Små pryttlar och prylar och glitter och grejer

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Små pryttlar och prylar och glitter och grejer

Inläggav Kahlokatt » 2010-05-19 20:40:54

Det verkar vara vanligt bland aspisar att bli helt fascinerad av vackra/söta saker, t.ex. blänkande stenar, glitter, paljetter, julgranskulor, etc, etc. Själv har jag alltid älskat kläder med glitter och paljetter, spegelornamentik, etc. Förut kunde jag gå runt med guldglitter i håret och silverglitter på läppar och ögonlock. Jag kan bli helt förtrollad av en färg och älskar vissa japanska saker som är riktigt kawaii (äckligt söta), som lolitaklänningar, Sanrio-figurer, etc.
Bild

Jag älskar kristaller och porslinsdockor, vindspel och annat som klingar och blänker, sammet och kläder som är riktigt "critzy-critzy" med volanger och svart spets, läppglans i bakelseformade små askar...

Är det här något typiskt aspigt - och hur kan det komma sig?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-19 22:56:11

Hej!

Jag gillar glittrande nagellack, kläder med silver- och gulddetaljer med mera. Men om det är aspigt vet jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Xzirie » 2010-05-19 22:59:40

Jag älskar glitter och rosa saker. Kan bli så distraherad att jag glömmer bort vad jag håller på med om jag går förbi Barbiehyllan i en leksaksaffär. Lagom pinsamt om man har folk med sig.
Jag har ingen aning om ifall det är aspigt eller inte. Vi är väl barnsligare än de flesta, kanske har med det att göra?
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Juddy » 2010-05-20 11:21:57

Jag gillar Sanrio (INTE hello Kitty) och fina saker. I kombination med bipolar sjukdom där man handlar lite för mycket under hypomana/maniska tillstånd så är det inte riktigt sådär dunderbra dock. I alla fall. Jag gillar sånt som studio Ghibli och grejer ur filmerna.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Satanen » 2010-05-21 22:49:03

Silvernitar går väl an..men inget mer..hatar glitter och småpryttlar :?
Satanen
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2010-01-21
Ort: Göteborg

Inläggav weasley » 2010-05-21 22:58:34

OOOOOOH!! GLITTER!!!!

<3
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Truly » 2010-05-22 3:40:52

Kahlokatt:

Jag är också fascinerad av glittriga saker, små pryttlar, kristaller, blänkande saker - söta saker.

Läppglans i små bakelseformade burkar...ÅÅÅÅÅÅÅHHHHHH. Ja, det är jag det. :D

Men som sagt, jag är mest facinerad av det. Jag går inte själv runt i alla dessa blänkande, glittrande saker. På sin höjd att jag har ett litet ljusfat med olika vackra stenar och kristaller liggandes runt blockljusen + att jag har diverse läppglans i små söta burkar som ligger i min sminkväska.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Inger » 2010-05-22 4:47:10

När jag var liten kunde jag sitta jättelänge och kolla på en bit strass i solen och fascineras av ljusbrytningen. Kan fortfarande bli fascinerad av sånt.

När glitterpennorna kom på 90-talet så vägrade jag skriva med något annat.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav vallesmamma » 2010-05-22 8:18:06

När jag var liten kunde jag sitta bredvid julgranen i timmar och beundra julgranskulorna.

Nu för tiden har jag fastnat för en viss färg: lila. Jag fascineras också av söta, glittriga saker. Vi har ett bordsvattenfall som jag dekorerat med söta grodor och blänkande, vackra glasstenar. Tycker det är jättevackert!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav MsTibbs » 2010-05-22 11:06:35

Har svart ögonskugga med glitter.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Juddy » 2010-05-22 12:04:32

Jag tycker att det är lyxigt med glitter, dunigt och sånt :mrgreen:
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Miche » 2010-05-22 13:12:47

Är det bara tjejer (och möjligtvis Paprika som inte skrivit här) som gillar glitter? ;)

vallesmamma skrev:Vi har ett bordsvattenfall som jag dekorerat med söta grodor och blänkande, vackra glasstenar. Tycker det är jättevackert!

Vi har ett med en glittrig snurrande kula som är belyst underifrån (fick den i present av min bror som köpte den i en invandraraffär i Farsta Centrum).

Faktiskt riktigt trevligt på kvällen när men ser de glittriga ljusstrålarna sprids i rummet.

Själv skulle jag aldrig bära något glittrigt, förutom förlovningsringen (som tyvärr är försvunnen efter att jag tvingats klippa av den då fingret svullnat...) men jag tycker att det är kul att fästmön och dottern har glittrigt på sig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-05-22 18:07:24

Jag kan fastna lite framför glittriga saker, men jag har även andra mer udda saker för mig, som att sortera grus för att hitta de halvgenomskinliga vita kiselstenarna eller stenar som bryter ljuset fint. Sen vrider och vänder jag på dem och lägger dem i fickan där de får ligga. Eller så sorterar jag dem efter färg i små högar bredvid sandlådan. Igår var jag i en leksaksaffär och de hade spelkulor så jag köpte ett antal par som jag tänkte sitta och arrangera om jag kan när jag har ångest.

Annars brukar jag gå omkring i affärer och titta på fina saker, känna på skimrande tyger och så. Det är väldigt avslappnande, i a f om jag har musik i öronen så jag slipper oljudet.

Jag hade en glitterfas i tonåren då jag hade glittrande nagellack, glittrande ögonskugga och glitter eller stjärnor runt ögonen 8)
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Parvlon » 2010-05-22 18:12:09

Glitter ser jag inget roligt i, förutom att man kan ge bort och öka chanserna för att få knulla.

Miche skrev:Är det bara tjejer (och möjligtvis Paprika som inte skrivit här) som gillar glitter?
Finns nog fler bögar i forumet. Sägs ju att 1 av 30 är homo.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Tor » 2010-05-22 20:46:09

Själv faschineras jag av olika metallers lyster. Jag har en stor samling grundelement och bland dessa är de flesta metaller och en del legeringar. Kan sitta i timtal och betrakta grundelement och olika mineral. Samlar också på mineral. Min favoritbok: The Elements av Theodore Grey. Och en plansch!.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7FesjAdIWBk&fmt=22[/youtube]

Jag är även fascinerad av pyroteknik. Har experimenterat rätt mycket med kemi som också är mitt biämne.

Här är en fin bild av då jag slänger 30gr natrium i vatten.

Bild
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Tor » 2010-05-22 20:53:40

Flickor/kvinnor som klär sig i glitter finner jag inte det minsta attraktivt. Tycker heller inte julgranspynt är speciellt attraherande. Det har en sorts falskhet runt sig dethela. Stjärnhimmeln är vacker.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-22 21:42:07

Angelic Fruitcake skrev:Jag kan fastna lite framför glittriga saker, men jag har även andra mer udda saker för mig, som att sortera grus för att hitta de halvgenomskinliga vita kiselstenarna eller stenar som bryter ljuset fint. Sen vrider och vänder jag på dem och lägger dem i fickan där de får ligga. Eller så sorterar jag dem efter färg i små högar bredvid sandlådan. Igår var jag i en leksaksaffär och de hade spelkulor så jag köpte ett antal par som jag tänkte sitta och arrangera om jag kan när jag har ångest.

Annars brukar jag gå omkring i affärer och titta på fina saker, känna på skimrande tyger och så. Det är väldigt avslappnande, i a f om jag har musik i öronen så jag slipper oljudet.


Har jag varit inne och skrivit under annat nick? :shock: Man skulle kunna tro det i alla fall...

Dvs, GROV igenkänning på det här.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Tor » 2010-05-22 21:42:49

Hittade just en fin sida med underbara vismut kristaller. Måste väl försöka mig på att gro egna kristaller i sommar :-)

http://www.bismuthcrystal.com/finest.html
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Xzirie » 2010-05-22 22:03:14

Tor skrev:Hittade just en fin sida med underbara vismut kristaller. Måste väl försöka mig på att gro egna kristaller i sommar :-)

http://www.bismuthcrystal.com/finest.html


Ooh shinies!
Jag var helt sjukt intresserad av kristaller och mineraler när jag var 10-11 år efter att ha kommit över en liten bergkristall någonstans ifrån.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Lavender_Blue » 2010-05-24 10:40:13

Jag kan absolut relatera. Har genom hela livet fastnat för glittriga och blänkande och vackra saker, och i många fall haft specialintressen som hör ihop med detta - samla sten och slaggsten, brodera med pärlor, smyckestillverkning, samla tennfigurer med swarovskikristaller, har stora mängder "pillrigt plock". Det märkliga är att jag upp till ca 25 års ålder var en total pojkflicka som aldrig bar smycken eller tjejkläder.

Jag tror att det som skiljer intresset för "glittrigheter" från NT-folks vilja att pryda/omge sig med sådant är att man går in för det till 100 %. Mitt återkommande specialintresse är smycketillverkning, och jag kan säga att både socialt liv, mat, sömn och ekonomi lider rejält när jag fastnar i de perioderna.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Laika » 2010-05-24 11:30:17

Om jag någon gång blir rik ska jag bygga en gigantisk pool med fontäner, grottor med vattenfall och lampor i olika färger så att vattnet glittrar hysteriskt överallt runt mig. Jag kom på detta när jag under lång tid hade studerat en liten fontän med en blå lampa i.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Lavender_Blue » 2010-05-24 13:23:56

Laika skrev:Om jag någon gång blir rik ska jag bygga en gigantisk pool med fontäner, grottor med vattenfall och lampor i olika färger så att vattnet glittrar hysteriskt överallt runt mig. Jag kom på detta när jag under lång tid hade studerat en liten fontän med en blå lampa i.


*gilla*

:D
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Flia » 2010-05-24 13:25:16

Jag är fjäril-o-holic. Alltså inte riktiga fjärilar utan siden, papper, garn, metall...
Älskar formen helt enkelt, tror jag att det kanske är....
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-24 15:43:05

Laika skrev:Om jag någon gång blir rik ska jag bygga en gigantisk pool med fontäner, grottor med vattenfall och lampor i olika färger så att vattnet glittrar hysteriskt överallt runt mig. Jag kom på detta när jag under lång tid hade studerat en liten fontän med en blå lampa i.


Titta på bilderna jag la in under Tipsa och tråden Ställen man vill åka till. Eller googla på Liquidrom...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in