SD-BERA - asperger-, adhd- & schizofreni-test

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

SD-BERA - asperger-, adhd- & schizofreni-test

Inläggav FamiljenM » 2010-05-08 8:46:12

Är det någon som vet något om detta?
Jag ska göra ett sånt här test i slutet av månaden.

Fyra hängivna forskare och en liten maskin som ger ifrån sig en massa ljud. Kan det bli en framgångssaga? Om Sensodetects utveckling på börsen innehåller svaret är det definitivt ja.

https://www.sydsvenskan.se/2010-05-08/15-000-klick-ska-avsloja-adhd-och-schizofreni

Edit: SD-BERA = SensoDetect-Brainstem Evoked Response Audiometry
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav FamiljenM » 2010-05-09 1:23:20

Är det här något nytt som tillkommit i en aspergerutredning?
Jag vill ju inte gärna vara ett försöksdjur :roll:
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Parvlon » 2010-05-09 1:26:09

Är nog testat innan de fick patentet.

*edit: visst
Artiklar och böcker
Publicerade av SensoDetect
Nielzén S, Olsson O, Källstrand J, Nehlstedt S . The Role of Psychoacoustics for the Research on NeuropsychiatricF states - Theoretical Basis of the S-Detect method. In: Publications from The Sound Environmental Centre at Lund University, Report no 8: Sound mind and emotion, Research and aspects (ed. Frans Mossberg), Lund 2009
Nielzén S, Olsson O, Nehlstedt S Källstrand J. Psychoacoustics & Schizophrenia, Der Nervenarzt, 2008, 79, 193
Fristedt Nehlstedt S, Källstrand J, Nielzén S, Olsson O. Aberrant Representation of High Frequency Sounds in the Brain Stem of Individuals with Schizophrenia, Submitted manuscript 2008
Källstrand J, Fristedt Nehlstedt S, Nielzén S, Olsson O. Brainstem aberrations in adult subjects diagnosed with ADHD – medication effects Manuscript 2008.
Nielzén S, Olsson O, Källstrand J, Fristedt S. Abberant brain stem functioning i schizophrenia. European Psychiatry, 2008, 23, 135
Nielzén S. An objective diagnostic decision support for schizophrenia. European Psychiatry 2007, 22, 86
Iliadou V, Källstrand J, Kaprinis G, Nielzén S, Olsson O. Auditory masking and schizophrenia. International Journal of Psychophysiology 2004, 54, (1-2) 105
Nielzén S, Källstrand J, Larsson L, Olsson O. Klinisk psykoakustik kan ge objektiv diagnos vid schizofreni, (Clinical psychoacoustics can support an objective diagnosis of schizophrenia). Läkartidningen 2004, 101, 1376-9
Källstrand J, Montnemery P, Nielzén S, Olsson O. Auditory Masking Experiments in Schizophrenia. Psychiatry Research, 2002, 113, 115-125
Olsson O. Psychoacoustics and Hallucinating Schizophrenics. A Psychobiological Approach to Schizophrenia. Thesis, 2000
Olsson O., Nielzén S. Perceptual Restoration of Missing Sounds in a Group of Hallucinating Schizophrenics. Perceptual and Motor Skills, 1999, 89, 315-326
Olsson O, Nielzén S. Contralateral induction by Frequency Spectrum in Hallucinating Schizophrenics. Psychiatry Research, 1999, 87, 1, 65-75
Nielzén S, Olsson O. (eds.). Clinical Psychoacoustics. Schizophrenia. Lund University Press, Sweden, 1998
Nielzén S., Olsson O. Perceptual Grouping due to Pitch and Amplitude in Hallucinating Schizophrenics. Psychopathology, 1997, 30, 140-148
Nielzén S. Music and SPECT. In: (ed. Reinhard Steinberg) Music and the Mind Machine. Springer-Verlag, Berlin, 1995
Nielzén S, Olsson O. The Influence of Duration on Verbal-Attribute Ratings of Complex Protomusical Sounds. Music Perception, 1993, 11, 1, 73-86
Nielzén S, Olsson O, Öhman R. On perception of Complex Sound in Schizophrenia and Mania. Psychopathology, 1993, 26, 13-23
Nielzén S, Olsson O. (eds.). Structure and Perception of Electroacoustic Sound and Music. Excerpta Medica, Int. Congress Series 846. Elsevier Science Publisher, Holland, 1989
Relevanta externa studier – elektrofysiology, hjärnstamsfysiologi och psykos:
Sweet R.E et al. Anatomical Evidence of Impaired Feedforward Auditory Processing in Schizophrenia, Biol Psychiatry, 2007;61:854–864
Talvik M et al. Decreased thalamic D2/D3 receptor binding in drug-naive patients with schizophrenia: a PET study with [11C]FLB 457. International Journal of Neuropsychopharmacology, 2003, 6, 361–370
Veuillet E et al. Abnormal peripheral auditory asymmetry in schizophrenia, J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry 2001, 70, 88-94
Kang D.-H et al. Structural abnormalities of the right inferior colliculus in schizophrenia, Psychiatry Research: Neuroimaging, 164, 2008 160–165
Leavitt, V.M et al. Auditory processing in schizophrenia during the middle latency period (10–50 ms): high-density electrical mapping and source analysis reveal subcortical antecedents to early cortical deficits, J Psychiatry Neurosci 2007, 32(5), 339-53
Kreczmanski P et al. Volume, neuron density and total neuron number in five subcortical regions in schizophrenia, Brain, 2007, 130, 678-692
Butler P.D Subcortical visual dysfunction in schizophrenia drives secondary cortical impairments, Brain, 2007, 130, 417–430
Chua S.E. Cerebral grey, white matter and csf in never-medicated, first-episode schizophrenia, Schizophrenia Research, 2007, 89, 12–21
Andreasen N.C. Hypofrontality in schizophrenia: distributed dysfunctional circuits in neuroleptic-naïve patients, Lancet, 1997, 349, 1730–34
Oades R.D. Connections between studies of the neurobiology of attention, psychotic processes and event-related potentials, Electroencephalography and clinical neurophysiology. Supplement 1995, 44, 428-38
Kimhi R. et al. Depression and schizophrenia: brain stem auditory evoked responses, European Neuropsychopharmacology, Volume 6, Supplement 1, April 1996, pp. S1/13-S1/13(1)
http://www.sensodetect.se/forskning.php

Enligt Ny Teknik används tekniken redan på 20 svenska kliniker, men SBU är något avvaktande i sina slutsatser än så länge. Spännande hur som helst! Psykologifabriken välkomnar all teknik som kan göra processen att ställa diagnoser mer vetenskaplig!
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 543560.ece

http://www.psykologifabriken.se/tag/sensodetect/
Schizodetect.com -> sensodetect.se

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Sensodetect(publ)/SD%20memorandum%20FINAL%202.pdf
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav A » 2010-05-09 17:10:40

Du kan vara helt lugn! De är proffs och jättebra att ha att göra med. De har under några år utvecklat en testmetod som kan användas för att med större säkerhet säga om en person har en viss psyk-sjukdom eller f-hinder. Metoden bygger på hur hjärnan bearbetar ljud.

De började med Schizofreni som ibland alltför lättvindigt sätts på folk med andra problem, t ex AS.
Sen har de fortsatt med AS/autism och ADHD. Det är en väldigt enkel undersökning/test, man får fylla i lite frågeformulär och sen får man behagligt liggande i en vilfåtölj lyssna på specialarrangerad musik alltmedan man registrerar EEG.

Sen databehandlas resultaten efter speciella program. Då får man fram olika mönster i det man registrerat som man sedan kan jämföra med "standardmönster" för de olika diagnoserna. Då kan man med en viss säkerhet säga att personen ifråga sannolikt har el inte har den diagnos man misstänker el vill ifrågasätta.

Teamet finns i Lund men har undervisat folk på olika håll o åker själv runt o gör testerna på andra håll i landet. Jag har träffat dem flera ggr. Bästa människorna inom forskning som jag har stött på! Vi inom Attention i Skåne har tryckt på behovet av fler möjligheter att verifiera diagnoser så att det inte bara blir tyckande hos enskilda läkare och andra som styr vilken diagnos en person får. Så vi är glada över att detta kommit fram.

I deras forskning ingår också att kontinuerligt jämföra med människor som inte förväntas ha dessa diagnoser. Hela forskningen handlar ju om att få fram en tillförlitlig metod som kan användas just för att bekräfta eller ifrågasätta en diagnos.

Metoden kan också användas för att se om släktingar har en medfödd benägenhet för dessa diagnoser. Mönstret man får fram efter databehandlingen säger nämligen inget om man REDAN har de symtom/svårigheter som hör ihop med diagnosen ifråga, utan bara om man har FÖRUTSÄTTNINGAR/BENÄGENHET att utveckla diagnosen.

Så var inte orolig att du ska bli en försökskanin i nåt som inte är seriöst. Något mer seriöst i den här vägen - att hitta tillförlitliga testmetoder - känner inte jag till iaf.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav A » 2010-05-09 17:25:38

Om det är nån som kan logga in på artikelsidan ovan så får ni gärna använda följande kommentar

Typisk reaktion - "rasbiologisk märkning" - som tyder på en enorm brist på kunskap om hur diagnostisering går till idag. Den gängse metoden lär innebära betydligt större risk för "märkning" av något slag. En metod som den artikeln handlar om, minskar betydligt risken för subjektiva tyckanden i diagnossättningen inom psykiatrin. Metoden kan med fördel användas för att ifrågasätta redan satta diagnoser.
Och vem tror att något kan göras utan pengar?? Ska de arbeta utan lön då, de som utför och analyserar testerna? Vill man använda skattepengarna bättre så kan man med fördel dra in en del psykiatertjänster. De kostar mycket och ger lite - nytta iaf.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-05-09 19:35:09

Tack för extra informationen, A!
Låter himla intressant.

Skulle gärna utsätta mig för en sådan testning (tror jag i alla fall, spontant just nu)
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav A » 2010-05-11 0:46:30

Vi är väl några odiagnostiserade som fått chansen att prova som "kontrollgrupp". Har inte gjort det själv dock för tiden räckte inte till ifjor, får stöta på dom igen kanske för det skulle vara kul att få vara med, vem vet, man kanske har en diagnos?
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav FamiljenM » 2010-05-26 7:44:55

Tack för bra svar A.
Idag ska jag göra testet. Få se vad de hittar :oops:
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav vallesmamma » 2010-05-26 8:48:45

Lycka till med testet!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav FamiljenM » 2010-05-26 12:47:40

Det var ett enormt jobbigt test.

Jag fick sitta och lyssna i hörlurar på ett irriterande högt smattrande ljud i 30 min. Jag är extremt ljudkänslig, så detta var jobbigt. Det var paus i smattrandet några sekunder, och sedan började eländet igen. Hela tiden kändes det som om jag skulle klara en sekund till.

Jag höll på svimma när jag var klar.
Det skulle ta 2 veckor ungefär innan svaren kom. Hon som höll i testet sa att ingen hade fått några men av testet - men med min otur lär väl jag få det... :roll:

Nu ska jag sova en låååång stund.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Inger » 2010-05-26 13:24:25

Intressant, det bekräftar min spontana reaktion när jag läste artikeln: "hu, det låter plågsamt!" tänkte jag.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav FamiljenM » 2010-05-26 17:20:02

Det ska givetvis stå att jag kände att jag INTE skulle klara en sekund till.

Jag hade ingen aning om att det skulle bli så jobbigt. Jag hade fått hört att många somnade under testet. :shock:
Det tror jag inte på.... inte de som är ljudkänliga i alla fall.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav A » 2010-05-26 22:07:58

De kanske har ändrat på det man lyssnar på för tidigare har jag hört att det var musik i lurarna.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav FamiljenM » 2010-06-07 8:39:34

Idag ska jag ev få svar på testet. Jag är så orolig, det känns som om detta är det enda hållbara beviset på OM jag har asperger.

Om detta inte fungerar för mig, då börjar helvetet om från början. Jag behöver verkligen den hjälp jag kan få, via diagnosen. Min släkt tror dock att jag bara är LAT! :cry:
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav nano » 2010-06-07 10:07:24

Jo, det där har jag också fått höra om när jag sade att jag hade svårt o gå upp om mornarna, folk tyckte jag var lat och jag trodde dem.
Senare visade det sig att jag hade för lite sköldkörtelhormon, jag hade rätt hela tiden och alla som sade att jag var lat hade otvetydigt fel.

När jag fick medicin var jag efter två dagar fullt kapabel att gå upp, det var tom skönt att gå upp, jag kände mig pigg och behövde inte tvinga mig och sömnbehovet minskades med hälften.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav vallesmamma » 2010-06-07 10:32:04

Hoppas det går bra idag!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav geocache » 2010-06-08 1:01:56

Hej nano!

Att vara trött är ju något helt annat än att vara lat. Det insåg tydligen inte de som kallade dig lat.

Skönt att din medicin fungerar :D!

nano skrev:Jo det där har jag också fått höra om när jag sade att jag hade svårt o gå upp om mornarna, folk tyckte jag var lat och jag trodde dem.
Senare visade det sig att jag hade för lite sköldkörtelhormon, jag hade rätt hela tiden och alla som sade att jag var lat hade otvetydigt fel.

När jag fick medicin var jag efter två dagar fullt kapabel att gå upp, det var tom skönt att gå upp, jag kände mig pigg och behövde inte tvinga mig och sömnbehovet minskades med hälften.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav FamiljenM » 2010-06-08 8:10:56

Det var inte klart än, jag kanske får veta till veckan.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in