Aspie diskriminerad - nekades lägenhet av bostadsföretag?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspie diskriminerad - nekades lägenhet av bostadsföretag?

Inläggav Alien » 2007-10-29 15:36:09

http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Borlange/2007/10/24/32325/

En 22-årig man med diagnosen Aspergers syndrom nekades hyreskontrakt med Tunabyggen trots att lediga lägenheter fanns.
I stämningsansökan från HO framgår att mannen klarar det mesta själv och har en daglig sysselsättning på en bondgård och skötsel av en fotbollsplan.
När han sökte lägenhet bodde han på ett gruppboende för gravt utvecklingsstörda. Det ansågs som en tillfällig, inte idealistisk lösning. Han uppfyllde de krav som Tunabyggen ställer på en hyresgäst - förmåga att betala hyran, inga hyresskulder och referenser.


Var det diagnosen AS el att han bott med utvecklingsstörda förut som var orsaken?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav manne » 2007-10-29 16:53:19

jävligt dålig stil att göra så..!!
han ska dessutom ha rätten att få för tur till lägenhet enligt LSS lagen.


har förresten också bott med utvecklings-störda by the way är inte alls kul...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2007-10-29 17:01:41

personligen så tycker jag att LSS lagen ska refomeras till att den ger
alla unga rätten att få egen lägenhet vid ca 20 års ålder +boende-stöd.

behandlinsghem och liknade ska ej komplittera upp det hela..och detta ska inte heller vara någon sorts nödlösning på problemet.
beslutet hur man vill bo bör och ska ligga hoss aspbergaren stjälv vid myndig ålder (alltå stjälvbestämmande) fast med hjälp från LSS...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Moggy » 2007-10-29 21:46:27

Låter konstigt att dom skule neka nån lägenhet. Får mig att misstänka att det ligger faktorer bakom som inte nämns i artikeln.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav DooM » 2007-10-29 22:52:34

Hyresvärdar kan ofta vara lite kinkiga med att man måsta ha fast anställning... kan ju vara så enkelt....

...Men man har också sett diskrimineringens fula tryne sticka upp lite här och var genom åren; det kan ju också vara så att de har sett en kille med lite "udda" uppträdande komma in .. och av ren fördomsfullhet nekat honom att hyra. .... men det lär bara de inblandade veta.... sånt där är nästa hopplöst att leda i bevis i domstol, tyvärr... :(
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-29 23:49:32

Hej¨!

Men det stod ju att han hade daglig sysselsättning. Alltså daglig verksamhet. Så han har med största sannolikhet pension som han kan använda till att betala hyran med. På gruppboendet där han bor nu betalar han också en hyra, vilken är marknadsmässig. Så hyran borde inte vara ett problem. Pensionen är på 6300 kr i månaden, plus bostadstillägg. Så mannen har råd att hyra en etta eller en tvåa, helt klart.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Alien » 2007-10-30 20:38:17

Moggy skrev:Låter konstigt att dom skule neka nån lägenhet. Får mig att misstänka att det ligger faktorer bakom som inte nämns i artikeln.


Ja, kanske det. Det gick aldrig upp i rätten. Lite synd tycker jag, hade gärna sett en vägledande dom. Men Tunabyggen betalade i stället 30.000 kr i skadestånd samtidigt som de förnekade att de diskriminerat. De betalade bara för att få saken ur världen, påstod de.

Förstår inte varför HO vek sig för detta, men kanske killen själv ville det.

Men någon lägenhet fick han inte, så han bor väl fortfarande kvar bland utvecklingsstörda på grupphemmet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav manne » 2007-10-31 3:03:50

Alien skrev:
Moggy skrev:Låter konstigt att dom skule neka nån lägenhet. Får mig att misstänka att det ligger faktorer bakom som inte nämns i artikeln.


Ja, kanske det. Det gick aldrig upp i rätten. Lite synd tycker jag, hade gärna sett en vägledande dom. Men Tunabyggen betalade i stället 30.000 kr i skadestånd samtidigt som de förnekade att de diskriminerat. De betalade bara för att få saken ur världen, påstod de.

Förstår inte varför HO vek sig för detta, men kanske killen själv ville det.

Men någon lägenhet fick han inte, så han bor väl fortfarande kvar bland utvecklingsstörda på grupphemmet.


Ja världen är allt bra sjuk i bland asp blir neckad egen lägenhet ..!!
Men visst om man är knarkare och kriminell eller brottsling osv så stjälvklart så ska man få en egen lägenhet av socialen och förtur också.
fulla rättigheter där för direkt -ny anlända invandrare ,brottslingar ,knarkisar mm
stjälklart för tur där för dem.
Men en hederlig asp ska inte få egen lägenhet ..
nej nej ja man undrar igentligen hur det fungerar i svergie då andra typer av människor kan gå förre herliga personer..?? :? :? :? :? :?
ja jag vet lite vad jag menar har träffat en del halv-kriminella typer
som stjälvklart har fått sina lägenheter och fått för tur av LSS [socialen],med boendestöd och sjukbidrag mm..
Världen är allt bra orättvis...
jag känner igen mig i hans situation och lider verkligen med honom ....
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2007-10-31 3:22:58

Ps kriminella och brottslingar dömda för brott borde fan inte tilldelas några rättigheter av varken socialen eller LSS...!! :x icon :x icon

för då så har man ju förbrukat sina rättigheter om man begår brott..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ford » 2007-10-31 10:25:30

Såvitt jag vet har missbrukare och kriminella inte förtur, inte heller folk som "bara" har socialbidrag heller, för den delen. Tvärtom har de minst lika svårt att få lägenhet, som handikappade med ersättning.
Hur det är med nyanlända invandrare vet jag inte, men det går väl att kolla upp, dock är diskrimineringen av folk med utländsk härkomst ett erkänt problem på bostadsmarknaden.

Den person som beskrivs i artikeln blev med största säkerhet diskriminerad, men just i ditt fall har du faktiskt bara dig själv att skylla, att du bor på gruppboende.
Är man så jävla dum så att man vid upprepade tillfällen inte bara tackar nej till , utan t.o.m. låter bli att ens åka och kolla på lägenheter som man blir erbjuden, bara för att läget inte är det rätta (i synnerhet om man bor i stockholm, med dess minst sagt enorma bostadsbrist), så skall man inte komma till mig och gråta i varje fall.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav manne » 2007-10-31 12:45:40

ford skrev:Såvitt jag vet har missbrukare och kriminella inte förtur, inte heller folk som "bara" har socialbidrag heller, för den delen. Tvärtom har de minst lika svårt att få lägenhet, som handikappade med ersättning.
Hur det är med nyanlända invandrare vet jag inte, men det går väl att kolla upp, dock är diskrimineringen av folk med utländsk härkomst ett erkänt problem på bostadsmarknaden.

Den person som beskrivs i artikeln blev med största säkerhet diskriminerad, men just i ditt fall har du faktiskt bara dig själv att skylla, att du bor på gruppboende.
Är man så jävla dum så att man vid upprepade tillfällen inte bara tackar nej till , utan t.o.m. låter bli att ens åka och kolla på lägenheter som man blir erbjuden, bara för att läget inte är det rätta (i synnerhet om man bor i stockholm, med dess minst sagt enorma bostadsbrist), så skall man inte komma till mig och gråta i varje fall.


ja du har rätt när man tänker efter nu lite...!!!
problemet är väl när man måste bo bland en del egoister för en del asp
är väldigt narcisistiska av bara helvete...
sedan så är det ofta total förbud att ha husdjur på gruppboenden och liknade otur för jag gillar katter..
Men jag håller med dig...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ford » 2007-10-31 22:39:47

manne skrev:ja du har rätt när man tänker efter nu lite...!!!
problemet är väl när man måste bo bland en del egoister för en del asp
är väldigt narcisistiska av bara helvete...
sedan så är det ofta total förbud att ha husdjur på gruppboenden och liknade otur för jag gillar katter..
Men jag håller med dig...


Jaja, det är bra att du har insett det nu i alla fall. Jag hoppas det fixar sig för dig, men nästa gång du blir erbjuden lägenhet (om den så ligger i ett fult miljonprojektsområde 3 mil hemifrån): om det inte finns synnerliga skäl, som t.ex. en väldigt hög hyra, som kan bli ett problem för dig om du skaffar jobb (och således förlorar ditt bostadstillägg), knarkare som grannar eller något annat extremt...

-Tacka för helvete inte nej igen!!! *sagt i all välmening*
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in