happ, spiken i kistan för arbetet.. vad ska jag göra nu?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

happ, spiken i kistan för arbetet.. vad ska jag göra nu?

Inläggav thefilosofer » 2010-04-27 13:09:15

Hej. Jag är en grabb med asperger som inte gått ut gymnasiet. Jag började jobba som IT-support, i juni har jag jobbar som det i 2 år.

Efter ett år började finanskrisen kännas av och vi blev av med många IT-jobb. Jag blev av med jobbet, men lyckades tackvare arbetsbidrag få tillbaka det samma månad.

Sen dess har jag jobbat på kontoret och sett till så att allt fungerar, tankat nya programmvaror, operativsystem, kopplad ihop en server, satt upp backup, gjort den till skrivarserver (alltså att den delar usb-skrivare till nätverket), satt upp trådlöst nät till alla datorer, byggt 2 datorer, fixat datorer som har kraschat osv.

För några månader sedan har företaget helt bytt inriktning, jag har fått nya arbetsuppgifter som jag inte klarar av, företaget har smiskat upp arbetstakten, vi har längre arbetstider och en gång i veckan ska vi redovisa exakt vad vi har gjort varje dag, jag ska bara sådär lära mig programmera macron, arbeta med databaser, göra 3d-films-presentationer till företag (och dom ska vara klara på bara några dagar). Vi ska även få en arbetsledare som ser till vad vi gör och ger oss nya uppgifter hela tiden.

Jag pallar det inte längre, och nu när chefen sa att vi kan få några timmar övertid då och då slogs spiken i kistan, nu orkar jag inte längre. Jag säger upp mig idag, har redan säkerhetskopierat mina personliga grejer så jag kan ta hem dom.

Ja, jag har redan pratat med chefen men han är helt inne i de nya grejerna. IT-support kommer vi aldrig mer att arbeta med för han har slutat satsa på det, nu ska vi som han säger "arbeta som en verkstad" som tillsammans bygger excel-applicationer.

Dessutom har jag det senaste året börjat få problem med ögonen, huvudvärk och yrsel. Det börjar efter några timmar med att ögonen börjar bränna och att det börja bli varmt i ansiktet, sen vid lunch börjar jag kisa för att det gör ont i ögonen, sedan kommer yrsel, huvudvärk, sen när jag ska hem har jag försämrad syn resten av dagen, brännande ögon i resten av dagen, torrhet i munnen (dricker typ 15 glas vatten på en förmiddag), yrsel och huvudvärk. Och det har blivit värre för varje månad typ. Nu är det så illa att jag börjat få muskelryckningar i ögonen (när jag skrivit det här meddelandet har jag vart tvungen att stänga av skärmen 2 gånger för att det börjar rinna ur ögonen. Ögondroppar hjälper lite men inte helt, glasögon förvärrar det av nån anledning.
Det är helt outhärdligt!

Vad ska jag göra nu`? Hur fan ska jag försörja mig? Jag hatar asperger det har förstört hela mitt liv, det har jag alltid vetat att det kommer att göra och det har det alltid gjort.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Inläggav Alien » 2010-04-27 13:17:38

Om företaget får lönebidrag för dig kan de inte samtidigt begära att du ska jobba lika mycket/lika fort som andra anställda.

Med tanke på dina problem med ögonen tycker jag det vore bättre om du kunde bli sjukskriven i första hand, i stället för att säga upp dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav thefilosofer » 2010-04-27 14:28:25

Alien skrev:Om företaget får lönebidrag för dig kan de inte samtidigt begära att du ska jobba lika mycket/lika fort som andra anställda.

Med tanke på dina problem med ögonen tycker jag det vore bättre om du kunde bli sjukskriven i första hand, i stället för att säga upp dig.


Jag är inte med i någon a-kassa, kan man äns bli sjukskriven då? jag ska söka upp läkare i veckan faktiskt.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Inläggav thefilosofer » 2010-04-27 14:45:59

75% av min lön är arbetsbidrag till chefen.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Inläggav andypandy » 2010-04-27 14:55:51

thefilosofer skrev:Jag är inte med i någon a-kassa, kan man äns bli sjukskriven då? jag ska söka upp läkare i veckan faktiskt.


Din rätt till sjukersättning styrs inte av om du är med i facket. Du har samma rättighet som alla andra.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Pemer » 2010-04-27 14:59:19

Talar vi alltså om lönebidrag han får utbetalt från arbetsförmedlingen?

Då får han bidrag för att ge dig jobb och acceptera den nivå du klarar att jobba på och det är emot villkoren för sådant att kräva mer av dig än du klarar av.

Detta ska du i så fall ta upp med arbetsförmedlingen, så att alla parter kan diskutera formerna vidare. Är det för mycket begärt av honom att acceptera det du klarar av ens när han får 75% av kostnaderna ersatta så är han kanske inte att betrakta som någon särskilt SERIÖS arbetsgivare... :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav thefilosofer » 2010-04-27 15:30:31

Ja jag har 75% bidrag utbetalt från arbetsförmedlingen.

Jag vet inte, jag pallar inte med mer nu. Jag ska iaf sjukanmäla mig resten av veckan för jag klarar inte mer nu, känns som jag vill typ slänga mig ner på golvet och gråta och skjuta mig själv i huvet. =/

Jag ska iaf söka upp en läkare för ögonproblemen och det, och sen javenne, ringa nån och höra hur jag ska göra med allt, vem fan ska jag ringa? finns det nån grupp som hjälper folk med asperger eller nåt?
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Inläggav Pemer » 2010-04-27 15:35:56

Ja, vi är några som har bildat en intresseförening och där har också startats en rättssäkerhetsgrupp som kan stödja och hjälpa våra medlemmar. Se länken i min signatur!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav vallesmamma » 2010-04-27 19:10:13

Det där med brännande och rinnande ögon och yrsel känner jag igen! Så var det för mig då jag gick på gymnasiet. Jag hoppade av senare av skoltrötthet men ögonen blev inte bra förrän jag hoppat av. Nu har jag yrsel igen men tror det beror mycket på en medicin jag äter nu.

Jag tog upp mina problem på vårdcentralen så fick jag en remiss till psyk. och jag har en jättebra kurator på Närpsyk. Jag har nu diagnos.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav mondo beyondo » 2010-04-27 19:21:10

Bra att du respekterar dina begränsningar. Du gillar ditt jobb och klarar av det på dina villkor. Är det så att den arbetsplatsen ej längre passar så finns det andra, kör inte sönder dig. Säg inte upp dig utan sjukskriv dig hellre så du inte förlorar rätt till ekonomiskt stöd. Om du hittar ett annat jobb, ska du så klart säga upp dig

Om man har problem av olika slag (psykiska och eller fysiska) kan du vända dig till din husläkare som remitterar dig vidare. Det kan oxå finnas en företagsläkare som du kan kontakta. För en kort sjukskrivning på max 7 dagar behöver du bara kontakta försäkringskassan (och arbetsgivaren såklart) så fort du inte kan gå till jobbet, så kommer du att få sjukersättning för de dagar du ej jobbar. Efter 7 dagar om du fortfarande inte mår bra får du vända dig till läkare som skriver ett sjukintyg som du lämnar/skickar till försäkringskassan. Försäkringskassan hjälper alla och har inget med facket att göra.

Låter som dina besvär beror på överansträngning.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav vadloink » 2010-04-28 1:57:48

Jag kan inte så mycket om allt det där med sjukskrivningar och försäkringar, men jag vet en sak.

Om du vill jobba så kommer du säkert att kunna göra det. Asperger betyder inte automatiskt att du ska behöva stå utanför. Vi är många som jobbar och har asperger.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav thefilosofer » 2010-05-02 23:17:12

grejen är den att jag klarar knappt av enkla uppgifter längre, jag vette fan va ja ska göra. jag funtar nästan på att försöka sjukskriva mig längre tid om det är möjligt på något sätt, för jag kan verkligen inte arbeta nu, det går bara inte.. javette fan :s ska snacka med min chef imorgon, kan ju inte sjukanmäla mig en vecka till, bättre att säga som det är hur nu ja ska kunna göra det, har snackat med arbetsförmedlingen också, de har tydligen bytt min handläggare utan att berätta det för mig så det tog ett jävla tag att få tag i denne (dom på arbetsförmedlingen kunde inte "bokstavera hans namn" och fick därför inte tag i honom förs några dagar senare då morsan gick dit och skällde ut dom, då fick hon numret på 10 minuter
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in