Känner aspergare igen andra aspergare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2010-05-12 21:42:54

Inte en som visste om sin AS kanske, men han verkar ju extremt driven att "bli något" och ser väl detta som sin chans.

Tror inte han gett sig själv lov att känna efter hur illa detta jobb skulle passa honom, eller hur mycket mer energi han måste lägga ner på att nödtorftigt och muttrande anpassa sig till Ankans orimliga nycker jämfört med de övriga. Dock har han en viss fördel i sin ålder och relativa erfarenhet, men skulle nog ha svårare mot en lika taggad jämnårig - vilket jag tvivlar på existerar, bara själva intresset för ett sånt här glorifierat skitjobb är ju omoget i sig och något som väl ingen normal vuxen skulle trakta efter.

Den där killen som är som en tjej däremot, han verkar extremt anpassningsbar och serviceinriktad och skulle säkert passa perfekt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Major X » 2010-05-12 22:57:32

Inger skrev:Inte en som visste om sin AS kanske, men han verkar ju extremt driven att "bli något" och ser väl detta som sin chans.

Tror inte han gett sig själv lov att känna efter hur illa detta jobb skulle passa honom, eller hur mycket mer energi han måste lägga ner på att nödtorftigt och muttrande anpassa sig till Ankans orimliga nycker jämfört med de övriga. Dock har han en viss fördel i sin ålder och relativa erfarenhet, men skulle nog ha svårare mot en lika taggad jämnårig - vilket jag tvivlar på existerar, bara själva intresset för ett sånt här glorifierat skitjobb är ju omoget i sig och något som väl ingen normal vuxen skulle trakta efter.

Ja man kan fundera vad en person med så fina meriter som han uppger sig ha, och som är så attraktiv på arbetsmarknaden som han uppfattar sig vara, har i ett program där det tävlas om vem som ska få bli knäpptantens slav att göra.

Särskilt som det är högst ovisst om hon har någon ekonomi att betala någons lön med.
Senast redigerad av Major X 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Major X
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-01-13

Re: Känner aspergare igen andra aspergare?

Inläggav Truly » 2010-05-12 23:31:50

t-joho skrev:Hej,

Ni som själva har asperger, har ni lätt för att känna igen andra som har sådana symtom? Märker ni dålig emotionell kontakt, dålig ögonkontakt, missförstår fina vinkar etc. eller märker ni bara om någon börjar babbla om sitt specialintresse?


Jag vet inte. Jag har aldrig letat efter det. Kanske? Kanske inte?
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Personen saknar social distans

Inläggav Pinocchio » 2010-05-14 23:41:07

Pemer skrev:Jag tycker definitivt man kan skönja aspighet om och när någon börjar gå igång om sitt specialintresse.

En kväll på Konsum möttes jag och en annan kund vid tomglasautomaten i väntan på att det skulle tömmas bakom den, så den gick att använda.

Som det naturligaste i världen frågar han mig om jag vet när egentligen Coop Extra-butiken i Stuvsta öppnade, och aspiga jag med autopiloten påslagen svarar genast ärligt "ja, få se.... 94 eller så, kan jag tänka mig..." Jag bodde ju i Huddinge då, och minns på ett ungefär när den butiken slog upp portarna.

Då går den andra snubben igång och börjar med ett långt föredrag om hur länge olika livsmedelsaffärer i trakten, inom kooperationen, har varit öppna... Det var inte att ta miste på hur det stod till där! :lol:


Ett exempel kan knappast vara tydligare. Lära sig kooperativa butikers historia och rabbla upp den för vem som helst.
Jag trodde aspies hade svårt att knyta kontakter. Men den här personen verkar helt distanslös. En annan sida av att ha sociala svårigheter. Att inte kunna läsa sociala koder kan ju innebära att man närmar sig någon som signalerar att hn inte vill ha kontakt.
Senast redigerad av Pinocchio 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Pinocchio
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-11-18
Ort: Skåne

Re: Personen saknar social distans

Inläggav Inger » 2010-05-14 23:45:26

Pinocchio skrev:Jag trodde aspies hade svårt att knyta kontakter. Men den här personen verkar helt distanslös. En annan sida av att ha sociala svårigheter. Att inte kunna läsa sociala koder kan ju innebära att man närmar sig någon som signalerar att hn inte vill ha kontakt.

Viktig aspekt, värd att poängtera. Jag har nog ofta missat såna signaler.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Bra uttryck!

Inläggav Pinocchio » 2010-05-14 23:48:08

MsTibbs skrev:Jag har åtminstone blivit "igenkänd" före jag fick diagnos, som på liberala baskursen:
- Hej jag heter Erik och har aspergers syndrom, har du det med, du ser sån ut? Är politik ditt specialintresse med?
- Asperger vaddå-för-nått-sa-du? Vad är det?
- Asperger! Du ser sån ut för du har suttit ensam i ett hörn hela helgen och varit osocial på alla mataster och har en sån blick och och...

Min "konstiga" naturkunskapslärare i gymnasiet:
- Maria! Hört om aspergers syndrom är? Jag läste just om det på nätet!
- Va nej, vad är det?
- Jomen, autism, när man är udda och har specialintressen och bla bla...
- Som du ungefär då altså, som gillar planeter och Discovery och sånt?
- Naeä... jag är nog bara en vanlig nörd...

Marknadsföringsläraren:
- Altså, min son fick just ADHD-diagnos... *menande blick*
- Jaha?
- Ja, och han har endel liknande beteenden och så som du har, vickar på stolen alltid, dagdrömmer och tittar ut genom fönstret och glömmer att du är på lektion, så jag undrade...

Min psykoterapeut för ett par år sedan:
- Har du gjort något neuropsykiatriskt test? Inte? Njä, jag vill inte säga mer, det ger ett bättre resultat om du inte vet något innan, men jag tycker du borde göra ett sånt test. Du ska kontakta din vårdcentral och...

Psykologen som ställde min diagnos:
- Ja! Jag såg på dig att du hade asperger (och adhd) inom ett par minuter. Små grejjer, som man lär sig se när man jobbat med sånthär ett tag. Du har få ansiktsuttryck och kroppsspråk, avvikande blick, du har stor hårddisk men lite RAM-minne och kan inte sitta still på stolen, du rör på dig och ändrar sittställning hela tiden...

Jag tror mig också kunna nosa mig till autism/aspergerdrag mer nu. Jag kan sitta och börja fnittra för migsjälv på bussen när jag ser KLOCKRENA exempel. Extremfallet satt och "slog" sig själv på öronen i värsta autism-manér. Dock är det mer en känsla jag får, än att jag kan säga att det ena eller det andra, det är en helhetskänsla/bedömning. Jag traskade ju direkt bort till aspergarna på habiliteringen... så något måste det vara, som vi känner igen.

Sen har jag ju en gay-dar också, fast den är inte lika välutvecklad än, då jag inte vistats nog mycket med den sortens personer.


Stor hårddisk men lite RAM-minne - vilken bra beskrivning!!!
Senast redigerad av Pinocchio 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Pinocchio
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-11-18
Ort: Skåne

Definition på flum

Inläggav Pinocchio » 2010-05-15 0:23:25

Pinocchio skrev:
MsTibbs skrev:Jag har åtminstone blivit "igenkänd" före jag fick diagnos, som på liberala baskursen:
- Hej jag heter Erik och har aspergers syndrom, har du det med, du ser sån ut? Är politik ditt specialintresse med?
- Asperger vaddå-för-nått-sa-du? Vad är det?
- Asperger! Du ser sån ut för du har suttit ensam i ett hörn hela helgen och varit osocial på alla mataster och har en sån blick och och...

Min "konstiga" naturkunskapslärare i gymnasiet:
- Maria! Hört om aspergers syndrom är? Jag läste just om det på nätet!
- Va nej, vad är det?
- Jomen, autism, när man är udda och har specialintressen och bla bla...
- Som du ungefär då altså, som gillar planeter och Discovery och sånt?
- Naeä... jag är nog bara en vanlig nörd...

Marknadsföringsläraren:
- Altså, min son fick just ADHD-diagnos... *menande blick*
- Jaha?
- Ja, och han har endel liknande beteenden och så som du har, vickar på stolen alltid, dagdrömmer och tittar ut genom fönstret och glömmer att du är på lektion, så jag undrade...

Min psykoterapeut för ett par år sedan:
- Har du gjort något neuropsykiatriskt test? Inte? Njä, jag vill inte säga mer, det ger ett bättre resultat om du inte vet något innan, men jag tycker du borde göra ett sånt test. Du ska kontakta din vårdcentral och...

Psykologen som ställde min diagnos:
- Ja! Jag såg på dig att du hade asperger (och adhd) inom ett par minuter. Små grejjer, som man lär sig se när man jobbat med sånthär ett tag. Du har få ansiktsuttryck och kroppsspråk, avvikande blick, du har stor hårddisk men lite RAM-minne och kan inte sitta still på stolen, du rör på dig och ändrar sittställning hela tiden...

Jag tror mig också kunna nosa mig till autism/aspergerdrag mer nu. Jag kan sitta och börja fnittra för migsjälv på bussen när jag ser KLOCKRENA exempel. Extremfallet satt och "slog" sig själv på öronen i värsta autism-manér. Dock är det mer en känsla jag får, än att jag kan säga att det ena eller det andra, det är en helhetskänsla/bedömning. Jag traskade ju direkt bort till aspergarna på habiliteringen... så något måste det vara, som vi känner igen.

Sen har jag ju en gay-dar också, fast den är inte lika välutvecklad än, då jag inte vistats nog mycket med den sortens personer.


Stor hårddisk men lite RAM-minne - vilken bra beskrivning!!!



En bra beskrivning på vad flum är tycker jag skymtar fram i följande:

Min "konstiga" naturkunskapslärare i gymnasiet:
- Maria! Hört om aspergers syndrom är? Jag läste just om det på nätet!
- Va nej, vad är det?
- Jomen, autism, när man är udda och har specialintressen och bla bla...
- Som du ungefär då altså, som gillar planeter och Discovery och sånt?
- Naeä... jag är nog bara en vanlig nörd...

Att slänga ur sig vaga begrepp som "udda" och "specialintressen" utan att specificera exakt vad man menar med dem, det är själva kvintessensen av flum.
Senast redigerad av Pinocchio 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Pinocchio
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-11-18
Ort: Skåne

Inläggav Smokescreen » 2010-05-15 9:44:48

Jag tycks dras till personer som är lite speciella, o det menar jag då som är speciella nog att läggas märke till. Jag tycks helt enkelt stortrivas med dem som skiljer sig från mängden.

Jag kan ju inte påstå mig kunna känna igen någon med aspergers syndrom, för iden är väl att det ska vara en osynlig handikapp och att mena att man ska kunna vara medlet som utvärderar varje individ som antingen eller är för stort ansvar för mig. Men nog så finns det saker som man har tydligt lagt märke till och trivits att umgås med, vilka brukar just vara aspies.
Senast redigerad av Smokescreen 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-05-22 18:12:11

Jag tror jag har lite aspie-radar, för ibland ser jag folk som har samma blick som jag ser hos mig själv när jag passerar en spegel. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, någonting i blicken vet att man är annorlunda kanske, eller om det är en slags utforskande blick, som att världen är ny och konstig.

Anyway, två gånger har det hänt det senaste året att jag fått veta att de faktiskt haft autism. Och då har jag bara observerat dem, inte pratat med dem. Men å andra sidan lägger jag märke till mycket mer hos folk om jag slipper konversera samtidigt. Häromdagen insåg jag t ex att jag faktiskt kan läsa kroppspråk helt okej, så länge personen ifråga inte tittar på mig eller pratar med mig.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav animal » 2010-05-22 19:21:09

Angelic Fruitcake skrev:Jag tror jag har lite aspie-radar, för ibland ser jag folk som har samma blick som jag ser hos mig själv när jag passerar en spegel. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, någonting i blicken vet att man är annorlunda kanske, eller om det är en slags utforskande blick, som att världen är ny och konstig.

Anyway, två gånger har det hänt det senaste året att jag fått veta att de faktiskt haft autism. Och då har jag bara observerat dem, inte pratat med dem. Men å andra sidan lägger jag märke till mycket mer hos folk om jag slipper konversera samtidigt. Häromdagen insåg jag t ex att jag faktiskt kan läsa kroppspråk helt okej, så länge personen ifråga inte tittar på mig eller pratar med mig.

Jag tycker din beskrivning var väldigt träffande. Jag har alltid känt att jag är ovanligt känslig och objektivt observant med avseende på människors kroppspråk, mimik/ögonrörelser och tonläge. Tyvärr är den förmågan omvänt proportionell mot min sociala aktivitets-/stressnivå.

Jag förhåller mig ofta passiv socialt och får sällan något kvitto på om jag tolkar rätt i alla avseenden, såsom om någon har Aspergers syndrom eller ej. Men jag vet med säkerhet att jag aldrig "blivit tagen på sängen" eller förvånad över udda drag hos mina medmänniskor de senaste ~10 åren. Om någon är lite avvikande så brukar jag läsa av det med god noggrannhet under de första 10 sekunderna.

Jag skulle behöva mer kvalitativ träning för att sortera mellan social fobi, AS, lågbegåvade med ADHD/ADD, OCD-människor o.s.v. Jag har ofta tänkt att jag borde bli sjuksyrra/mentalskötare eller psykolog eller läkare för att bättra på mina "interpersonella färdigheter", men jag har en ovana att komma till slutsatsen att det är en återvändsgränd i ett längre perspektiv och "don't scratch with the turkeys if you want to fly with the eagles" (som någon klok människa uttryckt det). Hur smart, kärleksfull och välfungerande blir man av att umgås med dysfunktionella människor?
Senast redigerad av animal 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav skymmning » 2010-08-06 14:43:11

Jag tror att många kan känna igen men inte alla. Själv märker jag det på att jag ofta blir avslappnad och lugn tillsammans med andra Aspergare. Jag hade tex. extremt svårt att lära mig hantera datorer innan jag hamnade i ett datorkollektiv där en av handledarna var underbart omständig, tålmodig och där ingen fråga var för liten för att behandlas enormt ingående. Suveränt! Ingen av oss har nånsin kollat den andre i ögonen och förtoendet är det bästa!
Senast redigerad av skymmning 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
skymmning
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-08-06

Inläggav lallic » 2010-08-11 20:02:14

Jag besökte en daglig verksamhet för aspergare, och jag reagerade på att alla där hade nästan likadan kroppshållning. Det är svårt att beskriva den, men lite ihopkrupen, osäker, försiktigt feminin. Har ni andra också det?
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav mnordgren » 2010-08-11 20:51:46

lallic skrev:Jag besökte en daglig verksamhet för aspergare, och jag reagerade på att alla där hade nästan likadan kroppshållning. Det är svårt att beskriva den, men lite ihopkrupen, osäker, försiktigt feminin. Har ni andra också det?


Försiktigt feminin? Hur menar du då?
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav lallic » 2010-08-11 21:59:52

Ungefär som när någon försöker imitera en bög, inte riktigt lika överdrivet dock.
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Alyona » 2010-08-23 18:59:27

lallic skrev:Jag besökte en daglig verksamhet för aspergare, och jag reagerade på att alla där hade nästan likadan kroppshållning. Det är svårt att beskriva den, men lite ihopkrupen, osäker, försiktigt feminin. Har ni andra också det?


Det finns en kille på stället jag har praktik på som beskrivningen passar på.Det är en daglig verksamhet och finns en hel del aspergare där.Men kan inte påstå att beskrivningen passar på de andra dock.Absolut inte på alla.
Senast redigerad av Alyona 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Inläggav Fenren » 2010-08-26 12:40:34

weasley skrev:Jag märker när det finns någon jag kan PRATA med. Någon som inte tycker jag verkar LÄSKIG eller KONSTIG eller så.


det där är ett väldigt bra tecken!
nog för att jag kan samtala med NT's men kommunikationen med aspies sker så naturligt och avslappnat. nästan som om denne vore en hund eller ett litet barn. (har väldigt lätt att kommunicera med dessa grupper)

Jag har en på jobbet som garanterat har AS. alla andra tycker att han är jätteknepig och svår att arbeta med (vi arbetar parvis och roterar med vem vi arbetar med). han och jag arbetar jättebra tillsammans och vi förstår alltid varandra rätt.
han är inte pratglad, men när han säger något så är det precis det han säger som han menar. han har ett något stelt rörelsemönster och har alltid händerna knäppta bakom ryggen för att dölja det. det märks tydligt att han blir mer avslappnad när han arbetar med mig jämfört med när han arbetar med andra.
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav geocache » 2010-08-26 14:58:25

Hej Ganesh.

Vad är en "skåp-aspie"?

Ganesh skrev:Och nångång kan man stöta på en skåp-aspie som beter sig som em NT.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Fenren » 2010-08-26 15:18:07

geocache skrev:Hej Ganesh.

Vad är en "skåp-aspie"?


det kan nog antas att han drar paralleller till folk med avvikande sexuell läggning som inte berättat för sin omgivning om dennes avvikelse.

att komma ut ur garderoben = berätta om sin avvikelse --> en som är kvar i sitt skåp = en som inte är öppen med sin avvikelse


då är en skåp-aspie en som fortfarande är kvar däri... mao en som inte berättat/förnekar (alternativt inte vet om)
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Pemer » 2010-08-26 15:41:15

Präxis. Troligast att man åtminstone vet själv, men förnekar eller i varje fall inte vill berätta.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fenren » 2010-08-26 15:46:47

Pemer skrev:Präxis. Troligast att man åtminstone vet själv, men förnekar eller i varje fall inte vill berätta.

därav parentesen. jag är lite halvskåpis själv...
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav geocache » 2010-08-29 9:34:45

Hej Fenren!

Ja det låter som en väldigt rimlig förklaring. Tack så mycket!

(Vad betyder ditt användarnamn förresten?)

geocache
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Alyona » 2010-08-29 17:11:13

Fenren skrev:
weasley skrev:Jag märker när det finns någon jag kan PRATA med. Någon som inte tycker jag verkar LÄSKIG eller KONSTIG eller så.


det där är ett väldigt bra tecken!
nog för att jag kan samtala med NT's men kommunikationen med aspies sker så naturligt och avslappnat. nästan som om denne vore en hund eller ett litet barn. (har väldigt lätt att kommunicera med dessa grupper)

Jag har en på jobbet som garanterat har AS. alla andra tycker att han är jätteknepig och svår att arbeta med (vi arbetar parvis och roterar med vem vi arbetar med). han och jag arbetar jättebra tillsammans och vi förstår alltid varandra rätt.
han är inte pratglad, men när han säger något så är det precis det han säger som han menar. han har ett något stelt rörelsemönster och har alltid händerna knäppta bakom ryggen för att dölja det. det märks tydligt att han blir mer avslappnad när han arbetar med mig jämfört med när han arbetar med andra.


Har upplevt samma sak.Dock är diagnosen osäker men jag upplever det lätt att prata med den killen.Får höra saker som man inte väntar sig höra så snabbt och kan berätta saker jag aldrig säger annars.
Senast redigerad av Alyona 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Inläggav Fenren » 2010-08-29 20:27:22

geocache skrev:Hej Fenren!

Ja det låter som en väldigt rimlig förklaring. Tack så mycket!

(Vad betyder ditt användarnamn förresten?)

geocache


det är ett personnamn taget från Fenrisulven, son till Loke och jättinnan Angerboda, stympare av Tyr, Lokes befriare och Odens bane.
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav geocache » 2010-08-31 16:38:00

Hej Fenren och tack för förklaring! Nordisk mytologi är väldigt intressant tycker jag.

En liten spännande berättelse om Fenrisulven: http://www.ginnungagap.info/gg_sagner_ff.asp
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in