Har ni testat fettrik kost? (LCHF)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni testat fettrik kost? (LCHF)

Inläggav vallesmamma » 2010-05-17 8:57:28

Har nyligen fått en mejl från en vän som rekommenderar mig en kost rik på fett och fattig på kolhydrater.

Man ska tydligen bli bättre på denna kost. Har någon här provat detta?

Men det blir dyrt om man ska äta vispgrädde varje dag! Såg en dokumentär om just detta för länge sedan och kosten hjälpte pojken.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav rapchic » 2010-05-17 9:12:16

min moster (ej AS utan diabetes) går på LCHF, det enda posetiva jag hört är att hon ska visst blivit slankare. (men då träffar jag henne inte)

själv mådde jag bättre på vegetarisk kost men då är jag udda och har alldrig tyckt om fett så LCHF är nog inget för mig :wink:

tänk bara på att inte vara för extrem då det faktiskt varit dödsfall med LCHF i kanada (två pojkar i ca 9 års åldern) då det användes som hjälp vid epelepsi. det var någon bristsjukdom av något slag så lite påpluggning behövs nog.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Inger » 2010-05-17 9:36:10

Jag har provat, funkade tyvärr inte för mig så det kan tydligen variera.

Tidigare diskussion om detta:
kolhydratfri-kost-t11134.html

Någon moderator kanske vill slå ihop trådarna?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-17 10:26:43

Jag har också testat.

Det fungerar rätt bra, men på intet sätt kan jag äta vad jag vill eftersom jag inte har några stopp inbyggda för någonting.

Fast nu äter jag lite kolhydrater, 3 knäckemackor (det enda med gluten i), lite bovete- och hirsflingor på yoghurt, välling på ohomogeniserad mjölk och mjöl från kikärter eller mungbönor.

Middagen är utan kolhydrater förutom gröna bönor m.m.

En del mår inte bra på LCHF, och det verkar som en del kan ha problem p.g.a. sjukdom eller medfött, att använda något annat än socker som bränsle för hjärnan. Trots att de sköter dieten ställer de inte om. Vissa har fått matsmältningsproblem också, speciellt de med kronisk sjukdom (då kan matsmältningssystemet påverkas).

En del (ganska många verkar det som) som går på LCHF börjar tappa en massa hår. Vissa beskriver sedan att det kommer tillbaka. Men det låter skrämmande för mig som haft just hårproblem p.g.a. medicin (i mitt fall ej LCHF då håravfallet fungerade helt annorlunda än det som beskrivist av LCHF:are).

Jag tycker att man ska läsa på ordentligt, så man inte blir överraskad av otrevligheter, och så att man är beredd och vet vad man kan göra vid vissa faser eller om man behöver öka på kolhydraterna lite (eller vill minska dem mer).

Googla fram "kolhydrater i fokus" och Annika Dahlgren (-qvist?)s blogg.

För min del känner jag ingen skillnad om jag äter rent LCHF eller om jag äter som nu.

OBS, nu tog jag mest upp nackdelar, fördelar finns förstås också, säkert fler. Men det är just nackdelarna man tenderar att missa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Vaken » 2010-05-17 18:02:02

Det är inte grädde du ska äta då utan inta en stor mängd avocado, olivolja, kokos, solrosfrön, linfröolja och diverse nötter. Animaliskt fett = dåligt fett. Vegetabiliskt fett = bra fett.

Den ultimata kosten för de flesta med problem av olika slag är rå vegankost, detta kräver dock mycket förkunskap innan man drar igång och extremt målinriktad dedikation i den svåra inledningsfasen för att man ska få det att funka.
Vaken
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2010-02-06
Ort: Månen

Inläggav vadloink » 2010-05-18 0:31:43

Animaliska fetter är inte farliga. Den som inte får i sig vissa av dem kan tvärtom drabbas av bristtillstånd, åtminstone behöver vi mättade fetter för att överleva och det är inte säkert att vegetabiliska mättade fetter duger. Tvärtom är många vegetabiliska fetter olämpliga för människor och ställer framförallt till balansen mellan omega-3 och omega-6.

En vegansk råkost kan likaså vara ytterst riskabel. Det räcker inte med kunskaper för att kompensera de bristsjukdomar man kan drabbas av. Det enda sättet att vara säker på att man inte tar skada av en sådan diet är att ta kosttillskott. Gravida och ammande kvinnor ska absolut inte äta en sådan kost eftersom man tror att den kan leda till skador på barnet.

LCHF fungerar som ett sätt att gå ner i vikt och för många är det ett sätt att må bra, men eftersom väldigt få människor har levt på en sådan diet är det rätt svårt att veta vad det gör med kroppen i längden.

Jag skulle säga att det mest naturliga för människor är att äta en variera blandkost. Det är bra att undvika snabba kolhydrater, stärkelserika grönsaker och vegetabiliska fetter. Mycket bra kött, fisk och skaldjur, nötter, bär frukt och bra ekologiska grönsaker. Allt tillagat från grunden. Rena industriprodukter som margarin ska man överhuvudtaget inte äta.

Vill man dessutom gå ner i vikt är LCHF ett bättre alternativ än till exempel GI, men jag tror att man bör vara rätt medveten om vad man stoppar i sig när man käkar LCHF. Att bara typ pimpla i sig grädde är ingen bra idé.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-18 1:16:22

Jag tror inte på extrema dieter, jag tror på en näringsrik, blandad kost och motion.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav andypandy » 2010-05-18 1:23:18

Håller med, speciellt om man tränar. Det är ruggigt svårt att vara i god form, om man äter mycket fett. Om man inte äter kolhydrater har man ingen energi att springa, simma, eller vad nu motionsformen är. Om man äter litet protein får du inga muskler, eller dina muskler förtvinas eller blir mindre. Du orkar inte och blir sämre konditionsmässigt och styrkemässigt. En sak är dock bra, du blir inte hungrig.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav sugrövmanövern » 2010-05-18 1:37:28

Jag tror inte heller på dieter. Men, jag har börjat må bättre sedan jag började ha mer fett i maten såsom grädde och steka i mycket smör.

Det kändes konstigt från början, mastigt. Men jag blir piggare och får färre hungersvackor, vilket gör att mindre fokus hamnar på mat. Jag är vegetarian, så jag tror det är bra att jag får i mig lite animaliska råvaror på det här viset. Annars blir det lätt att man steker i rapsolja och gör såser på havremjölk typ.

Jag skulle nog spy om jag satte mig och åt en tallrik med bara feta grejer på. Tex avocado, en smörklump, jordnötter och så olivolja ovanpå det, usch :? .

Nä, det räcker med att äta lite mer fett bara, så försvinner mycket av kolhydraterna automatiskt till följd av en ökad mättnadskänsla. Många människor är nog fettskadade idag, alltså perioden där fett har beskrivits som satans påfund av dietister, doktorer, media har varit lång. Så folk är hjärntvättade till att sky allt fett urskillningslöst för man tror fett i munnen = ingen beach 2010.

Så då kommer sådana här galna extremmetoder som en motvikt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Inger » 2010-05-18 1:46:25

Jag mår bättre sen jag började äta kolisar igen, men i måttliga mängder (helst fullkorn) och i kombination med animaliskt protein och lite fett. Det är först när man blandar alla tre som man blir mätt och nöjd och står sig länge.

Att snåla för mycket på fettet brukar straffa sig i minskad mättnadskänsla precis som du säger. När jag var vegetarian och åt supermagert var jag hungrig jämt och såg helt anorektisk ut.

Lyckas dock sällan få i mig en hel portion, oftast äter jag ena halvan först, blir proppmätt, och får ta resten ett par timmar senare. Ingen annan verkar göra så?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Truly » 2010-05-18 8:28:21

Jag har testat LCHF och mådde urkasst av det. Jag testade mest för att jag ville se vad "alla andra babblade om". Det var ju en sådan fantastisk lösning på i princip allt från diabetes, högt blodtryck, viktminskning till cancer.

Men för mig funkade det inte alls. Utan kolhydrater (eller för lite kolhydrater) blir jag som en zombie. Jag blir fruktansvärt trött, får energibrist och har konstant huvudvärk. Plus att magen krånglar med diarré och illamående som följd.


Jag säger som KrigarSjäl:
"Jag tror inte på extrema dieter, jag tror på en näringsrik, blandad kost och motion".
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Thurizas » 2010-05-18 11:05:59

Jag åt LCHF i några månader och det gick bra. Dock så byggde jag massa muskler av kosten och kände mig lite som en belgian blue kossa så jag slutade.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Vaken » 2010-05-18 12:41:14

vadloink skrev:Animaliska fetter är inte farliga. Den som inte får i sig vissa av dem kan tvärtom drabbas av bristtillstånd, åtminstone behöver vi mättade fetter för att överleva och det är inte säkert att vegetabiliska mättade fetter duger. Tvärtom är många vegetabiliska fetter olämpliga för människor och ställer framförallt till balansen mellan omega-3 och omega-6.

En vegansk råkost kan likaså vara ytterst riskabel. Det räcker inte med kunskaper för att kompensera de bristsjukdomar man kan drabbas av. Det enda sättet att vara säker på att man inte tar skada av en sådan diet är att ta kosttillskott. Gravida och ammande kvinnor ska absolut inte äta en sådan kost eftersom man tror att den kan leda till skador på barnet.

LCHF fungerar som ett sätt att gå ner i vikt och för många är det ett sätt att må bra, men eftersom väldigt få människor har levt på en sådan diet är det rätt svårt att veta vad det gör med kroppen i längden.

Jag skulle säga att det mest naturliga för människor är att äta en variera blandkost. Det är bra att undvika snabba kolhydrater, stärkelserika grönsaker och vegetabiliska fetter. Mycket bra kött, fisk och skaldjur, nötter, bär frukt och bra ekologiska grönsaker. Allt tillagat från grunden. Rena industriprodukter som margarin ska man överhuvudtaget inte äta.

Vill man dessutom gå ner i vikt är LCHF ett bättre alternativ än till exempel GI, men jag tror att man bör vara rätt medveten om vad man stoppar i sig när man käkar LCHF. Att bara typ pimpla i sig grädde är ingen bra idé.


Jag har inte energi att gå igenom punkt för punkt just nu men mycket av det du skriver är helt enkelt fel och baserat på okunskap. Talar du av egen erfarenhet angående rå vegankost?

Grundidéerna med råkost är att mat som tillagas över en viss temperatur förlorar en mycket stor andel av sina levande enzymer och vitaminer och att upphettningen dessutom genom kemiska processer skapar nya och farliga ämnen i maten och att kroppen inte är kapabel att hantera den typen av mat som de flesta i vårt samhälle intar idag, vilket skapar kronisk undernäring som senare i livet kan leda till allvarliga nedbrytande sjukdomar.

Att skriva att animaliska fetter är bättre än vegetabiliska och till och med gå så långt som att säga att vegetabiliska fetter kan vara farliga och att man ska undvika dom är totalt obegripligt och felaktigt. Balansen mellan omega-fetterna är mycket enkel att reglera genom att inta rätt råvaror.

Rå vegankost kan genom att återställa immunförsvaret till dess forna glans hjälpa kroppen bota cancer, diabetes och ett stort antal andra sjukdomar och besvär. Det finns många dokumenterade fall att undersöka för de som är intresserade och för de som vill lära sig mer rekommenderar jag dokumentären "food matters" som en början.

Sprid inte desinformation om saker som du inte verkar ha en aning om. Detta skapar enbart mer okunskap och rädsla för att testa denna fantastiska diet.
Vaken
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2010-02-06
Ort: Månen

Inläggav carl » 2010-05-18 12:43:37

Man bör nog aldrig gå in i en extremdiet utan att vara påläst om vad man bör äta. Annars är det nog bäst om man följer livsmedelsverkets rekommendationer.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-05-18 13:16:12

Medhåll om första meningen men Livsmedelsverket (som är helt i fickan på livsmedelsindustrin)? Då har man större chans att träffa rätt i valfri veckotidning.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2010-05-18 13:28:19

Inger skrev:Medhåll om första meningen men Livsmedelsverket (som är helt i fickan på livsmedelsindustrin)? Då har man större chans att träffa rätt i valfri veckotidning.
:D


carl skrev:Annars är det nog bäst om man följer livsmedelsverkets rekommendationer.
sic
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-18 13:31:22

Har testat och det fungerar bra. :)

Dock återkommer jag hela tiden i mitt sockerberoende. Behöver bryta från det först (och kanske få concerta i samma smäll?).
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2010-05-18 13:34:16

Vaken skrev:Jag har inte energi att gå igenom punkt för punkt just nu men mycket av det du skriver är helt enkelt fel och baserat på okunskap. Talar du av egen erfarenhet angående rå vegankost?

Grundidéerna med råkost är att mat som tillagas över en viss temperatur förlorar en mycket stor andel av sina levande enzymer och vitaminer och att upphettningen dessutom genom kemiska processer skapar nya och farliga ämnen i maten och att kroppen inte är kapabel att hantera den typen av mat som de flesta i vårt samhälle intar idag, vilket skapar kronisk undernäring som senare i livet kan leda till allvarliga nedbrytande sjukdomar.

Att skriva att animaliska fetter är bättre än vegetabiliska och till och med gå så långt som att säga att vegetabiliska fetter kan vara farliga och att man ska undvika dom är totalt obegripligt och felaktigt. Balansen mellan omega-fetterna är mycket enkel att reglera genom att inta rätt råvaror.

Rå vegankost kan genom att återställa immunförsvaret till dess forna glans hjälpa kroppen bota cancer, diabetes och ett stort antal andra sjukdomar och besvär. Det finns många dokumenterade fall att undersöka för de som är intresserade och för de som vill lära sig mer rekommenderar jag dokumentären "food matters" som en början.

Sprid inte desinformation om saker som du inte verkar ha en aning om. Detta skapar enbart mer okunskap och rädsla för att testa denna fantastiska diet.

Alla är inte gjorda för att funka på råkost eller vegankost. Vilket man mår bäst av verkar vara väldigt individuellt så att säga att den eller den kosten är bäst beror självklart på vem man säger det till.

När det gäller fett så beror det på hur man behandlat det. Ekologiska kallpressade vegetabiliska oljor är säkert lika bra som smör, kanske bättre ur vissa synvinklar, men de kemiskt utvunna och totalt sönderprocessade oljor som passerar som matolja och margarin i affärerna har inga som helst likheter med den ursprungliga råvaran, och säkerligen inga näringsvärden kvar alls utöver kaloriinnehållet utan har blivit anti-nutrienter som kan vara direkt skadliga.

Vill man inte köpa kallpressade oljor är det bättre att hålla sig till ekosmör och ekologiskt (= ej fabriksmisshandlat) kokosfett från hälsokosten än att köpa en dunk rapsolja och tro att man är nyttig. De passar nog bättre att smörja en traktor med.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2010-05-18 13:53:24

Inger skrev:Medhåll om första meningen men Livsmedelsverket (som är helt i fickan på livsmedelsindustrin)? Då har man större chans att träffa rätt i valfri veckotidning.


Det håller jag inte med om. Finns inget skadligt med att följa de rekommendationerna.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-05-18 14:00:17

Jo. De har ju sedan 80-talet rekommenderat att bara äta fleromättade fetter (gärna sönderprocessade dito som gör mer skada än nytta) istället för smör och kokosfett. Och 6-8 skivor bröd (t ex den sirapssötade tvättsvampsliknande substans som säljs under det vilseledande namnet 'bröd' i Sverige). Mjölk- & sädprodukter tycker de ska utgöra en stor del av födan och det råkar ju händelsevis sammanfalla med vad som är billigast att producera.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2010-05-18 14:07:02

Gäller det att snabbt och enkelt få människor att äta relativt nyttigt så är de bra effektiva råd, pga att människor inte bryr sig om vad de äter.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-05-18 14:08:53

Vi får väl enas om att ha olika uppfattningar i den frågan.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2010-05-18 14:21:47

carl skrev:Finns inget skadligt med att följa de rekommendationerna.
wow.
Har du kollat igenom alla rekommendationer och genomgått med alla förutsättningar som är kända för mänskligheten?

De har tydligen slängt upp jävsdeklarationerna på webben, säkert för att folk har klagat. Är nog ingen ide att googla namnen dock, skulle vara extremt löjligt om man hittade något som tydde på jäv.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Om-oss/Javsdeklarationer
Senast redigerad av Parvlon 2010-05-18 14:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav carl » 2010-05-18 14:24:02

Parvlon skrev:
carl skrev:Finns inget skadligt med att följa de rekommendationerna.
wow.
Har du kollat igenom alla rekommendationer och genomgått med alla förutsättningar som är kända för mänskligheten?

De har tydligen slängt upp jävsdeklarationerna på webben, säkert för att folk har klagat.
http://www.slv.se/sv/grupp3/Om-oss/Javsdeklarationer/


Nä.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in