Att gå på tå

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att gå på tå

Inläggav Ayhanza » 2010-04-30 12:56:26

troligen har detta diskuterats tidigare men kanske inte ur mitt "bekymmers" synvinkel?

Nåja.. min son som är 4½ ca går mycket på tå (hävdar dagispersonalen) själv har jag inte direkt lagt märke till det så jag blev förvånad när fröken sa "Sätt ner hälen.. du vet ju att du ska göra det vi har pratat om det ju" till sonen en dag när jag lämnade honom på dagis.. för mig var det liksom en konstig sak att säga och kom lite "out of the blue"

Hon babblade vidare på om att det kna korta hälsenan osv osv.. men ÄR det verkligen så? är det inte en anledning ATT gå på tå isåfall att hälsenan är lite kortare och att man då bör öva på att stampa ner för att stretcha ut den?

han verkar inte ha några problem med att sätta ner foten men tror han Tåar av vana och att det blir bättre svikt/stötavlastning?

Nåväl.. jag har läst och hört att många autister gick på tå som barn och endel som fortfarande gör ibland som vuxna.. inte för att hälsenan skulle vara något fel på utan bara för att.

min undran är mest anser NI att det finns anledning att "bråka" på grabben om att gå ordentligt eller ska jag säga åt fröken att låta ungen gå som han vill?
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav nano » 2010-04-30 14:41:44

Aldrig hört det där om hälsenan, men spontant skulle jag annars tro att det är för att det är kul o öva, gå på foten som vanligt erbjuder inget övrigt att tillägga i övningssyfte så varför inte öva på något man håller på o lära sig typ.

Vet att jag tyckte det var kul o cykla utan att ha händerna på styret, det var knepigare men jag gjorde ju inget på cykeln ändå så jag kunde ju lika gärna göra något kul samtidigt.

Trodde det värsta som kunde hända var att han fick bättre balans.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Att gå på tå

Inläggav tveskägg » 2010-04-30 14:54:17

Ayhanza skrev:Hon babblade vidare på om att det kna korta hälsenan osv osv.. men ÄR det verkligen så? är det inte en anledning ATT gå på tå isåfall att hälsenan är lite kortare

Både och, om man av någon anledning går på tå förkortas hälsenan, vilket gör det svårare att sluta gå på tå efter att anledningen till tågången försvunnit. Ett vanligt exempel är kvinnor som går mycket i högklackat. Med tiden förkortas hälsenan så att det gör ont att gå normalt.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Re: Att gå på tå

Inläggav Ayhanza » 2010-04-30 15:00:52

tveskägg skrev:
Ayhanza skrev:Hon babblade vidare på om att det kna korta hälsenan osv osv.. men ÄR det verkligen så? är det inte en anledning ATT gå på tå isåfall att hälsenan är lite kortare

Både och, om man av någon anledning går på tå förkortas hälsenan, vilket gör det svårare att sluta gå på tå efter att anledningen till tågången försvunnit. Ett vanligt exempel är kvinnor som går mycket i högklackat. Med tiden förkortas hälsenan så att det gör ont att gå normalt.


ja jo så långt förstår jag men tänker mest att han går ju även vanligt.. de går på hälarna när de har gympa osv det har han inga problem med. tänkte mest om det är en överdriven oro eller så att man faktist bör härja på honom när han struttar runt på tå..

jag själv har svårt att vinkla mina fötter upåt till men har väldigt lätt att peka dem frammåt liksom tycker det är skönt att gå på tå jag också.. käns dumt att bråka på honom för något som kanske bara är en grej :)
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Re: Att gå på tå

Inläggav Lakrits » 2010-04-30 15:04:21

tveskägg skrev:
Ayhanza skrev:Hon babblade vidare på om att det kna korta hälsenan osv osv.. men ÄR det verkligen så? är det inte en anledning ATT gå på tå isåfall att hälsenan är lite kortare

Både och, om man av någon anledning går på tå förkortas hälsenan, vilket gör det svårare att sluta gå på tå efter att anledningen till tågången försvunnit. Ett vanligt exempel är kvinnor som går mycket i högklackat. Med tiden förkortas hälsenan så att det gör ont att gå normalt.

Men det skall tilläggas att det går att träna upp elasticiteten i senan igen, så länge som det görs med förnuft (så att den inte slits av i processen). Jag har korta hälsenor, som jag måste träna regelbundet för att de inte skall dra ihop sig.

Men de gånger jag har slarvat och mest suttit still, så böjar det efter ett tag att göra ont att gå, och sjukgymnastiken gör i de fallen också ont ett tag, innan elasticiteten blivit bättre. Fast mest av allt skulle jag vilja säga till min gamle gymnastiklärare att anledningen till att jag satt "fel" när jag satte mig på huk eller böjde på knäna inte var, som han ansåg, att jag var obotligt korkad när det gällde gymnastik, utan på mina hälsenor. Samma hälsenor gav mig för övrigt en mycket god grundspänst under min tid som volleybollspelare.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Att gå på tå

Inläggav Inger » 2010-04-30 16:08:05

Lakrits skrev:
tveskägg skrev:
Ayhanza skrev:Hon babblade vidare på om att det kna korta hälsenan osv osv.. men ÄR det verkligen så? är det inte en anledning ATT gå på tå isåfall att hälsenan är lite kortare

Både och, om man av någon anledning går på tå förkortas hälsenan, vilket gör det svårare att sluta gå på tå efter att anledningen till tågången försvunnit. Ett vanligt exempel är kvinnor som går mycket i högklackat. Med tiden förkortas hälsenan så att det gör ont att gå normalt.

Men det skall tilläggas att det går att träna upp elasticiteten i senan igen, så länge som det görs med förnuft (så att den inte slits av i processen). Jag har korta hälsenor, som jag måste träna regelbundet för att de inte skall dra ihop sig.

När jag gått i högklackat många år så gjorde det ont i hälsenan när jag började gå i platta skor ett tag. Men det gick snart över.

Om man bekämpar tågående av den orsaken borde man bekämpa högklackat med samma argument. Men eftersom majoriteten kvinnor går i högklackat och bara en liten grupp på tå utan någon klack under så ses det senare som onormalt men inte det förra. Det majoriteten gör är alltid det normala, det som bestämmer normen. :roll:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Trampendal » 2010-05-01 0:31:11

Min son (21 år) går oftast på tå hemma, han har nog alltid gjort det och har inga problem med korta hälsenor.
Han säger att det är "ett effektivare sätt att gå", om det är sant vet jag inte, jag är glad om jag överhuvudtaget kan gå, men jag provade en gång och tyckte nog att det blev mer "schwung" i steget. :)
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Fenren » 2010-05-02 22:15:13

Trampendal skrev:Min son (21 år) går oftast på tå hemma, han har nog alltid gjort det och har inga problem med korta hälsenor.
Han säger att det är "ett effektivare sätt att gå", om det är sant vet jag inte, jag är glad om jag överhuvudtaget kan gå, men jag provade en gång och tyckte nog att det blev mer "schwung" i steget. :)


det ÄR mer effektivt att gå så. alla snabba djur går på tå medan alla långsamma går med hälarna nere på backen (bättre balans)
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Trampendal » 2010-05-02 22:53:04

Fenren skrev:
Trampendal skrev:Min son (21 år) går oftast på tå hemma, han har nog alltid gjort det och har inga problem med korta hälsenor.
Han säger att det är "ett effektivare sätt att gå", om det är sant vet jag inte, jag är glad om jag överhuvudtaget kan gå, men jag provade en gång och tyckte nog att det blev mer "schwung" i steget. :)


det ÄR mer effektivt att gå så. alla snabba djur går på tå medan alla långsamma går med hälarna nere på backen (bättre balans)


Sonen har rätt alltså, som vanligt!
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Parvlon » 2010-05-02 23:24:05

Bild

Ska testa att springa med såna nu i sommar. Det ska tydligen vara enormt mycket bättre, och jag har en trasig fot som jag inte vill förvärra ytterliggare genom att springa med vanliga löpardojjor.

Hur troligt verkar det att det ska behövas stötdämpare i skorna när människan har sprungit ända sedan vi ramlade ner från träden?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Windfarne » 2010-05-02 23:34:30

Det finns ju många som har problem i hälarna på grund av överbelastning. Instinktivt tror jag som Fenren att det är "effektivare" att gå lite på tårna.

Men vår ovana att se detta gångsätt medför en tendens att förknippa det med någon form av sexuell eller personlighetsmässig avvikelse, vilket kan vara stigmatiserande. Tror inte det är farligt om han får lära sig gå som andra. Jag tror att jag själv gjorde så en hel del, och jag har även sett närstående med samma tendens.

Parvlon, läckra!!! Men du glömde att asfalt och betong inte fanns förr. Så många har säkert behov av stötdämpning, inte minst då vi har blivit ett tungt släkte.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Thurizas » 2010-05-02 23:53:53

Jag gick på tå och fick speciella inlägg i skorna som skulle hjälpa mig av med det här då jag var barn och upp i tonåren. Jag gick i övrigt på tå för att just den här senan faktiskt är för kort på mig på något skumt sätt och det gjorde ondare att gå normalt. Den är fortfarande kort men så länge jag har riktiga skor nu så behöver jag inte inlägg.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Parvlon » 2010-05-03 0:02:11

Jag fick gå hos en kärring som tyckte att jag skulle gå på ett snöre som låg på marken en gång i veckan. Säkert därför jag gått och stampat med hälen.. Helvetes idioter.


windfarne skrev:Parvlon, läckra!!! Men du glömde att asfalt och betong inte fanns förr. Så många har säkert behov av stötdämpning, inte minst då vi har blivit ett tungt släkte.
Tror nog att det fanns en hel del hårt underlag som folk har sprungit på. Berg t.ex. Du har säkert rätt ang. tjockisar, men man blir smalare ju längre man springer.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav carl » 2010-05-03 2:10:27

Jag går helst med så lite saker mellan marken och fotsulan som möjligt. Hårda ytor är inte jobbiga när man är barfota. Det är grus av olika storlekar på hårda ytor, då hjälper inte att man får ett hårdare hudlager.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Karro » 2010-05-03 6:24:38

Jag läste nyligen i någon kvällsblaska att vissa forskare har kommit fram till att det kan vara skadligt att ha fjädring i skorna.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav rapchic » 2010-05-03 12:40:54

kanske har nått med perceptionen att göra. jag går ibland på tå eller på knivfoten om det är tex smuligt/grusigt ellerr vått på golvet.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Debbido » 2010-05-04 23:59:32

Film: autistisk tå-gång:

http://www.youtube.com/watch?v=j_KhxRJC ... re=related

Den autistiska tå-gången lär bero på överkänslighet. Fotsulan är extremt känslig, så när man sätter ned hela foten kommer det alltså en kraftig input av stimuli. Genom att gå på tårna reducerar man antalet stimuli.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Thurizas » 2010-05-05 13:02:42

Debbido skrev:Film: autistisk tå-gång:

http://www.youtube.com/watch?v=j_KhxRJC ... re=related

Den autistiska tå-gången lär bero på överkänslighet. Fotsulan är extremt känslig, så när man sätter ned hela foten kommer det alltså en kraftig input av stimuli. Genom att gå på tårna reducerar man antalet stimuli.


Stämmer för min del, är ovanligt känslig om mina fötter. Nåde den som tar i dom.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Lakrits » 2010-05-05 15:29:17

Debbido skrev:Film: autistisk tå-gång:

http://www.youtube.com/watch?v=j_KhxRJC ... re=related

Den autistiska tå-gången lär bero på överkänslighet. Fotsulan är extremt känslig, så när man sätter ned hela foten kommer det alltså en kraftig input av stimuli. Genom att gå på tårna reducerar man antalet stimuli.

Och om man är extremt överkänslig hjälper bara tji-gång. ;)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-05 16:45:32

Parvlon skrev:Bild

Ska testa att springa med såna nu i sommar.


Tack för tipset!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Windfarne » 2010-05-05 21:53:56

Lakrits skrev:Och om man är extremt överkänslig hjälper bara tji-gång. ;)


:D
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Re: Att gå på tå

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-05-06 1:43:09

Inger skrev:När jag gått i högklackat många år så gjorde det ont i hälsenan när jag började gå i platta skor ett tag. Men det gick snart över.


Då hade du tur för jag har en bekant som fått operera hälsenan av samma skäl. Hon har fortfarande svårt att gå i lågklackat.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in