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav nano » 2010-06-02 16:58:15

Som jag fattat är det inte att 6 kriterier ska vara uppfyllda, har för mig att det är några grupper av kriterier och att något kriterie i varje grupp BÖR vara uppfyllt.
Tror det var 3 grupper av kriterier.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Meppe » 2010-06-02 17:22:55

Tor skrev:
Meppe skrev:Man får diagnos av neurolog i Finland.


- Verkligen? Eller kanske psykiater, som i mitt fall.


Jo. Jag menar allvar med det jag skriver.

Tor skrev:
Meppe skrev:Det här känns som ett bra tillfälle att påpeka att Ssverige och Ffinland har olika kriterier.


- Hur skiljer sig dessa kriterier från de i Sverige?


Efter att ha rättat eftersom du citera mig fel kan jag tala om att jag inte vet. Men jag vet att det är olika eftersom neurologen sa det.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Meppe » 2010-06-02 17:24:19

nano skrev:Frågan är om någon utom du alls behöver känna till det.
Men om du berättar så föreslår jag att du talar tydligt och inte mumlar eller är osäker.
Bättre tror jag att säga något felaktigt än vara osäker tror jag i det fallet.

I vilket fall kan du ju vänta o se vad du kommer på framöver, du behöver ju inte skynda med o visa det innan du analyserat för o nackdelar rejält.
Svårt att ta tillbaka något i efterhand.

Du kan ju se om du kan använda det för att lösa saker på egen hand, går inte det så kanske man kan lämna det till den som behöver veta.


Hur menar du att jag ska bestämma om jag är osäker eller säker. Hade jag kunnat bestämma det skulle jag ha besparats ett flera år långt h-e.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Tor » 2010-06-02 17:31:33

Ursäkta för felciteringen. Tog bara eget initiativ till att rätta stavningen ;-)
Nå, vet inte vilka erfarenheter/expertis din neurolog har, så det är oklart vad detta baserar sig på. Angående kriterier används väl samma manual och formulär till stor del i alla fall. Och ifall de skiljer sig något så är väl kriterierna någorlunda samma i alla fall. Onödigt att vara någon paragrafryttare här.


Admin
Felciteringen är återställd.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav nano » 2010-06-02 17:45:45

Säker om du ska berätta eller inte och i så fall för vem.
Antar att det har varit nyttigt att få veta ett o annat, för mig vart det bara genom att komma in på forumet o förstå ett o annat mycket lättare.
Har ingen diagnos men är erbjuden undersökning o tänker nog ta undersökningen.
Inte så säker på att den ger något däremot, kan hända att jag inte får något för att jag har jobb o klarar mig rätt bra.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in