C-uppsats om Aspergers Syndrom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

C-uppsats om Aspergers Syndrom

Inläggav jp22fb » 2007-10-27 17:07:50

Hej!

Vi är två tjejer som heter Jenny och Anna-Karin och läser sista terminen på Socionomprogrammet i Kalmar. Vi har nu börjat skriva vår C-uppsats/ Examinationsarbete och har valt att skriva om Aspergers. Vårt syfte med uppsatsen är att skapa en bild över hur det är att få och att leva med diagnosen AS. Vi anser själva att vi i utbildningen har fått mycket liten om ingen alls kunskap kring just neuropsykiatriska diagnoser och känner att vi vill fördjupa våra kunskaper om detta. Vi undrar nu om det finns någon/några som har lust att medverka till en intervju och berätta er syn på hur det är att få och leva med AS. Samtliga som deltar i vår uppsats kommer att vara anonyma.

Hur intervjusituationen ska se ut, beror lite på avstånd samt vad du själv anser passa dig. Vi träffas gärna för intervju i IRL förutsatt att avståndet inte är alltför långt. Vi har även funderingar om det kan fungera att göra intervjuer via nätet exempelvis genom msn eller via telefon, vi måste dock få klartecken från vår handledare att detta är ok.

Vi hoppas att någon är intresserad och vill berätta om sin egen erfarenhet. Har du lust att medverka eller har ytterligare frågor, skicka gärna ett PM eller skriv i tråden. Tack för att du tog dig tid och läsa :)

Med vänliga hälsningar
Jenny och Anna-Karin
Senast redigerad av jp22fb 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
jp22fb
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2007-10-27

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-27 17:32:17

Hej!

Jag brukar gärna villigt svara på frågor. Men jag bor i Södra Dalarna.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-28 1:41:47

Jag ställer upp, pm:a mig så får ni mitt telefonnummer. Att sköta intervjuer över nätet är vanskligt, då det blir för mycket fokus på texten.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Thunderchild » 2007-10-28 4:24:39

KrigarSjäl skrev:Jag ställer upp, pm:a mig så får ni mitt telefonnummer. Att sköta intervjuer över nätet är vanskligt, då det blir för mycket fokus på texten.


Hmm.. Men i sanningens namn KS.. Är du inte en ganska atypisk aspie??
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-28 4:29:40

Thunderchild skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag ställer upp, pm:a mig så får ni mitt telefonnummer. Att sköta intervjuer över nätet är vanskligt, då det blir för mycket fokus på texten.


Hmm.. Men i sanningens namn KS.. Är du inte en ganska atypisk aspie??


Både ja och nej, skulle jag vilja säga. Snackar gärna om hur jag ser på det, men det kan vi ta via pm.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tack alla som svarat

Inläggav jp22fb » 2007-10-28 10:55:22

Hej igen!

Vad glada vi blir att så många har tagit kontakt med oss.. det känns jättebra att ni vill berätta om era upplevelser. Vi hade fem intervjuer som vi skulle göra, och som det ser ut idag verkar dessa vara fyllda. Eftersom fler kontaktat oss, så har vi inte möjlighet att genomföra alla samtliga intervjuer även om vi vill, vi har enbart 7 veckor på oss att sammanställa uppsatsen. De fem som deltar har inte blivit utvalda av oss på några särskilda kriterier, utan de fem första som anmälde sitt intresse har vi kontaktat. Vi hoppas att ingen illa upp, vi är oerhört tacksamma att så många visat sitt intresse.

mvh
Jenny och Anna-Karin
jp22fb
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2007-10-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in