Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav manne » 2007-10-21 16:45:17

tjena tänkte kolla med er vilken ålder tycker ni att man har rätt
till en egen lägenhet..??

stjälv så tycker jag att 19 är en lämplig ålder att flytta hemifrån..??

vad tycker ni..???
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2007-10-21 16:56:00

sedan så tänkte jag kolla är LSS skyldiga att fixa lägenheter till alla
myndiga asp..???

för inte fan så vill folk bo kvar hemma i den åldern..!!!
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kristofer » 2007-10-21 17:36:10

Jag tror att det varierar med hur aspies skaffar sina boenden. Många av oss här på forumet skaffar nog sina boenden på eget initiativ, dvs. utan inbladning av LSS då det kommer an på bostaden.

Så det finns nog olika lösningar beroende på vem man är, vad man vill och i detta fall hur ens asperger påverkar en.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav vetej » 2007-10-21 19:35:18

>(Borta.)
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Vadå rätt till lägenhet...?

Inläggav VaiSing » 2007-10-21 22:25:09

Vadå rätt till en lägenhet...? :shock: Först måste man ju köa, sen måste man kunna betala (oavsett om man gör det med lön eller bidrag), sen behöver man lite möbler så man slipper sitta på golvet (har varit hemma hos sånna också - där matbordet är en kartong på vardagsrums golvet :P charmigt!!!!!), sen måste man sköta sig så inte grannarna störs osv...

Vid vilken ålder man bör/vill flytta hemifrån är ju en helt egen frågeställning, beror ju på vem man frågar, hur mkt eget utrymme man har hos föräldrarna. Vissa bor ju hemma längre för att det är billigare så för att slippa ta så mkt studielån etc, helt ok det med tycker jag.

Att kunna tänka tanken "ska jag bo hemma eller söka ngt eget?" är ju egentligen rätt så lyxigt bara det. Om föräldrarna sparkat ut än på gatan så är ju en egen lägenhet ett måste...bara en tanke.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet..??

Inläggav Alien » 2007-10-22 0:00:01

manne skrev:tjena tänkte kolla med er vilken ålder tycker ni att man har rätt
till en egen lägenhet..??

stjälv så tycker jag att 19 är en lämplig ålder att flytta hemifrån..??

vad tycker ni..???


Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år för att studera. Men nån egen lägenhet hade jag sannerligen inte. Först bodde jag inneboende (ett rum med toa och kokplatta, dusch i källaren), sen fick jag studentrum. Sen flyttade jag till Stockholm och bodde på bostadshotell. "Egen lägenhet" fick jag inte förrän jag gifte mig, då var vi två som kunde betala hyran.

Nuförtiden tror jag faktiskt det är ännu svårare för ungdomar att flytta hemifrån. Ingen vill vara inneboende, då föredrar man att bo kvar hemma. Studentrum får man bara om man studerar och först efter ett par terminers köande. Har man jobb så räcker inte lönen till en lägenhet, om man inte delar med nån annan.

Om man varken studerar el har lön, har man ju inte råd med egen lägenhet. Om man inte har föräldrar rika nog att köpa en bostadsrätt.

Men hade du tänkt dig nåt slags gruppboende enligt LSS?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet..??

Inläggav manne » 2007-10-22 15:46:02

Alien skrev:
manne skrev:tjena tänkte kolla med er vilken ålder tycker ni att man har rätt
till en egen lägenhet..??

stjälv så tycker jag att 19 är en lämplig ålder att flytta hemifrån..??

vad tycker ni..???


Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år för att studera. Men nån egen lägenhet hade jag sannerligen inte. Först bodde jag inneboende (ett rum med toa och kokplatta, dusch i källaren), sen fick jag studentrum. Sen flyttade jag till Stockholm och bodde på bostadshotell. "Egen lägenhet" fick jag inte förrän jag gifte mig, då var vi två som kunde betala hyran.

Nuförtiden tror jag faktiskt det är ännu svårare för ungdomar att flytta hemifrån. Ingen vill vara inneboende, då föredrar man att bo kvar hemma. Studentrum får man bara om man studerar och först efter ett par terminers köande. Har man jobb så räcker inte lönen till en lägenhet, om man inte delar med nån annan.

Om man varken studerar el har lön, har man ju inte råd med egen lägenhet. Om man inte har föräldrar rika nog att köpa en bostadsrätt.

Men hade du tänkt dig nåt slags gruppboende enligt LSS?


då är det verkligen olika och väldigt orättvisst även i asp världen..!!
stjälv så bor jag förnärvrande på asp boende men blev faktiskt erbjuden
först en egen student lägenhet nere i tomelilla i skåne via österlens fhsk.
sedan så erbjud kommunen sig att fixa två lägenheter uppe i hem kommunen men jag tog inte någon av dem .
så nu har jag bott här sedan 4 år tillbacka..alltå sedan man blev 22 år..
bodde även en kort tid under en sommar i kungsängen i egen lägenhet
temp innan andra året på fhsk..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-22 21:59:06

Hej!

Alien har rätt. Instämmer i allt hon säger. Sök egen lägenhet eller skit i det och bo kvar i LSS-boendet. Det är ditt val. LSS kan inte hjälpa dig skaffa en lägenhet nu. Du har tackat nej till två lägenheter som LSS har fixat, nu får du fixa en själv eller bo kvar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 13:43:34

Jättebump! Ett fortfarande aktuellt ämne.

Kort svar: Har man inget jobb och inga pengar har man inga rättigheter till en egen lägenhet. Men har man permanent sjukersättning så borde väl hyresvärdarna godkänna en?

För aspergare är det förstås svårare att hitta arbete och därmed bostad. Är man berättigad till en LSS-bostad kan det blir lättare men man kan få köa för en plats.

Men generellt så har svenska ungdomar inget att klaga över jämfört med övriga Europa.

I själva verket så flyttar svenska ungdomar ovanligt tidigt hemfrån.

Mäklarsamfundet Nyheter 21 september 2023 skrev:Genomsnittsåldern för att flytta hemifrån är 26,4 år i EU enligt statistik från Eurostat. Sverige har den näst lägsta genomsnittsåldern, men trenden går åt fel håll. Idag är svenska ungdomar i genomsnitt 1,5 år äldre när de lämnar föräldrahemmet jämfört med för tio år sedan.
Den högsta genomsnittsåldern för att flytta hemifrån har Kroatien (33,4 år). De lägsta genomsnittsåldrarna har nordiska länder som Finland (21,3 år), Sverige (21,4 år), Danmark (21,7 år) och Estland (22,7 år).
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/ ... a-ungdomar

Varför flyttar svenska ungdomar hemifrån så tidigt? Bara för att vi kan, dvs för att vi har (haft) en så hög levnadsstandard?

VI 2 December 2021 skrev:Vi står ut i världen: är lyckligare, mindre traditionella och mer självständiga än i andra länder. I det sista avseendet avviker vi sannerligen: Enligt EU:s uppskattning flyttar den genomsnittlige svensken hemifrån innan hen fyllt 20, mer än fem år tidigare än EU-snittet. I Italien bor hela två tredjedelar av alla män upp till 35 kvar hos sina föräldrar. Man kallar dem mammoni, mammas pojke.
https://vi.se/artikel/sN1gq2oa-a0j2LRwp-ec975

Ja, här avviker svenskarna igen. Vi är verkligen inte så "lagom" utan snarare extrema.

Det råder bostadsbrist i Sverige. I Stockholm är den genomsnittliga kötiden till en hyresrätt drygt nio år. Flera studentstäder har ”rödlistats”, det vill säga att nya studenter inte kan räkna med att få ett boende de första sex månaderna. I vissa fall har studenter hyrt in sig i husvagnar vid terminsstart.
---
Kontrasterna mellan Sverige och andra länder är slående, inte bara när det gäller ungdomligt ensamboende. Historien är fylld av människor med annat ursprung än svenskt som överraskats – och skrämts – av vårt sätt att bo och leva. När författaren Susan Sontag gjorde film i Sverige på 1960-talet berättade en diplomat för henne om uttrycket ”människotrött”. Hon tyckte det lät ”psykologiskt otänkbart” att tröttna på människor. En annan som fastnade i Sverige var den franske filosofen Michel Foucault som under ett par år på 1950-talet bodde i Uppsala. Foucault ansåg att svensken inte är ”något mer än en vandrande punkt” som följer alla lagar och regler och mönster som finns. I Sverige ”behövs inte människan längre”, sa han till Bonniers litterära magasin några år efter han lämnat landet.
---
I boken Är svensken människa? stakar historikerna Henrik Berggren och Lars Trägårdh ut en berättelse om ett folk som strävat efter egenmakt sedan 1400-talet. Det gäller inte minst senare tiders författare som Ellen Key, Verner von Heidenstam och August Strindberg, som på olika sätt beskrev ett slags svenskhetsideologi där individen var central.

– Tematiken berör i oerhört stor grad individens frigörelse från familjebanden. Strindberg skriver oavbrutet om den. Det är en radikal individualism som omfattas av kulturradikaler, säger Henrik Berggren, som tror att den svenska självständighetsnormen kan vara en anledning till att vi tidigt frigör oss från våra föräldrar och syskon.

Det normala är att vilja hålla ihop med föräldrar och syskon men vi svenskar vill fly dem?

Det går tillbaka ända till medeltiden enligt Henrik Berggren.

– Familjemönstren förändrades på medeltiden, inte bara i Sverige. Det är ett delvis nordiskt fenomen, delvis ett nordeuropeiskt. Kring Medelhavet och Balkan gifter man sig tidigare och bor sedan kvar med föräldrar och andra familjemedlemmar. I norra Europa gifter man sig senare, men då flyttar man ut från familjen och bildar ett eget hem. Det skapar betydligt mer självständiga hushåll.

Men alla kan inte flytta hemifrån tidigt. Inte de med NPF och inte de som misslyckas i skolan.

Sociologen Alireza Behtoui, som forskat kring ungdomar och unga vuxna:
Alireza Behtoui talar om att det blir allt fler mambos, unga vuxna som bor kvar hemma. Runt 30 procent misslyckas med att ta ut sin gymnasieexamen fyra år efter de börjat gymnasiet (en stigande siffra), vilket försvårar chansen att få jobb eller studera vidare och därmed kunna flytta hemifrån.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Julianus » 2023-10-29 13:48:36

Sjukersättning räknas ju som en inkomst och jag tror att de flesta hyresvärdar accepterar det.
Däremot kan de kanske kräva en borgensman, dvs nån kan gå i borgen. Men vad de flesta inte vet är att om hyresgästen med sjukersättning inte betalar hyran, så kan hyresvärden kräva betalning av borgensmannen.

Det är inte alla som säkert är sugna på att skriva på det avtalet.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Huggorm » 2023-10-29 15:47:44

Många hyresvärdar kräver att man tjänar tillräckligt mycket för att få hyra en lägenhet, exempelvis att man måste tjäna tre eller fyra gånger så mycket som hyran är. Det kan förmodligen bli svårt för många som har någon form av sjukersättning eller liknande. Men å andra sidan är det kanske inte meningen att ensamstående skall ha egen bostad, utan de kanske kan slå sig ihop med några andra och dela på en lägenhet, eller hyra ett rum någonstans.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav manne » 2023-10-29 15:51:37

Huggorm skrev:Många hyresvärdar kräver att man tjänar tillräckligt mycket för att få hyra en lägenhet, exempelvis att man måste tjäna tre eller fyra gånger så mycket som hyran är. Det kan förmodligen bli svårt för många som har någon form av sjukersättning eller liknande. Men å andra sidan är det kanske inte meningen att ensamstående skall ha egen bostad, utan de kanske kan slå sig ihop med några andra och dela på en lägenhet, eller hyra ett rum någonstans.


jag vet bara att det är dags att flytta hemifrån efter gymnasiet inte bra att bo hemma efter gymnasier studierna.

bra att frigöra sig från föräldrarna och påbörja vuxen livet vid 18 års ålder. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 16:44:51

Men även om det är bra så har man fortfarande ingen rätt till det. Som framgår av mina citat så får de flesta ungdomar i Europa bo kvar hos föräldrarna mycket längre än till 18 års ålder. Det är alltså ingen naturlag att alla ungdomar flyttar hemifrån då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 16:51:43

En orsak till att unga i många länder bor kvar länge hemma är arbetslösheten.

Europaportalen 12 augusti 2019 skrev:En majoritet unga män i EU i åldrarna 20 till 29 år bor hemma hos sina föräldrar. Störst är skillnaden mellan länderna i norra och södra Europa. Det visar statistik från Eurostat som presenteras på Internationella ungdomsdagen.

I genomsnitt 62 procent av de unga männen 2017 bodde i föräldrarhemmet jämfört med 49 procent av de unga kvinnorna. Andel har varit konstant sedan åtminstone 2010 för männen medan det under samma tid har ökat något för kvinnorna.
https://www.europaportalen.se/2019/08/m ... kvar-hemma

18 är är förresten för låg gräns, det borde i så fall vara 19 år, eftersom många fortfarande går i gymnasiet när de är 18 år. Han man börjat extra sent el gått om en klass så kan man vara äldre än så. Så länge man går i gymnasiet är föräldrarna skyldiga att försörja en.

En svensk 18-åring har ingen rätt att gnälla, särskilt om man jämför med övriga Europa och alldeles särskilt med Sydeuropa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 16:57:49

En nackdel med att bo kvar hemma för länge är att man låter sig passas upp med mat, städning, tvätt etc och inte blir självständig. Här tröttnade mamma till sist - när sönerna blivit 40 år.

Göteborgs-Posten 27 okt, 2023 skrev:De kallas bamboccioni, stora bebisar. Vuxna barn som inte vill flytta hemifrån. En 75-årig italiensk kvinna tog till drastiska åtgärder för att få sönerna, 40 och 42 år gamla, att flytta ut. Hon drog dem inför rätta – och vann. Nu måste de flytta hemifrån.

Det är inte ovanligt att vuxna barn fortsätter bo hos sina föräldrar i Italien. Nära 70 procent av alla italienare mellan 18 och 34 bor fortfarande hemma. Men i hushållet i norditalienska Pavia brast slutligen tålamodet. De två sönerna, 40 och 42 år gamla, vägrade att flytta hemifrån, trots att de båda hade jobb.

Den 75-åriga modern var trött på att hålla efter sönerna och att de varken bidrog till hushållskassan eller hjälpte till med hushållssysslorna. Hon försökte flera gånger, förgäves, att övertala dem att hitta ett mer självständigt boende.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... .113802916

Ja, sönerna borde ha tagit hand om sin gamla mamma men i stället fick hon passa upp på dem. Hon drog sönerna inför domstol och fick rätt. Nu måste de flytta hemifrån.

Spoiler: visa
Inte längre försvarligt
Domaren kände uppenbarligen sympati för kvinnan, och fattade beslut om att vräka sönerna. De var visserligen till en början berättigade att bo kvar hemma, på grund av ”förälderns skyldighet att tillhandahålla underhåll”, men nu när de båda är över 40 år gamla är det inte längre försvarligt, menade domaren.

Här handlar det snarare om skyldighet till egen lägenhet istf att parasitera på förälder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Julianus » 2023-10-29 16:59:50

Domaren är jävig här :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 17:03:10

På vilket sätt är han jävig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Julianus » 2023-10-29 17:42:00

Det är väl rätt flagrant :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 17:54:44

Nej. Om han vore en personlig vän till mamman vore han jävig. Men det står ingenstans.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Skogkatt » 2023-10-29 18:00:05

Alien skrev:En nackdel med att bo kvar hemma för länge är att man låter sig passas upp med mat, städning, tvätt etc och inte blir självständig. Här tröttnade mamma till sist - när sönerna blivit 40 år.

Göteborgs-Posten 27 okt, 2023 skrev:De kallas bamboccioni, stora bebisar. Vuxna barn som inte vill flytta hemifrån. En 75-årig italiensk kvinna tog till drastiska åtgärder för att få sönerna, 40 och 42 år gamla, att flytta ut. Hon drog dem inför rätta – och vann. Nu måste de flytta hemifrån.

Det är inte ovanligt att vuxna barn fortsätter bo hos sina föräldrar i Italien. Nära 70 procent av alla italienare mellan 18 och 34 bor fortfarande hemma. Men i hushållet i norditalienska Pavia brast slutligen tålamodet. De två sönerna, 40 och 42 år gamla, vägrade att flytta hemifrån, trots att de båda hade jobb.

Den 75-åriga modern var trött på att hålla efter sönerna och att de varken bidrog till hushållskassan eller hjälpte till med hushållssysslorna. Hon försökte flera gånger, förgäves, att övertala dem att hitta ett mer självständigt boende.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... .113802916

Ja, sönerna borde ha tagit hand om sin gamla mamma men i stället fick hon passa upp på dem. Hon drog sönerna inför domstol och fick rätt. Nu måste de flytta hemifrån.

Spoiler: visa
Inte längre försvarligt
Domaren kände uppenbarligen sympati för kvinnan, och fattade beslut om att vräka sönerna. De var visserligen till en början berättigade att bo kvar hemma, på grund av ”förälderns skyldighet att tillhandahålla underhåll”, men nu när de båda är över 40 år gamla är det inte längre försvarligt, menade domaren.

Här handlar det snarare om skyldighet till egen lägenhet istf att parasitera på förälder.


De varken bidrog till hushållskassan eller hjälpte till med hushållssysslorna. Så de lät sin 75-åriga mamma städa upp efter dem. :shock: Då har man ingen skam.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 18:47:40

Nej, verkligen dåliga söner. Men troligen är hon och hennes (sannolikt avlidne) maka delvis ansvariga. De har skämt bort sina söner genom att varken kräva hushållsarbete el bidrag till hushållet av dem. Från början var sönerna studenter el arbetslösa, så då krävde de inga pengar. Sedan har allt rullat på.

Antagligen så hoppades mamman på att sönerna skulle gifta sig. Då skulle de flyttat hemifrån el hon skulle iaf fått avlastning i hushållsarbetet av en svärdotter. Men det var sönerna för bekväma och snåla att göra. Deras fruar skulle antagligen inte ha funnit sig i att männen varken bidrog till hushållskassan el hushållsarbetet.

Men nu har mamman givit upp. Enda sättet att slippa slita ihjäl sig för sönerna är att kasta ut dem. Vilket borde ha gjorts för minst 15 år sedan.

När bör man flytta till en egen lägenhet? När man är myndig och har tillräcklig inkomst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav manne » 2023-10-29 19:45:24

Alien skrev:---
När bör man flytta till en egen lägenhet? När man är myndig och har tillräcklig inkomst.


man kan plugga på folkhögskola också :-)049 :-)Happy :D

https://www.osterlen.fhsk.se/

och bo på deras internat :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav Alien » 2023-10-29 20:12:24

Jo, det kan säkert vara bra och utvecklande. Men det löser inte bostadsproblemet. När man lämnar folkhögskolan har man fortfarande ingen egen lägenhet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?

Inläggav manne » 2023-10-29 20:21:08

Alien skrev:Jo, det kan säkert vara bra och utvecklande. Men det löser inte bostadsproblemet. När man lämnar folkhögskolan har man fortfarande ingen egen lägenhet.


vad har du för lösningar då på bostadsbristen då :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in