Ser du ut som en typisk aspergare? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ser du ut som en typisk aspergare?

Omröstningen slutade 2007-11-02 11:59:51

Ja, glasögon och bekväma kläder.
16
41%
Nej, jag ser ut som vem som helst.
23
59%
 
Antal röster : 39

Inläggav Flinta » 2007-10-29 20:59:07

Alien skrev:Jag stöter lätt i möbler med åtföljande blåmärken, eftersom jag tycks ha svårt att veta var mina gränser går. Tror jag att jag är smalare än jag är? :oops:

Får ofta höra att jag pratar för högt trots jag i mina öron pratar normalt. Kanske har med bristande hörsel att göra. Har ofta svårt att höra vad andra säger, särskilt om det finns andra störande ljud. Försöker jag prata lågt så hör inte andra vad jag säger, jag tycks aldrig hitta "lagom".

Aspergare sägs prata med entonig stämma också.


Du har kanske svårt att bedöma avstånd? Det förekommer ju ibland bland oss.

Jag går också lätt in i saker, är lite fumlig och har väl lite stela rörelser. När jag går tänker jag konstant på hur jag ska ta nästa steg, gör jag inte det blir jag lite vinglig ibland.

Känner igen detta att det är svårt att urskilja varifrån ett ljud kommer om det är störande ljud runtomkring. Att höra att mobilen ringer när jag sitter på en buss är svårt. Tala i den på bussen eller på stan är inget för mig, jag behöver vara hemma, eller i ett tyst rum själv, om den som ringer vill veta annat än "var e du nu?". Kan inte koncentera mig då eftersom det e så mycket intryck att ta in.

Jag pratar nog med ganska låg stämma. Och entonig. Besök hos logoped skulle nog inte skada. Men det är inget stort problem för mig idag.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav underjord » 2007-10-29 21:10:50

  • För tio år sedan såg jag ut som en bakfull Stig Helmer.
  • För 20 år sedan såg jag ut som en full Stig Helmer.
  • Nu ser jag ut som en nykter Stig Helmer.
Med andra ord:
  • För tio år sedan hade jag kläder som var bekväma och (mer eller mindre, mest mindre) funktionella, men fula/slitna/omatchande. Jag brydde mig inte om hur det såg ut.
  • För 20 år sedan hade jag kläder som var bekväma, funktionella och någotsånär ofula/matchande.
  • Nu har jag kläder som är bekväma, funktionella och matchande (= allt svart/mörkblått), men fortfarande slitna.
Jag har aldrig behövt glasögon och har därför inga, men jag ser nog inte heller ut som vem som helst. Mitt hår är inte alltid i ordning, vilket i mitt fall får symbolisera glasögon, så min röst faller på glasögonalternativet.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

nja jag väljer nog "annat"

Inläggav Ayhanza » 2007-10-29 22:11:27

ok jag har glasögon ok jag har bekväma kläder, men jag är klädd som en typisk "hårdrocksmetal" hona.
när jag var yngre klädde jag mig lika dant kanske lite mer åt goth hållet eller någon blandning mellan punk och hårdrock.. svart hår, svart smink ja ni vet :twisted:

svarta/gråsvarta jeans svart t-shirt är väl vad som gäller nu, enkelt :)
ibland kan jag slänga på mig något stilfullare typ "snitsigt" svart linne med någon detalj kanske eller en kofta/tröjja som e snyggt skuren.. men jag trivs bäst i mina svarta hårdrockskläder finns INGET skönare än hårdrockströjjor långsleaves.. synd att det är så dyrt :/

asch vafan jag ÄR väl en glasögon/bekväm asp då?!
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav Flawed » 2007-10-29 22:40:52

KrigarSjäl skrev:Det handlar egentligen mer om hur man "bär upp" kläderna än vilka kläder man har. Tillsammans med detta bildar kroppsspråk, röstläge etc en helhet. Aspergerlooken. Och många förefaller tämligen aningslösa när det gäller den egna approachen, precis som TC sagt.

Den speciella aspiewalken bör nämnas i detta sammanhang tycker jag.
När man går med handerna krampaktigt längs kroppen utan att svänga med armarna överhuvud taget.

(Går att träna bort om man vill.)
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav weasley » 2007-10-30 14:55:15

Jag har kläder jag tycker är snygga och som är bekväma. Stretch eller vida brallor. Svart, svart, svart, (neon)rosa, lila och kungsblå. Kängor, helst med stålhätta, som går att springa i eller tillfoga skada med om någon skulle få för sej något. Stjärnor tycker jag om.

Har haft rött, lila, blått och svart hår; nu är det den härligt naturliga färgen "svensk råtta". Önskar jag vågade färga det klarlila och blått, men det är så långt att det skulle se fult ut om jag ångrade mej. Utväxt är inte vackert, särskilt inte när det är svårt att återfå färgen "svensk råtta". Den verkar inte vara så populär på butikernas hyllor...? ;-D

Glasögon finnes. Mörkt bruna bågar som fått sej några smällar och inte sitter helt perfekt. Glömmer dock jämt att slinka in hos optikerna och rätta till dem!

Frågan är om det är en "TYPISK ASPERGERSTIL" att ha glasögon och bekväma kläder. Jag har linser i ibland, skulle helst ha det hela tiden, men mina ögon tål dem inte.
Många sportiga enter har också linser/glyser och mjukisbrallor på sej. Ser inte skillnaden mellan mina kläder och deras, förutom min förkärlek till svart.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Matilda » 2007-10-30 16:21:49

Jag har också gärna kläder på mig speciellt när det är kallt :lol:
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav weasley » 2007-10-31 14:54:30

Faktum är att de flesta har kläder på sej.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Isse » 2007-10-31 22:31:00

Hmm, kan man se återkommande likheter i mönster där faktorerna asperger, glasögon och kläder där bekvämlighet bedöms högre än samhällets syn på estetik? Hmm, mitt svar blir nog nej. Människor e för divergenta överlag för något sådant tror jag.

PLUR.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav noonesname » 2007-11-01 23:01:44

KrigarSjäl skrev:Det handlar egentligen mer om hur man "bär upp" kläderna än vilka kläder man har. Tillsammans med detta bildar kroppsspråk, röstläge etc en helhet. Aspergerlooken. Och många förefaller tämligen aningslösa när det gäller den egna approachen, precis som TC sagt.


kanske lite off-topic Men snälla, berätta vad du menar med "Aspergerlooken", jag har nämlligen alltid undrat om man kan se utanpå att jag är annorlunda inuti! Jag vet att jag har diagnostiserad AS, men jag har aldrig brytt mig om det och vet inte riktigt hur en aspergare brukar bete sig. Kan med andra ord inte så mycket om min egen sjukdom!
Senast redigerad av noonesname 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
noonesname
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2007-01-13

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-02 9:18:15

noonesname skrev:
KrigarSjäl skrev:Det handlar egentligen mer om hur man "bär upp" kläderna än vilka kläder man har. Tillsammans med detta bildar kroppsspråk, röstläge etc en helhet. Aspergerlooken. Och många förefaller tämligen aningslösa när det gäller den egna approachen, precis som TC sagt.


kanske lite off-topic Men snälla, berätta vad du menar med "Aspergerlooken", jag har nämlligen alltid undrat om man kan se utanpå att jag är annorlunda inuti! Jag vet att jag har diagnostiserad AS, men jag har aldrig brytt mig om det och vet inte riktigt hur en aspergare brukar bete sig. Kan med andra ord inte så mycket om min egen sjukdom!


Gå på aspergersammankomster och se dig omkring. Om du inte tycker att många ser aspiga ut, ser du troligen rätt aspig ut själv.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2007-11-02 11:19:26

smal + ballongskalle o glasögon , utan glasögon (linser) ser jag mer ut som ett troll än en as tror ja :?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:50:15, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Klicken » 2007-11-03 23:29:16

Nej, sanningen att säga så klär jag mej enbart i dyra kläder och har varken hel lugg eller glasögon. Sedan så är jag väl inte speciellt "snygg" men de är ju en annan sak.
Klicken
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2007-11-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in