Vad fan?!?! Akut sjuk får ej ersättning p.g.a. AF-regler.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad fan?!?! Akut sjuk får ej ersättning p.g.a. AF-regler.

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-19 18:15:12

http://svt.se/2.33686/1.2007389/akut_sj ... jukpenning
Trots att en 34-årig Norrköpingsbo var svårt sjuk och vårdades med dränage i lungan ska han inte få sjukpenning.

Detta eftersom han inte hann anmäla sig som arbetslös innan han kom till sjukhus. Det slår kammarrätten fast i en dom.

- Jag skulle gå till arbetsförmedlingen den morgonen, men fick svåra problem att andas vid halvsjutiden på morgonen, berättar mannen för Östnytt.

Mannen hade just avslutat en anställning och blev akut sjuk natten till sin första dag som arbetslös.

- Jag togs in på sjukhus samma morgon och kunde inte lämna avdelningen p g a dränaget i lungan, berättar mannen.

Även om det klart framgår att mannen på grund av sin sjukdom inte kunde anmäla sig på arbetsförmedlingen medger inte lagen att han får sjukpenning under de första fjorton dagarna i sjukperioden, skriver kammarrätten. Det finns inga undantag från plikten att anmäla sig från första arbetslösa dagen.

- Det är konstigt att även om man sköter sig och anstränger sig för att göra allt rätt blir man nekad sjukpenning, säger mannen.

Länsrätten gav mannen rätt till ersättning, med motiveringen att mannens sjukdom inte skulle ligga honom till last. Försäkringskassan överklagade domen till kammarrätten.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zombie » 2010-05-19 18:18:04

Jag ser paralleller hit. (Har de gjort något åt det sedan dess? Tydligen inte generellt i så fall.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-19 18:22:18

Zombie skrev:Jag ser paralleller hit. (Har de gjort något åt det sedan dess? Tydligen inte generellt i så fall.)

Ja, men detta var ju ännu värre (även om det är möjligt att ekonomiska skadan blev mindre). Den här mannen glömde inte p.g.a. något, utan han kunde ju omöjligtvis anmäla sig. Detta var det värsta jag har hört i stelbenthet. Förhoppningsvis så gäller bortfallet av pengar bara de första två veckorna, så att han får sjukpenning sedan, och även a-kassa senare.

Men kanske åkte han ut helt p.g.a. att han ej anmälde sig?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alien » 2010-05-19 18:25:55

Nej, de skulle ändra reglerna för föräldrar som förlorat sitt barn. Men inte för andra ömmande fall.

Denna regel är helig:
Det finns inga undantag från plikten att anmäla sig från första arbetslösa dagen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-19 18:30:51

Alien skrev:Nej, de skulle ändra reglerna för föräldrar som förlorat sitt barn. Men inte för andra ömmande fall.

Denna regel är helig:
Det finns inga undantag från plikten att anmäla sig från första arbetslösa dagen.

Det är rent förjävligt. Helt totalt otroligt.

Hoppas han drar det till regeringsrätten, men det kanske inte spelar någon roll, om det inte lagen är skriven så att det går att tolka på annat sätt och ändå följa den. Jag vet inte om det du citerar är lag eller tolkning.

Han verkar alltså förlora hela A-kassan nu då, eller?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alien » 2010-05-19 18:57:20

Meningen jag citerade stod i artikeln. Det var tydligen vad kammarrätten skrev, el journalistens tolkning av det.

Han förlorar sjukpenning för 14 dagar men han får väl a-kassa fr o m den tid han anmält sig till a-kassan.

Det borde finnas undantag för om man drabbas av allvarlig sjukdom så man måste tas in akut på sjukhud. Men någon allmän regel att tolka "efter förnuftet" finns tydligen inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2010-05-19 19:11:35

Tolka efter förnuft?

Det finns inget sådant längre i välfärdsstaten Sverige!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-19 20:50:18

Men, förlorar man inte hela rätten till a-kassa om man inte anmäler sig direkt? Det är vad jag har hört om de som utförsäkrats från FK, att de måste gå till AF direkt första dagen, annars förlorar de a-kassan och får gå till soc.

Eftersom tolkande fungerar så dåligt i det här landet, och sunt förnuft saknas, så kan man tydligen inte skriva "ömmande fall" eller liknande. Utan det måste väl göras en framanalyserad lista med exakta fall som utgör undantag.

Så fort det finns utrymme för tolkning, så tolkar man efter det bästa för budgeten (vilken endast stramas åt sedan 80-talet). Även ökade anslag följs med orden "spara".

Att man inte förlorar sjukersättningen p.g.a. akut sjukdom borde vara en självklarhet utan utrymme för diskussioner. Att kammarrätten tolkar annorlunda, tyder på att den där regeln är väl förankrad i lagen (och inte bara en tolkning av något luddigt).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-19 22:29:32

Man förlorar alltså sjukersättningen om man inte är sjuk nog, och om man är FÖR sjuk.

Heja sverige.

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Vad fan?!?! Akut sjuk får ej ersättning p.g.a. AF-regler

Inläggav jonsch » 2010-05-19 22:49:17

Länsrätten gav mannen rätt till ersättning, med motiveringen att mannens sjukdom inte skulle ligga honom till last. Försäkringskassan överklagade domen till kammarrätten.

Och den här fetstilta biten? Är det nån som tror sig ha den fullständiga förståelsen av vad för känslor och tankar som rör sig i de här byråkraternas huvuden?

De kanske helt kallt, utan rädslor och med eller utan medkänsla vill göra allt som de har betalt för att göra.
Om de verkligen är såna från födseln och inte genom någon till mod förvandlad rädsla, så är de på sätt och vis beundransvärda människor. Ibland behövs såna, trist nog dock förmodligen inte i just deras jobb.

De kanske är (kanske omedetet) oroliga för att samvetsförebråelser för folk de inte skonar, ska börja plåga dem om de skonar en enda person.
Feghet, kallas det i så fall, feghet av skitigaste sort, jävlar i mig. Otrevligt, men jag misstänker det.

Nån som kommer på nåt jag har missat?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-19 22:57:58

De överklagar alltid sånt som är "nytt" för att få prejudikat, antar jag. Inget konstigt med just den delen egentligen.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav jonsch » 2010-05-19 23:12:00

Den förfärlige snömannen skrev:De överklagar alltid sånt som är "nytt" för att få prejudikat, antar jag. Inget konstigt med just den delen egentligen.

Du missförstår mig. Jag menar att reglerna säger att de ska göra det, ja. Men varför i helvete följer de reglerna; hur tänker de, och vad känner de med??????
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Alien » 2010-05-20 0:31:23

En byråkrats främsta plikt är att följa reglerna. Allt annat vore tjänstefel.

Så här står det i kammarrättens dom:
"En förutsättning för att sjukpenning ska kunna utgå för de 14 första dagarna av ett sjukfall till en person som är arbetslös är att den försäkrade är anmäld som arbetssökande på den offentliga arbetsförmedlingen."

"Lagen ordalydelse medger inte att detta krav frångås. Det saknar betydelse om den som söker sjukpenning har varit förhindrad att anmäla sig på arbetsförmedlingen"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7153334.ab

Tydligen har ett liknande ärende redan varit uppe:
Försäkringskassan förklarar sitt beslut med att man följer en dom som från Regeringsrätten, som beslutade på samma sätt i ett liknande fall.

– Då är det det som gäller, det är den praxis vi har att följa.


Mannen i fråga jobbar igen och har väl råd att gå miste om 5000 kr. Men känner sig orättvist behandlad. Och visst är reglerna orimliga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2010-05-20 0:32:35

Bror Duktig skrev:Men, förlorar man inte hela rätten till a-kassa om man inte anmäler sig direkt? Det är vad jag har hört om de som utförsäkrats från FK, att de måste gå till AF direkt första dagen, annars förlorar de a-kassan och får gå till soc.

Socpengar får man inte från första dagen av arbetslöshet, i dagens Sverige räknar soc kallt med att man ska ha minst en (eller är det tre, minns inte) månads buffert på kontot innan man kan få soc-pengar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav carl » 2010-05-20 0:35:51

Jag råkade ut för samma sak.. arbetslös och sjukskrivning.. fast då brydde jag mig inte i någonting.. Då kunde jag lika gärna legat i rännstenen.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Noli » 2010-05-20 1:03:31

Typiskt att myndigheterna inte vågar göra undantag från regelsystemet när någon arbetslös person m.fl. råkar ut för olycka eller bli akut sjuk just på den första dagen man skulle anmäla sig på arbetsförmedlingen.

Tråkigt att stelbentheten ska gå före det mänskliga.

Byråkraterna kanske själva är beredda att leva utan pengar en period eftersom de gör så mot arbetslösa och sjukskrivna.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav carl » 2010-05-20 1:14:18

jag kom på en lite lustig grej från innan jag sjukskrev mig.
Jag hade inte orkat anmäla mig som arbetslös. Frågan om vad jag gjorde kom så klart upp ett par gånger och var särskilt svår att svara på eftersom jag varken var sjukskriven, anmäld på arbetsförmedling eller jobbade.
Jag var ingenting helt enkelt.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Miche » 2010-05-20 1:42:34

Egentligen är det bara ytterligare en uppenbar indikation på att Sverige har blivit jävligt kallt, man bryr sig inte ett skit om de människor som hamnat utanför!

Socialt skyddsnät? Pyttsan!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-05-20 2:24:26

Och återigen, det följer ett ansvar med att rösta. Ett ansvar för andra om inte för sig själv. Som inte tål att man hänger upp sig på småfrågor eller säger "samma skit" när det bara är nästan samma.


I övrigt kunde de ju för fan ha lämnat kvar någon skjutjärnssmiley grövre än den här mesproppen. :-)074
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-20 2:32:00

Bild

Inte mitt sverige.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-20 6:56:55

Miche skrev:
Bror Duktig skrev:Men, förlorar man inte hela rätten till a-kassa om man inte anmäler sig direkt? Det är vad jag har hört om de som utförsäkrats från FK, att de måste gå till AF direkt första dagen, annars förlorar de a-kassan och får gå till soc.

Socpengar får man inte från första dagen av arbetslöshet, i dagens Sverige räknar soc kallt med att man ska ha minst en (eller är det tre, minns inte) månads buffert på kontot innan man kan få soc-pengar...

Om personen blir akut sjuk efter en månad helt utan mat, skits de i i alla fall?

***

Så om personen har en superbillig hyresrätt, så ska de bli vräkta från den innan de får hjälp, och då få en dyrare lägenhet?
Senast redigerad av Bror Duktig 2010-05-20 7:02:08, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-20 6:58:39

Noli skrev:Typiskt att myndigheterna inte vågar göra undantag från regelsystemet när någon arbetslös person m.fl. råkar ut för olycka eller bli akut sjuk just på den första dagen man skulle anmäla sig på arbetsförmedlingen.

Tråkigt att stelbentheten ska gå före det mänskliga.

Byråkraterna kanske själva är beredda att leva utan pengar en period eftersom de gör så mot arbetslösa och sjukskrivna.

mvh Noli

Som Reinfeldt: "Jag har levt med små ekonomiska marginaler." "– Jag har aldrig varit långtidsarbetslös. Jag har sökt sommarjobb och inte fått det… "
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7148052.ab
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-05-20 7:01:19

Undrar vad som händer med sjukpenningen om man hamnar i koma... "Men h@n sjukskrev sig ju inte."
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-20 7:03:39

Inger skrev:Undrar vad som händer med sjukpenningen om man hamnar i koma... "Men h@n sjukskrev sig ju inte."

Antagligen.

Så här hårda är inte polisen med sina regler, så det är helt klart att man inte "måste" vara sådan.

Polisen släpper ofta folk som kört för fort eller gjort andra fel där staten kunde fått in pengar eller kunnat straffa folk.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in