[Kundvagnar:] Syntaxproblem i *antikropp*s signatur

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

[Kundvagnar:] Syntaxproblem i *antikropp*s signatur

Inläggav Forummedlem » 2010-05-23 15:23:25

I antikropps nuvarande signatur står:
"Jag skulle inte rekommendera nån att ge sig på en knivbeväpnad person med en kundvagn" - Leif GW Persson


Vilken satsdel har vi i med en kundvagn? Det kan vara adverbial: "Jag skulle inte rekommendera nån att medelst en kundvagn ge sig på en knivbeväpnad person." Det kan också vara attribut: "Jag skulle inte rekommendera nån att ge sig på en knivbeväpnad person som är försedd med en kundvagn". Signaturen är alltså dubbeltydig. Hur ska citatet förstås?
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav antikropp » 2010-05-23 15:35:12

Det är taget från ett avsnitt av Efterlyst som visades nyligen. Rånaren var alltså knivbeväpnad och en kund använde sin kundvagn som vapen och föste ut rånaren ur affären.

Leif GW menar att man inte ska ge sig på beväpnade rånare, jag tror han skulle avråda oavsett vem som har kundvagnen.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Lakrits » 2010-05-23 15:36:49

antikropp skrev:Leif GW menar att man inte ska ge sig på beväpnade rånare, jag tror han skulle avråda oavsett vem som har kundvagnen.

Förutom MacGyver, förstås.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Forummedlem » 2010-05-23 15:40:03

antikropp skrev:Det är taget från ett avsnitt av Efterlyst som visades nyligen. Rånaren var alltså knivbeväpnad och en kund använde sin kundvagn som vapen och föste ut rånaren ur affären.

Leif GW menar att man inte ska ge sig på beväpnade rånare, jag tror han skulle avråda oavsett vem som har kundvagnen.

Jag förstår. Det är alltså adverbial.
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Re: [Kundvagnar:] Syntaxproblem i *antikropp*s signatur

Inläggav HGJ » 2010-05-24 9:39:03

Forummedlem skrev:I antikropps nuvarande signatur står:
"Jag skulle inte rekommendera nån att ge sig på en knivbeväpnad person med en kundvagn" - Leif GW Persson


Vilken satsdel har vi i med en kundvagn? Det kan vara adverbial: "Jag skulle inte rekommendera nån att medelst en kundvagn ge sig på en knivbeväpnad person." Det kan också vara attribut: "Jag skulle inte rekommendera nån att ge sig på en knivbeväpnad person som är försedd med en kundvagn". Signaturen är alltså dubbeltydig.

En ökänd typ av ambiguitet ...

http://www.mt-archive.info/ACL-2006-Volk.pdf
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5324
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Pemer » 2010-05-24 13:57:46

Som den gamla historien:

- Du! I går sköt jag med gevär en hare som hoppade, på hundra meter!
- Hoppade den hundra meter??? Det var som fan!
- Nej! Jag menar, i går sköt jag en hare som hoppade, med gevär, på hundra meter!
- Ett gevär på hundra meter??? Det var inte illa!
- Nej nej, jag menar att på hundra meters avstånd sköt jag en hare, med gevär.
- En hare med gevär? Då var det ju en jävla tur att inte den sköt först!


Eller något i den stilen... :lol:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Språket



Logga in