Stephenie Meyer - The Host?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stephenie Meyer - The Host?

Inläggav Moggy » 2010-05-23 22:17:28

Nån som läst/lyssnat på den här?

Är den nåt att ha om man inte är en tonårstjej?

Den låter rätt bra och har hört en del gott om den, men känner att risken är stor att den är för "sötsliskig"...

----
The Host is a science fiction/romance novel by Stephenie Meyer. The novel introduces an alien race, called souls, who take over Earth and its inhabitants. The book describes one soul's predicament when the mind of its human host refuses to cooperate with her takeover. The Host was released on May 6, 2008[1] with an initial print run of 750,000 copies.[2] An international version of the novel was released on April 2, 2008 in the United Kingdom, Ireland, Indonesia, the Philippines, Australia, and Hong Kong by the UK publishing division. It was translated into Dutch, Swedish, German, Portuguese, Italian, Spanish, Hungarian, Romanian, Serbian, and Hebrew among others.[3] The prologue and the fourth chapter of the book can be found on Meyer's official website.[4]
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Smokescreen » 2010-05-23 22:50:59

Coolt. Låter intressant.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Moggy » 2010-05-23 22:56:22

Samma författare som skrev Twilightserien vilket gör mig lite skeptisk..men storyn låter intressant.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Smokescreen » 2010-05-23 23:05:44

Nu blev jag skeptisk också.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav mondo beyondo » 2010-05-24 8:12:40

Författaren är även mormon från Ohio. Jesus sista dagars kyrka eller vad den nu heter egentligen. Kan vara positivt, kan vara negativt.... det är väl bara att läsa.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Tomtenissa » 2010-05-24 12:36:43

Jag läste halva fast jag inte borde ha gjort det. (Förlorade ett vad på fyllan tror jag.)

Prologen var lovande och jag blev positivt överraskad. Sedan gick det bara nedför... och det bara slutade inte. Det blev värre och värre! (Handlingen, sättet hon skriver på, grammatiken, bredden på vokabuläret etc.)

Jag är vanligtvis en "religiös" bokälskare/bokmal/bokbindare/bokhandlare... men den här kunde jag inte låta bli att stampa på och sedan kasta i papperskorgen. (Normalt sett får jag raserianfall om någon gör hundöron i böcker eller bryter bindningen på pocketböcker.)

Men gillar man Twilight-bokserien lär man väl gilla den här också. *himlar med ögonen*

MEN detta är ju bara min privata åsikt.

För övrigt har alla Twilight-böcker som hamnat i min närhet gått samma öde till mötes. (Självklart inte inne i affärer, dock!)
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-24 14:21:53

Tycker det låter utomordentligt uttjatat, om jag fick boken i händerna skulle jag troligtvis reagera likadant som ovanstående.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mondo beyondo » 2010-05-24 18:17:18

Jag har en väninna som är helt såld på hennes böcker, även The Host, så jag kollade upp henne lite förut och det stod att svenska översättningen gjorde språket/var uselt, så Tomtenissa läste du på engelska eller svenska?

Ska handla väldigt mkt om känslor...
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Tomtenissa » 2010-05-24 18:23:50

Översättningar... brr...

Jag läste den på engelska.

Jag försöker att läsa böcker på originalspråk så mycket som möjligt eftersom jättemycket faller bort i översättningen. Fast det finns vissa fall där översättningen faktiskt ger ett rikare språk. Men jag vet inte om Meyers böcker hamnar i den kategorin. Det skulle dock inte förvåna mig om översättaren blivit lika irriterad och förbättrat språket och i alla fall bytt ut ord som blivit upprepade flera gånger på samma sida mot synonymer som inte ändrar meningen.
(Meyers ordförråd är hemskt begränsat, men så skriver hon för yngre också så det kanske har en förklaring. Om så är fallet så tycker jag att det är taskigt att dumförklara ungdomar.)
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Maldita » 2010-05-24 20:02:24

Jag vill ha vampyrböcker gjorda för vampyrälskare och science fiction för science fiction-älskare. Både Twilight-serien och The Host har beskrivits som "vampyr/science fiction för folk som ogillar genren!".

Nej, nu skall jag dra mig tillbaka med min Carmilla. Ska det vara romans mellan vampyr och tonårsflicka så är det trivsamt med en lesbisk kärlekshistoria, och dessutom skrevs Carmilla före Dracula.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in