Konstant "halvdeppad"/nedstämd, vilken antidepp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Smokescreen » 2010-05-18 22:58:28

Nä. Men ifall han har fått diagnosen ADD eller ADHD, så skulle han kunna få det utskrivet, ifall han då inte redan har, o då har provat det för att lindra deppressionen.

Enda verkliga medicinen för depp för mig är när jag har råd, är att jag helt enkelt köper en väldigt bra omega3 fiskolja med EPA och DHA.
Själv tog jag MorEPA , 8 kapslar om dagen.
Så extrem dock, behöver man nog inte vara.
Krillolja är bättre för upptaget av DHA och EPA, men dyrare i ratio.

Andypandy skrev:
Låter konstigt. En av biverkningarna är just ångest/depression. Det står dessutom i FASS att man inte ska ta Ritalin om man har ångest, eftersom symptomen då kan förvärras.


Det var väl deppigheten som han hade problem med, inte ångesten ?
Har iaf aldrig fått ångest av Ritalin, även om jag har fått jobbiga biverkningar av det. Ångest för mig är helt främmande, då jag som värst erfar det som en våg av kallvatten som jag inte försöker sträta mig emot, utan skölja igenom mig. Fast har då bara haft ångest några ggr på gränsen till PÅ, som jag har tagit ity på så vis.
Senast redigerad av Smokescreen 2010-05-18 23:02:15, redigerad totalt 1 gång.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav andypandy » 2010-05-18 23:01:37

Smokescreen skrev:Enda verkliga medicinen för depp för mig är när jag har råd, är att jag helt enkelt köper en väldigt bra omega3 fiskolja med EPA och DHA.


Eye-q ger bättre koncentration och hjälper mot depression. Rekommenderas!
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Smokescreen » 2010-05-18 23:04:02

andypandy skrev:
Smokescreen skrev:Enda verkliga medicinen för depp för mig är när jag har råd, är att jag helt enkelt köper en väldigt bra omega3 fiskolja med EPA och DHA.


Eye-q ger bättre koncentration och hjälper mot depression. Rekommenderas!


Ger bättre i jämförelse med vad ?
Eye-q blev jag inte alls intresserad av, iom att jag inte snappade upp något i det som var bättre. Jag brukar kolla in närmare inpå resultat från undersökningar på www.pubmed.org
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Juddy » 2010-05-18 23:10:53

Ångest medföljer väldigt ofta depression även om man kanske inte märker det rent uttryckligen.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav andypandy » 2010-05-18 23:18:22

Smokescreen skrev:Ger bättre i jämförelse med vad ?


I jämförelse med om du inte använder den.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Smokescreen » 2010-05-18 23:56:58

andypandy skrev:
Smokescreen skrev:Ger bättre i jämförelse med vad ?


I jämförelse med om du inte använder den.


Haha. ^^
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav MsTibbs » 2010-05-19 12:48:38

Juddy skrev:Ritalin skrivs inte ut mot depression. Såvitt jag vet skrivs ritalin inte ut någonstans mot terapitresistent depression och jag läser vad jag kommer över om depressioner p g a eget intresse om bipolär sjd.


Jag har läst att det används mot terapiresistent depression. Har dock inte URLen i huvudet, men tror det var en sida där det var anteckningar för läkarutbildningen.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Juddy » 2010-05-20 11:43:10

MsTibbs skrev:
Juddy skrev:Ritalin skrivs inte ut mot depression. Såvitt jag vet skrivs ritalin inte ut någonstans mot terapitresistent depression och jag läser vad jag kommer över om depressioner p g a eget intresse om bipolär sjd.


Jag har läst att det används mot terapiresistent depression. Har dock inte URLen i huvudet, men tror det var en sida där det var anteckningar för läkarutbildningen.


Jag har forskat lite mer. Och vi har båda fel och rätt.

Jag hittar akademiska artiklar som diskuterar att man eventuellt kanske kan använda ritalin vid depressioner som är terapiresistenta/terapi refraktära. Det ska då vara psykiska tillstånd/depressioner där symtomen är så diffusa att man inte kan ställa några direkta diagnoser utan där man kan överväga att prova ritalin (och dess kusiner) för att se en eventuell effekt. Eller inte.
Man föreslår också, om man har ett påtagligt energiförlust, att man kan prova ritalin för att se om man kan fungera bättre rent energimässigt. Samtidigt kan man bli mer deprimerad av ritalin.

För att få tillgång till hela artiklar måste man bli medlem och betala avgifter och det har jag inte riktigt råd med. Jag slängde ut frågan på några av de forum för psykisk sjukdom som jag hänger på och ingen där har hört om kombinationen depression/ritalin.

Jag ska träffa min mycket kompetenta psykiater om några dagar och jag frågar henne. Det förefaller ändå som om man inte kan förskrivas ritalin under nuvarande regler i Sverige eftersom man måste ha en ADHD/ADD diagnos.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav ragnevi » 2010-05-20 17:13:59

Varför inte pröva Voxra/Zyban om du tror att du skulle ha en positiv effekt på Ritalin?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Alexanderr » 2010-05-26 4:31:14

Tack för alla svar!!! :)
Har bestämt mig för att försöka mig på någon antidepp, så det är bara att ringa och boka tid och sen får man det utskrivet i princip direkt?

Jag vill bara att det ska gå fort så jag slipper ha det i bakhuvudet.. vill få hem det förbannade paketet med medicin direkt så jag slipper tänka på det nått mer och bara kan titta framåt.. är verkligen nere på botten nu känns det som, varför kan man bara inte få vara glad?
Alexanderr
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2009-07-21

Inläggav Xzirie » 2010-05-26 4:55:35

Alexanderr skrev:Har bestämt mig för att försöka mig på någon antidepp, så det är bara att ringa och boka tid och sen får man det utskrivet i princip direkt?

Det beror tyvärr helt på om du har tur med vilken läkare du får. En del hjälper gärna till medan andra bara skrattar åt en och ber en dra åt helvete. Jag var tvungen att gå till akutpsyk för att någon skulle ta mig på allvar.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav carl » 2010-05-26 12:52:21

jag tror att läkare skulle ha problem med att man sa vad man behövde för behandling, men det kanske bara är min egna projektion. :?
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in