Allergier?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Allergier?

Inläggav vallesmamma » 2010-05-03 15:59:40

Hur många av oss har någon allergi? Jag tål inte mjölk och inte heller vete. Tyvärr har jag inte fått någon diagnos. När jag var 20 år tog jag ett blodprov som visade komjölksproteinallergi. Jag började hos dietist, men plötsligt ville läkaren ta ett nytt prov som då var negativt!

När jag var 23 år, tror jag så tog jag bodprov för gluten som var positivt men gastroskopin var negativ. Så jag fick ingen diagnos då heller. Men jag vet att jag inte tål gluten: får kraftiga smärtsamma kramper i magen, diarré. Vill ju inte då utsätta mig för detta, jag kan ha slarvat då jag skulle på gastro. för jag fick så ont av att äta pasta. Kan vara veteallergi, är visst inte samma sak som gluten. Förvirrande!

Jag undviker all mjölk och alla mjölsorter. Nu är magen bra förutom då jag ska någonstans (stress). Är ni allergiska mot något?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-03 16:11:57

Jag är inte allergisk mot något, och har aldrig varit. Hade "plåtmage" också.

Däremot så har jag blivit överkänslig på senare år, och reagerar mot lite allt möjligt.

Så som du blivit behandlad och utredd för dina problem, är ett typexempel på hur felaktigt vården fungerar. De avläser ENDAST prover, och struntar i patientens symptom. Trots att det står på diverse ställen, inklusive deras egen kurslitteratur, att symptomen är viktiga och att prover inte ska styra.

Att du blir bättre utan vete tyder ju glasklart på ett problem som vården är till för att utreda.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav aspiemelly » 2010-05-03 23:44:18

Tål inte Kodein eller Cayennepeppar. Kodeinet visade sig när jag av mistag tog en tablett mot tandvärk när jag avsåg ta antibiotikan. Hade fått båda men gillar inte ta smärtstillande i onödan. Iaf, tog fel tablett gick till skolan, blev riktigt dålig, tog mig till en personal - nästan. Sen minns jag bara att jag svor åt golvet som hoppat upp och slått mig, undrade hur dom byggde hus där lol. Tydligen hade jag även gjort lite dumheter också mot en jag gillade då :oops: 2 dagar så gott som bortblåsta och läkaren på akutens gav stränga order ALDRIG MER kodein!!
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Thurizas » 2010-05-04 1:12:16

Bror Duktig skrev:Så som du blivit behandlad och utredd för dina problem, är ett typexempel på hur felaktigt vården fungerar. De avläser ENDAST prover, och struntar i patientens symptom. Trots att det står på diverse ställen, inklusive deras egen kurslitteratur, att symptomen är viktiga och att prover inte ska styra.

Att du blir bättre utan vete tyder ju glasklart på ett problem som vården är till för att utreda.


+1
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav MsTibbs » 2010-05-04 10:18:09

Jag är inte allergisk mot någonting alls vad jag vet. Förutom blodpudding har jag försökt få igenom i mellanstadiet men det gick inte...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Allergier?

Inläggav Inger » 2010-05-04 11:35:39

vallesmamma skrev:Hur många av oss har någon allergi? Jag tål inte mjölk och inte heller vete. Tyvärr har jag inte fått någon diagnos. När jag var 20 år tog jag ett blodprov som visade komjölksproteinallergi. Jag började hos dietist, men plötsligt ville läkaren ta ett nytt prov som då var negativt!

När jag var 23 år, tror jag så tog jag bodprov för gluten som var positivt men gastroskopin var negativ. Så jag fick ingen diagnos då heller. Men jag vet att jag inte tål gluten: får kraftiga smärtsamma kramper i magen, diarré. Vill ju inte då utsätta mig för detta, jag kan ha slarvat då jag skulle på gastro. för jag fick så ont av att äta pasta.

Om man undviker det man är överkänslig mot så kan provet bli negativt.

Kan vara veteallergi, är visst inte samma sak som gluten. Förvirrande!

I detta inlägg har jag postat info som försöker reda ut skillnaden:
http://www.aspergerforum.se/magproblem- ... tml#170097

Jag undviker all mjölk och alla mjölsorter. Nu är magen bra förutom då jag ska någonstans (stress).

Om man mår bra när man undviker vissa födoämnen och dåligt när man äter dem kan man nog sluta sig till att man är överkänslig vad proverna än säger.

Är ni allergiska mot något?

Ja, men jag har redan tjatat om mina allergier i andra trådar och vill inte ge dem mer uppmärksamhet.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Linding » 2010-05-04 17:47:22

När jag testade mig för glutenallergi och massa andra saker visade blodprovet positivt på just glutentestet. Sen gjorde jag en gastroskopi som inte visade någonting och jag har ätit glutenfritt i två omgångar men märkte aldrig någon skillnad, mådde bara dåligt för att jag tyckte maten var så äcklig.
Linding
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Uppsala

Inläggav rapchic » 2010-05-04 20:12:18

är laktosintollerant och pollenallergiker (björk och gråal) så jag kan intte heller äta råa morötter, råa äpplen, nötter (utom jordnötter) och misstänker att jag borde undvika tex vissa stenfrukter och päron också (det blir värre med åren)
som tur är är jag inte dödligt allergisk det är bara irriterande att det kliar i halsen och ev anisktet svullnar lite.
(men i alla allergitester ang mat så tål jag allt, utom laktos då men det är ju inte en regelrätt allergi)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Debbido » 2010-05-04 22:47:40

Jag är inte allergisk.

Min son och hans pappa är det - båda två i autismspektrum.
Jag har träffat en del med AS eller ADHD med svåra allergier. Gissar att histaminhalterna rätt ofta är kopplade till NPF. Nu räknade jag även in i eksem i detta med allergi. Har träffa 3 personer med NPF som haft svåra handeksem där sprickorna var väldigt djupa, på ett invalidiserande sätt.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-05-04 23:00:38

Orkar inte forska i detta just nu, men t ex histamin H1 har både med allergier att göra och med kognitiva funktioner och minnet. NPF kan ju har problem både med vissa kognitiva funktioner och med arbetsminnet.

H1
H1 receptors are located in the periphery in the smooth muscles of intestines, bronchi, and blood vessels, as well as the CNS and are the main target for the antihistamine medications used to address allergies and the immune response. H1 receptors within the central nervous system are also responsible for the stimulatory properties of histamine and the improvement in cognitive function, vigilance, and memory caused by histamine.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav andypandy » 2010-05-04 23:30:01

Jag är väldigt allergisk mot penicillin, vilket gör att jag måste använda annan antibiotika (typ Sulfa). Jag är dock aldrig så pass sjuk, att jag måste använda antibiotika, så det är ett mindre problem.

Min allergi upptäcktes genom att jag blev helt röd över hela kroppen. Det såg ut som om jag hade någon form av nässelfeber, eller röda hund.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Alien » 2010-05-04 23:40:23

Jag trodde inte jag var allergisk mot något. Däremot brukar jag hosta när jag ätit något med nötter, har trott att de helt enkelt fastnat nånstans i halsen och irriterat. "Du vet att det där betyder att du är allergisk mot nötter, va?" sa dottern.

Så kanske jag är allergisk el iaf överkänslig mot nötter. Synd, för det är så gott.

När vi hade marsvin som jag brukade ha i famnen en stund, så kunde jag få liksom kliande röda fläckar på armen. Men det var ingalunda alltid, tror det var när marsvinet slickat mig. Alltså inte själva pälsen utan något i saliven. Har inte märkt något av hunden, men hon brukar aldrig slicka mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Oskar » 2010-05-06 22:37:57

Jag är allergisk mot kärnfrukter, nötter, pollen och pälsdjur. Dock är det så att min familj faktiskt har en dvärgschnauzer som jag aldrig reagerat på.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav keedo » 2010-05-10 15:25:58

Pälsdjurs allergi, hundar är värst.
Damm/kvalster allergi
Misstänker att jag har laktosallergi, men inget jag har riktigt kollat upp..
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav Truly » 2010-05-10 16:02:44

Jag är allergisk mot så mycket att jag inte ens orkar börja göra någon lista. Det är lättare att räkna upp det jag faktiskt kan äta. :lol:
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-05-10 16:06:18

aspiemelly skrev:Tål inte Kodein eller Cayennepeppar. Kodeinet visade sig när jag av mistag tog en tablett mot tandvärk när jag avsåg ta antibiotikan. Hade fått båda men gillar inte ta smärtstillande i onödan. Iaf, tog fel tablett gick till skolan, blev riktigt dålig, tog mig till en personal - nästan. Sen minns jag bara att jag svor åt golvet som hoppat upp och slått mig, undrade hur dom byggde hus där lol. Tydligen hade jag även gjort lite dumheter också mot en jag gillade då :oops: 2 dagar så gott som bortblåsta och läkaren på akutens gav stränga order ALDRIG MER kodein!!


Men WOW, det var nästan kusligt att läsa ditt inlägg för det var nästan exakt detsamma som hände mig då jag fick i mig Kodein, eller rättare sagt då jag själv svalde 2 Citodon i tron att det var ungefär som Alvedon. Fy sjutton, det var läskigt. Och det är samma med mig. Aldrig mer Kodein!
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in