''vid långa sjukskrivningar bör läkarna kopplas bort helt''

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

''vid långa sjukskrivningar bör läkarna kopplas bort helt''

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-10 20:42:09

http://sverigesradio.se/webbradio/?type=db&id=2341357

http://www2.blocket.se/news?id=216711,2 ... =23_11&cg=

Försäkringskassan ska inte kunna överpröva korta sjukfall, men vid långa sjukskrivningar bör läkarna kopplas bort helt. Det föreslår den erfarne utredaren Jan Bröms i en rapport som han skrivit på uppdrag av Riksrevisionen.

Hipp hurra. Jag är glad att jag är färdigbedömd...
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav MsTibbs » 2010-05-11 10:39:31

Hemskt, det är ju i de långa fallen som det är mest relevant att få en korrekt bedömning!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Inger » 2010-05-11 11:52:50

Jag råkade höra det på radion igår och trodde inte mina öron! Vem ska då sjukskriva om inte läkare får göra det?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Truly » 2010-05-11 12:13:20

Ingen ska sjukskrivas längre än några veckor. Det var de ju inne på redan tidigare då läkare helt plötsligt fick olika antal sjukskrivningsveckor för olika diagnoser att hålla sig till.

Nu kommer nästa steg, som redan varit igång ett bra tag. De långtidssjukskrivna ska skeppas till arbetsförmedlingen eller socialen istället för till försäkringskassan eftersom ”Det är din förmåga att arbeta som Försäkringskassan bedömer när du är sjuk, inte sjukdomen eller symtomen i sig" och "det finns alltid något litet man kan arbeta med".

Nästa steg i arbets- och sjukförsäkringslinjen - inga sjukskrivna alls? Hårda bud!
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Zombie » 2010-05-11 12:22:49

De borde då åtminstone i ärlighetens namn officiellt definiera om begreppet "sjukdom" till någonting annat än medicinskt.

Men det skulle väl de friska svenskarna bara ta som ett slagträ till mot de sjuka i den offentliga "debatten".

Truly skrev:Nu kommer nästa steg, som redan varit igång ett bra tag. De långtidssjukskrivna ska skeppas till arbetsförmedlingen eller socialen istället för till försäkringskassan eftersom ”Det är din förmåga att arbeta som Försäkringskassan bedömer när du är sjuk, inte sjukdomen eller symtomen i sig" och "det finns alltid något litet man kan arbeta med".

Jag har inte hört bromsen surra, men som jag tolkar det här skulle det ju inte ha varit någon ursäkt för att avpollettera läkaren, ens om nu någon vettig människa skulle ha trott att det kunde finnas en sådan. En människas arbetsförmåga kan inte inte vara grundad på den människans medicinska skick.
Senast redigerad av Zombie 2010-05-11 12:36:02, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav vallesmamma » 2010-05-11 12:28:53

Ja, hur ska det gå för mig? Jag har tidsbegränsad sjukersättning utan förlängning. I dec. blir jag utförsäkrad om inte min ansökan om sjukpension går igenom. Jag vet inte vad jag ska göra om jag får avslag. Har jättemycket ångest över detta, redan :( Hur blir det då till hösten om jag redan har ångest?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav carl » 2010-05-11 12:30:08

nog för att det "bara" är en utredning.. men tendenserna känns igen..
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Lakrits » 2010-05-11 12:32:45

Ibland känns det som att medan politikerna i riksdagspartierna står i lä och febrilt försöker vända sina kappor efter vinden, så står vi långtidssjuka i snålblåsten och fryser.

Högern tycker att jag borde skämmas för att jag har råkat bli sjuk, och istället för att kurera mig skall jag arbeta 100 % tills jag dör (vilket antagligen sker efter en vecka eller så).

Vänstern tycker att jag måste daltas med och få mer bidrag, och istället för att kurera mig skall jag välkomna en framtid som sysslolös förtidspensionär.

Det enda jag vill är att få arbeta så mycket som jag klarar av, med saker som jag tycker är intressanta. Men någon sådan linje 2, "utveckla arbetsförmågan, men med förnuft", finns inte. Det passar nog inte demagogerna.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav vallesmamma » 2010-05-11 12:50:46

Man får arbeta till en viss del med sjukpension har jag läst. Jag kanske kan arbeta senare i livet, tror min arbetsterapeut. Men då har jag rätt att behålla sjukpensionen för något heltidsarbete lär det inte bli.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav pH » 2010-05-11 12:51:02

Lakrits skrev:Ibland känns det som att medan politikerna i riksdagspartierna står i lä och febrilt försöker vända sina kappor efter vinden, så står vi långtidssjuka i snålblåsten och fryser.

Högern tycker att jag borde skämmas för att jag har råkat bli sjuk, och istället för att kurera mig skall jag arbeta 100 % tills jag dör (vilket antagligen sker efter en vecka eller så).

Vänstern tycker att jag måste daltas med och få mer bidrag, och istället för att kurera mig skall jag välkomna en framtid som sysslolös förtidspensionär.

Det enda jag vill är att få arbeta så mycket som jag klarar av, med saker som jag tycker är intressanta. Men någon sådan linje 2, "utveckla arbetsförmågan, men med förnuft", finns inte. Det passar nog inte demagogerna.


+1



(ibland funderar jag på om jag ens borde fortsätta skriva på forumet, eftersom Lakrits så ofta säger det jag tänker och tycker och det både snabbare om mer välformulerat än jag förmår... )
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Truly » 2010-05-11 12:55:50

Lakrits skrev:Det enda jag vill är att få arbeta så mycket som jag klarar av, med saker som jag tycker är intressanta. Men någon sådan linje 2, "utveckla arbetsförmågan, men med förnuft", finns inte. Det passar nog inte demagogerna.


Nej, det är för arbetssamt med individanpassade lösningar. Lättare att ha ett eller två alternativ att hålla sig till. Arbeta eller dö! :?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-05-11 12:59:05

Zombie skrev:Jag har inte hört bromsen surra, men som jag tolkar det här skulle det ju inte ha varit någon ursäkt för att avpollettera läkaren, ens om nu någon vettig människa skulle ha trott att det kunde finnas en sådan. En människas arbetsförmåga kan inte inte vara grundad på den människans medicinska skick.


Oj, nu blev det många negationer här för mig. Hur menar du Zombie?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-05-11 13:07:33

2 minus (--) blir ett plus (+) alltså:


En människas arbetsförmåga kan vara grundad på den människans medicinska skick.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Inger » 2010-05-11 13:18:24

Nästan. "En människas arbetsförmåga är alltid grundad på den människans medicinska skick" får jag dubbelnegationen till.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Truly » 2010-05-11 13:19:17

Aha. Tack Inger! :D
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Lakrits » 2010-05-11 13:46:56

pH skrev:(ibland funderar jag på om jag ens borde fortsätta skriva på forumet, eftersom Lakrits så ofta säger det jag tänker och tycker och det både snabbare om mer välformulerat än jag förmår... )

Lappri! Du skriver alltid bra och klokt. Det skall du fortsätta med, tycker jag.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2010-05-11 14:09:40

Inger skrev:Nästan. "En människas arbetsförmåga är alltid grundad på den människans medicinska skick" får jag dubbelnegationen till.

Korrekt. Och naturligtvis bland andra grunder. Men sist och slutligen, så länge det här livet varar, hamnar ju ändå allt som har med praktiska förmågor att göra i kroppen ändå.

Sedan vill det förstås också till en omdömesgill läkare med adekvat kompetens. Försäkringskassans förtroendeläkare (på den tid jag hörde talas om några sådana) tycktes mig sällan höra till den kategorin. (Kan undra varför? :roll: )

Lakrits skrev:
pH skrev:(ibland funderar jag på om jag ens borde fortsätta skriva på forumet, eftersom Lakrits så ofta säger det jag tänker och tycker och det både snabbare om mer välformulerat än jag förmår... )

Lappri! Du skriver alltid bra och klokt. Det skall du fortsätta med, tycker jag.

Instämmer helhjärtat.

Om ni båda skriver riktigt duktigt så kanske jag slipper försöka dra fram obändiga ord så ofta... ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2010-05-11 14:19:54

Zombie skrev:Om ni båda skriver riktigt duktigt så kanske jag slipper försöka dra fram obändiga ord så ofta... ;)

(*blädder blädder* "oblat"... *blädder blädder* "oborstad"... *blädder blädder* "obscenitet"... *blädder blädder* "obygd"... *blädder blädder* Ah! "obändig"!) ;)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Thurizas » 2010-05-11 15:05:08

pH skrev:
Lakrits skrev:Ibland känns det som att medan politikerna i riksdagspartierna står i lä och febrilt försöker vända sina kappor efter vinden, så står vi långtidssjuka i snålblåsten och fryser.

Högern tycker att jag borde skämmas för att jag har råkat bli sjuk, och istället för att kurera mig skall jag arbeta 100 % tills jag dör (vilket antagligen sker efter en vecka eller så).

Vänstern tycker att jag måste daltas med och få mer bidrag, och istället för att kurera mig skall jag välkomna en framtid som sysslolös förtidspensionär.

Det enda jag vill är att få arbeta så mycket som jag klarar av, med saker som jag tycker är intressanta. Men någon sådan linje 2, "utveckla arbetsförmågan, men med förnuft", finns inte. Det passar nog inte demagogerna.


+1



+2
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-11 15:12:08

Lakrits skrev:Ibland känns det som att medan politikerna i riksdagspartierna står i lä och febrilt försöker vända sina kappor efter vinden, så står vi långtidssjuka i snålblåsten och fryser.

Högern tycker att jag borde skämmas för att jag har råkat bli sjuk, och istället för att kurera mig skall jag arbeta 100 % tills jag dör (vilket antagligen sker efter en vecka eller så).

Vänstern tycker att jag måste daltas med och få mer bidrag, och istället för att kurera mig skall jag välkomna en framtid som sysslolös förtidspensionär.

Det enda jag vill är att få arbeta så mycket som jag klarar av, med saker som jag tycker är intressanta. Men någon sådan linje 2, "utveckla arbetsförmågan, men med förnuft", finns inte. Det passar nog inte demagogerna.

När, kureras får man inte tydligen, oavsett regering.

Inte heller pröva sig fram till vad man klarar om man inte kan bli frisk (kroniskt sjuk eller handikappad).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-11 15:17:47

Bah! RULLSTOL!

Res dig upp! Du har faktiskt ett maratonlopp att genomföra imorrn!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav pH » 2010-05-11 22:20:29

Lakrits skrev:
pH skrev:(ibland funderar jag på om jag ens borde fortsätta skriva på forumet, eftersom Lakrits så ofta säger det jag tänker och tycker och det både snabbare om mer välformulerat än jag förmår... )

Lappri! Du skriver alltid bra och klokt. Det skall du fortsätta med, tycker jag.


Jag antar att det var någon slags komplimang. Jag har svårt att ta sådana, men antar att man skall säga tack. Jag var annars fullständigt uppriktig. Jag är trött och långsam, nu värre än någonsin, och har vid flera tillfällen upptäkt att Lakrits på ett balanserat och välformulerat sätt sagt det jag ville få fram medan jag fortfarande sitter bakom tangenterna och funderar och formulerar. Nå, det gläder mig när det jag tycker är viktigt blir sagt även när jag inte lyckas säga det. Nog OT, ber om ursäkt för avstickaren.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Noli » 2010-05-12 23:52:52

Bror Duktig skrev:
Lakrits skrev:Ibland känns det som att medan politikerna i riksdagspartierna står i lä och febrilt försöker vända sina kappor efter vinden, så står vi långtidssjuka i snålblåsten och fryser.

Högern tycker att jag borde skämmas för att jag har råkat bli sjuk, och istället för att kurera mig skall jag arbeta 100 % tills jag dör (vilket antagligen sker efter en vecka eller så).

Vänstern tycker att jag måste daltas med och få mer bidrag, och istället för att kurera mig skall jag välkomna en framtid som sysslolös förtidspensionär.

Det enda jag vill är att få arbeta så mycket som jag klarar av, med saker som jag tycker är intressanta. Men någon sådan linje 2, "utveckla arbetsförmågan, men med förnuft", finns inte. Det passar nog inte demagogerna.

När, kureras får man inte tydligen, oavsett regering.

Inte heller pröva sig fram till vad man klarar om man inte kan bli frisk (kroniskt sjuk eller handikappad).


Men om man får en framtid som sysslolös förtidspensionär, då får man vila sig och kurera sig i hemmets lugna vrå även för resten av ens liv.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in