GP: "Försörjningslinjen ett bättre alternativ"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Selma » 2010-04-30 18:30:32

Inger skrev:Den här debattartikeln och detta chockerande angrepp från m-politiker visar väl ganska tydligt hur regeringen ser på sjuka och handikappade:

Det var mera chockerande att läsa vad hon skrev om sitt liv. Hon gav en helt annan bild i sitt bloggande och twittrande. Aftonbladet verkar inte vilja ha med henne att göra längre.
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav tveskägg » 2010-04-30 19:59:46

Selma skrev:
Inger skrev:Den här debattartikeln och detta chockerande angrepp från m-politiker visar väl ganska tydligt hur regeringen ser på sjuka och handikappade:

Det var mera chockerande att läsa vad hon skrev om sitt liv. Hon gav en helt annan bild i sitt bloggande och twittrande. Aftonbladet verkar inte vilja ha med henne att göra längre.

Håller med, hon har väl blivit lite av en symbol för låtsassjuka som inte orkar jobba. Läs gärna följande tråd: https://www.flashback.org/t1114792
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-30 22:33:03

Varför länka till det där aphålet?
Vi vet redan vad smygnazister & drogliberaler anser om arbetslöshet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav tveskägg » 2010-04-30 23:00:24

KrigarSjäl skrev:Varför länka till det där aphålet?
Vi vet redan vad smygnazister & drogliberaler anser om arbetslöshet.

För att tråden på FB innhehåller en del märkliga citat ur småbarnsmammans numera raderade blogg.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Inger » 2010-04-30 23:28:25

OK, storyn kanske hade fler sidor, men det var inte precis trevligt att läsa så hatiska åsikter från en sådan enig lynchmobb.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-04-30 23:41:58

Orkar inte sätta mig in i den historien, men rent allmänt brukar ju inte folk ljuga heller utan något slags i sitt sammanhang rimlig orsak. Har någon brytt sig om den sortens aspekter i det här fallet?

Sedan förmodar jag att politikerna hellre har passat på att utnyttja hennes eventuella lögner till att trycka till alla arbetsoförmögna än tagit sitt ansvar att tala om att hon inte är representativ?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2010-04-30 23:49:01

1. Nej.

2. Självklart.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-01 9:30:12

Man vet ju aldrig hur verkligheten ser ut egentligen, av en blogg.

Många vill ge ett kompetent intryck, och skriver inte hela sanningen.

De flesta sjuka gör nog saker som anses att sjuka inte ska göra. Alla verkar reagera på om någon sjukskriven rensar rabatter eller tar hand om sina barn eller tar ut sig totalt en dag och betalar för det dagen efter.

Jag läste tråden på Flashback, och jag tycker inte att det med säkerhet kan säga vad som är sant.

Och se bara på många av oss här, vi är sjukersatta, men gör alla möjliga saker. T.ex. jag själv har motorcyklar, vilket framstår som icke sjukt och icke fattigt (men vem känner till att jag kör dem 1-2 ggr per år endast?) Jag har en hund som jag går ut med varje dag (men vet vet att jag går kortare promenader än normalt för att orka, att jag för några år sedan blev så dåligt att jag fick lägga mig och vila under vissa promenader, eller att hunden är det enda jag kanske orkar med och att jag kämpar extra för att hunden betyder så mycket?)

Om jag hade en blogg och var NT, så skulle jag nog INTE skriva om de där andra jobbiga sakerna, inte förrän jag fattade att folk var efter mig och att det var viktigt att de fattade att det inte bara var "roliga och sportiga promenader". Många vill dölja sin sjukdom, men fattar de att de ställs mot väggen och blir ifrågasatta för att de verkar friska, så måste de ju poängtera och fokusera på det sjuka i stället.

Vad jag förstår av fibro, så kan man ha bra dagar och då ta ut sig för mycket eftersom man egentligen vill så mycket.

Observera att jag VET inte hur den där personen har det eller om den fuskar. Men jag har inte sett tillräckligt för att verkligen veta något säkert.

Och så har vi alla de som enbart har psykiska problem eller npf. Hur skulle de verka, som orkar göra en massa saker, kanske bygger på sitt hus eller liknande. Bara npf räcker för att verkligen verka som bidragsfuskare om man bloggar om byggen eller visar den frenesi man kan ha i olika intressen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2010-05-01 9:59:42

Bror Duktig skrev:Om jag hade en blogg och var NT, så skulle jag nog INTE skriva om de där andra jobbiga sakerna, inte förrän jag fattade att folk var efter mig och att det var viktigt att de fattade att det inte bara var "roliga och sportiga promenader". Många vill dölja sin sjukdom, men fattar de att de ställs mot väggen och blir ifrågasatta för att de verkar friska, så måste de ju poängtera och fokusera på det sjuka i stället.


Fast om man fokuserar på det sjuka så blir man istället anklagad för det, att man "tänker för mycket på sin sjukdom", "har en sjukdomsidentitet" eller andra flumanklagelser i den andan. Faktum är att hon blev anklagad för just dessa saker i den tråden, så om hon pratar om friska saker så är hon inte sjuk, och pratar hon om sin sjukdom så fokuserar hon på det för mycket och har en sjukdomsidentitet (och inte en sjukdom).
Senast redigerad av Altus 2011-05-05 0:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-01 10:09:38

Altus skrev:
Bror Duktig skrev:Om jag hade en blogg och var NT, så skulle jag nog INTE skriva om de där andra jobbiga sakerna, inte förrän jag fattade att folk var efter mig och att det var viktigt att de fattade att det inte bara var "roliga och sportiga promenader". Många vill dölja sin sjukdom, men fattar de att de ställs mot väggen och blir ifrågasatta för att de verkar friska, så måste de ju poängtera och fokusera på det sjuka i stället.


Fast om man fokuserar på det sjuka så blir man istället anklagad för det, att man "tänker för mycket på sin sjukdom", "har en sjukdomsidentitet" eller andra flumanklagelser i den andan. Faktum är att hon blev anklagad för just dessa saker i den tråden, så om hon pratar om friska saker så är hon inte sjuk, och pratar hon om sin sjukdom så fokuserar hon på det för mycket och har en sjukdomsidentitet (och inte en sjukdom).

Ja, det blir fel hur man än gör.

Jag kände till en person som skulle "aktivera sig och träna" enligt FK. För att visa att hon ville bli frisk eller inte gå ned sig mer. Men när hon tränade, så var det bevis för att hon orkade en massa och kanske inte borde gå sjukskriven.

Det var en person med rent psykiska skäl för sjukskrivning.

Det finns också anklagelser från politiker att sjuka skaffar sig en sjukdomsidentitet, att de lägger om sitt liv efter sin sjukdom, och att det är dåligt. Förväntas sjuka alltså leva i ett tomrum, inte ha några planer, inte anpassa sitt liv efter vad de kan o.s.v.? Framför allt inte skaffa intressen som passar deras sjuka liv verkar det också som.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:59:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2010-05-01 10:30:50

Bror Duktig skrev:Jag kände till en person som skulle "aktivera sig och träna" enligt FK. För att visa att hon ville bli frisk eller inte gå ned sig mer. Men när hon tränade, så var det bevis för att hon orkade en massa och kanske inte borde gå sjukskriven.


Inga knep är för fula eller oärliga (eller korkade).

Det finns också anklagelser från politiker att sjuka skaffar sig en sjukdomsidentitet, att de lägger om sitt liv efter sin sjukdom, och att det är dåligt. Förväntas sjuka alltså leva i ett tomrum, inte ha några planer, inte anpassa sitt liv efter vad de kan o.s.v.?


De ska lida. Den som inte arbetar ska också bo i särskilda boenden, som någon på flashback skrev. Eget boende är väl för mycket lyx, och även om dessa särskilda boenden skulle vara dyrare (vilket iaf vårdboenden är, betydligt) så är det nog OK om det bara innebär att den sjukskrivne lider mer.

Åtminstone en person önskade innerligt att Alexandra dör.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in