Mediciner... hur upplever du det?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mediciner... hur upplever du det?

Inläggav weasley » 2007-07-26 11:50:38

på förekommen anledning från en tidigare tråd, tänkte jag skapa en egen, som handlar om hur ni andra reagerar på medicinering. jag skulle främst vilja ha lite personliga upplevelser på följande saker:

1) vad för sorts mediciner reagerar ni starkast på? dvs vilka är ni känsligast mot på det viset att även en liten justering kan få stora konsekvenser (både dåliga och bra)

2) vilken typ av mediciner reagerar ni väldigt lite på? dvs vilka mediciner måste ni inta stora doser av innan ni får önskad effekt av medicinen?

för att avgränsa urvalet lite, tänkte jag att jag helt godtyckligt främst menar de mediciner man måste inhandla på apotek; dvs naturläkemedel från en hälsokostaffär är inte medtagna under mina kriterier 1 och 2.

3) har du däremot ett tips gällande ett naturläkemedel (från en hälsokostaffär) som har hjälpt just DEJ i en specifik fråga, emottages tacksamt dessa erfarenheter under denna "rubrik"!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 2 gånger.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2007-07-26 11:59:52

för att föregå med gott exempel tänkte jag svara först. det torde bli en ganska mycket cut'n'paste från ett tidigare inlägg....

1) starka reaktioner får jag på SSRI/SNRI där små justeringar i dosen ger stora effekter på hur jag klarar av vardagen och humöret. vilken sorts aktiv substans det är i, har också oerhörd betydelse. efexor är det som funkar absolut bäst för mej.

2) svaga reaktioner har jag inom allt som har med lugnande och smärtstillande att göra. alla bedövningar brukar släppa efter 15-20 min, till stort förtret för tex min tandläkare... brukar behöva rejäla hästdoser av de starkaste lugnande preparaten för att de öht ska märkas. (exempel: jag behöver MINST 30mg diazepam för att märka någon skillnad på det JAG betecknar som 'milda oroskänslor' - de flesta skulle nog sova rätt gött efter den megadosen.)

3) har faktiskt ingen större erfarenhet av naturläkemedel. fick någon sorts valerianatabletter när jag hade fetångest för ett tag sedan, men det enda som hände var att det smakade gräs. tror nog att deras definition på ångest är något annorlunda än min....
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: mediciner... hur upplever du det?

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-26 16:39:18

weasley skrev:1) vad för sorts mediciner reagerar ni starkast på? dvs vilka är ni känsligast mot på det viset att även en liten justering kan få stora konsekvenser (både dåliga och bra)?

Inga bra effekter av någonting, men när det gäller biverkningar finns det några mediciner jag inte kan ta:
Zyprexa, ett neuroleptika jag fick för sömnproblem och hallucinationer. Får en mycket obehaglig trötthet i ett dygn efter intag, med myrkrypningar / restless legs. Ingen sömn dock. Propavan, Låtsasmedicin mot sömnproblem. Myrkrypningar / restless legs, kramper i musklerna, blodtrycksfall, svimning. Ingen sömn dock. Nozinan, neuroleptika jag fick mot sömnproblem. Hemsk känsla i kroppen och mer ångest. Ingen sömn dock.

weasley skrev:2) vilken typ av mediciner reagerar ni väldigt lite på? dvs vilka mediciner måste ni inta stora doser av innan ni får önskad effekt av medicinen?

Alla. Stora doser hjälper ofta inte heller.

Antidepressiva: tex Cipramil, Cipralex, Fontex, Effexor, Edronax. Samtliga med väldigt liten eller ingen effekt. Ingen fungerade antidepressivt ens vid höga doser, bara biverkningar, bla hypomani och psykosliknande tillstånd. Risperdal, neuroleptika, ingen effekt. Concerta. centralstimulerande mot ADHD/DAMP förvärrade bara problemen, inga förbättrade koncentrationsförmågor, bara biverkningar och depression.
Lugnande och sömnmediciner behövs i stora doser för att fungera. Vanligt folk kan ta en Rohypnol för att lindra ångest, jag behöver 10. Den enda sömnmedicin av de som är lättast att få utskrivna som fungerar är Stilnoct, i kombination med en Sobril. Men om jag har svår ångest fungerar ingenting, då skulle jag behöva narkos.
Smärtstillande tar dåligt, bedövning hos tandläkare och dylikt tar dåligt, de får ofta ge mig en eller flera sprutor extra. Inte ens morfin har någon större effekt i låga doser.

Kan nämna några droger jag tagit också:
Amfetamin: Bara ångest, inget rus ens vid stor dos.
Heroin: Mja, hjälpte mot mensverken :D Inget rus.
Hasch: Ingenting, fick rökhosta.
Opium, ätit och rökt: Nada effekt
GHB: Blev lite snurrig efter att ha druckit ett helt glas, sedan kräktes jag. (normaldos en kapsyl). Inget rus.
Phenibut: Ingen effekt


Naturläkemedel gör mig bara förbannad, när folk tipsar om valeriana och varm mjölk liksom hallå?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav mallex » 2007-08-02 0:15:05

Svar på nummer 1:

En väldigt lågdos neuroleptika (Theralen, Lergigan) gör att jag sover i 12h och är som en zombie dagen efter. Men innan jag somnar är jag knappt trött, de "slår på dagenefter". Likaså med Propavan som även ger myrkrypningar av värsta sort!

Stilnoct och Imovane ger mig hallucinatioiner och vanföreställningar av endast 1-2 tabletter, aldrig mer dem tack.

Antideppresiva som Zoloft fungerar som amfetamin på mig, jag blir manisk och väldigt "speedad" även i väldigt låga doser.

2: Benzo (sobril, stesolid, flunitrazepam mm), behöver lite mer än normalpersonen för att få en bra effekt, alltså lugnande.

Smärtstillande, Panodil och Ipren fungerar inte alls utan har jag skadat mig ska de vara minst Citodon eller något annat liknande och detta gillar inte min läkare som sagt du har ju gått igenom det mesta in om lugnande de är verkligen inte något bra. Han avsluta med att jag inte får de utskrivet nå mer utan kan få Lergigan eller Propavan om jag har svårt att sova.
Senast redigerad av mallex 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
mallex
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2007-07-19

Inläggav Panika » 2007-08-17 19:36:26

1. Zoloft, Cipramil och något annat antideppresivt jag inte minns namnet på, gjorde mig farligt apatisk...Kunde t ex sätta på morgonkaffe och sätta mig i soffan och vänta på att det skulle bli färdigt....Natten efter, då jag suttit helt apatisk i typ 15 timmar och stirrat rakt ut i luften, kom jag på att kaffet nog var klart...Jag är glad att jag provade dessa medel innan jag fick min lilla dotter...

Provade Strattera, mot adhd...Efter att ha gått igenom en lång lista av biverkningar...började kroppen att domna fläckvis - väldigt obehagligt och det stod inget på paketen om det och ingen läkare kunde härröra det till någonting...Men det slutade med att jag blev apatisk även av dem - dock inte i den grad som de antideppresiva...Men jag slutade då jag nu har barn som behöver en vaken mamma som bryr sig om henne...

Senaste veckan har jag ätit Zyban - mer kända som sluta röka-piller...
De provade jag en gång för att sluta röka och mådde fantastiskt bra :D .
Jag slutade förvisso inte röka, men mina närmsta vänner sade efteråt att de aldrig sett mig så snäll och med så mycket energi...
De används även som lyckopiller och adhd-medicin i usa...
Men säg den lycka som kommer två gånger...Igår svullnade halsen upp och det blev ansträngt att andas...och i morse sträckte jag ut tungan till mig i spegeln och konstaterade att det var hög tid för läkarbesök - Jag hade stora blåsliknande saker som stack ut på sidorna längs hela tungan....Läkaren hade aldrig sett nåt liknande och gav mig antihistamin...så nu börjar det gå ner...
Tror inte min kropp gillar den slags medeciner...

2. Benzo har jag alltid varit rädd för, så jag vet inte riktigt hur de fungerar på mig...

Smärtstillande såsom hos tandläkaren och ryggmärgsbedövning, funkar inte heller som de ska på mig...de funkar helt enkelt inte...hos tandläkaren krävs det massor med bedövning...

Däremot hostmedicin...det mår jag bra av... Ja inte alla - men Desenthol har jag helt klart tagit en sup av då och då, innan jag ska iväg till nåt viktigt där jag behöver vara lugn och snäll... Men skulle jag ta den rekommenderade dosen som står på flaskan (vid djup hosta) - hade jag inte kommit någonstans utan istället legat utslagen någonstans...

Nu har jag inte fått någon officiel diagnos än...men detta är något jag funderat på länge...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Panika » 2007-08-18 6:20:19

Och fyra timmar inatt har jag ägnat på akuten åt ännu mer överkänslighet mot detta Zyban... Men det slutade bra, fast jag ska hålla mig nära sjukhus en vecka framöver...för säkerhets skull, sa hon. Jag undrade varför och hon svarade att hon inte trodde det var någon fara, men samtidigt tyckte hon att det var onödigt att skrämma upp mig... Det var så underbart snällt av henne, tyckte jag...
Och så ska jag hälla i mig kortison denna veckan för att få skiten ur kroppen...
Aldrig mer Zyban.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Thaaman » 2007-08-18 11:41:25

Äter ju inga mediciner men jag reagerar nog som alla "normala" gör.
Senast redigerad av Thaaman 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Thaaman
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2007-07-27

Re: mediciner... hur upplever du det?

Inläggav Moggy » 2007-08-19 1:27:55

sugrövmanövern skrev:GHB: Blev lite snurrig efter att ha druckit ett helt glas, sedan kräktes jag. (normaldos en kapsyl). Inget rus.


Skulle du ha druckit ett dricksglas GHB så hade du varit död.

GHB är dödligt i doser inte alltför mycket över rus-doser.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Jossan » 2007-08-19 6:28:47

1) Reagerar starkt på lugnande och sömnmediciner. Tog en halv tablett Atarax och jag blir kollugn, somnar efter ett tag och sover hela natten. En hel tablett Atarax och jag sjunker ihop efter en timma. Benen viker sig, så jag inte kan gå.

Efter en tablett Stilnoct får jag effekt efter bara tio minuter, blir dödstrött på en gång samt får hallucinationer. En gång såg jag en kamel framför mig när jag lagt mig på sängen och skrek till min dåvarande pojkvän att han skulle flytta på kamelen. Det var faktiskt nästan lite häftigt eftersom för mig var kamelen verkligen där, på riktigt.

Propavan regerar jag också rätt starkt på men inte lika starkt, tror att jag har vaknat upp för tidigt av Propavan, det var ett tag sen jag tog det så jag har glömt.

Reagerar också bra på antihistaminer av typ Tavegyl, en gång när jag hade stark riktigt jobbig klåda över stora delar av kroppen så räckte det med en tablett för att det skulle sluta klia för mer än ett dygn framåt. Det var skönt eftersom jag har svårt för att inte klia, och ibland kliar så mycket att det till slut blöder.

2) SSRI/SNRI regerar jag svagt på. När jag som deprimerad 18-åring skulle få antidepressivt utskrivet så hade jag förstås hört om alla biverkningar och vägrade först ta en enda tablett. Till slut kom det en kvinnlig ST-läkare till mig som tyckte att jag skulle testa Efexor som på den tiden var en helt ny medicin. Så jag gick med på det och började på en svag dos, ingen effekt överhuvudtaget, dosen höjdes en bit, fortarande ingen effekt på mig, så dosen fick höjas ytterligare, då kom effekt. Åt sedan denna medicin i ett och ett halvt år, och gillade den eftersom den inte gav mig några biverkningar.

3) Har inga naturläkemedeltips. Har aldrig använt mej av det. Jo förresten, Blutsaft har jag köpt i hälsokostbutiker ibland, men nuförtiden finns ju det att köpa på Konsum och Ica också så det kanske inte räknas.
Blutsaft rekommenderar jag om man behöver järntillskott, t.ex om man har kraftiga menstruationer, och har känslig mage, dvs om man reagerar på järntabletter. Det gör däremot inte jag, jag var bara allmänt okunnig om att järntabletter fanns, men efter att jag en gång gett blod och fått stora järntabletter från blodcentralen, så köper jag hädanefter järntabletter på apoteket. Det är billigare än Blutsaft.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav walkyrian » 2007-08-19 22:50:16

Jag avskyr mediciner... har varit med om tillräckligt med sånt.

1 Den medicinen jag tar nu Lamictal (antiepileptika) mådde jag extremt dåligt av då dosen höjdes med en tredjedel. Jag stod inte ut med att konstant känna mig yr och ha dåligt balanssinne. För att inte tala om vilka sömnproblem medicinen gav. Nu trappar jag ner medicinen successivt och om fyra veckor är jag av med den. Jag är redan nu klarare i huvudet. Jag riskerar att få anfall men det är en risk jag får ta...

2 Mediciner som jag behöver i större mängder för att verka... det skulle väl vara hos tandläkaren som jag fick fyra bedövningssprutor för att dra ut en visdomstand.

3 Jag vill tipsa om Robert Grays tarmreningskur som får magen i form!
Senast redigerad av walkyrian 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
walkyrian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2007-06-11
Ort: värmdö

Inläggav tahlia » 2007-08-20 1:58:32

Tja, jag reagerar som folk gör mest. Utom på en sak. Jag åt amfetaminbaserade tabletter mot trötthet. Jag var precis lika trött ändå. Gjorde varken från eller till.

Jo, och så blir jag överdrivet trött av mediciner så som stemetil och theralen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:39:04, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav weasley » 2007-08-20 9:48:44

det är lite roligt att läsa hur stora skillnader det är. :-D

det som jag inte alls reagerar på, kan andra reagera jättestarkt på. och tvärtom. antihistaminer hjälper mej knappt alls. har theralen, fick den för att sova på eftersom benzo inte hjälpte ett skit. fick theralendroppar, för det var det starkaste som fanns, men även där måste jag ösa i mej.

och till Jossan:

första och enda gången jag tog stilnoct fick jag rejäla hallisar. det flög runt blobbar av gräs, mycket roligt! :-D ringde till en polare och berättade om vad som hände, han flatgarvade åt mej, hihi! ;-D
hallisarna var inte skrämmande, men själva sömngivande effekten av stilnocten uteblev. jag hallucinerade mej till sömns, somnade av ren utmattning efter 1,5h sådär.... :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: mediciner... hur upplever du det?

Inläggav Parvlon » 2007-08-22 2:12:08

weasley skrev:på förekommen anledning från en tidigare tråd, tänkte jag skapa en egen, som handlar om hur ni andra reagerar på medicinering. jag skulle främst vilja ha lite personliga upplevelser på följande saker:

1) vad för sorts mediciner reagerar ni starkast på? dvs vilka är ni känsligast mot på det viset att även en liten justering kan få stora konsekvenser (både dåliga och bra)

2) vilken typ av mediciner reagerar ni väldigt lite på? dvs vilka mediciner måste ni inta stora doser av innan ni får önskad effekt av medicinen?

för att avgränsa urvalet lite, tänkte jag att jag helt godtyckligt främst menar de mediciner man måste inhandla på apotek; dvs naturläkemedel från en hälsokostaffär är inte medtagna under mina kriterier 1 och 2.

3) har du däremot ett tips gällande ett naturläkemedel (från en hälsokostaffär) som har hjälpt just DEJ i en specifik fråga, emottages tacksamt dessa erfarenheter under denna "rubrik"!

jag kanske inte har samma grundläggande förutsättningar som du har tänkt dig men,
1: hallucinogener
2: benzopadeiner
3: b-vitamin, öljäst dvs B12
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav SuRiKaT » 2007-10-23 16:13:54

1) vad för sorts mediciner reagerar ni starkast på?

SSRI, Cipralex och Cipramil. Även tricykliska Anafranil som jag åt ett år innan den nyare generationens selektiva kom ut. Mycket biverkningar dock av Anafranilen.

2) vilken typ av mediciner reagerar ni väldigt lite på?

Centralstimulerande, Concerta och Ritalin. Blir bara trött. Lugnande, Oxascand och Alprazolam. Blir bara trött, ångesten kvar. Bedövning hos tandläkaren.

3) har du däremot ett tips gällande ett naturläkemedel

Jag har gjort hårmineralanalys och ätit allehanda vitaminer och mineraler (zink, järn, magnesium, E-vitamin etc) för att balansera mina brister och överskott. Kan rekommenderas om man har väldigt mycket pengar man inte vet vad man ska göra av...
Senast redigerad av SuRiKaT 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
SuRiKaT
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2006-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav Verbena » 2007-10-23 23:13:26

Hallå!
Jag har inte skrivit mycket här (än) men den här tråden kände jag att jag måste lägga mig i, eftersom jag känner igen mig så mycket i vad ni andra säger. Det är också intressant att se att det inte bara är jag som har "hög resistans" (eller vad man skall kalla det...) för vissa mediciner och så.

--

1) vad för sorts mediciner reagerar ni starkast på?

--

Ja, alltså jag känner egentligen inte att jag reagerar starkt på någon medicin alls.
Faktiskt.
Har inte upplevt det hittills i alla fall. Förutom, förstås, att jag fått biverkningar av några stycken.

--

2) vilken typ av mediciner reagerar ni väldigt lite på?

--

De två sorters antidepp-medicin jag har testat (Cymbalta och Cipralex) känner jag ingen direkt effekt av. I början när jag åt Cipralex så kände jag att jag blev lite "modigare". Jag märkte av att vissa av mina fobier lugnade ner sig en aning.
Jag kunde t.ex. gå i en skog utan att vara helt livrädd för ormar och fästingar.
Tyvärr varade den effekten bara i några veckor, och jag vet inte inte om den egentligen hade med medicinen att göra eller om det vår något annat.

Lugnande jag har testat är Xanor, Xanor Depot, Atarax och Oxascand/Sobril.
Funkar inte.
Ingen av dem.
Ingen effekt alls. Trots höjda doser hit och dit och en kombination av två olika.
(Atarax och Sobril ihop.)
Näpp.
Ingenting.
En gång har jag känt att jag blev lite yr i huvudet och sådär. Det var när jag i ren desperation bet sönder två Xanor Depot, efter att ha läst på ett forum att en del fick ökad effekt då. (Fy f-n vad illa det smakade!!)

Det är samma sak med Morfin/Ketogan/ annat starkt smärtstillande man får på sjukhus.
Jag har haft gallsten, njursten och utomkvedshavandeskap. (Inte samtidigt, tack och lov!) Detta är saker som gör VÄLDIGT ont och jag fick smärtstillande och läkarna sade "nu hjälper det strax."
Ingen hjälp.
Känner ingenting förrän kanske efter 6-7 sprutor.
Yr och så blir jag aldrig av sådant, fast de har varnat mig att man kan bli det.
Samma sak hos tandläkaren.
(Fick 8(!) bedövningssprutor en gång när jag skulle rotfylla. Jag tror jag var kvar i fyra timmar, eftersom bedövningen aldrig tog. Dessutom fick jag byta tandläkare mitt i alltihop!)

Lugnande på sjukhus är också en grej som inte tar på mig, fast det skall vara starkare än sakerna man får utskrivet. Jag skulle göra gastroskopi (huva!) och vara vaken.
"Jaha," sade jag.
"Då får ni jäkla i mig lugna mig ordentligt. Annars får jag panik!"
"Javisst" sade de.
De gav mig intravenöst lugnande en gång, ingen effekt.
Två gånger, ingen effekt.
Tre gånger, ingen effekt.
Till slut sade de att de var tvungna att försöka ändå.
Då fick jag panik!
Två läkare, en manlig och en kvinnlig sköterska + min make höll fast mig, men jag slet mig och slet upp slangen ur halsen!!
Usch!!!
Fy, hemska minnen!
Då gav de i alla fall upp.
Jag gjorde gastroskopi vid ett senare tillfälle, men då hade de vett nog att söva mig. ;)

Innan mina operationer (gallan och utomkvedet), så fick jag också lugnande, men jag var pigg och glasklar fram tills att de sövde mig.

En person i min närhet yttrade sig senast i söndags med kommentaren:
"Om inte Sobril hjälper så har du inte riktig ångest."(!)
Bah!
Märks att inte han har varit med när jag får mina attacker!
Sådana kommentarer hatar jag, men jag har undrat om jag är helt knäpp eller vad det är frågan om. Varför hjälper inget?
Nu vet jag ju att jag inte är ensam om den här upplevelsen och det är skönt.

Ingen av de sömntabletter/insomningstabletter jag har prövat har heller hjälpt. Har testat Theralen, Propavan, Zolpidem (samma som Stilnoct) och Zopiklon.
Ingen sömn.
Theralen blir jag trött i huvudet av dagen efter, men det är allt.

--

3) har du däremot ett tips gällande ett naturläkemedel?

--

Nej, tyvärr inte. Jag är så feg. Jag vågar inte testa naturläkemedel, jag får för mig att de inte är ordentligt utprovade och sådär.
Har i o f s. tagit Valeriana-tabletter för länge sedan men dem fick jag bara ont i huvudet av.

Ursäkta det långa inlägget. :)

// V.

Ps. Jag skall till min psykiater på fredag. Har någon något tips på lugnande, ångestdämpande medicin jag skall be honom skriva ut? Som sagt funkar ju ingen av de ovan nämnda... Hur har ni andra gjort när det händer? Ds.
Senast redigerad av Verbena 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Verbena
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2007-09-20
Ort: Katrineholmstrakten. Sörmland.

Kaffe o Cigg

Inläggav asmig » 2007-10-24 11:37:11

Kaffe o Cigg, Koffein o Nikotin..de e min medecin..mitt narkotika för o orka. Har provat annat skit men det har ja bara mått dåligt av oavsett om det förskrivits av läkare eller skördats nån annanstans.
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2007-10-24 11:44:21

Verbena skrev:Jag skall till min psykiater på fredag. Har någon något tips på lugnande, ångestdämpande medicin jag skall be honom skriva ut? Som sagt funkar ju ingen av de ovan nämnda... Hur har ni andra gjort när det händer? Ds.


Jag har ju Stesolid som sagt (nytt namn på Valium) och där hjälper bara hästdoser. 30mg är vad man brukar ge folk som ska in på operation. 30mg är det jag behöver innan jag ens märker effekt. Som mest var jag uppe på 80mg vid ett tillfälle.

Theralen blir man bakis som fan av. Jag måste ha typ 60mg för att den ska hjälpa, men sen går jag som en zombie hela dagen efteråt.

Atarax är allergimedicin!

Sobril är sockerpiller.

Imovane är sockerpiller.

Stilnoct är ett förbannat rävgift.

Propavan är den bästa sömntabletten för mej. Men jag måste ta några stycken för att de ska verka. Krossa två-tre tabletter och ta med ett stort glas vatten - ju mer vatten desto bättre upptag av tabletterna - och se om det hjälper dej.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Mardröm » 2007-10-24 18:05:13

Det finns mkt att prova.

Somadril
Iktorivil
Lyrica

Sobril är det mildaste preparatet och jag brukar säga att om sobril hjälper har du inte riktig ångest.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Verbena » 2007-10-24 19:48:01

Tack för tipsen!
Senast redigerad av Verbena 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Verbena
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2007-09-20
Ort: Katrineholmstrakten. Sörmland.

Inläggav manne » 2007-10-24 21:55:30

har käkat fluoxetin nu i flera år till och från började men den medcinen
under tiden på behandlingshemmet och äter den i dag igen sedan ett år
tillbacka och skulle fan inte klara mig utan den alls..

den hjälper till mycket..!!!!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Men det tar ca 1 vecka innan den verkar....

den är också bra att äta den när man ska arbeta och hålla sig social och aktiv och sånt...... :) :) :) :)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav weasley » 2007-10-24 23:24:17

<information>

Fluoxetin är den verksamma substansen i det välkända Prozac - det första antidepressiva piller som fick stort genomslag som "lyckopiller".

Flouxetin har ovanligt lång halveringstid - det kan ta upp till 2v innan medlet är helt ur kroppen. Därför måste man ha ett lyckopillerscelibat i ca 2v innan man man prova något annat piller, om det skulle vara så att fluoxetin inte funkar. Av den anledningen brukar de flesta läkare som är någotsånär kunniga på det de gör, skriva ut något annat antidepp innan fluoxetin blir aktuellt. Medel som Cipralex/Cipramil samt Efexor går ur kroppen på 48h och är alltså mycket lättare att byta mellan.

Att det tar så kort tid som en vecka innan man märker effekt av fluoxetin är sällsynt. Oftast märks inte effekten förrän efter 3-4v. Detta gäller alla antidepressiva medikamenter.

För övrigt är det inte bara deprimerade personer som kan ha nytta av antidepp-medel. Även sådana med olika former av fobier och ångest kan ha nytta av det.

</information>

Jag märker för övrigt enorm skillnad om jag glömt ta min Efexor bara två dagar. Då sitter jag och bölar som ett blötdjur. Funderar lite på om det är de sk "utsättningssymptomen" eller om det är mitt "egentliga JAG" som sprutar vatten ur ögonen.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Mardröm » 2007-10-24 23:50:06

Fluxoetin är bra just eftersom det går på och av ganska mjukt.
Den enda om man tenderar att glömma medicinen skulle jag säga.
För mig förvärrar dessa mediciner bara ångesten, jag agerar huvudlöst.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav manne » 2007-10-25 10:51:35

weasley skrev:<information>

Fluoxetin är den verksamma substansen i det välkända Prozac - det första antidepressiva piller som fick stort genomslag som "lyckopiller".

Flouxetin har ovanligt lång halveringstid - det kan ta upp till 2v innan medlet är helt ur kroppen. Därför måste man ha ett lyckopillerscelibat i ca 2v innan man man prova något annat piller, om det skulle vara så att fluoxetin inte funkar. Av den anledningen brukar de flesta läkare som är någotsånär kunniga på det de gör, skriva ut något annat antidepp innan fluoxetin blir aktuellt. Medel som Cipralex/Cipramil samt Efexor går ur kroppen på 48h och är alltså mycket lättare att byta mellan.

Att det tar så kort tid som en vecka innan man märker effekt av fluoxetin är sällsynt. Oftast märks inte effekten förrän efter 3-4v. Detta gäller alla antidepressiva medikamenter.

För övrigt är det inte bara deprimerade personer som kan ha nytta av antidepp-medel. Även sådana med olika former av fobier och ångest kan ha nytta av det.

</information>

Jag märker för övrigt enorm skillnad om jag glömt ta min Efexor bara två dagar. Då sitter jag och bölar som ett blötdjur. Funderar lite på om det är de sk "utsättningssymptomen" eller om det är mitt "egentliga JAG" som sprutar vatten ur ögonen.


men vilken är bäst då..???

fluoxetin vs ciramil,cipralex..????????????????????
vilken är den populäraste av dem....????

hittade förresten en hemsida...
http://www.serotonin.nu/index2.asp
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in