41 år och fått diagnosen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

41 år och fått diagnosen

Inläggav Trixy » 2010-04-30 10:41:35

41 år och fått diagnosen Asperger, lätt ADHD och säregen stammning.
Funderar om det är bra eller dåligt att få denna diagnos i äldre dagar.
Har en son med asperger och tourett syndrom och sökte hans utredning enbart för att få rätt förhållnignssätt till honom när det gäller skola etc men jag..jag går inte i skolan ;o).

Känslan av att det kan vara fel på mig gör att efter diagnosen så känns det bara mer jobbigt. I alla år har man hoppat från arbete till praktikplatser - inte haft en fast anställning eller ordentlig utbildning. Har bara gjort det jag har känt för och det som faller mitt intresse till godo och detta har gjort att människor runt om mig har kallat mig lat.... Jag har väl accepterart detta uttryck och trott det med men nu har jag då fått svar på att latheten inte är befogat eller självförvållat.

Ex. Ena dagen funderar man på varför man jobbar och andra dagen vill jag ha något att göra. Vill ägna mig åt min hobby på heltid men det finns inte resurser att göra det här där jag bor.

Har hört att andra med AS som har svårt för att jobba är förtidspensionerade...är detta något som passar mig...ja tankarna är många.
Frågan är som jag ställer mig...vart kan man få svar på alla sina frågor.
- Vilken hjälp kan jag få av FK.... Landsting...stat
- Förtidspensionering ....vart söker man det?
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav nano » 2010-04-30 13:50:42

Du kunde ju jobba som jag gör även om jag visseligen sitter i en rätt speciell branch, elektronik och maskinkonstruktion.
Jag jobbar just nu bara när jag kan jobba hemifrån och oftast har man ett maximalt antal timmar saker får ta men som är väl tilltaget.
Oftast uppnår jag inte taket men det händer att jag får be dem öka taket för vissa projekt.

Vet andra som jobbar emellanåt på olika ställen då de har ett antal timmar i veckan de har att göra.
Är inte perfekt men mer flexibelt för den som varierar i ork.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: 41 år och fått diagnosen

Inläggav Karro » 2010-04-30 16:08:00

Trixy skrev:Har hört att andra med AS som har svårt för att jobba är förtidspensionerade...är detta något som passar mig...ja tankarna är många.
Frågan är som jag ställer mig...vart kan man få svar på alla sina frågor.
- Vilken hjälp kan jag få av FK.... Landsting...stat
- Förtidspensionering ....vart söker man det?

Om man konstant blir så absorberad i sina intressen att man i princip inte kan jobba, så är förtidspensionering bra.
Jag menar, hur kan man fokusera på "ett arbete", om hjärnan konstant på högvarv tänker på sitt eget intresse?

Kanske löpande band, eller andra aktiviteter som inte kräver tankeverksamhet, går bra, men då träder istället AS-klumpigheten in, som gör att man gör rätt 9 av 10 gånger, och något helt galet 1 av 10.

Dessutom står man där vid det löpande bandet och inser helt plötsligt hur det kunde göras mycket bättre och effektivare, och börjar att göra det på det bättre sättet, eller stannar kvar efter jobbet för att bygga om löpande bandet. Men naturligtvis blir man inte färdig till nästa morgon, så chefen blir urrasande att man har saboterat, och det hjälper inte hur man förklarar att det blir mycket bättre på det sätt man har tänkt sig.

Är man för smart (eller för aspig) så ger de en förtidspension bara för att slippa att ha med en att göra.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav Trixy » 2010-04-30 16:11:44

Detta med arbete är mera tanken..varfö jobba..?
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Alien » 2010-04-30 16:42:33

Om man vill bli förtidspensionerad behöver man först ett intyg från en läkare (psykiater) att man inte klarar av att arbeta, ens på deltid. Sedan ansöker man hos FK, som iofs kan underkänna intyget och avslå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Trixy » 2010-04-30 17:40:25

Vad har man för hjälp av staten... FK...etc när man har fått diagnosen i min ålder..min son har man vårdbidrag på...kan man söka bidrag själv?
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Alien » 2010-04-30 18:33:27

Det är ju förtidspension el "permanent sjukersättning", som det kallas nuförtiden, som man får från staten via FK.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Trixy » 2010-05-01 8:23:00

kan man söka andra bidrag.... ?
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav vallesmamma » 2010-05-01 8:44:03

Man kan få hjälp via LSS men du kanske bara är intresserad av bidrag. Det finns väl fonder att söka ur? Jag är 35 år, fick diagnos i år. Har tidsbegränsad sjukersättning som jag fick då jag hade posttraumatiskt stressyndrom. Antagligen har jag kvar detta. Ska ansöka om varaktig sjukersättning till hösten.

Vi har en son som är frisk, han är 4 år. Jag har svårt att hantera hans trots så nu ska jag få någon hjälp från Kommunen.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav nano » 2010-05-01 8:55:21

Trixy skrev:Detta med arbete är mera tanken..varfö jobba..?
Jag tycker nog att det är vettigt o jobba om man kan på någon sorts solidarisk grund och såklart för o tjäna pengar.

Fast fullständigt vantrivs man med det man gör så kan det nog vara vettigt att låta bli.
Skulle påstå att det vettigaste torde vara att försöka hitta en hållbar typ av jobb iofs.
Jobb behöver inte vara jobbiga som jag trodde en gång i tiden.
Har haft många villfarelser i livet :D
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav vallesmamma » 2010-05-01 9:01:18

Ett bra tips är att begära en funktionsutredning. I mitt fall ville fk ha en sådan och denna utredning visar att jag är väldig känslig för stress, att passa tider. Min arbetsterapeut tycker också jag ska få sjukpension, men hon har sagt att i framtiden kanske jag orkar börja jobba lite. Man får ju jobba till en viss del som sjukpensionär men det hänger på fk att de beviljar min ansökan.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in